Ben even benieuwd naar jullie mening… Ik heb van mijn broer en schoonzusje een wieg te leen, hartstikke leuk ding van rotan met off white bekleding. Volgens de fabrikant voldoet deze wieg aan de veiligheidsnorm zoals die europees gesteld is. Ook mijn broer en zijn vrouw hebben de wieg gebruikt en hun kraamverzorgster vond het prima.
Nu had ik onlangs de intake van de kraamzorg, nota bene van dezelfde organisatie als waar mijn broer bij zat en volgens deze vrouw mag deze wieg niet, althans de bekleding omdat er een dun laagje wattine in zit. Prima dacht ik, dan haal ik de bekleding eruit en dan gebruiken we alleen de rotan bak, maar nu zit ik net nog eens goed naar die bak te kijken en juist de ruwere rotan uiteinden zijn naar de binnenkant gestoken omdat daar toch bekleding overheen zit normaal gesproken.
Nu heb ik het idee een beetje te moeten kiezen tussen twee kwaden, de bekleding die iets dikker is dan volgens de intake mevrouw mag, maar in ieder geval niet zorgt voor verwondingen bij maaiende armpjes of het gebruiken van de wieg zonder bekleding, maar dan wel met wat ruwige rotan uiteinden aan de binnenkant. Wat ik vooral lastig vind is dat de vrouw van de intake dus niet positief is over die bekleding terwijl de kraamverzorgster van dezelfde organisatie bij mijn broer het geen punt vond. Daarnaast zou de wieg weer wel voldoen aan de Europese regelgeving… Wat moet ik hier nu weer mee… Die wieg wel of niet gebruiken en zo ja, hoe dan? Ben even nieuwsgierig naar de meningen hier…
Alvast bedankt!
Als jij je er goed bij voelt gewoon doen… Ik zou het ook doen denk ik…
De wieg gewoon gebruiken, en als ze er echt ter plekke stampij om maken als je bevallen bent zou ik evt overwegen om voor de tijd dat de kraamzorg er is een wagenbak te gebruiken en daarna de wieg, voor de goede vrede…(en de rust in je kraamtijd )
Maar kom op zeg, goedgekeurd volgens de normen en bij anderen ook geen probleem, ik zou hem echt gewoon gebruiken… :mrgreen:
Bij Pete had ik een aerosleep en die weigerde de kraamhulp erin te leggen :roll:
Prima. De kraamweek hem dus eruit gelaten, zodra deze voorbij was gewoon erin gedaan
@mamy wrote:
De wieg gewoon gebruiken, en als ze er echt ter plekke stampij om maken als je bevallen bent zou ik evt overwegen om voor de tijd dat de kraamzorg er is een wagenbak te gebruiken en daarna de wieg, voor de goede vrede…(en de rust in je kraamtijd )
Maar kom op zeg, goedgekeurd volgens de normen en bij anderen ook geen probleem, ik zou hem echt gewoon gebruiken… :mrgreen:
Helemaal mee eens zo zou ik het ook doen! Maken ze stampij dan gewoon wandelwagen bak, zolang de kraamzorg er is, is ze er niet dan kan je kind lekker in het wiegje.
Niet aan het wiegje gaan knoeien hoor! Zou zonde zijn en krijg je vast spijt van.
Wij hebben ook een rotanwiegje. Weet niet of het ongeveer dezelfde is!?
Zal eens een fotootjes zoeken.
Niet helemaal heel erg duidelijk:
Nee, het is een andere, deze!
Okew…
Maar zo te zien is het bij jullie wieg een enkele laag stof? Want dat mag gewoon wel… Het ging die vrouw vooral om het laagje wattine wat in de bekleding is verwerkt. Ik vind jouw wiegje trouwens ook erg leuk
Ja het is enkel laagje stof. Ik zal eens kijken of ik morgen wat foto’s van kan maken hoe het er uit ziet zeg maar.
Wat een gezeur zeg van die kraamhulp :? Heb je gezegd dat het gewoon een goedgekeurde wieg is? Ik zou me er echt niks van aantrekken en ook al helemaal niet in de kraamweek iets anders gebruiken als jullie met zorg uitgezochte plekje voor je kleintje… Zijn ze nou helemaal.
@*Esther wrote:
Nee, het is een andere, deze!
Gewoon doen ik werk al 10 jaar in de kraamzorg en kom ze heel vaak tegen! Dus lekker je baby erin leggen meid!
Ik denk dat het ze er vooral om gaat wanneer je kindje ‘grijpgrager’ wordt en ze evt de bekleding over hun gezichtje kunnen trekken maar er niet meer af krijgen. Tegen de tijd dat ze zover zijn zijn de meeste beebjes al wel uit de wieg gegroeit. Een enkele laag katoen kunnen ze dan nog wel doorheen ademen maar als het gewatteerd of gevoerd is zal dat minder goed gaan en dus een risico op verstikking. Maar echt tijdens je kraamperiode lig je zelf ws naast het wiegje? Floris heeft het bv ook gepresteerd om na verloop van tijd de bekleding over zijn toet te trekken. En de mijne (andere wieg hoor) heeft ook dubbele laag stof als bekleding maar ik hoorde ala minuut dat hij ‘anders’ huilde! Nu staat mijn babyfoon op standje ‘ademhaling horen’ maar hij werd zoooo boos dat ik gelijk naar boven ben gerend. En ja hij had een heel stuk bekleding over zijn gezicht. Voor mij een teken dat hij toe was aan een ledikantje.
Geniet van de prachtige wieg en als ze het er niet mee eens zijn…de dames zeggen het al tijdens die 8 dagen in de kinderwagenbak en daarna lekker door de wieg in. :-*
Ik zou ook gewoon zeggen “doen!” en zeker niet voor de tijd van de kraamzorg iets anders gaan gebruiken, waarom zou je? Hij is goedgekeurd en wat Rhi al zegt, tegende tijd dat het kwaad zou gaan kunnen, ligt je kindie waarschijnlijk al niet meer in dit wiegje.
@Rhiannon wrote:
Ik denk dat het ze er vooral om gaat wanneer je kindje ‘grijpgrager’ wordt en ze evt de bekleding over hun gezichtje kunnen trekken maar er niet meer af krijgen. :-*
Daar dacht ik ook aan. Zou je de bekleding niet aan de buitenzijde vast kunnen zetten. Je moet er toch niet aan denken dat…
Ik vind de wieg prachtig.
En goedgekeurd of niet, de veiligheid hangt enorm samen met hoe iets gebruikt.
@rijstkorrel wrote:
@Rhiannon wrote:Ik denk dat het ze er vooral om gaat wanneer je kindje ‘grijpgrager’ wordt en ze evt de bekleding over hun gezichtje kunnen trekken maar er niet meer af krijgen. :-*
Daar dacht ik ook aan. Zou je de bekleding niet aan de buitenzijde vast kunnen zetten. Je moet er toch niet aan denken dat…
Het zit ook vast hoor, niet zo goed te zien op de foto, maar in de handvatten aan beide zijkanten zit een houten knoop met een lus, beetje als in een houtje-touwtje jas waardoor de bekleding vastzit. Verder zit er stevig elastiek rondom de buitenrand waardoor de bekleding helemaal om de rotan bak vastgetrokken zit. De vrouw van de intake had het vooral over gevaar dat de kindjes met hun gezichtje in de bekleding komen te liggen, maargoed ik moet de eerste pasgeboren baby nog leren kennen die binnen een paar weken al zelfstandig kan draaien heb zelf het idee dat we tegen die tijd het ledikant al wel zullen gebruiken.
En idd de wieg komt de eerste tijd pal naast ons bed te staan, dus we zijn er dan gewoon bij…
Bedankt voor de meningen en adviezen hoor
De gewatteerde stof komt overeen als bijvoorbeeld stootkussentjes, die mogen ook niet. Als je kindje er met de mond tegen aan zou liggen kan het zijn dat het niet ademend genoeg is (ivm wiegedood).
Ik zelf heb een smeedijzeren wieg gebruikt welke ook aan de binnenkant bekleed wordt met stof maar ik heb hier gewoon een dubbele popeline voor gebruikt maar zonder fiberfill of dergelijke, enkel alleen de katoenen stof.
Je zou hetzelfde kunnen doen met jouw wiegje, gewoon bekleden met een popeline stof dubbele laag, elastiektunneltje aan de bovenkant om het om de wieg heen te spannen, eentje aan de onderkant wat strakker zodat het onder het matrasje komt. Klaar is klara, dan is het probleem opgelost, iedereen happy en jij ook het gevoel dat je toch aan de huidige normen voldoet.
ik zou het gewoon doen!!!
wij hadden een celine wieg en die hebben ook zn bekleding en hadden ze ook commentaar op toen ik vroeg waarom het niet mocht zei ze de bekleding is te dik, ik heb dr toen mee genomen na de kinderwagen bak en gevraagt waarom die dan wel mag???
die bekleding is ook dik en vaak is een kinderwagen bak al krapper dan een wieg!!! had ze geen antwoord op.
onze boxkleed was volgens haar ook te dik toen ik vroeg maar waarom is de boxkleed te dik en een matras wel dikker en wel goed weder om geen antwoord.
ik ben zelf ook altijd heel voorzichtig maar vondt dit gewoon toen zo raar.
Doen !!
Kom hij is goedgekeurd toch en je gezonde verstand idd lekker gebruiken
dan komt t wel goed,Zouden al die familiewiegjes allemaal wel voldoen aan de eisen van nu ? vast niet en genoeg baby’s liggen erin
We hebben inmiddels 3 wiegen gehad
1 familiewieg,rotan,de celine wieg,en zo’n hoog white wash wiegje v/d prenatal…gewoon blijven opletten,maar dat is met alles
onze 3e heeft zelfs 10 maanden in de celine wieg gelegen,altijd met bekleding,alleen toen ze begon te draaien hebben we d’r uiteraad meteen overgedaan na een ledikant
Prachtig Wiegje !! trouwens…ik zal hem lekker klaar maken als ik jou was,
en alvast genieten ervan :inlove: