zelf koken....en bewaren...

Ik kook zelf het eten voor de jongens en heb het tot nu toe bewaard in diepvrieszakjes in de vriezer…Alleen is dat moeilijk meenemen.



Dus kreeg van mijn GEWELDIG SLIMME buuf :angel: ook wel bekend als Flien ( :lol: ) de tip om het in een potje te doen terwijl het nog heet is…deksel erop en op zijn kop wegzetten! Ja, zoals je jam maakt.



MAAR nu is mijn vraag…hoelang kan ik het dan zo bewaren??? :think:

Kijk, in jam zit heel veel suiker om het te conserveren…maar hierin niet natuurlijk.



Moet ik het dan in de koekast zetten? HELP!



Misschien moet ik eens aan Flien vragen hoe zij dat doet…hahaha!

Het idee is in ieder geval niet stom. Ik vries het ook wel eens in maar ik vind dat het zo waterig uit de vriezer komt allemaal.



Misschien dat je het nog even zou kunnen steriliseren na het sluiten van de potjes. En dan donker en koel wegzetten. Volgens mij kun je het dan minimaal een maand of 6 bewaren.

In de “gewone” potjes zitten tenslotte ook geen conserveringsmiddelen e.d.



Ik zal het ook eens gaan proberen.

Je moet volgens mij dan ook voordat je de potjes vult ze uitkoken toch?

En tja hoelang enzo… :think: Misschien even via google zoeken?

:mrgreen: :mrgreen:



He Buuf, ik bewaar ze niet langer dan 6 weken.

En zet ze idd in de trapkast dus donker, Merel is er niet ziek van geweest enne altijd even ruiken als je het potje opent, je hoort ook of het vaccuum heeft gezeten als het opent, dan weet je zeker dat het veilig zat in het potje :angel:

Lijkt me een beetje eng hoor zo dan zou ik me toch afvragen of het wel goed is.



Ik heb een hele lading kleine plastic bakjes bij de xenos gekocht (echt 10 voor 3 euro ofzo) en die doe ik in de vaatwasser (is steriel genoeg als hij een programma boven de 65 graden heeft). ALs ik eten over heb gaat dat in zo’n bakje; ik laat het even op het aanrecht staan tot het is afgekoeld (is heel snel dus dat mag) en dan gaat het de vriezer in (met een stukje schilderstape met datum/voedingswaar erop).

Als ik het nodig heb kan het bakje zo in de magnetron (het dekseltje niet want die vervomt dan nogal :oops: ).



Mijn vriend is niet zo blij met mijn verzameling bakjes maar ik vind het ideaal :mrgreen:

(je kan ze ook weer goed gebruiken voor een broodje of koekje mee te nemen enzo).

oh ja volgens mij is het officieel dan 3 maanden houdbaar.

Nitraatrijke groente en vis niet invriezen.

mamalien, ik heb die bakjes idd ook, erug handig.

Maareuh die glazenpotjes van hak waar appelmoes ofzo in heeft gezeten gaat ook echt prima hoor :thumbup:

Klinkt handig die bakjes!

Ik vries de boel nog in, in ijsklontbakjes, zodat ik een aantal klontjes kan pakken en mee kan nemen. Maar nu ik het niet meer hoef te pureren, is dat ook wat lastiger. Nu zit ik ook te klooien met zakjes, dus die bakjes tip is wel handig :thumbup:



Maar als ik het goed begrijp, worden die andere potjes gewoon weg gezet in de kast en niet ingevroren?

Ja idd, is hetzelfde idee als met die wekpotten van vroeger.

Weet dat veel mensen het ook in potjes doen als ze bijv. verse jam hebben gemaakt.

ah oke! dat is helemaal nieuw voor bij. En je zet het op zijn kop weg, zodat het vacuum zuigt en dus niet kan bederven?

yep :mrgreen:

Wow! Zo leer ik ook nog eens wat!



Super tip! :thumbup: :mrgreen:

Ik vond dit nog ergens :wink:



Wat ik zelf altijd gebruik om appelmoes in in te maken is een oude pot. Die heben tegenwoordig allemaal van die deksels die klikken bij het opendraaien. Is om te controleren of de pot al ooit open is geweest. Het vacuum verdwijnt bij het opendraaien.

Je doet de WARME groentehap in de pot.

Deksel direct erop.

Ondersteboven laten afkoelen.

Als je kleine potjes neemt dan is het prima per portie in te maken!

Als je zorgt dat de potten goed schoon zijn (uitgekookt) dan is het lang houdbaar. Als je de potjes dan gebruikt moet je ze wel meteen opmaken want het is geopend niet zo lang meer houdbaar! De potjes zijn na een nieuwe schoonmaakbeurt weer opnieuw te gebruiken.

Succes ermee

@Kes wrote:

Ik vond dit nog ergens :wink:



Wat ik zelf altijd gebruik om appelmoes in in te maken is een oude pot. Die heben tegenwoordig allemaal van die deksels die klikken bij het opendraaien. Is om te controleren of de pot al ooit open is geweest. Het vacuum verdwijnt bij het opendraaien.

Je doet de WARME groentehap in de pot.

Deksel direct erop.

Ondersteboven laten afkoelen.

Als je kleine potjes neemt dan is het prima per portie in te maken!

Als je zorgt dat de potten goed schoon zijn (uitgekookt) dan is het lang houdbaar. Als je de potjes dan gebruikt moet je ze wel meteen opmaken want het is geopend niet zo lang meer houdbaar! De potjes zijn na een nieuwe schoonmaakbeurt weer opnieuw te gebruiken.

Succes ermee




Precies dat doe ik dus ook, veel goedkoper om het zelf te maken en van 1 pan heb je zo 3 tot 4 potjes en dat kost je dan 2 euro??

Plus dat het zeker weten vers is en je kunt zelf groenten ed mengen :mrgreen:

Ik hoop op snel antwoord :mrgreen: Ben nu namelijk aan het koken maar dit lijkt me ideaal!!!



1: Kan het ook met plastic potjes (bijv van avent)?

2: Moet je het hele potje vullen?

3. Moet je het op de kop bewaren of alleen tijdens het afkoelen?

4. Moet je de potjes nadat je ze gevuld hebt met eten nogmaals steriliseren en kan dat dan gewoon in de stoomsterilisator?



Hoop op jullie hulp!!!



Groetjes Gemma.

Hmm, ik weet niet alles maar wel wat :wink:


  1. Nee, die kun je wel gebruiken maar dan om in te vriezen. Met plastic bakjes krijg je nooit de vacuum die je krijgt met glazen potjes.


  2. Geen idee, maakt denk ik niet uit :think:



    3)Alleen tijdens het afkoelen op zijn kop, zodat het deksel vacuum trekt, daarna mag je ze rechtop bewaren.


  3. Nee het gaat erom dat de binnenkant heel goed schoon is ivm het langer kunnen bewaren, dus als ze gevuld en afgesloten zijn hoeft het niet nogmaals. Als je ze gebruikt hebt kun je ze weer reinigen, uitkoken en opnieuw gebruiken.



    Succes, en als je nog geen glazen potjes hebt dan serveer je iedereen gewoon appelmoes met kerst, heb je gelijk een lading potjes :mrgreen:

ik doe het met de oude olvaritpotjes alleen ik vries het daar gewoon in in en dan ontdooien in de koelkast( ongeveer 10 uur ontdooien) en in de magnetron en klaar.



Verse nitraatrijke groente en vis kan ook worden ingevroren als het maar niet al eerder is ingevroren.

(en de groente alleen blancheren)



Natas

@natas1 wrote:



Verse nitraatrijke groente en vis kan ook worden ingevroren als het maar niet al eerder is ingevroren.

(en de groente alleen blancheren)



Natas




Dat zei ik dat dat niet mocht.

Ik moet even zoeken waar dat in stond maar het ging er om dat er meer nitraat vrijkomt als je het dus weer op moet warmen om te gebruiken (het spinazieverhaal). Voor volwassen kan dat geen kwaad (zegt men tegenwoordig) maar voor kleine kinderen wel (kan de ademhaling beinvloeden).



Vis was link; kon je beter vers kopen net als rauw vlees.

Rauw vlees mag je zoviezo maar kort bewaren in de vriezer (gebraden langer). Dus dan is vega handiger (kun je veel langer bewaren groentes alleen) en het is toch niet goed als ze zo vaak vlees/vis krijgen (2/3 keer per week een eetlepel is genoeg meende ik).

kan je dit ook met fruit doen?

of alleen met groente omdat je dit altijd kookt…

@riki79 wrote:

kan je dit ook met fruit doen?

of alleen met groente omdat je dit altijd kookt…




Ik maakte altijd zelf het fruithapje: maalde hele fruitsoorten tot moes, propte ze in een flexibel ijsklonktbakje en pakte zo wat ik nodig had. Kon ik het per portie opwarmen. Alleen banaan ging niet, dat werd meteen bruin en de appels en peren kookte ik wel van te voren, omdat het dan niet bruin wordt :thumbup: