Nee, ik zou op dit moment niet in een dorp kunnen wonen.
Toen wij wilden verhuizen, zijn we bijv. in Everdingen wezen kijken (ong 1300 inwoners). Het huisje was erg leuk, maar er was gewoon niks. 1 basisschool, geen supermarkt, gewoon niks. En ik hou daar niet van. Ondanks dat ik weinig in de stad te vinden ben, heb ik dat wel nodig in mijn stad. En een supermarkt vind ik ook wel handig
Een wat groter dorp met wat meer faciliteiten zou ik niet erg vinden, maar ik heb gewoon mensen om me heen nodig. Mijn vriend zou bijv. graag later in een boerderij of iets willen wonen. Maar ik heb naaste buren nodig…
Nu wonen wij in Culemborg, iets kleiner als Meppel waar we vandaan komen. Dus geen groot verschil
Mijn ouders komen ook uit Meppel, en die wonen nu al weer zo’n 9 jaar in Ossenzijl (ongeveer 550 inwoners) en die vinden het in de zomer heerlijk, maar in de winter missen ze Meppel toch wel heel erg. Dan is er niks te doen in Ossenzijl
@Lune wrote:
@Rhiannon wrote:of als ik niet meer wil fietsen lekker met de bus. Ieder half uur gaat er 1! :dance:
Hier moet ik wel echt heel erg om lachen :lol:
Mijn grootste frustratie hier, er is wel een bus, maar het belachelijke ding rijdt maar een keer per half uur. Echt, wmb kan je dan de bus net zo goed niet laten rijden, ik heb dus in de vijf jaar dat ik hier woon denk ik max 5 keer de bus genomen.
Je kan niet zomaar de deur uit lopen en wel zien wanneer de bus komt want dan sta je geheid 25 min te wachten. Ik vind om de tien minuten al weinig.
Haha, ik dacht echt precies hetzelfde :lol:
Als ik al de bus neem rij ik nu zelfs met de auto naar een ‘goede bushalte’, elke 7-10 minuten een bus en over de busbaan, lekker snel. Terwijl de bus hier dichtbij elke 20 minuten gaat, maar eerst nog heel de wijk door gaat.
Ik vind de stad heerlijk, zou het liefst in Parijs wonen. Maar werktechnisch niet zo handig. Ik zou echt niet kunnen aarden op het platteland, en zelfs met kleine steden heb ik moeite.
In Utrecht opgegroeid. Tussentijds een jaar in Zeist en houten gewoond.
In Drachten gewoond, nu in Emmen en we gaan naar Dordrecht.
Ik vind Emmen een ideale mix tussen stads en dorps. Alles wat je nodig hebt, tot bos aan toe.
Ik denk dat ik stiekem een ontzettende provinciaal ben 8)
Maar ook in een stad kan ik prima wonen, al ben ik benieuwd hoe mij de overgang bevalt…
Tja…
Ik ben geboren in Amsterdam, opgegroeid in Lelystad, Alphen aan den Rijn, Leiden, Almere, Stroe (klein dorp) Apeldoorn en weer terug in Lelystad.
Toen leerde ik mijn man kennen, verhuisde naar Zwolle, verhuisde met gezin van Zwolle via een tussenstop in Ermelo van 8 maanden naar Utrecht, kon er niet aarden en ging weer terug naar Zwolle.
Nou is Zwolle niet echt klein met ruim 120.000 inwoners. Maar toch voelt het dorps aan.
De wijken waar ik in heb gewoond hebben een groot dorpsgehalte met eigen voorzieningen en nu ik mijn oma en vader hier in zorgcentra heb wonen, bemerk ik ook niets van verwaarlozing van ouderen.
Ik denk zelf dat dit weinig te maken heeft met het wonen in een stad of dorp, maar met mentaliteit.
Wij hebben voor ons gevoel mogen ervaren dat de gemoedelijke mentaliteit en het hoog sociale gehalte ergens tussen harderwijk en amersfoort ophoud…
Hoe dichter bij Utrecht/amsterdam en de andere randsteden, hoe meer mensen op zichzelf zijn.
Sallanders (een streek in overijssel waar Zwolle in ligt) zijn gewoon erg familiegerichte, sociale mensen die idd erg graag willen weten hoe het er bij je aan toe gaat, maar anderzijds ook voor je klaar zijn waar nodig.
Onze wijk heeft allerlei voorzieningen, ik ken mijn buren prima, ik zie geen tot weinig kinderverwaarlozing, de kinderopvangcentra worden samengevoegd of gesloten omdat er voldoende van is en weinig groei en iedereen groet elkaar…
Dus ik zou never niet meer weg willen uit Zwolle… :inlove:
Voorbij Amersfoort al Marloes
nog dichterbij ook hoor :?
Wij gaan ook altijd met het ov waardoor het nog langer duurt, maar om de een of andere reden komt het er toch altijd op neer dat wij daarheen komen. Zoals met sint, dan is het excuus dat de kleine het anders zo laat maakt enz. Nee onze kinders moeten nu nog met de trein terug naar huis maar dat schint niet uit te maken.
@Kittycat wrote:
Ik vind de stad heerlijk, zou het liefst in Parijs wonen. Maar werktechnisch niet zo handig. Ik zou echt niet kunnen aarden op het platteland, en zelfs met kleine steden heb ik moeite.
Parijs is denk ik de enige stad waarin ik ooit zou kunnen wonen, I just loveeeee Paris :mrgreen:
Hier ideaal durpje met zo’n kleine 30.000 inwoners. Half uurtje van utrecht en den haag/scheveningen, 20 minuutjes Rotterdam en IKEA :mrgreen:
Al zaten we laatst huizen te kijken en voor het geld wat wij hebben neergelegd voor ons rijtjeshuis koop je daar een vrijstaande vila dus ja… Het oosten trekt nog wel een bietje

Ik woon echt in een dorp, 1200 inwoners denk ik, en er is hier bijna niks aan voorzieningen, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Wel was het heel erg wennen en we hebben echt 2 auto’s nodig, maar als je er eenmaal op ingesteld bent dan is het prima.
Er is wel een basisschool, want het is een erg kinderrijk dorp en een klein supermarktje wat meer lijkt op een campingwinkel en prijstechnisch niet echt voordelig is.
Ik kom eigenlijk uit een grote stad, vervolgens verhuisd naar een middelgrote stad en nu dus een echt dorpje… na een tijd wennen kan ik ervan genieten! (en een heerlijk uitzicht op een weiland vanuit ons keukenraam vind ik ook niet verkeerd )
@*Esther wrote:
Ik woon echt in een dorp, 1200 inwoners denk ik, en er is hier bijna niks aan voorzieningen, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Wel was het heel erg wennen en we hebben echt 2 auto’s nodig, maar als je er eenmaal op ingesteld bent dan is het prima.
Er is wel een basisschool, want het is een erg kinderrijk dorp en een klein supermarktje wat meer lijkt op een campingwinkel en prijstechnisch niet echt voordelig is.
Ik kom eigenlijk uit een grote stad, vervolgens verhuisd naar een middelgrote stad en nu dus een echt dorpje… na een tijd wennen kan ik ervan genieten! (en een heerlijk uitzicht op een weiland vanuit ons keukenraam vind ik ook niet verkeerd)
Hihi, klinkt precies als het dorp waar ik woon

Woon nu in een dorp, rond de 1200-1500 inwoners dus, met alleen sinds kort een mini-market en that’s it.
We zijn hier gaan samenwonen omdat mn vriend hier vandaan komt. We hadden binnen 3weken een huurwoning terwijl we waar ik vandaan kwam 4jaar op een lijst hadden kunnen staan :roll: dus de keus was toen makkelijk.
Ikzelf heb jaren in een stad gewoond (ruime 70.000 inwoners), en mis nu écht de voorzieningen hier. Nu heb ik ook geen rijbewijs wat het niet makkelijker maakt…
Denk dat het heel persoonlijk is, wat zoek je en is dat te vinden waar je evt naartoe wilt.
Voordelen aan zo’n dorp zijn wel de vriendelijkheid, het ons-kent-ons, en tot bepaalde hoogte de sociale controle.
Maar ik wil net iets meer ‘leven’ om me heen, het idee hebben dat ik overal zomaar de deur voor uit kan gaan met de fiets zonder te moeten bedenken hoelaat de volgende bus gaat. Ik ben een stadsmens en wist dat ik het niet jaren in een een klein dorp als wat dit is vol zou houden, omdat er gewoon niks is.
In mijn geval heb ik mazzel dat mn vriend ook weg wilt uit 't dorp, heeft er zelf ook niks mee. Het was gewoon een makkelijke opstart, we hebben nog steeds in de planning om hier max 5jaar te wonen.
Ik woon in Hoogeveen een uit de kluiten gewassen dorp
Bevalt me goed van alle gemakken voorzien daar.
Wil niet naar een grotere stad of dorp maar ook niet kleiner
Kortom zit goed hiero :mrgreen:
@EstHe wrote:
@*Esther wrote:Ik woon echt in een dorp, 1200 inwoners denk ik, en er is hier bijna niks aan voorzieningen, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Wel was het heel erg wennen en we hebben echt 2 auto’s nodig, maar als je er eenmaal op ingesteld bent dan is het prima.
Ik kom eigenlijk uit een grote stad, vervolgens verhuisd naar een middelgrote stad en nu dus een echt dorpje… na een tijd wennen kan ik ervan genieten! (en een heerlijk uitzicht op een weiland vanuit ons keukenraam vind ik ook niet verkeerd)
Hihi, klinkt precies als het dorp waar ik woon![]()
En dan ook nog eens dezelfde voornaam

Maar zonder rijbewijs en auto lijkt het me ook niks hoor. Het feit dat ik mn autootje heb, geeft me wel gewoon de vrijheid te doen wat ik wil en moet, ook al heeft mn man de andere auto.
Ik ben echt een stadsmens en zou niet kunnen aarden in kleine steden of dorpjes.
Ik wil gewoon bijv op zondag gewoon kunnen winkelen. En als ik smorgens de bus naar mijn werk mis maar uiterlijk 10 minuten hoeven wachten. Heerlijk…
Mijn vriend komt uit Gouda maar voor geen goud dat ik daarheen ga. Dus hij is maar naar Den Haag gekomen :mrgreen: :lol:
@EstHe wrote:
@*Esther wrote:Ik woon echt in een dorp, 1200 inwoners denk ik, en er is hier bijna niks aan voorzieningen, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Wel was het heel erg wennen en we hebben echt 2 auto’s nodig, maar als je er eenmaal op ingesteld bent dan is het prima.
Woon nu in een dorp, rond de 1200-1500 inwoners dus, met alleen sinds kort een mini-market en that’s it.
We zijn hier gaan samenwonen omdat mn vriend hier vandaan komt. We hadden binnen 3weken een huurwoning terwijl we waar ik vandaan kwam 4jaar op een lijst hadden kunnen staan :roll: dus de keus was toen makkelijk.
Ikzelf heb jaren in een stad gewoond (ruime 70.000 inwoners), en mis nu écht de voorzieningen hier. Nu heb ik ook geen rijbewijs wat het niet makkelijker maakt…
Denk dat het heel persoonlijk is, wat zoek je en is dat te vinden waar je evt naartoe wilt.
Voordelen aan zo’n dorp zijn wel de vriendelijkheid, het ons-kent-ons, en tot bepaalde hoogte de sociale controle.
Maar ik wil net iets meer ‘leven’ om me heen, het idee hebben dat ik overal zomaar de deur voor uit kan gaan met de fiets zonder te moeten bedenken hoelaat de volgende bus gaat. Ik ben een stadsmens en wist dat ik het niet jaren in een een klein dorp als wat dit is vol zou houden, omdat er gewoon niks is.
In mijn geval heb ik mazzel dat mn vriend ook weg wilt uit 't dorp, heeft er zelf ook niks mee. Het was gewoon een makkelijke opstart, we hebben nog steeds in de planning om hier max 5jaar te wonen.
jullie omschrijven ook ons dropje, kan me voorstellen zonder auto dat het geen doen is, wij hebben ook twee auto’s en zonder dat zou ik denk ook beetje gek worden.
Wij hebben een basischool, kroeg, kerk, bakker en een kapper.
we moeten naar doetinchem om echt lekker te winkelen dat is ongeveer 10 kilometer hier vandaan.
Mijn man is verhuist van Dordrecht naar een groot dorp vlakbij leeuwarden voor mij. Hij heeft er geen moment spijt van gehad, de rust, de mentaliteit van de mensen, het vriendelijke… Hij geniet er nog steeds van. Hij is dus wel echt een dorpsmens. En we hebben hier alles, en als je eens wat anders nodig hebt ben je zo in de stad… Dus nee voor ons geen stad hoor :thumbdown:
@ClaudiaJurgen wrote:
@EstHe wrote:@*Esther wrote:Ik woon echt in een dorp, 1200 inwoners denk ik, en er is hier bijna niks aan voorzieningen, maar eigenlijk vind ik het heerlijk! Wel was het heel erg wennen en we hebben echt 2 auto’s nodig, maar als je er eenmaal op ingesteld bent dan is het prima.
jullie omschrijven ook ons dropje, kan me voorstellen zonder auto dat het geen doen is, wij hebben ook twee auto’s en zonder dat zou ik denk ook beetje gek worden.
Wij hebben een basischool, kroeg, kerk, bakker en een kapper.
we moeten naar doetinchem om echt lekker te winkelen dat is ongeveer 10 kilometer hier vandaan.
Oh dan ben ik ineens ontzettend nieuwsgierig waar je woont :mrgreen: Heb jaren geleden kort in terborg gewoond. (en nee, ook dat was niet echt mijn ding, maar daar waren tenminste nog winkels en een treinstation

Hoi,
Ik ben geboren in een middelgroot dorp, heb daarna in Utrecht, Groningen, London en Barcelona gewoond, en erg genoten van het stadsleven.
