Zaterdag grote bbq, naast vlees, iemand nog tips, ideeen?

Zaterdag word Michel 1, we combineren dit met R. zijn gemiste verjaardag door verbouwing en mijn verjaardag 1 week na Mies.

Verder krijgt iedereen de kans ons nieuwe huis te bekijken, dus het is meteen een soort van open huis.



We pakken het dus 1 malig groots aan. We geven een bbq en voor de kinderen is er een springkussen geregeld.



We hebben vlees besteld bij de slager en naast stokbrood en de standaard vlees en aardappelsalade zit ik me suf te piekeren wat nog meer



Ook voel ik me redelijk overvoerd met info en zie ik dus door de bomen het bos niet meer, dus als iemand nog een beetje kan helpen met wat voor drinken slim is om in huis te halen en wellicht een rekensommetje van hoeveel?



Bier hebben we op een tap van 10 liter en dat is wel genoeg.

We verwachten ongeveer 30 volwassenen en 25 kinderen onder de 10. :shifty:

een schaal met fruit doet het ook altijd goed…



verschillende stukjes meloen en druif bv :thumbup:



de nodige sausjes natuurlijk



kruidenboter



wat snoepjes voor de kinderen.



ranja

Vis? Gamba’s e.d.



Aluminium folie met (grote) krielen, zodat je ze kan poffen op de BBQ. Heerlijk met kruidenboter!



Tapenade’s voor op het stokbrood?

Mais (op de BBQ), koude pastasalade, aardappelsalade, bowl, fruitsalade, rauwe ham met meloen.



Als toetje in balsamico gemarrineerde aardbeien aan een spies (op de BBQ 3min) en daar een bolletje ijs bij :drool:

stokbrood en kruidenboter



salade ( witlof met fruit ) of ijsbergsla met fruit of wat anders



Een soepje vooraf zou kunnen , houd ik zelf niet van,maar word nog wel eens gedaan hier



ALs toetje schepijs

spiesjes met champignons en stukjes paprika, lekker en gezond.

een lekkere, simpele griekse salade :drool: (komkommer, tomaat, rode ui, feta en grote olijven)



ik hoop dat het zonnetje terugkomt voor je BBQ!

het is hier gewoon kouddd :?

een grote schaal taboulleh gaat er hier ook altijd goed in



zeker een fruitsalade doen, lekker fris en zomers

gebruik wegwerp spul, zodat je niet met een lading afwas zit. regel een bbq voor vlees/vis, en een aparte voor vegetariers als die er zijn. zet kaartjes bij de gerechten met allergie advies en hoofd ingredienten, zodat je niet de hele tijd aan het uitleggen bent. maak een kinder-punch en een volwassen-punch.

plenty keukenrol/servetten/wet wipes bij de hand. zet kartonnen dozen her en der zodat mensen hun afval weg kunnen gooien en je geen kippekluiven of aardappel salade in je petunias vindt de volgende dag. roteer de grill-taak, zodat niet 1 persoon 2 uur lang worstjes staat te draaien. maak een duidelijke afscheiding tussen speel-gedeelte en eet-gedeelte.

zet alles klaar en geef aan dat het een buffet stijl is, zodat jij ook van je feest kunt genieten. met zoveel mensen is het wellicht ook handig als je een rustig hoekje hebt voor dutjes of time-out. geef duidelijk aan welke wc ze kunnen gebruiken, en welke ruimtes off-limit zijn.



maar vooral…HEEL VEEL PLEZIER GEWENST!!!

Met Tejo’s verjaardag waren wij gelukkig wel met ietsje minder :lol:

Ongeveer 20-25 volwassen of bijna volwassen :wink: en 3 kids onder de 3 (en Siep reken ik dan niet mee :lol: )



Voor de bbq had ik 2 salades. Mijn schoonvader heeft er 1 gemaakt en 1 gekocht. Elk op een grote schaal heeft hij deze zelf opgemaakt.

1 afwasteiltje vol met eigengemaakte vruchtensalade (afwasteiltje gebruik ik eigenlijk nooit, maar kwam nu goed van pas).

Een komkommer/tomaat/feta en beetje ui salade

Aardappelen had ik voorgekookt in de schil en spiesjes van gemaakt. Ook voor op de bbq (heerlijk met een eigengemaakte muntknoflookjoghurt sausje)

En om eens te testen had ik 2 maiskolfen in 3en gesneden (waren voorgegaard) deze gekruid en beboterd en in alliminum folie op de bbq. Ik vond het erg lekker, maar je moet wel van mais houden.



Wat vlees betreft hadden we:

Voor iedereen een sausijsje (met name de kinderen zijn hier gek op)

satestokjes Zelf gemarineerd hamlappen gebruikt en kip. Uiteraard 2 marinades en niet doorelkaar :mrgreen: Geen idee hoeveel het er uiteindelijk waren, echter genoeg voor iedereen)

En tenslotte spareribs. De bedoeling was de kant en klare, dus gemakkelijk op de bbq van de aldi. Echter mijn moeder haalde het voor mij en kwam met verse aanzetten :? Deze zelf voorgegaard in de oven.

