Zakgeld

@Fleur wrote:

Als Indy volgende maand 6 wordt willen we haar zakgeld gaan geven. Wij dachten aan 50 cent iedere zaterdag. Wat krijgen jullie kinderen? Wat vinden jullie een reeel bedrag?






Mijn kinderen krijgen geen zakgeld.

Als ze iets willen, kunnen ze het in overweging en overleg krijgen of niet krijgen. :mrgreen:

@Rooike wrote:

@Fleur wrote:
Als Indy volgende maand 6 wordt willen we haar zakgeld gaan geven. Wij dachten aan 50 cent iedere zaterdag. Wat krijgen jullie kinderen? Wat vinden jullie een reeel bedrag?






Mijn kinderen krijgen geen zakgeld.

Als ze iets willen, kunnen ze het in overweging en overleg krijgen of niet krijgen. :mrgreen:




maar blijf je dat zo doen tot ze het huis uit gaan of zo dan?



Met 6 jaar hoeft een kind niet per se zakgeld natuurlijk, maar ik denk wel dat zakgeld bij de opvoeding hoort omdat het kinderen leert met geld om te gaan. Omdat het ze leert dat je geld maar 1 keer kan uitgeven, dat je moet sparen als je iets groters wil enz enz. Als je dat niet geleerd krijgt, heb je grote kans dat je straks als je wél je eigen geld moet beheren opeens in grote problemen komt.



Hier nog geen zakgeld, misschien idd vanaf nano’s 6de verjaardag. Dat broertjes en zusjes allemaal evenveel moeten krijgen, vind ik overigens onzin. Je moet een kind ook kunnen uitleggen dat sommige ‘privileges’ bij bepaalde leeftijden horen, hebben ze ook weer iets om naar uit te kijken. En kind van 10 mag neem ik aan ook niet net zo lang, en naar dezelfde plek, uitgaan als de oudere broer van 16…

Hier vanaf groep 3, 50 cent per week.



Ik denk dat ik ook maar het snoepkwartje invoer… :inlove:

Zijn mijn kids dol op, snoep… 8)

@Fleur wrote:

Voorlopig betalen wij nog de cadeautjes voor kinderfeestjes. Dat hoeven ze niet van die ene euro (Indy) en 50 cent (Kes) te doen.



Wij hadden vroeger (in het guldentijdperk :wink: ) een “snoepkwartje”. Van de bijvoorbeeld 1 gulden of 1,50 die ik kreeg, mocht ik elke zaterdag 25 cent uitgeven aan snoep. Dan gingen mijn broertje en ik naar het plaatselijke winkeltje en stonden we eindeloos te dubben hoe we dat kwartje het beste uit konden geven. 5 snoepjes van 5 cent, of een keer die kauwgom lolly die een heel kwartje was. Leuke herinnering nu ik het zo eens opschrijf :wink:




daar had ik het toevallig afgelopen week nog met iemand over of dat nog bestaat: van die winkeltjes waar je echt snoepjes per stuk kunt kopen?

kan me dat ook nog heel goed herinneren: cola-flesjes, kikkertjes en ufo’s voor 5 cent. En schuimblokken voor 10 cent. zure matjes voor uh 15?

Oh daar zeg je wat Fiep! Inderdaad!! misschien bij een cigarenwinkeltje ofzo nog? Of een snackbar?



Saar krijgt vanaf dat ze begonnen is in groep 3 50 cent zakgeld. Dit doet ze in haar spaarpot. Ze mag helemaal zelf beslissen wat ze er mee wil doen. Voor nu spaart ze maar ze wil ook heel graag wat kopen. Dat gaan we binnenkort doen en dan is het geld misschien op. Goed leerproces :mrgreen: Als ze 6 wordt krijgt ze er 20 cent bij.

Hier koop je van die losse snoepjes bij de tijdschriftenwinkel of bij de snackbar…

Sinds onze dochter in groep 3 zit, krijgt ze zakgeld.

1, - per week.

