Zakgeld

Als Indy volgende maand 6 wordt willen we haar zakgeld gaan geven. Wij dachten aan 50 cent iedere zaterdag. Wat krijgen jullie kinderen? Wat vinden jullie een reeel bedrag?

Daar ben ik ook nieuwsierig naar…

Wij willen daar ook mee beginnen…

ik dacht 1 euro en dan 50 cent in de spaarpot laten doen???



wat doen die kids eigenlijk met hun zakgeld?

wij zijn er in groep 3 ook mee begonnen

wij deden; 0,50 voor in spaarpot, 0,50 voor in shopbeurd zoals jan het noemt

ja wat doet ie ermee…

uuh

pokemonkaarten, stickers, stuiterbal, spel voor de ds,…

de ene keer is het dus zo weg de andere keer moet ie echt een tijd sparen

hij kan af en toe wel extra verdienen door klusjes te doen

( zijn dan dingen waarvan ik wil dat het gebeurt, en handig is als je hulp hebt zeg maar)

Ik wil daar ook mee beginnen als ze straks 7 word.

Een euro per week vind ik wel een mooi bedrag.

Dat opdelen van Hedwich vind ik ook wel een goeie! :wink:

@Fleur wrote:

Als Indy volgende maand 6 wordt willen we haar zakgeld gaan geven. Wij dachten aan 50 cent iedere zaterdag. Wat krijgen jullie kinderen? Wat vinden jullie een reeel bedrag?




Tigo krijgt vanaf zijn 6e verjaardag 50cent op zaterdag :slight_smile: Dus ik vind dat wel reeel.

Van mij mag hij daarvan kopen wat zij zelf wil. Maar tigo wil heel graag een DS dus is hij daar heel druk voor aan het sparen, al schiet dat niet echt op met 50cent per week :slight_smile: Maar volgens tigo maakt dat niks uit.



Vorige week kreeg hij trouwens een euro, ik noem dat dan rente :wink:

wij gaan in januari met zakgeld beginnen.

We denken aan 1 euro iedere zaterdag p.p.

ze krijgen 50 euro pp op de rekening voor later.

Die euro kunnen ze gebruiken om te sparen voor een goedkoop speleding of wat dan ook.

Zo hebben ze van de week op een braderie van hun eigen gel een kanonwerper van 6 euro gekocht (hun 4 euro en ik 2 betaald)

nou met veel pijn en moeite gaven ze het geld aan de verkoper.

Terwijl ze met mijn geld smijten of het chocolade geld is.

Goed dat ik dit lees…onze meid is pas 8 geworden en wij geven nog geen zakgeld…maar zat er al wel aan te denken,om haar met geld te leren omgaan is het wel belangrijk…

Zal het eens even in de groep gooien met mijn man…

hier krijgt ze vanaf dat ze 5 is geworden

elke zaterdag €0,50 voor in de spaarpot.

en daar mag ze helemaal zelf van weten wat ze ermee wil doen

maar geen snoep of zo

meestal spaart ze het dat ze er een spelletje van kan kopen ofzo

in haar spaarpot gaat ook altijd het geld van haar verjaardag in of nu de rapport euro’s dus het bedrag tikt toch lekker aan

Hallo,



Hoewel het item ‘zakgeld’ al is besproken heb ik er toch nog een vraag over.



Wij willen de oudste zakgeld geven, maar hoe doen jullie het dan met broertjes of zusjes? deze minder of niets geven? wel zielig als je met beide in de speelgoedzaak staat en de een kan iets groots kopen en de ander iets kleins bijvoorbeeld. Kortom hoe doen jullie dat?

de oudste is bij ons 8 en daaronder broertje van 4 jaar.



groetjes van mij,

dat laatste ben ik ook benieuwd naar



nu krijgen ze gewoon alledrie af en toe wat klaingeld om in de spaarpot e doen.



maar met de oudste willen we als hij 6 wordt beginnen met zakgeld.



maar de andere 2 dan.

denk da we ze gewoon alle 3 een euro doen.

en de oudste mag daarvan dan 50 ct in zijn 'koop’portemonnee doen

Ze krijgen hier allemaal evenveel, maar we begeleiden wel in wat ze ervan kopen. Geen impulsaankopen dus zeg maar en geen dingen als snoep.

We leren ze dus echt er iig een paar nachtjes over te slapen voor ze het gespaarde uitgeven.

hier is het: vanaf 6 jaar krijg je zakgeld.

De oudste is 6 (bijna 7) en krijgt dus zakgeld, zijn broertjes nog niet.



Tot nog toe heeft onze oudste alleen maar gespaard voor zijn DS en die is nu bij elkaar en hij heeft nog niet bedacht dat hij verder nog iets wil, dus de afgelopen maand is het gewoon in de spaarpot gegaan.



Hier overigens ook een ‘echte’ spaarpot en een kleine doelen pot waar hij dus de dingen als knikkers, kaarten of weet ik het uit mag kopen als hij dat wil.



Toevallig begon hij er vanavond over: mama… wil je volgende week met mij naar de speelgoedwinkel? Dan wil ik voor 50 cent een zak knikkers kopen.

Hoewel hij er echt al meer dan genoeg heeft… mag dat, is zijn 50 cent.



Hier net als bij Lune mag er geen snoep van gekocht worden, maar dat heeft hij zelf ook nog niet bedacht, dus dat hoeven we nog niet te melden :wink: .



Onze 2e heb ik nog niet gehoord over ‘ik wil ook, waarom krijg ik niks’. Hij weet dat als hij volgend jaar 6 wordt hij ook zakgeld krijgt en dan wil hij ook voor een DS sparen (zegt hij nu :lol: ).

Zijn broer krijgt zakgeld, hij niet en zo simpel kan het leven van een 5 jarige zijn.



Ze krijgen hier soms het vergeten in te leveren statiegeld bonnetje en mogen die euro dan delen bijv. en laatst kregen ze van opa alledrie 50 cent (de jongste nog niet natuurlijk, de 3e zegt het overigens ook nog niks, die zou je net zo goed een knoop kunnen geven, als hij maar een muntje in de spaarpot mag doen… dat is het leukste).

Als nummer 2 iets zou willen kopen heeft hij ook wel iets in de spaarpot dus, het vult alleen voorlopig niet regelmatig aan zoals het zakgeld van de oudste.



Als hij 7 wordt krijgt hij nog steeds 1 euro, met 8 gaat het iets omhoog, hoeveel weten we nu nog niet. En dan zal de 2e nog steeds 6 zijn en nog steeds gewoon die euro krijgen.



Vind het zelf eigenlijk ook niet zielig (of ben ik nou zo hard? :shifty: ). Het voelt voor mij eerder ‘oneerlijk’ naar de oudste toe dat hij ‘pas’ vanaf 6 zakgeld kreeg en de rest het zomaar eerder omdat hij het krijgt.



Dus vanaf 6 jaar 1 euro per week opgesplitst in 2x 50 cent en vanaf 8 zal het iets meer worden, maar hoeveel… dat zal de tijd leren (en we houden de site van Nibud gewoon in de gaten).

Hier alledrie begonnen toen de oudste 6 werd volgens mij (weet ik niet meer precies :think: )



Hier 1 euro, en ze mogen er van kopen wat ze willen. Ik probeer ze wel te begeleiden, om een impulsaankoop te voorkomen, maar uiteindelijk beslissen ze zelf. Vooral middelste is al eens geconfronteerd met de gevolgen daarvan: een lege spaarpot op momenten dat ze graag iets wilde kopen.

Al doende leren ze :thumbup:

Hallo!



Onze dochter wordt 7 over een paar weekjes en krijgt sinds een half jaartje zakgeld. E0,50 cent per week.



We hebben nog 2 dochters, zij krijgen nog geen zakgeld, beginnen we mee bij ongeveer 6 jaar!





Liefs Helen

Hier krijgen ze al 3 jaar zakgeld. Toendertijd kreeg de jongste 50 cent en de oudste 1 euro.

nu krijgt de oudste 2 euro en de jongste 1 euro.

Ze kopen er soms grotere dingen voor (speciale legodoos voor zoon, huis anubis dvd voor dochter) en soms kleinere dingen (pokemon kaarten of rose labello)

Ze vinden het gewoon fijn om eigen dingetjes te kopen en sparen daar dus echt voor. Gaat geweldig goed, vooral de jongste is een echte spaarder. Die heeft nu ruim 80 euro gespaard! En daar heeft hij dan al Lego Hero Factory van gekocht. Het is echt goed om te zien dat ze met geld kunnen omgaan. Ze gaan eerst kijken wat ze willen kopen, kijken dan hoe veel het kost, gaan er thuis weer over nadenken en nemen daarna pas hun portemonnee mee naar de winkel. Ze kijken zelfs al in de winkel “he mama, deze eieren zijn goedkoper dan die eieren”. Daar ben ik best trots op eigenlijk.



