Ik heb mosselen gekocht bij een andere winkel dan normaal. Staat er op de verpakking: deze schelpdieren moeten bij aankoop levend zijn.
Ik zoek het op op internet, vind ik dit:
Weet u wel dat de mossel nog levend is?
Veel mensen weten niet dat mosselen levend de pan ingaan. Waarom zouden ze dat moeten weten? Omdat op het moment dat ze doodgaan v??r het koken, ze niet geschikt meer zijn voor consumptie. Een zorgvuldige behandeling waardoor de schelpdieren levend worden gehouden, totdat de pan op het vuur gaat, is van groot belang en voorkomt teleurstelling.
Wisten jullie dit? Ik dus niet. :oops:
Ik heb al geen honger meer. :sick:
mosselen :drool:
zolang ik ze niet zelf hoef te maken :mrgreen:
Wist ik! Eén van de redenen waarom je me niet blij maakt met mosselen.
Trouwens, je ziet ze soms ook bewegen in de pan. De schelp dan… yúck!
Ja, maar ik vind ze sowieso erg onsmakelijk.
Ik ben dus gewoon geshockt hierdoor. Een makreel koop je ook assie al dood is, dus ik ging er vanuit dat mosselen ook dood waren, net als kneukeltjes. :shock:
Wat zielig dat ik ze dan levend moet koken!
Oh nee dat wist ik ook niet!
Ik dacht dat ze allang dood waren.
Als je dat niet wil mag je voortaan oom geen krab, garnalen en kreeft eten want die worden ook levend gekookt.
Mosselen die al dood zijn, kunnen je eige dood worden, nou ja een beetje overdreven misschien maar je kan er in ieder geval flink ziek van worden.
Tik voor het koken even tegen iedere mossel aan die openstaan gaan ze dicht leven ze nog, blijven ze openstaan dan zijn ze dood, dus weggooien.
Eet smakelijk :drool:
Nou ik heb ze maar even in de koekast gezet, vanavond eten we maar shoarma…
Heerlijk mosselen. En idd moeten ze nog levend zijn, want anders wordt je er echt goed ziek van.
Ik geloof dat ik dit weekend even naar de visafslag rijdt voor een paar kg. :drool:
ja hoor, je ziet toch regelmatig die schelpen nog een beetje bewegen.
Idd tikkie er tegenaan en dan gaan ze dicht als ze nog leven.
Wat ga je nu met ze doen? teruggooien in de zee :mrgreen:
In die koude koelkast vind ik dan ook wel weer zielig
Ik lust ze trouwens niet, alleen het idee al dat ze levend
de pan in gaan en dat zo vies eruit zien (ooit een mossel
open gemaakt? … YAK :sick:
Trouwens… wat is er dan niet zielig aan shoarma?
Meestal gemaakt van varkensvlees (of nog zieliger een lammetje … aahh)
Varkens worden ook goed verpest… ze hebben echt niet een leuk
leventje gehad. Alleen het vervoer van die dieren vind ik al zielig
genoeg om geen varkensvlees te eten.
@Bagheera wrote:
Nou ik heb ze maar even in de koekast gezet, vanavond eten we maar shoarma…
Wahahahaha kan me vorstellen dat je nu er geen zin meer in hebt, maar het is idd noodzakelijk anders kun je zelf ziek worden he

ja dat wist ik maar ja mijn moeder is dan ook een zeeuw… ben ook wel eens mee geweest op mosselvangst
Garnalenvangst trouwens ook en die worden direct na de vangst in een pan kokend water gegooid
ja als de mosselen dicht zijn dan zijn ze dood en kun je ze niet meer koken en eten
ja wist ik wij hebben vroeger ook zelf mosselen gevangen en gekookt
Ooh wat ben ik dan toch maar weer blij dat ik vegetarisch ben !
Echt een tip! Vega shoarma is ook best lekker !
@mamatally wrote:
ja als de mosselen dicht zijn dan zijn ze dood en kun je ze niet meer koken en eten
als ze open staan en niet meer dicht gaan dan zijn ze dood
O jee, Mamatally!Jij gooit de levende mosselen altijd weg en eet de dode op?
@Kroes wrote:
Trouwens… wat is er dan niet zielig aan shoarma?
Laatst was er een programma op de radio waarin werd beweerd dat zelfs aardappels levende organismen zijn, en dat ze in de pan een pijnlijke langzame dood sterven. En dat je ze niet mag pureren omdat ze dan hun gif (melk achtige substantie :roll: :lol: ) loslaten en dan krijg je van die kleffe puree. Stampen was beter.
Ik vind dat toch een tikkie overdreven hoor…
mosselen :sick:
Doe mij maar een biefstukje :mrgreen: