zakgeld

Wat is nu een goed moment om dat in te voeren?

geen idee of het hier kan hoor.

maar goed, wat speelt, mijn dochter, net 4, is gewoon niet blij met dingen, wil meer meer meer…

en dat kan ik best betalen, maar dat wil ik niet, vind het nergens voor nodig, krijg steeds vaker het idee dat ik dingen MOET kopen gewoon om haar te pleasen…

zou het nu al kunnen?

ik vind haar nml nog wel erg jong…

Als jij haar te jong vindt… dan zou ik het nog niet doen hoor.

Tsja, ze moet natuurlijk ook leren dat ze niet zo maar alles kan hebben/krijgen/kopen.

En als je al wel zakgeld geeft, dan zal het denk ik nooit echt veel zijn… dus moet ze heeeeeeeeeeeeeeel lang sparen voor iets :wink:

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wanneer je zakgeld “moet” (kunt) gaan geven hoor… :shifty:

Wij begonnen toen de oudste vijf was, de middelste, toen vier, kreeg toen ook meteen.

Ze zijn hier zowiezo niet gewend om zomaar iets te krijgen, dus gezeur om meer ken ik eigenlijk niet. In het begin ging het natuurlijk heel speels, nu kunnen ze echt al sparen voor bijv een mooie doos lego. Wij belonen dat ook wel door dan bijv het laatste tientje bij te leggen ofzo.

Het eerste wat ik zelf ooit kreeg (van wat ik me herinner) is 1 gulden.

Ik zou dan, als ik het zou doen, 1 euro doen, van oma/andere familie krijgt ze ook wel eens wat en dan een apart potje doen waarin ze geld bewaard waar ze zelf iets voor kan kopen.

Welke leeftijd?

Vanaf ongeveer zes jaar, als kinderen de verschillende munten kunnen herkennen, is een kind oud genoeg voor zakgeld. Op deze leeftijd zullen ze het geld waarschijnlijk direct willen uitgeven. Als ze ouder worden, krijgen ze meer interesse voor geld en besef van tijd. Ze begrijpen dan beter dat je door geld opzij te leggen later iets groters kunt kopen.

Hoeveel?

De hoogte van het zakgeld is afhankelijk van:

•Hoeveel u zelf te besteden heeft.

•Wat uw kind van het zakgeld moet betalen.

Een paar euro per week is voldoende als het zakgeld is bedoeld voor kleine dingen als snoep en speelgoed. Maar als uw kind ook cadeautjes moet betalen of een abonnement op een blad, dan is een hoger bedrag nodig. Het is goed om samen alle uitgaven van uw kind op een rij te zetten en te kijken hoeveel zakgeld voldoende is. Leer uw kinderen hierbij onderscheid te maken tussen wat echt nodig is en wat ze graag willen hebben. In de praktijk blijkt het grootste probleem te zijn dat je voor een bepaalde periode maar een beperkt bedrag hebt. Daarom is het belangrijk dat zakgeld een vast bedrag is dat op een vast tijdstip wordt gegeven.

Uit onderzoek onder scholieren (2009) blijkt dat het gemiddelde zakgeldbedrag rond de €28,- per maand ligt. U ziet de bedragen die kinderen gemiddeld krijgen in onderstaande tabel.

Zakgeld Leeftijd

Bedrag per week in €

6*

± 1,00

7*

± 1,40

8-9**

± 1,50

10-11**

± 2,35

12°

tussen 2,30 en 5,00

13°

tussen 2,50 en 5,00

14°

tussen 3,50 en 6,00

15°

tussen 3,80 en 7,50

16°

tussen 4,70 en 9,00

17°

tussen 4,70 en 10,00

18°

tussen 5,00 en 12,20

bron:

*Zakgeld=leergeld; Financieel gedrag van 6- en 7-jarigen (2009)

**ITS/Centiq (2008); Financieel inzicht van 8- tot 18-jarigen in Nederland

°Nibud 2009

onze oudste krijgt nu 1 euro in de week zakgeld vanaf zijn 6e verjaardag.

