Wie speelt er viool of heeft er verstand van?

Hoihoi,

Anne wilt graag viool spelen. Mijn partner en ik zijn beide muzikaal. Ik op de klarinet, hij op sax en trompet…maar…dus geen strijkinstrumenten.

Anne heeft 1.5 jaar geleden zoiets een eigen trompetje gekregen, ze vroeg er niet naar maar was wel telkens bezig op mn partners trompet en aangezien die te groot is voor haar hebben we een pocket gekocht.

Af en toe pakt ze dat ding uit zn koffer, lekker poetsen en de hond gek maken :twisted: .

Nu heeft ze het al even over viool, ze vind de muziek daarvan ook erg mooi. Gister gekeken naar viool les, maar dan heb je voor haar leeftijd hier 10 lessen samen met 4 andere kinderen en een leenviool die op de muziekschool moet blijven dus niet mee naar huis mag om te oefenen en goed aan de prijs.

Om een lang verhaal korter te maken, hebben we gister besloten een zo goedkoop mogelijk nieuw kinderviooltje voor haar te kopen en eerst eens zien of ze er thuis wel iets mee doet voor ze op les gaat.

Stemmen gaat denk ik wel lukken ( :think: ), maar het probleem is dat ik totaal geen verstand heb van violen. Ik begreep dat we hars erbij kregen en dat dat bestemt is voor de strijkstok, maar hoe gaat dat in zn werk?

Ook hebben we een schoudersteun erbij gekocht (ik heb m nog niet in huis) en ik zit me nu al te bedenken hoe ik die zou moeten bevestigen.

Hopenlijk is er iemand hier die ons een klein beetje op weg kan helpen.

Alvast bedankt

wat raar dat de leenviool niet mee naar huis mag!

Ze verwachten wel dat er geoefend wordt…(hier althans maar de leenviolen mogen dus wel mee naar huis).

Soms kan je bij een muziekwinkel ook een leenvioolhuren. Dat zou ik eerst doen ipv een viool aanschaffen, ze zijn best prijzig nl.

Als ze op les gaat moet ze waarschijnlijk ook eerst voorspelen (dat is hier in ieder geval zo) om te kijken of ze er aan toe is e.d.

Zelf zou ik wel kiezen voor les omdat je met een viool niet zo veel kan als je geen les krijgt.

@maantje wrote:

wat raar dat de leenviool niet mee naar huis mag!

Ze verwachten wel dat er geoefend wordt…(hier althans maar de leenviolen mogen dus wel mee naar huis).

Soms kan je bij een muziekwinkel ook een leenvioolhuren. Dat zou ik eerst doen ipv een viool aanschaffen, ze zijn best prijzig nl.

Als ze op les gaat moet ze waarschijnlijk ook eerst voorspelen (dat is hier in ieder geval zo) om te kijken of ze er aan toe is e.d.

Zelf zou ik wel kiezen voor les omdat je met een viool niet zo veel kan als je geen les krijgt.

Ja ik begrijp dat het een moeilijk instrument is om zomaar in huis te nemen. En ook dat we het andersom doen dan normaal is.

De viool is al besteld, als het goed is komt ie morgen of begin volgende week. Als je alles bij elkaar opteld is het lenen van een viool ook duur (in elk geval in verhouding met een goedkope nieuwe)

Misschien gaat ze ook wel heel snel op les als we eenmaal zien dat het mij echt niet lukt om er iets van te maken.

Over het stemmen ben ik al wat wijzer geworden en het harsen van de strijkstok ook, maar nu zou het fijn zijn als iemand weet of de strijkstok nog een bepaalde spanning moet hebben?

Ik hoor het graag.

(wij vinden het ook raar dat je geen leenviool meekrijgt…zou zeggen dat je het zo juist het beste leert, maar goed)

Ik vind haar wel wat jong eigenlijk om zo al zo’n duur instrument te kopen, zonder dat je enig idee hebt of het echt aanslaat.

