Zalmfilet....

Wat is lekker bij Zalmfilet?

Pasta?

Veel groente en couscous…

Wat voor groente? Ik heb hier broccoli liggen is dat lekker erbij?

En welke couscous is lekker?

Ik persoonlijk vind groene groente er lekker bij, groene asperges, brocoli, courgette, misschien een paar cherrytomaatjes onder de gril.

Ik zou denk ik een mix van groente in een ovenschaal doen, knoflook, olijfolie. En dan of de zalm (later) wat meegrillen of gewoon in een koekenbak bakken, als het klaar is wat citroensap erover.

Ik heb bio-couscous van de albert heijn, maar je kan natuurlijk ook gewoon bij een turkse of marokkaanse winkel gaan kijken.

wij eten vaak broccoli in roosjes gekookt met pasta en dan iets van creme fraiche of slagroom en dan alles door elkaar als pastaschotel.

Of los. Zalmfilet uit de magnetron met dit recept en dan groente/aardappels los:

4 zalm steaks a 250 gram

Zout

Peper

1 eierdooier

100 ml visbouillon (van een blokje eventueel)

200 ml slagroom (ik neem gewoon een heel pakje want je houd zo’n klein beetje over anders)

Sap van 2 limoenen of 1 citroen

1 tl Suiker

Zout

Peper

1-2 el bloem

4 el water

1 bosje dille (ik neem gedroogde dille en strooi gewoon een beetje)

1. De zalm droog deppen met keukenpapier, kruiden met peper en zout en in een glazen schaal leggen.
  2. De eidooier, visbouilon, slagroom, suiker , limoen/citroensap, zout en peper met elkaar roeren.
  3. De saus over de zalm gieten en onafgedekt koken in de magnetron op 600 wat zo’n 15 tot 25 minuten (ligt aan het gewicht). Vervolgens de vis uit de schaal nemen en warmhouden.
  4. De bloem met water gladroeren en door de saus mengen, 2 minuten op maximaal magnetronvermogen verwarmen en tussendoor eenmaal roeren.
  5. De saus garneren met de dille en serveren bij de zalm.

Ik heb het iets anders gedaan, de dille meteen door het slagroom mengsel roeren en stap 4 en 5 overgeslagen. Vind de saus inbinden niet echt nodig eerlijk gezegd….

Echt een heerlijk recept :drool:

of zo’n zelfde variant met een ‘bedje van prei’ en witte wijn door de saus. Daar serveer ik dan vaak gewoon rijst bij, prei is dan de groente al is dat niet de aanbevolen hoeveelheid van 200 gram p p.

Ow wacht… Wij hebben GEEN Oven en Magnetron.

Bedankt voor de tips.

Wij koken dan vaak verse pasta (liefst tagliatella) en maken de saus als volgt:

• zalm
  • gesnipperd uitje
  • 1-2 teentjes knoflook in plakjes
  • blikje tomatenstukjes (of als ik tijd genoeg heb verse tomaten, liefst cherrytomaatjes)
  • wat Italiaanse kruiden

Uitje en knoflook fruiten in boter en/of olijfolie. In blokjes gesneden zalm toevoegen. Als de zalm zo goed als gaar is de tomaten toevoegen en naar smaak Italiaanse kruiden (en eventueel peper en zout) eroverheen strooien.

Heel simpel, maar zooooo lekker!

(ow en als ik écht simpel wil koken wil ik ook nog weleens zo’n potje/bakje verse pastasaus bij de AH halen, tomaat-mascarpone is hier favoriet en hihi staat momenteel in de koelkast ivm lastige zwemtijden van de oudste :wink: )

hier vinden wij het echt heerlijk om cherrytomaatjes met ui/sjalot of bosui (net wat het seizoen biedt) en magere spekreepjes lekker te roerbakken. Dan 2 grote lepels verse roomkaas (monchou of van die basis roomkaas van lidl ofzo) erin los roeren. Dat is dan je saus. Dan koken we spaghetti of penne of tagliatelle en roerbakken verse bladspinazie… Als laatste de moten zalm even om en om bruin bakken, vuur laag en dan nog een paar keer draaien. Zalm moet net van het rose af zijn voor de lekkerste smaak… Niet te gaar, dan word het gortdroog.

En dan een lepel pasta op bord, spinazie erover, saus erover en zalm moot bovenop… Heeeeeerlijk :drool:

Wij eten zalm bijna altijd met opgebakken aardappelen (of de hollandse aardappelschotel van aviko) met iets van sperciebonen of broccoli

@Mutsie86 wrote:

Wij eten zalm bijna altijd met opgebakken aardappelen (of de hollandse aardappelschotel van aviko) met iets van sperciebonen of broccoli

Ik denk dat als manlief dit leest helemaal gek wordt… dat is echt een aardappel fanaat.

Sjonge lastig kiezen.

Moet je dat maar eens proberen, vinden wij beide een erg lekkere combi.

Denk meteen terug aan de kraamweek, had zo’n honger en toen stond er dit op het menu na 9 maanden geen zalm uit de vriezer gegeten te hebben. Oh heb me toch gegeten :lol: :drool:

Met pasta wil ik ook nog eens proberen, met een roomsausje , lijkt me ook lekker. Heb het eens met tonijn geproefd, dat vonden we allebei uhh heel vies.

O, zoveel lekkers te maken met zalm!

Wat ook makkelijk en lekker is:

• Een hapjespan invetten met boter (nog niet op het vuur dus)
  • De zalm in plakken snijden en die op de zijkant in de pan tegen elkaar aan leggen zodat je een cirkel krijgt
  • De cirkel bedekken met rauwe ui, stukjes zongedroogde tomaat, plakjes olijf en kappertjes
  • Bakpapier op maat knippen zodat het precies in de pan past en dit er bovenop leggen
  • Het geheel op een laag vuurtje zetten en na ongeveer een kwartiertje weer eens gaan kijken
  • Serveren met pasta

Meestal gebruik ik hiervoor de goedkopere zalm (supermarkt of diepvries), want een verse zalmmoot van de vismarkt/boer vind ik ‘puur’ en een tikje rose nog altijd het lekkerst.

Overigens adviseert het voedingscentrum vis niet te combineren met nitraatrijke groenten (bijv. spinazie, andijvie, paksoi) in verband met het ontstaan van kankerverwekkende nitrosaminen.

@Mutsie86 wrote:

Wij doen dit ook vaak :slight_smile:

@Cell wrote:
hier vinden wij het echt heerlijk om cherrytomaatjes met ui/sjalot of bosui (net wat het seizoen biedt) en magere spekreepjes lekker te roerbakken. Dan 2 grote lepels verse roomkaas (monchou of van die basis roomkaas van lidl ofzo) erin los roeren. Dat is dan je saus. Dan koken we spaghetti of penne of tagliatelle en roerbakken verse bladspinazie… Als laatste de moten zalm even om en om bruin bakken, vuur laag en dan nog een paar keer draaien. Zalm moet net van het rose af zijn voor de lekkerste smaak… Niet te gaar, dan word het gortdroog.

En dan een lepel pasta op bord, spinazie erover, saus erover en zalm moot bovenop… Heeeeeerlijk :drool:

Of dit :drool: (zonder de cherrytomaatjes, die lust A niet…)

Jamie Oliver’s 30 minuten zalm uit de oven met aardappelen en salsa verde

Ingrediënten:

1 stukje zalm p.p.

2 grote garnalen p.p. (groter dan op de foto)

een paar tomaatjes

groene asperges

citroen

pancetta of bacon

basilicum

verse chilipeper

knoflook

ansjovis in olie

Als je er aardappels bij wil maken. zoals in het originele recept, begin dan met de aardappels. Zie recept onderaan.?

Voorbereiding:

Verhit de gril voor op de hoogste stand.

Leg de zalm met het vel naar boven, de garnalen en de asperges in het bakblik.

Rol de basilicum ‘tot een sigaar’ en scheur de blaadjes kleiner boven de zalm.

Snij de citroen in kwarten en leg ze in de hoeken van de schaal.

Snij het chilipepertje (hangt van de scherpte af hoeveel) in ringetjes en strooi ze over de zalm.

Pers de knoflook erover uit.

Doe voor 4 personen een half blikje ansjovis in stukjes met de helft van de olie bij de zalm.

Doe er een paar tomaatjes in stukken bij voor de saus.

Sprenkel er wat olijfolie over.

Bereiding:

Zet het rooster met het bakblik in het midden van de oven gedurende 15 minuten onder de gril.

Controleer de zalm op gaarheid. De segmenten moeten een beetje loszitten.

Drapeer per persoon 1 plakje pancetta op de vis en zet de schaal weer terug onder de gril tot de pancetta bruin is.

Ik had hier te kleine gamba’s genomen. Hierdoor waren ze wat aan de droge kant. Verder was het een lekker en makkelijk gerecht.

Aardappelen met salsa verde

Ingrediënten:

Aardappelen klein formaat

munt

Salsa verde:

munt

peterselie

1 tl kappertjes

1 tl dijon mosterd

2 augurkjes

knoflook

1/2 blikje ansjovis plus de olie

olijfolie en wijnazijn

Bereiding:?

Kook water in de waterkoker.

Zet de ongeschilde aardappelen in een pan op het vuur met zout en een klein bosje munt.

Giet er het kokende water uit de waterkoker over.

Doe de deksel op de pan.

Salsa verde:

Doe alle ingredienten in de keukenmachine behalve de olie en de azijn.

Schep over in een schaaltje en meng met wat olijfolie en een eetlepel rode wijnazijn.

Verder:

Giet de aardappelen af en druk ze met je duim een beetje in, zodat ze beter de salsa verde kunen opnemen.

Meng ze met een deel van de salsa en geef de rest er in het schaaltje bij.

Als wij zalm eten, eten wij dit met tagliatelle (en tagliatellesaus) en broccoli. Erg lekker, al zeg ik zelf.

even ter info omtrent de opmerking van Mex dat bladgroenten beter niet kunnen met vis…

Is de combinatie zalm en spinazie giftig?

De combinatie van vis en bladgroente werd vroeger afgeraden. Dat specifiek de combinatie zalm en spinazie extra giftig zou zijn is niet het geval.

Vroeger werd gesteld dat de combinatie van vis met bladgroente (zoals spinazie) af te raden was in verband met de vorming van mogelijke nitrosamines. Nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat de vorming van nitrosamines niet zo hoog is als werd verondersteld en dat er geen gezondheidsrisico is.

Ook in epidemiologisch (onderzoek onder de bevolking) is geen bewijs voor het ontstaan van kanker ten gevolge van de consumptie van nitraatrijke groenten in combinatie met vis aangetoond. Dit kan mede te maken met de aanwezigheid van vitamine C in groenten. Vitamine C kan met nitriet reageren, en zo mogelijk de vorming van kankerverwekkende nitrosaminen remmen.

Dit is ook al weer een aantal jaar bekend.

Zoals met alles is het gewoon weer ouderwets… waar TE voor staat is niet goed. 1x in de week een combi bladgroente met vis is echt niet zo erg. Je moet het natuurlijk niet elke dag eten…

:wink:

Kan zijn dat je (onbekende?) bron dit beweert Cell, maar het advies van het Voedingscentrum luidt tot de dag van vandaag als volgt:

Het nitraatgehalte in spinazie is de laatste jaren verminderd, maar in combinatie met vis blijft het risico op de vorming van nitrosaminen onveranderd aanwezig.

Het volledige artikel is hier na te lezen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/veilig-eten/waarom-mag-ik-geen-vis-met-spinazie-of-sla-eten-.aspx

Ik denk dat iedereen hier wel snapt dat het heus niet gelijk staat aan een atoombom op je gezin afvuren, maar je kunt je wel afvragen waarom je niet voor een van de vele andere, smakelijke alternatieven zou kiezen. Je kunt uiteraard met deze informatie doen wat je wilt.

Het goede nieuws in dit geval is dat zalm hierop een uitzondering blijkt te zijn :smiley: :thumbup:

en daar zit hem dan voor mij precies de kneep :wink:

Het voedingscentrum is voor mij een totaal niet serieus te nemen instantie… betaald door unilever (indirect want je moet goed zoeken om nou echt te achterhalen wie het voedingscentrum betaald en reguleert) en ze geven tig adviezen die medici niet ondersteunen…

Dus sorry… aan het voedingscentrum heb ik totaaaal geen boodschap. Die propageren ook dat producten als optimel en becel pro activ (wat in andere landen niet eens meer in de schappen ligt) zo goed moeten zijn…Maar idd… een ieder moet doen met de info van het VC wat ze zelf het beste achten… ik haal mijn info liever elders weg… :wink: Ieder zijn meug, ik de mijne…