Hij krijgt nu natuurlijk ook rekenen op school in groep 3 en dat maakt het allemaal nog makkelijker om inzicht te krijgen en houden in je zakgeld en wat dingen kosten (zo zei hij afgelopen week tegen de middelste toen ze hun verlanglijstjes maakten dat 7 dingen vragen wel genoeg was, want anders was het samen veels te duur :mrgreen: )

Die euro splitsen we op in 2x 50 cent.

De ene 50 cent gaat in een potje ‘vrij te besteden’. Hiervan heeft hij sinds zijn verjaardag (in juni) nog maar 1x wat gekocht, namelijk een verjaardagscadeautje voor de jongste :inlove:

De andere 50 cent gaat in de ‘grote’ spaarpot. De spaarpot met een doel. Hij wil graag een Nintendo DS en zo’n ding kost natuurlijk behoorlijk.

Voor ons vertegenwoordigt de ene spaarpot het latere huishoudgeld, de andere het spaargeld/ het geld waar je niet vrijelijk over kunt beschikken.

Hij mag overigens ook kiezen de 50 ‘vrije’ centen in zijn DS spaarpot te doen. Dat doet hij ook regelmatig en toen hij geld kreeg voor zijn rapport heeft hij dat ook in de DS spaarpot gedaan.

Zelf vind ik 4 ook vrij jong voor zakgeld, maar niet te jong om te leren dat geld niet aan bomen groeit en mama niet alles maar kan blijven kopen en dat ook niet zal doen :wink: .

Wij gaan ermee beginnen als merijn 6 is.

Maar nu krijgt hij af en toe eens wat centjes voor kleine klusjes in en om het huis. Dus bijv. helpen thuis opruimen/bladeren verzamelen en dat soort dingen.

Hij heeft geen enkel besef van wat hij krigjt (varierend van 50cent tot 1 euro), maar hij is wel trots als hij weer wat muntjes in zijn spaarpot kan doen.

oh ja onze middelste krijgt niet automatisch zakgeld mee.

Bij hem zullen we er ook met 6 jaar mee beginnen.

Dat is dus nog een dik jaar voor hem wachten.

Wel heeft hij ook wat gekregen voor het rapport en laatst met bladeren harken en ruimen hebben ze allebei 20 cent ‘verdiend’ en dat gaat ook in de spaarpot. Soms mogen ze samen de flessen inleveren en hebben ze ook beide 50 cent ofzo, maar geven dan ook net zo makkelijk allebei 10 cent daarvan aan de jongste (die helemaaaaaaal nog geen besef heeft natuurlijk van geld).

Las trouwens in dat stukje dat jonge kinderen het graag en snel uitgeven, maar daar merk ik nog niks van hier dus.

Ze hebben allebei nog maar 1x iets gekocht van hun eigen geld en ze krijgen tussendoor weinig tot niks van ons aan spullen/dingen. Denk dat ze dus best tevreden zijn met wat ze hebben hier :thumbup:

@mamaMarije wrote:

Zelf vind ik 4 ook vrij jong voor zakgeld, maar niet te jong om te leren dat geld niet aan bomen groeit en mama niet alles maar kan blijven kopen en dat ook niet zal doen :wink: .

ze is ook nog jong, maar ik ben zelf wel heel makkelijk met ach, vind je dat leuk? dan kopen we dat toch…

ze krijgt heel vaak geld van familie om zelf iets te kopen, maar dat beland op haar spaarrekening als ze dan iets ziet dan schiet ik het voor en haal het dan van dat geld af (of ook zo vaak niet).

Maaarrrr

als ik dat geld nu eens (deels) in een potje doe en ze dan zelf af en toe daar eens wat van mag kopen…

Eigenlijk gaat het erom dat we vandaag naar een show zijn geweest (mega mindy) en mevrouw had van mij een pop gekregen (15 euro) en ging daarna (na 10 min ofzo) volledig uit haar stekker omdat ze eigenlijk de cd en de dvd ook nog wel wilde…

tja en dat gaat dus niet gebeuren (zo vrij ben ik nou ook weer niet met mijn portemonee…)

Dus als we dan nog eens een show hebben of een ander uitje en ik laat haar dan een paar centen uit die pot pakken… dan weet ze ook zelf dat het geld kost en dat geld niet uit de lucht komt vallen en dat er wel wat meer moet gebeuren dan alleen je pincode invoeren en dat de flappen dan zo uit de automaat komen…

Sascha krijgt 50 cent. En als ze ons goed meehelpt (bordje steeds naar de keuken brengen, goed opruimen en af en toe een huishoudelijk klusje) dan beloon ik haar met 50 cent extra. De klusjes zijn dus (nog) niet verplicht, maar als ze het doet, krijgt ze dus iets extra.

denk dat het ook wel een beetje leeftijd is, dat ze niet tevreden is met die pop maar de rest ook wil.

Ik ben dan heelk simpel eigenlijk, Mischa krijgt een keuze of blij zijn met wat je hebt of ik breng het terug en je hebt niets… 1x doen wedden dat er van leert :wink:

Ik zeg ook gewoon dat ik er geen centjes meer voor heb, en dat begint hij nou wel te snappen.

Van de zomer had hij eigen centjes maar uiteraad geen flauw idee van de waarde. Hij had geld van oma gekregen voor ijsjes, en tja of het nou 2 euro of 5 cnt was, het is toch geld en daar kan je een ijsje voor kopen…

Dus nee ik denk dat zakgeld niet heel veel meer waarde geeft nog.

ik lese even mee. Wilde er eignelijk mee beginnen als de oudste 6 was maar dat is ie inmkiddels en we zaijn het gewoon glad vergeten :eh:

Hij vraagt er zelf niet om ofzo, hoor het ook niet van vrioendjes dus het kan denk ik wel nog even wachten. Denk dat wel in het nieuwe jaar ofzo beginnen…

ik kom je gewoon ff knuffel brengen :hug:

Hier zijn we er mee begonnen toen de middelste 5 en de oudste 7 was. De oudste kwam daar toen mee. Ze krijgen allebei 3,50 per week.

Ze moeten de helft “sparen” en de rest mogen ze uitgeven. Ze zijn nu 9 en 11 en ik merk wel dat ze door het hele zakgeld gebeuren beter inzicht hebben in de waarde van geld.

Maar ik zou 4 nog wel erg jong vinden.

Onze oudste heeft dat verwende gedrag ook een tijdje gehad en je weet als moeder zelf wel dat jij de oorzaak bent. Maar: het gaat over!

Ze heeft sinds haar vijfde geloof ik zakgeld, eerst een paar jaar lang 50 cent per week (heeft dus jaren gespaard en vorig jaar een wii gekocht, zelf heb ik de rest aangevuld).

Nu krijgt ze 1 euro per week en dat mag ze cash krijgen, of op haar rekening. Ze heeft zelf een pas en pincode maar ze laat het keurig staan. Ze spaart liever voor iets groters blijkbaar en ik hoor haar nooit meer klagen :smiley:

@annette77 wrote:

Maaarrrr

als ik dat geld nu eens (deels) in een potje doe en ze dan zelf af en toe daar eens wat van mag kopen…

Dus als we dan nog eens een show hebben of een ander uitje en ik laat haar dan een paar centen uit die pot pakken… dan weet ze ook zelf dat het geld kost en dat geld niet uit de lucht komt vallen en dat er wel wat meer moet gebeuren dan alleen je pincode invoeren en dat de flappen dan zo uit de automaat komen…

Dat zou ik in dit geval ook doen denk ik. Doe ik hier ook nog regelmatig eigenlijk. Dan zien ze zelf dat “op” ook echt “op” is en kunnen ze zelf bepalen wat ze dan het liefste willen kopen voor dat geld. En zien ze dus meteen dat ze keuzes moeten maken.