Wel erg goed overigens dat ze de kans krijgt dit te ontdekken, maar dat kan haast niet anders met zulke muzikale ouders :mrgreen:

Hier volgen de oudste twee muzikale vorming, volgend jaar mogen ze dan een instrument kiezen.

Ik heb een vriendin die behoorlijk goed viool speelt.

Als je mij een rijtje vragen pb-t wil ik die wel aan haar voorleggen.

@Tamma wrote:

Ik heb een vriendin die behoorlijk goed viool speelt.

Als je mij een rijtje vragen pb-t wil ik die wel aan haar voorleggen.

Dat is super, vandaag red ik dat niet, maar zal van het weekend even wat op een rijtje zetten en je een pb sturen…kei bedankt :thumbup:

In elk geval de vraag of ze iets op papier of zo heeft waar de noten zitten met de vingers zodat ik daar zelf iets mee kan gaan doen alvorens anne het voor te leggen.

Ik heb al veel gelezen op internet en filmpjes bekeken via youtube. Het is idd een moeilijk instrument, maar we proberen er straks het beste van te maken.

Anne vroeg vandaag of haar viool al was aangekomen, maar helaas zie ik dat hij nog niet verstuurd is.

Wij hebben idd het geluk dat we haar dingen kunnen aanbieden, maar niks verplichten…zo houden we het leuk hopen we.

Vandaag heeft ze weer op mijn klarinet geoefend, ik moest m echt pakken van haar en zij kreeg er ook al behoorlijk geluid uit, alleen echt te kleine handen maar dat geeft niet, klarinet heeft ook niet echt een voorkeur…hahaha…op haar trompet heeft ze ook nog flink geblazen en het eerste stukje van vader jacob gespeeld :inlove:

Wat leuk dat ze zo’n interesse voor muziek heeft! Hier in huis staat een drumstel, een piano en ligt nog een gitaartje rond te slingeren. Mn zoontje vindt het allemaal even interessant, maar echt zich concentreren op 1 ding lukt nog niet zo goed.

Ik heb vroeger met een vriendinnetje viool geprobeerd. Het is een enorm moeilijk instrument om te bespelen, en zonder les kom je gewoon eigenlijk niet op gang. Het is een heel technisch instrument.

Ben benieuwd hoe ze het straks gaat vinden. Kan je helaas niet helpen aan tips hoe er verder mee om te gaan.

hoi

Ik heb zelf een tijdje gespeeld, waar ik veel aan gehad heb is het tipboek viool wat je bij veel muziekwinkels kunt vinden. Daar staat alles in en kun je ook weer gebruiken als naslag werk. Echt vanaf de snaren spannen tot hoe je moet strijken en wanneer je welke kant op strijkt enzo. kost iets van 15 euro en erg handig dus. Die tipboeken heb je dus voor allerlei instrumenten en zijn erg fijn.

Bij broekmans kun je op internet het boekje vinden voor het idee

Viool is echt superinstrument, maar helaas de sax nog meer.

@tantekaatje wrote:

hoi

Ik heb zelf een tijdje gespeeld, waar ik veel aan gehad heb is het tipboek viool wat je bij veel muziekwinkels kunt vinden. Daar staat alles in en kun je ook weer gebruiken als naslag werk. Echt vanaf de snaren spannen tot hoe je moet strijken en wanneer je welke kant op strijkt enzo. kost iets van 15 euro en erg handig dus. Die tipboeken heb je dus voor allerlei instrumenten en zijn erg fijn.

Bij broekmans kun je op internet het boekje vinden voor het idee

Viool is echt superinstrument, maar helaas de sax nog meer.

Bedankt voor de tip, ga ik zeker naar op zoek naar dat boek :thumbup:

Een sax hebben we ook in huis gehad, met een prachtige klank, helaas hebben we die een tijd geleden verkocht en daar balen we nu heel erg van, maar goed, instrumenten zat in huis (naast wat ik opnoemde nog een blokfluit (een echte goeie en 1 van plastik) en een keyboard)

Gister eind van de middag is de viool verzonden…kleine kans dat hij vandaag binnen komt. Als de meneer zich aan zn afspraken heeft gehouden is hij speelklaar en gestemt…maar dat horen we snel genoeg :smiley:

Toevoeging: ik heb net de muziekwinkel gebeld en als het goed is krijgt hij begin komende week een boek binnen: vioolspelen voor dummies

Misschien kunnen we er iets mee.

oh leuk ik heb ook viool gespeeld… maar omdat het fysiek voor mij niet meer te doen was gestopt.

de wax is voor de strijkstok :mrgreen: zo glijd deze beter over de snaren :mrgreen: deze moet je gewoon van onder tot boven erover heen wrijven.

de steun spreekt ook voor zich, maar je moet wel even kijken of hij voor de links of de rechtshandige is… :wink:

stemmen doe je met behulp van een stemvork… die moet je dus ook hebben… je moet de snaar met de draaiknop spannen …de andere op gehoor…maar je kan het ook de muzieklerares (voor) laten doen :wink:

het is ook makkelijk als je een muziekstandaart hebt omdat ze staand moet spelen.

( maar denk dat je die wel in huis hebt gezien jullie muziekinstrumenten :mrgreen: )

verder kom ik ook even niet meer :mrgreen: ik zat op de basisschool toen nog… das ruim 20jr geleden :lol:

In Eindhoven zit vioolbouwer Zick waar je instrumenten en onderhoud kunt huren, zeker handig met violen omdat er diverse maten zijn en je dus automatisch meegroeit. In Den Bosch zit iets betere vioolbouwer Paardekoper, daar huren wij Guus zijn cello. Verder is er in Duitsland via internet een bestelsite voor echt goedkope fabrieksviooltjes, maar goed je zit met het "probleem "dat zie iedere zoveel tijd naar een grotere moeten. ik heb zelf van mijn 10 tot mijn 32e viool gespeeld maar kan door de reuma hem niet meer vasthouden laat staan spelen.

Steun niet zelf aan sleutelen doet de docent wel voor je. ook het stemmen kan je beter vragen of de docent het je paar keer voor wilt doen. Ze hebben tegenwoordig erg leuke methodes met CD’tjes om zo het studeren voor een kind leuker te maken. Ik weet dat er ook muziekscholen zijn waarbij je als ouder “mee-op les” gaat en ongeveer een half jaar voorloopt op je kind waardoor je je kind goed kunt helpen.

De hars in het doosje haal je over de aangespannen haren van de stok, hoeft niet iedere week hoor. De stok draai je op aan de zwaarste achterkant. Je moet het nog net beetje in kunnen duwen de haren, verder niet met je vingers aan de haren zitten want dan komt er huidsmeer op.

Het is wel een lastig instrument om te leren, het duurt eigenlijk jaren voordat je echt mooie muziek kunt spelen. Met een blaasinstrument gaat dat veel sneller.

Wens jullie veel muziekplezier en leuk hoor een kindje die dit uit zichzelf wil, net als onze kids. De jongste bij ons speelt echt alleen maar op eigen verzoek, dat is de afspraak met de muziekdocent. Op deze kleuterleeftijd moet het plezier echt voorop staan. Onze oudste heeft ook zelf gekozen voor haar trompet en mocht na half jaar al bij de plaatselijke fanfare, zij studeert wel ongeveer 3 dagen in de week 10/15 minuutjes.

Groetjes, Petri

De viool is vandaag aangekomen en och wat is Anne er gelukkig mee…ze heeft uit zichzelf al meer dan een uur erop ‘gespeeld’. We laten haar lekker doen tot ik er zelf wat meer van weet.

Ik vind het zelf ook leuk…hahaha

Ikzelf ben ondertussen al een beetje opweg met de viool, enige vraag die ik heb is over het strijken: wanneer omhoog en wanneer omlaag of is het zoals ik nu doe: met iedere noot een strijk?

Anne is er veel mee bezig, we leggen m weg, maar binnen een half uur heeft ze m weer te pakken en gaat ze weer optredens geven. Gister even uitgelegd over hoe de strijkstok vast te houden en ze heeft wat stukjes uit een boek geoefend, puur voor tonen te maken en het strijken een beetje onder de knie te krijgen.

Op onderstaande foto had ze m vlug even vast. Ze wilde de viool mee naar school nemen, maar dat mag niet van mij, dus hebben we er vlug een foto van gemaakt. (filmpjes hebben we ook al, hahahaha) erg leuk moet ik zeggen.

Wauw, fantastisch instrument om te leren, ik heb zelf cello gespeeld, ook erg leuk.

De hars maakt de paardenharen van de strijkstok stroever waardoor de snaren gemakkelijker aan het trillen gebracht kunnen worden, een strijkstok zonder hars zou er maar wat overheen glijden zonder echt een geluid te produceren.

Ik zou wel zo snel mogelijk met lessen beginnen zodat ze de juiste houding leert, de juiste greep om de strijkstok en de viool vast te houden en dan leert ze ook meteen het strijken.

Mijn eerste lessen bestonden gewoon uit het los strijken van de snaren om het gevoel te krijgen waar je moet strijken, hoe hard je moet duwen en dan is een juiste greep voor je strijkstok wel belangrijk.

Lessen zijn misschien prijzig maar wel een goede basis om vanuit verder te gaan.

Heel veel plezier met leren! :mrgreen:

Leuk! Ik speel ook klarinet,mijn man slagwerk…

De oudste 2 gaan dwarsfluit en drummen leren…

Op de lessen wordt altijd alles goed uitgelegd en ook aandacht besteed aan onderhoud,is tenminste mijn ervaring…via de muziekvereniging heb ik ervaring met de muziekschool.

A.nyk is ook gek van de viool. Ze had het als 2 jarige er al over dat ze viool wilde spelen. We hebben haar als 3 jarige op ‘les’ gedaan bij iemand die ervaring heeft met kleine kinderen. Ze leerde toen alleen nog maar hoe ze de strijkstok vast moest houden en daar wat leuke oefeningen bij. We zijn in een jaar misschien 5 x geweest. Sinds een jaar heeft ze 1x in de 2 weken les volgens de suzuki methode.

Dat we haar zo jong op les hebben gedaan is inderdaad om haar de goede basishouding te leren. Het is prijzig, maar zeker de moeite waard. Ze heeft nog steeds veel plezier. Echt oefenen is moeilijk voor een 5-jarige, maar ze speelt wel regelmatig. En ik probeer een paar keer per week haar oefeningen te laten doen. Ze zijn gelukkig wel leuk om te doen.

Hier is ze bijna 4

Leuk hoor :thumbup:

Ik heb ergens een advertentie geplaats voor iemand die misschien les kan en wil geven…daarnaast kijken we nog even aan hoelang ze dit thuis volhoudt en in februari beginnen nieuwe lessen op de muziekschool hier dus als ze het dan nog steeds iets vind kan dat ook.

Ikzelf ben nu met haar bezig de stok juist vast te leren houden via de suzuki methode die in het engels zeer nauwkeurig wordt uitgelegd op filmpjes op youtube.

Het is een begin.

Heb je daar de link van? A.nyk zit vaak achter youtube en speelt graag mee met de muziek. Dat is veel leuker dan met mama spelen :mrgreen:

@bianca68 wrote:

Heb je daar de link van? A.nyk zit vaak achter youtube en speelt graag mee met de muziek. Dat is veel leuker dan met mama spelen :mrgreen:

OA deze meneer vind ik het wel keurig uitleggen (dit is les 1 en zo heeft hij heel veel lessen op youtube staan):

http://www.youtube.com/watch?v=OBXFdJ3rJFc

Voor anne moet ik het dus wel vertalen :wink:

Er staan meer mensen op youtube die het wel leuk uitleggen, zo ook een mevrouw (http://www.youtube.com/watch?v=smbYlauS-zM&feature=related), maar deze meneer neemt er meer tijd voor vind ik persoonlijk. Al legt mevrouw wel goed uit over hoe je de haren moet harsen en hoe straks de strijkstok gespannen moet zijn.