Maar nu wonen we in een dorp boven Groningen, in een vrijstaand huis, lief oud buurtje, tuintje met kippen en een klimboom, en we hebben het heerlijk. We voelen ons de koning te rijk. Mijn oudste zit sinds kort op school, in een klas met 16 kinderen!!! Heerlijk lief, schattig en veilig.
We hebben wel voor een dorp gekozen met goed openbaar vervoer (trein en bus) en met tenminste een supermarkt (en dit dorp heeft ook nog meer winkels, Blokker, DA, Bruna etc.). En we hebben een auto, dat scheelt ook, hoewel je met trein en vouwfiets ook een heel eind komt, en dat scheelt dan ook weer parkeergeld.
Wij genieten, de kinderen genieten, en toch missen we de stad heus nog wel, hoor! Misschien dat als onze jongens allemaal op de middelbare school zitten, we toch weer in de stad gaan wonen. Maar dat zien we dan wel weer…
Groetjes,
LaBruja
Ik ben van een grote brabantste stad naar een redelijk groot dorp gegaan. Het dorp grenst aan ‘mijn oude stad’, en in 10 min zit ik daar in het centrum. Ik geniet dus van de voordelen van die grote vertrouwde stad, maar ook van de rust en gemoedelijkheid van het dorp. Ik woon er in een redelijke nieuwbouwwijk (is nu ruim 10 jaar oud), waar veel jonge gezinnen wonen. Heerlijk dus. Ik zou ook wel naar de dorpskern willen verhuizen, mocht dat ooit aan de orde zijn, maar voorlopig woon ik hier prima. Ik mis alleen winkels om de hoek… hier is het 2 km fietsen, en dan ben je in het dorpscentrum, maar in de wijk heb ik geen winkels.
Ik ben blij dat we deze keus gemaakt hebben. Het is rustiger, gemoedelijker wonen, mensen willen elkaar helpen, je bent niet meer anoniem (maar hier is de sociale controle niet groot, dat is wel weer fijn). Ik moest in het begin wel heel erg wennen… De oudste was aan het spelen, en hulp ik had 10 kindjes in mijn achtertuin. In ons vorige huis moesten ouders met agenda’s kijken wanneer het kind kon afspreken, en hier loopt het gewoon binnen en buiten (zoals het hoort, nu ik gewend ben hihi)
@~chantal~ wrote:
Ik ben van een grote brabantste stad naar een redelijk groot dorp gegaan. Het dorp grenst aan ‘mijn oude stad’, en in 10 min zit ik daar in het centrum. Ik geniet dus van de voordelen van die grote vertrouwde stad, maar ook van de rust en gemoedelijkheid van het dorp. Ik woon er in een redelijke nieuwbouwwijk (is nu ruim 10 jaar oud), waar veel jonge gezinnen wonen. Heerlijk dus. Ik zou ook wel naar de dorpskern willen verhuizen, mocht dat ooit aan de orde zijn, maar voorlopig woon ik hier prima. Ik mis alleen winkels om de hoek… hier is het 2 km fietsen, en dan ben je in het dorpscentrum, maar in de wijk heb ik geen winkels.
Ik ben blij dat we deze keus gemaakt hebben. Het is rustiger, gemoedelijker wonen, mensen willen elkaar helpen, je bent niet meer anoniem (maar hier is de sociale controle niet groot, dat is wel weer fijn). Ik moest in het begin wel heel erg wennen… De oudste was aan het spelen, en hulp ik had 10 kindjes in mijn achtertuin. In ons vorige huis moesten ouders met agenda’s kijken wanneer het kind kon afspreken, en hier loopt het gewoon binnen en buiten (zoals het hoort, nu ik gewend ben hihi)
Die zin zegt al genoeg! Zo voel ik het ook, de rust van een dorpje (al woon ik dan in een redelijk groot dorp, met trein, bus scholen en genoeg winkels) maar vlakbij de stad

@lydia wrote:
In Utrecht opgegroeid. Tussentijds een jaar in Zeist en houten gewoond.
In Drachten gewoond, nu in Emmen en we gaan naar Dordrecht.
Ik vind Emmen een ideale mix tussen stads en dorps. Alles wat je nodig hebt, tot bos aan toe.
Ik denk dat ik stiekem een ontzettende provinciaal ben 8)
Maar ook in een stad kan ik prima wonen, al ben ik benieuwd hoe mij de overgang bevalt…
Wat vond je van Houten? En ben heel nieuwsgierig waar je gewoont hebt