Ik vind het een lastige. Ik denk dat het per gezin gewoon anders werkt.

Jo heeft nu nog steeds geld van zijn verjaardag…pakweg 40 euro (het was minder,maar er komt wel spaargeld bij steeds).

Hij bladert veel in zijn krantjes (speelgoedboekjes) en ziet elke keer iets anders wat hij graag wil hebben…bij alles zeggen we dat hij het gewoon kan gaan halen van zijn eigen geld,maar voorlopig kiest hij niets…hij kijkt gewoon verder…laten zo dus…vandaag of morgen hakt hij de knoop wel door.

Eli heeft ook e.e.a. aan spaargeld,maar vraagt nog weinig…ook laten zo dus.

Beide krijgen tussendoor genoeg en de Sint staat ook voor de deur.

Kort geleden heeft Jo zijn playmobielzwembad gekocht,waar hij zelf lang voor gespaard heeft. Hij heeft een soort beloningsysteem,waarbij als het velletje vol is hij wat geld krijgt…9 van de 10 keer vergeet hij zelf om een kruisje te vragen en dan doen wij dat ook niet…

Hij wilde het zwembad zo graag,dat we dat moment aangegrepen hebben hem er dmv het volmaken van dat blad voor te sparen…

Nu is het vel aan stuk groter, voorheen was het 2 euro per vol blaadje (4 kruisjes) inmiddels zijn het 8 kruisjes…

Met de eerste vangst (toen bijna 40 euro) is hij met zijn spaarvarken naar de winkel gegaan en heeft gezien dat al zijn geld in 1 x weg ging…hij snapt heel goed dat het niet zomaar kan allemaal…

Echt zakgeld doen we nog even niet aan. Hij geeft voorlopig zijn spaargeld en verjaardaggeld niet eens uit.

Hij is al sinds augustus aan het nadenken…

Klusjes worden nu nog redelijk makkelijk gedaan,maar op zich geen gek idee om dat later eens in te gaan voeren…

Hoe oud zijn jouw kindjes Mandy?

het hoeft ook niet echt zakgeld te zijn, maar meer een soort van sparen en dan weten ze hoelang het duurt voor ze genoeg hebben…

ze heeft nu ook nog niet echt een besef van tijd heb ik het idee.

maar een potje waarin ze centjes apart kunnen leggen om voor “iets” te kunnen sparen…

eigenlijk is dat ok zakgeld? of traktement 8) ?toch?

@annette77 wrote:

Hoe oud zijn jouw kindjes Mandy?

het hoeft ook niet echt zakgeld te zijn, maar meer een soort van sparen en dan weten ze hoelang het duurt voor ze genoeg hebben…

ze heeft nu ook nog niet echt een besef van tijd heb ik het idee.

maar een potje waarin ze centjes apart kunnen leggen om voor “iets” te kunnen sparen…

eigenlijk is dat ok zakgeld? of traktement 8) ?toch?

Eli 3 jr. en Jo 5 jr. 5 is misschien wel een prima leeftijd om er mee te beginnen,maar ik hanteer de “wacht tot ze er om vragen” leeftijd…hahaha…

Hij spaart in principe ook wel. Hij krijgt natuurlijk wel eens iets van een oma, of geld wat hij van zijn verjaardag heeft gehad,maar daarnaast ook het geld van de volle beloningsvellen…

Ze hebben beide een spaarpot en vinden het wel leuk daar steeds in in te doen…uit die pot mogen ze dus ook iets voor zichzelf kopen,maar zover komt het gewoon steeds niet. Pas als wij echt zeggen dat we NU naar de winkel gaan,dan kan de varken mee…en dat gaan wij natuurlijk nog even niet zeggen…ondertussen zoekt hij verder…

dat heeft ze nu ook, vind ze ook leuk, maar dat geld brengen we eigenlijk altijd naar de bank…

dus eigenlijk hebben jouw kindjes ook een soort van zakgeld 8)