Als ze 10, - heeft mag ze met mij naar de winkel en er iets voor kopen (of doorsparen :wink: )

Zo leert ze met geld om te gaan en leert ze dat als iets duurder is dan dat zij op dat moment in haar spaarpot heeft dat ze dan nog even geduld moet hebben en moet doorsparen.

Bij opa en oma heeft ze ook een spaarpot maar die gaat nooit leeg.

(komt alleen wat uit als er kermis in de stad is)

Tim heeft afgelopen zondag zijn eerste zakgeld gehad. Hij krijgt 1 euro per week. De enige restrictie is dat hij er geen snoep van mag kopen. Dat krijgt hij gewoon hier van ons.



Hij schrok wel dat de nintendo dsi die hij voor zijn verjaardag heeft gekregen evenveel kostte als 150 weken zakgeld :mrgreen:

Hier ook sinds kort zakgeld vanaf dat hij 6 is. Hij krijgt € 1 per week. Net wat ik heb krijgt hij het klein of in een euro munt. Dat laatste snapt hij niet want hij was zwaar gepikeerd dat hij maar 1 centje kreeg ipv 2 de week ervoor :mrgreen: :lol: Maar hoe klein ze zijn, elke weekend vraagt hij er al om :angel:



Het zakgeld mag hij zelf uitgeven is afgesproken. Dus er word elke week druk door de folders gebladerd. En dan zijn veel dingen wel erg duur hoor mama :inlove: Op dit moment is het nog sparen want tja het loopt niet zo hard op natuurlijk.



Naast zakgeld sparen we € 20 euro op de bank.

hier dus ook 2 spaarpotten…



Omgedoopt tot de ‘grote doelen’ spaarpot en de ‘kleine dingen’ spaarpot.



Kleine dingen spaarpot mogen ze ten allen tijde zelf over beslissen.

Willen ze er (nog) een stuiterbal voor kopen… leef je uit. Wil je zo’n ‘stom’ ei met een speelgoedje uit de automaat bij de winkel trekken: jouw geld. En natuurlijk geldt: op=op.



Grote doelen spaarpot is het leren doorsparen voor iets/ leren dat je iets groters niet zomaar hebt, maar dat het even kan duren voor je je doel bereikt hebt (doel zou onderweg natuurlijk wel kunnen veranderen… als het te lang duurt kan je interesse ergens anders liggen… maar dat is nog niet aan de orde).



De oudste krijgt 1 euro in de week, 50 cent moet in de grote doelen pot, de andere 50 cent mag hij zelf beslissen in welke pot.



Hij spaart op dit moment voor een lego mobiele politiewagen ofzo. Ding kost 35 euro denk ik (afhankelijk van welke winkel je het koopt), hij zit nu op 8 ongeveer.



Tja die spaarpot is net geleegd geweest voor een nintendo. Heeft hem een jaar gekost (hij had vorig jaar al lichtelijk tegen onze zin geld voor zijn verjaardag gekregen, maar ook van opa&oma geld voor zijn rapport etc had zichzelf ook slim verkocht voor 2 euro om de auto van opa schoon te maken etc etc en uiteindelijk een meevaller van andere ‘oma’ waardoor hij hem aan kon schaffen) maar hij vond het maar wat stoer dat hij zijn eigen geld kon overhandigen en die nintendo echt van hem is!



Kleine dingen spaarpot doet hij uiteindelijk vrij weinig mee. Keer zakje knikkers gekocht en hij heeft er 1 euro uitgehaald die we aan Afrika moesten geven… hier hebben wij nog wat bij gedaan en opa en oma ook en hebben we overgemaakt.

Waarschijnlijk als hij bijna bij zijn grote doel is komt hij met het plan om dan het geld uit zijn kleine spaarpot er dan maar bij te doen, want dan heeft hij wel genoeg :wink: . Mag ook.



Als nummer 2 6 wordt krijgt hij ook 1 euro zakgeld in de week en zal het ook 50/50 verdeeld worden.

Als ze 8 worden zal het iets omhoog gaan en moeten we nog maar even nadenken hoe we het dan verdelen qua sparen en vrij te besteden (al zit daar nu nog geen verschil in… alles wordt gespaard door de oudste :slight_smile: ).