Wieg voldoet wel aan veiligheidsnorm maar mag toch niet..

nu roept iedereen doen!

maar als ik hier plaats dat ik stootranden in het babybedje heb en het gaat mis …

hoe reageren jullie dan, misschien met: ja maar dat mag ook helemaal niet…

ik zou het dus niet doen.

en of het nou wel of niet goedgekeurd is, kruikenzakken zijn ook goedgekeurd, in duitsland dekbedjes ook, een heleboel gammele autostoeltjes ook.

@Clair wrote:

De gewatteerde stof komt overeen als bijvoorbeeld stootkussentjes, die mogen ook niet. Als je kindje er met de mond tegen aan zou liggen kan het zijn dat het niet ademend genoeg is (ivm wiegedood).

Ik zelf heb een smeedijzeren wieg gebruikt welke ook aan de binnenkant bekleed wordt met stof maar ik heb hier gewoon een dubbele popeline voor gebruikt maar zonder fiberfill of dergelijke, enkel alleen de katoenen stof.

Je zou hetzelfde kunnen doen met jouw wiegje, gewoon bekleden met een popeline stof dubbele laag, elastiektunneltje aan de bovenkant om het om de wieg heen te spannen, eentje aan de onderkant wat strakker zodat het onder het matrasje komt. Klaar is klara, dan is het probleem opgelost, iedereen happy en jij ook het gevoel dat je toch aan de huidige normen voldoet.

mij lijkt dit een hele goede oplossing.

Ik had ook stootkussentjes in de wieg, aan beide zijkanten en aan het hoofdeinde. Ik stopte ze altijd goed tussen het matrasje, maar het kwam weleens voor (toen de kleine weer iets ouder was) dat ie ze er onder weg trok…is nooit wat gebeurt. Toen ie echt groter was ging ie over in een ander bedje.

Ik vind het een leuk wiegje en zou hem gewoon gebruiken…ik zie er zo niks aan wat niet zou mogen.

@Nikita wrote:

Ik had ook stootkussentjes in de wieg, aan beide zijkanten en aan het hoofdeinde. Ik stopte ze altijd goed tussen het matrasje, maar het kwam weleens voor (toen de kleine weer iets ouder was) dat ie ze er onder weg trok…is nooit wat gebeurt. Toen ie echt groter was ging ie over in een ander bedje.

Ik vind het een leuk wiegje en zou hem gewoon gebruiken…ik zie er zo niks aan wat niet zou mogen.

het gevaar zit hem niet alleen in het eraan trekken maar vooral in het ertegen aan gaan liggen met neus en mondje.

@*Esther wrote:

De vrouw van de intake had het vooral over gevaar dat de kindjes met hun gezichtje in de bekleding komen te liggen, maargoed ik moet de eerste pasgeboren baby nog leren kennen die binnen een paar weken al zelfstandig kan draaien :wink:

3 weken oud… en hij draaide ook zelf zijn hoofd naar links en rechts…

Ik zou het dus niet doen vanwege die wattine laag er tussen. Om dezelfde reden als die stootranden in NL ontraden worden (want in DE en vele andere landen mogen ze gewoon hoor).

:lol: geweldig!

Zo zie je maar, alle kindjes zijn anders… Onze jongste ging ook eerder uit de iweg als de anderen omdat hij, als enige dus, aan de bekleding ging trekken. Ik was ook bang dat hij het over zich zou trekken.

Van een wagenbak wordt ook gezegd dat je ze niet alleen mag laten erin ivm verstikkingsgevaar…

@lonneke1980 wrote:

nu roept iedereen doen!

maar als ik hier plaats dat ik stootranden in het babybedje heb en het gaat mis …

hoe reageren jullie dan, misschien met: ja maar dat mag ook helemaal niet…

ik zou het dus niet doen.

Daar sluit ik mij helemaal bij aan.
De kans dat het mis gaat is vrij klein, maar als het mis gaat dan vergeef je het jezelf nooit dat je niet de richtlijnen gevolgd hebt.

Menig mensen zeiden tegen mij dat het onzin was dat ik geen zeiltje wilde gebruiken.
Wat als het matrasje onder geplast wordt bla bla bla....
Nou, liever een nieuw matrasje moeten kopen dan dat mijn kindje in ademnood komt.

Ik zou echt voor de gulde middenweg gaan, gebruik een andere binnenbekleding waarbij stikkingsgevaar niet van toepassing is, dan kun je het wiegje toch gebruiken en is het ook veilig voor je kindje.

@Lune wrote:

:lol: geweldig!

Zo zie je maar, alle kindjes zijn anders… Onze jongste ging ook eerder uit de iweg als de anderen omdat hij, als enige dus, aan de bekleding ging trekken. Ik was ook bang dat hij het over zich zou trekken.

Van een wagenbak wordt ook gezegd dat je ze niet alleen mag laten erin ivm verstikkingsgevaar…

klopt, ik heb mijn kindjes daar ook nooit in alleen gelaten meestal liep ik erachter als ze erin lagen :lol: en anders stond ze naast me in de kamer.

Leuke wieg !!

Is er misschien een mogelijkheid om er een andere stof in te maken die “ademend” is ? Dan kan je de wieg toch gebruiken zonder gezeur.

Al vind ik het wel een beetje zeuren van de intake.

De wiegjes worden toch tegenwoordig allemaal zo gemaakt en goedgekeurd ??

@tijgertje1982 wrote:

Leuke wieg !!

De wiegjes worden toch tegenwoordig allemaal zo gemaakt en goedgekeurd ??

Er is geen specifieke criteria wettelijk vastgesteld waaraan het moet voldoen.

Het keurmerk wat het zou hebben, heeft geen relatie tot wat de veiligheidsnormen zijn die gehanteerd worden door verloskundigen, thuiszorg en CB.

Er wordt veel meer op de consumentenmarkt voor zuigelingen toegelaten wat niet allemaal per definitie voldoet aan de richtlijnen van veiligheid.