zandbak

Een zandbak lijkt ons wel leuk in de tuin.

Maar hoe werkt dat nou? Zijn die zandschelpen eigenlijk helemaal waterdicht? Kan er dus een regenbui over heen zonder dat het zand helemaal doorweekt is?

Wij hebben van die blauwe schelpen. De deksel zit er op en het zand is gewoon droog! Wat zandbak zand van de gamma er in (2x 1,99 p/zak a 25kg) Super tijdsverdrijf. :inlove: :inlove:

Heerlijk, staat garant voor uren, uren speelplezier en is ook gewoon heel goed spel voor de ontwikkeling :smiley:

Wij hebben beide gehad; een houten zandbak met houten deksel. Onderin worteldoek, daarop zand. Water wat door de kieren van de deksel er toch inkomt kan wegstromen zodat het zand weer goed kan opdrogen.

En een plastic ding, zo’n schelp. Voordeel is dat het droog blijft, nadeel: behalve wanneer je vergeet de deksel erop te doen, of hij zit niet helemaal recht. Dan zit je zandbak vol water en het loopt dus niet gewoon weg zoals bij de houten.

Ander voordeel; als het heet is maak je van de deksel een badje. Ander nadeel: er komt geen regenwater in en modder is ook wel heeeeel erg leuk om mee te spelen.

Wij waren (zijn) dus blijer met de houten. Zeker nu ze groter zijn gaan ze heel veel bouwwerken maken en dat gaat niet met droog zand.

Ik heb net vandaag die stomme blauwe schelp uit z’n zandbak taak ontheven en een houten zandbak neergezet. Die schelp liep hier dus altijd vol met water. Ik maakte em altijd goed dicht maar toch altijd vol water. We hadden er zelfs uiteindelijk zeil overheen liggen om de boel een beetje droog te houden.

Als badje vind ik em wel handig. 1 emmer water erin en urenlang waterplezier ! :thumbup:

Nou ehm…modies :think: Verplaatst naar dreumespraat?

En ik heb zelfs helemaal geen dreumes :?

Maar goed…

Super bedankt voor jullie antwoorden! Daar kan ik wat mee.

(al weet ik nog niet wat ik zal doen :wink:)

Niet over nagedacht dat natter zand ook wel handig kan zijn.

En dan is echt de ideale tip bij minder weer een regenbroek, of in de winter skibroek, aantrekken!

Mhh, zat dus ook te denken aan zo een blauwe schelp.

Is het geen optie om in de zand kant van de schalp, dus zeg maar in de onderste bak waar t zand in komt hele kleine gaatjes te boren zodat als het eens gebeurd dat het gaat regen en je vergeet de kap erop te doen dat het water toch weg kan ??

Of zeg ik nou iets heel stoms :oops: :think:

Nou, lijkt mij helemaal niet zo stom hoor :wink:

Maarre…dan kun je hem dus alleen voor zand gebruiken en niet ook voor waterbadje.

1 waterdichte kant heb je toch genoeg aan? :wink: Maar je kunt het ook andersom doen, je zet een mooie grote emmer naast je zandbak en als het dan regent loopt die wel vol met water. Dat doe je bij het zand en dan heb je hetzelfde effect. (of een emmer uit de kraan :angel: maar in het kader van milieuvriendelijk iets minder)

Ik heb iig ook die blauwe schelp en mijn ouders gaan die 3 april ook kopen. :mrgreen:

En vanaf welke leeftijd is een zandbak eigenlijk leuk? Ik heb maar een klein stadstuintje, en het zou superleuk zijn voor de jongens om een plekje te hebben waar ze lekker kunnen spelen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt werkt voor een dreumes van 1,5 (of liever: twee dreumessen van 1,5 8) )

@Pé wrote:

Nou, lijkt mij helemaal niet zo stom hoor :wink:

Maarre…dan kun je hem dus alleen voor zand gebruiken en niet ook voor waterbadje.

De schelp koop je twee delig, onderkant voor zand, boven kant als deksel of voor de zonnige dagen als water bad :wink:

@Drella wrote:

En vanaf welke leeftijd is een zandbak eigenlijk leuk? Ik heb maar een klein stadstuintje, en het zou superleuk zijn voor de jongens om een plekje te hebben waar ze lekker kunnen spelen. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt werkt voor een dreumes van 1,5 (of liever: twee dreumessen van 1,5 8) )

Jana heeft van de week voor het eerst in een zandbak gezeten, eerst dacht ze van ieeks wat is dit vies, maar iets daarna heeft ze er toch in gespeeld, had wat potjes en pannetjes uit haar keukentje meegenomen, die was ze mooi aan t vullen. Ze had er best wel lol mee :mrgreen:

Oh dan ga ik binnenkort een zandbak neerzetten. Moet de tuin toch nodig aanpakken en kindvriendelijk maken, dus dit kan dan wel een hele goeie zijn :thumbup:

Ze zullen het zand ook wel willen proeven, maar wellicht beter zandbakzand eten dan zand uit de borders (waar ook de katten komen shifty: ).

Ik vind die blauwe schelpen ondingen.

Mijn moeder had die staan voor Maaike maar hij sloot niet goed af (ze hadden er zelfs een tegel op liggen).

En dan heb je heel snel heel vies groen zand.

Met zo’n houten spoelt het tenminste wat door :wink: .

Wij hadden zo één waarvan je het deksel open kan klappen als bankjes :thumbup: .

Super leuk.

Toen we vorige zomer een speeltoren hebben getimmerd hebben we daaronder een bak getimmerd met zand erin zodat we mooi alles op één plek hadden en op het terras weer wat meer ruimte.

Maar met 1,5 jaar zat ze hier al in de zandbak hoor.

Dus ik zou zeggen doen!

oh ja die schelpen vind ik als badje ook waardeloos want ze zitten helemaal niet lekker door die ribbels…

Zal binnenkort eens gaan kijken wat ik ga doen… die schelpen lijken me wat kleiner, en dat is wel een belangrijk punt in mijn tuin van postzegelformaat :shifty:

Zo’n schelp is met twee kindjes wel het minimum hoor! Een beetje speelruimte is wel nodig.

Ik heb mijn kinderen nooit horen klagen over niet lekker zittende badjes overigens :slight_smile:

waar kan je eigenlijk zo’n blauwe schelp halen, gewoon bij gamma/praxis ed… of bij intertoys/bart smit oid?

Wij gaan ook een zandbak aanschaffen, zat te twijfelen tussen de zandbak Tom

Of een normale zandbak hout.

Vind de speelruimte van een zandbak tom wel heel erg weinig, de bankjes vallen natuurlijk in de zandbak valt dan toch speelruimte weg.

Nu gaan we dus voor een vierkante zandbak :thumbup:

Een plastice zandbak lijkt me echt helemaal niets, vind ze ook erg klein vind dat ze er wel lekker in moeten kunnen spelen bouwen/graven etc…

Die blauwe schelp is 3 april in de dagaanbieding bij Intertoys.

Voor twee kids is het precies ‘genoeg’ zeg maar. De dochter van mijn vriendin is nu 4 en speelt er nog wel eens in met een vriendje of vriendinnetje. Beetje zeven, wat vormpjes etc. Een giga zandkasteel is natuurlijk geen optie maar meestal is dan de enige optie het strand :wink:

Als je niet te grote autootjes hebt kun je er best wel een paar baantjes in maken want hij is wel lekker laag dus je kids kunnen dan buiten de bak zitten en in de bak de baan bouwen. :thumbup: Zij zat bv vaak in zo’n minituintstoeltje naast de bak te spelen toen ze groter werd. :lol:

omdat wij een mini tuin hebben wilden we ook een wat grotere zandbak, die schelp neemt best voor ons gevoel veel ruimte in. Wij ehbben een langwerpige gemaakt van anderhalf bij 80 gewoon houten balkjes stapelen endan met een haakse hoek aan elkaar zetten! deksel en zeiltje erover… klaar!

alleen… nu vind ze zand viesssss