Oh, ze hoeven natuurlijk niet alles zelf te betalen van speelgoed oid, want wij betalen het grootste deel, maar jullie snappen hopelijk wel wat ik bedoel.

Ik hoorde laatst van iemand die zijn oudste kind zakgeld gaf op deze manier: 1 euro om vrij te besteden en 10 cent om weg te geven. In de kerk wil men graag dat je 10% van je inkomen weggeeft (dan zou het 90+10 cent zijn, maar zo is makkelijker). Die 10 cent mag het kind weggeven aan maakt niet uit wie. Muzikant op straat, collecte aan de deur/in de kerk, maakt niet uit. Ik vond het een erg goed idee en ga ook zoiets doen. Ben er nog over aan het nadenken hoe precies, maar dochter is nog geen zes, dus heb nog even.

Anne krijgt sinds ze 6 jaar is 2* 50cent op zondag. 1 Gaat er in de uitgeefspaarpot en 1 in de niet uitgeefspaarpot :wink: hoop dat t duidelijk is…hahaha…ze heeft alleen op de kermis iets uitgegeven en verder nog niks

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet zo goed :oops: . Waarvoor is het geld in de niet-uitgeefpot dan? Wanneer mag dat wel uitgegeven worden? Ik zit nog steeds na te denken over het bedrag en hoe ze daarmee om mag gaan. Ik denk eigenlijk aan een bedrag met alleen de beperking dat ze er geen snoep van mag kopen. En die tienprocentsregel. Maar ik zie het nut niet in van zo’n twee-keer-vijftig-cent-beleid. Toelichting graag?!



Ik denk dan: ze heeft vanzelf door dat alles direct uitgeven niet werkt als je eens wat groters wilt kopen. Nou ja, vanzelf, uiteraard met wat begeleiding, maar ik was eigenlijk van plan het in eerste instantie maar wat te laten gaan en te kijken wat er gebeurt.

Voorlopig betalen wij nog de cadeautjes voor kinderfeestjes. Dat hoeven ze niet van die ene euro (Indy) en 50 cent (Kes) te doen.



Wij hadden vroeger (in het guldentijdperk :wink: ) een “snoepkwartje”. Van de bijvoorbeeld 1 gulden of 1,50 die ik kreeg, mocht ik elke zaterdag 25 cent uitgeven aan snoep. Dan gingen mijn broertje en ik naar het plaatselijke winkeltje en stonden we eindeloos te dubben hoe we dat kwartje het beste uit konden geven. 5 snoepjes van 5 cent, of een keer die kauwgom lolly die een heel kwartje was. Leuke herinnering nu ik het zo eens opschrijf :wink:

@Deerntje wrote:

Ik begrijp het eerlijk gezegd niet zo goed :oops: . Waarvoor is het geld in de niet-uitgeefpot dan? Wanneer mag dat wel uitgegeven worden? Ik zit nog steeds na te denken over het bedrag en hoe ze daarmee om mag gaan. Ik denk eigenlijk aan een bedrag met alleen de beperking dat ze er geen snoep van mag kopen. En die tienprocentsregel. Maar ik zie het nut niet in van zo’n twee-keer-vijftig-cent-beleid. Toelichting graag?!



Ik denk dan: ze heeft vanzelf door dat alles direct uitgeven niet werkt als je eens wat groters wilt kopen. Nou ja, vanzelf, uiteraard met wat begeleiding, maar ik was eigenlijk van plan het in eerste instantie maar wat te laten gaan en te kijken wat er gebeurt.




Het geld uit de niet uitgeef spaarpot gaat naar de bank… dat komt vrij als wij het tijd ervoor vinden. We willen haar leren dat sparen voor later ook goed is. Dus eigenlijk krijgt ze 50 cent zakgeld en 50cent voor op de bank. Natuurlijk begrijpt ze dat nu nog niet helemaal, maar dat is dan ook een leerproces. Ze mag haar verjaardagsgeld ook delen over die 2 spaarpotten en 1 keer in de zoveel tijd gaan we naar de bank met haar om het geld dat erin zit te storten.