zakgeld

@annette77 wrote:

dat heeft ze nu ook, vind ze ook leuk, maar dat geld brengen we eigenlijk altijd naar de bank…

dus eigenlijk hebben jouw kindjes ook een soort van zakgeld 8)

Ja en nee…spaargeld,want er komt bijv. bij Eli niets bij…tenzij iemand hem iets toestopt…

Bij Jo alleen “beloningsgeld” en dat is niet structureel…eigenlijk, als je het heel strict wilt zien…is het een spaarsysteem om voor spaargeld te sparen…zoiets dus.

Ik stimuleer ze zo nu en dan wel na te denken over oud speelgoed. Zo stel ik nu steeds voor het keukentje te gaan verkopen en dan mogen ze beide de helft van het geld hebben…

Als ze echt iets willen,dan kunnen ze ook iets ouds verkopen.

Jo wil alleen nog geen afscheid nemen van de keuken,dus die gaat even op zolder. Zijn werkbankje een tijd terug mocht ik wel zo verkopen. Van dat geld kocht ik een garage terug…(MP).

Zakgeld vind ik echt structureel 1x per week of 1x per maand een vast bedrag. Dat hebben we dus niet.

Jo vergeet ook kruisjes te zetten…erg hard gaat het inmiddels niet meer met het geld.

ik bedoel eigenlijk meer dat ze wel waarde leren, en dat doen ze wel door zo’n soort systeem.

Je kunt al beginnen met zakgeld als je denkt dat Lys al genoeg ‘snapt’ van geld. Muntsoorten bv hoeft nog niet maar tellen is wel handig en dat kan ze ws al wel :wink:

Hier stimuleer ik Casper in zijn ‘geldbesef’ eerst op een andere manier. Dingen die hij wil uit de winkel…ach zijn nu vaak nog appels of bananen dus niet zo’n ramp en dat mag hij ook best. Alleen zit 1 grote maar aan! Hij krijgt het niet eerder in handen dan NA de kassa en het betalen van centjes. In de winkel is het van de winkel, na de kassa is het van hem.

Dus misschien kun je ook op een dergelijke manier starten? Jij wilt een snoepje/appel? Prima, jij mag straks een snoepje/appel maar je betaald hem zelf aan de kassa. Gaat dat een tijdje aardig en heeft ze al een aantal keren datzelfde muntje in handen gehad…dan heeft ze het besef dat 1 appel…2x 10 centmuntjes kost. Hoppa zakgeld invoeren; 20 cent per week. :angel: Of 2x 20 cent afhankelijk van hoe vaak ze meegaat naar de supermarkt/andere winkel. Het zakgeld in het begin gaat nog niet echt om het sparen maar om het omgaan met geld. Liever een zakje snoep in de winkel dan een appel (of ander stuk fruit) prima maar dan heb je AL je centjes nodig om dat ene zakje te kopen (ok ok ietsjes meer :wink: ) en kun je bij de volgende keer winkelen niets halen.

Het bizarste vind ik wel dat Casper nu met zijn magere 2 jaartjes echt al besef krijgt dat iets centjes kost en dat iets dus eerst aan de kassa betaald moet worden. :o

Waar denk je dat voor Lys de kneep meer in zit? De centjes en het sparen of het besef dat dingen bij de kassa betaald moeten worden? (geen besef dus dat dingen in de winkel betaald moeten worden ergo dat ‘kadootjes’ in welke vorm dan ook geld kosten?) Denk daar even over door en kijk of je met alle tips hier in het topic je dat ‘doel’ wat je voor ogen hebt bereikt kan worden. :-*

@annette77 wrote:

ik bedoel eigenlijk meer dat ze wel waarde leren, en dat doen ze wel door zo’n soort systeem.

Klopt zeker! Jo voelde die eerste keer varken-legen echt wel.

Hij kent de prijzen in de boekjes. Hij weet dat hij tot 40 euro mag kiezen,dus ook 4 dingen van 10 euro, of 2 dingen van 20 enz.enz.

Hij kijkt bewust naar prijzen en ziet dan wanneer dingen echt te duur zijn…die kiest/vraagt hij ook niet…

Vandaag stond er een brandweerauto van 49 euro. Hij heeft nu 40. Kortom…Jo (heeft iets met getallen) weet dat hij nog “maar” 9 euro nodig heeft…dan kan hij kiezen zijn geld niet uit te geven en nog even te wachten.

Ben erg benieuwd.