En toen hielden we al over. Mijn familie zijn namelijk niet zulke grote eters.



1 kilo grote garnalen (uurtje van tevoren gemarineerd, moet je niet te lang vantevoren doen. En als laatste op de bbq of dit keer op de scottelbraai doen, dan zit iedereen al (een beetje) vol :wink: . We hadden gevraagt of mijn schoonvader de scottelbraai ook kon meenemen)

Overigens heb ik geen idee of ik scootelbraai goed schrijf, als je maar begrijpt wat ik bedoel. :wink:



En op de scottelbraai deden we eerst ook nog de groenten wokken.

courgette, ui, paprika, prei, champignons, tomaatjes en ook nog de overgebleven feta.



Oja, ik had 1 vers stokbrood en heb er 4 zelf afgebakken. Daarna was het eigenlijk al niet meer nodig.



Wat saus betreft. Niemand heeft de sausjes die op tafel stonden (buffet vorm idd) aangeraakt behalve de satesaus :lol:

Ik had gelukkig dan ook alleen de sausjes die ik in huis had op tafel gezet en een grote steelpan satesaus gemaakt.

Oja, en kruidenboter natuurlijk voor het stokbrood (was overigens maar een klein kuipje en staat nu in de koelkast, dus is waarschijnlijk ook maar weinig van genomen :think:



Wat bestek en bordjes betreft heb ik idd wegwerp gekocht. Alleen de glazen om uit te drinken heb ik wel genoeg van.



Als toetje had ik hoorntjes (die van de ah vind ik nog altijd het lekkerste) en waterijsjes gekocht.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Als toetje bananen overdwars doormidden snijden, beetje suiker erover en op de bbq net zolang tot de schil wat los gaat laten.



Of een banaan insnijden, stukjes chocola erin doen, aluminiumfolie erom heen doen, op de bbq tot de chocola gesmolten is.



De tonijnsteaks van de Aldi/ AH (vriezer) schijnen goed te smaken (ik lust geen vis :sick: ), voor mijn man heb ik ze in aluminiumfolie gedaan met wat kruidenboter, op de bbq tot ze gaar zijn.

Nog ff verder.



Iedereen kwam redelijk op tijd (op een enkeling na). Zodra er iemand binnenkwam zorgde ik of Rinse voor een drankje en ondertussen was Tejo pakjes aan het uitpakken. Soms ff ermee spelen en al snel kwam er wel weer een nieuw pakje aan. (niet alles wil je dat er gelijk mee gespeelt wordt :wink: )



Toen iedereen er wel een beetje was en een beetje rust in de tent (feestje begon om half 3 en ik denk dat het inmiddels tegen 4 uur liep) hebben we de taart klaargezet, 2 kaarsjes erop, iedereens aandacht gevraagt, liedje gezongen en snel blies Tejo de kaarsjes al uit :lol:

Toen zijn we de taart pas gaan uitdelen. En volgens mij kwam toen ook pas de volgende ronde drank ( :? met mijn familie krijg ik het gewoon niet voor elkaar dat ze zelf pakken :doh: )



Frisdrank is er slechts 1 keer cola gedronken :think: En verder alleen sap/bier en wijn (en waarschijnlijk aanmaaklimonade :lol: )



Voordat de bbq aanging heb ik snoeptomaatjes en plakjes komkommer en wat kaasblokjes , oja en wat van die stengeltjes en ships op tafel gezet.

Niet teveel, want er moest natuurlijk nog wel gegeten worden :wink: Die stengeltjes en ships had ik nog over van een maandkokmeeting een paar dagen eerder (was hier achtergelaten) Anders had ik die er niet eens neergezet.



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Als toetje hebben we bewust gekozen voor gewoon raketjes voor de kinderen en ik heb 6 dozen gehaald met een bekertje vanillle ijs… :thumbup:

Ik heb het geluk dat beide buren ook zijn uitgenodigd en beide bereid waren om ruimte in hun vriezer beschikbaar te stellen.



Het vlees is besteld bij de slager, gewoon een basis bbq set van 5 stukjes vlees. We hebben voor 20 personen genomen omdat ik idd ook nog een doos saucijsen (haal ik vrijdag bij Hanos) van 25 stuks heb en ook nog zelf kipsate wil maken.



Sausjes doen we ook kant en klaar, ze eten hier het meest sate en daar heb ik een sauspan op warmhoudplaat voor want niets zo vies als koude satesaus met vel :sick:



Verder willen we zaterdagochtend zelf de nodige stokbroden afbakken en snijden en dan in zakken bewaren.



We hebben plastic bekers en borden en zelfs bestek.

Voor de kinderen 2 smaken ranja en de kraan is ernaast.

Verder frisdrank (cola en sinas) en ik wilde jus d’orange en spa blauw bijdoen. Ook niet te uitgebreid want dan blijf ik straks met van alles zitten.



Geen van de mensen is vegetarisch, ook geen kind met allergie. Dus dat maakt t wel makkelijker.



T zijn allemaal dertigers met kinderen en mijn schoonouders (als enige wat oudere knarren) en 1 oom heeft wel diabetes, maar die zei al dat hij prima wist wat wel en wat niet en dat bbq niet zo een punt is.



Griekse salade word het niet, niet iedereen houd daar van.

maar vruchtensalade vind ik wil een goed idee, kijk wel even bij hanos voor een basis en dan zelf aanvullen met aardbeien, meloen en druiven.



kartonnen dozen met vuilniszak erin is ook een goed idee :thumbup:



Iemand nog een idee voor een salade anders dan griekse?

Als salade: komkommer, tomaat, paprika en mozarella met wat peper en zout, citroensap evt (olijf)olie???



En watermeloen is misschien ook wel lekker, gewoon in stukken snijden en bij de vruchten salade neerzetten.



Verder denk ik dat je een heel eind bent hoor, veel plezier.



Groetjes Moon.

rucolasalade! Is hier echt een hit deze zomer, ik heb het al vaak geserveerd en het is als eerste op…



de salade is heel simpel, koop groots in want het is zooo lekker. Dit zijn de ingredienten:

-rucola

-flesje balsamicocreme (dus geen azijn!) te koop bij o.a. AH

-pijnboompitjes

-stuk parmesaanse kaas



je doet de rucola in een slabak. Dan knijp je er balsamicocreme overheen, in straaltjes. Je mengt het geheel totdat er redelijk wat creme tussen de sla zit (het is wel donkerbruin, dus ziet er een beetje gek uit).

Dan strooi je de pijnboompitjes erover en maakt met de kaasschaaf snippers van de parmesaanse kaas die je er ook over strooit. Nog een keer mengen en klaar.



Het is een beetje de sla die je krijgt bij carpaccio, zooo lekker!

Hier in de buurt zijn meerdere bedrijven die BBQ’s verhuren. Voor gemiddeld € 12,50 pp, € 6,50 pp voor kinderen wordt er een complete BBQ gebracht.

(keuze vlees/vis, salades, sausjes, stokbrood, kruidenboter, borden, bestek en een gasbbq met gasfles)

Je hoeft niks af te wassen, alles stop je vies na gebruik in de kratten en deze komen ze de volgende dag ophalen!! :thumbup:



Maar goed, daar heb je niks meer aan nu. :roll: :wink:

Wilde het alleen even laten weten voor mensen die misschien ook zoiets op hun hals halen :mrgreen:

hihi, geen griekse salade, geen vega’s, vooral saté-saus. volgens mij krijg je ander publiek dan onze vriendenkring :lol:

(niet vervelend bedoeld hoor, ik vind het gewoon grappig om de verschillen in voorkeur te zien)



veel plezier morgen!

ow trouwens wat met zoveel mensen wel erg prettig kan zijn; van die vochtige (citroen) doekjes om je handen mee schoon te maken. helemaal als je iets van spareribs neemt ofzo :wink:

Als wij een bbq geven voor veel mensen, maak ik altijd een extra gevulde gewone sla die bestaat uit:

  • meerdere zakken voorgewassen en gesneden sla van de appie
  • cherrytomaatjes
  • komkommer
  • uitgebakken spekjes (als ik zin heb bak ik ze zelf en anders koop ik ze kant en klaar)
  • croutons (zie spekjes)
  • pijnboompitten
  • potje olijven

    Ook maken we groentespiezen van courgette, paprika en champignons, leggen wat gewone champignons op de bbq en/of snijden courgettes door de helft, is weer wat anders dan alleen maar vlees maar wel erg veel werk als je zoveel mensen hebt die langskomen.

    Gamba’s zijn heerlijk op de bbq. Ik zet ook altijd schaaltjes met stukjes komkommer, wortels of cherrytomaten als kleine snack en haal ook wat roomkaas en zo in huis voor op het stokbrood.

    Denk ook aan dingen om de etenswaren en zo mee af te dekken ivm de wespen. Veel plezier morgen, het schijnt heerlijk weer te worden.

En hoe is het gegaan…

Had nog wle een leuke tip maar zag dat ik te laat was :lol:

Maar voor degene die nog een BBQ organiseren.

Een pak wit brood mix, bereidingswijze volgen en na het laatste rijs moment, gerapste kaas toevoegen, bolletjes van maken en in de oven. Als deze klaar zijn af laten koelen, folie er omheen wikkelen en dan op de BBQ tussen de kooltjes… Dit kan je van te voren maken eventueel invriezen en als je gaar bbq en eruit halen en gebruiken.

Erg lekker maar goed wel dus te laat voor jullie BBQ



groetjes

Ellen