Wie speelt er viool of heeft er verstand van?

Ik ben benieuwd hoe het nu met het viool spelen gaat?

Hier zit mijn jongste sinds september op vioolles. Ze begint nu heel langzaam met de strijkstok op de viool. Het zijn meest spelletjes en liedjes en oefeningentjes (vinger oefeningentjes en de stok goed vasthouden enz). Omdat mijn dochter nog erg jong is heeft ze nog niet zo’n hele grote spanningsboog, maar ze vindt het nog altijd fantastisch en we gaan er met plezier heen! :thumbup:

De viool lijkt wel een stuk groter dan die van de dochter van Bianca of ljikt dat zo?

Hoihoi, Anne pakt af en toe haar viool. Ze vind het gewoon leuk om er wat over te strijken en is er verder niet serieus mee bezig. Eind volgend jaar zullen we, als ze er nog interesse in heeft, haar op echte les doen.

Nou, ik ben benieuwd! Leuk dat ze hem afentoe pakt!

Ik vind viool persoonlijk echt een super instrument en hoop dat dochter er hier nog lang plezier mee heeft.

Maar ookal kiest ze later iets anders, ik vind muziek gewoon heel erg belangrijk. Voor de oudste is het ook een “uitings” mogelijkheid (al speelt hij nog geen instrument, hij zit wel op ballet, dus ritme gevoel enz leert hij zo wel, en als hij klaar is met zwemmen mag hij op piano).

Dochter heeft echt een mini (huur) viool, verhuurder dacht dat ze wel een grotere kon maar ze mocht dus even een kleinere gaan pakken hahaha, komt ook weinig geluid uit maar ja… dat komt nog wel!

Maar hij is dus zo klein dat er geen kinhouder op past :lol: , ze heeft er nu een zeempje op zitten

Leuk hoor. Anne pakt ook vaak haar trompet en dat gaat met de dag beter (is natuurlijk ook wat makkelijker met les van papa)

Anne turnt en zwemt. Na haar diploma s mag ze weer kiezen (met turnen wilt ze niet stoppen), en ze wilt dan gaan paardrijden…tja ook goed. Muziekles geven wij zelf tot we dus volgend jaar of later dneken dat ze er nog meer mee wilt doen en dan kan ze op les, of dat nu viool is of iets anders, maakt niet uit.

Wat een leuk topic. Ik heb toevallig bedacht dat ik zelf vioolles wil gaan nemen. Ik wil dit al zó lang…vind het een fantastisch instrument, maar de stap was altijd groot om het te gaan doen.

Ik ga even naar youtube kijken!

Pé wat leuk!

Ik krijg zelf ook heel veel zin om (weer) te beginnen!

Misschien nog een tip voor het goed vast houden van de strijkstok.

Mijn dochter heeft er sinds een paar weken een “duimen bedje” op, een zacht plakkertje met een gat er in (komt vast gewoon van de doe t zelf zaak, zo’n ding voor onder een stoel ofzo), en haar duim moet er dan precies in…

Haha heb even foto’s gemaakt met mijn eigen hand!

(het “duimen bedje”)

(hoop dat ik m zo een beetje goed vast hou, haha lastig hoor foto maken en vast houden!)

Als dochter morgen zin heeft wil ik wel eens filmpjes maken van de dingen die ze nu doet. Is ook goed voor haar zelf om dat op film te hebben dus als ik haar zover krijg doen we morgen wel ff een vioollesje haha. Maar als iemand alvast ons youtube kanaal wil kan ik die wel geven via pb. :smiley:

Marite, ik denk dat dat een likdoornpleister is :wink:

Leuk hoor, kinderen en muziek. Max speelt Trompet bij de harmonie. Hij zit in het leerlingen orkest samen met opa en heeft elke week les. Hij vind het leuk maar het oefenen is vervelend. En dat is juist met de trompet wel weer belangrijk ivm lipspanning enzo.

Zaterdag hebben ze een concert/uitvoering. Kan dat mannetje van me eindelijk eens aan de andere kant op het podium zitten :mrgreen: Hij zit als sinds hij kan lopen nagenoeg naast opa maar dan aan de voorkant zeg maar.

@ariel wrote:

Marite, ik denk dat dat een likdoornpleister is :wink:

Echt?

Hahahaha!

En leuk joh, trompet!

Dat lijkt SL. ook wel wat (maar zij vindt opzich alles wel leuk alleen viool steekt er nog net iets boven uit).

Maar Max heeft het dus van opa?! Wat leuk zeg!

En dit wordt zijn eerste echte optreden?

SL zou ook vaker moeten oefenen, maar het komt er gewoon niet altijd van nog. :shifty: Ik vind dat de week erg snel voorbij is steeds!

zo heb ik nog nooit m’n stok vastgehouden :think:

@annemarie69 wrote:

Hoe niet?

Met duimenbedje?

Of uberhaupt zo niet? :think:

Naar wat ik begrepen hebt hoort het zo ook niet…als de stok er niet tussen zit moet je met je duim tegen je wijs en middelvinger aankomen, je ringvinger mag iets om de stok liggen en je pink moet erbovenop staan…uhm…zoals ik het begrijp…maar goed das enkel van de lessen via youtube :?

@Marite wrote:

@annemarie69 wrote:

Hoe niet?

Met duimenbedje?

Of uberhaupt zo niet? :think:

uberhaupt zo niet, je duim hoort tegen de onderkant van het hout van de stok aan en het midden van je duim rust daar waar jij dat plakkertje hebt zitten.

A.nyk heeft ook een likdoornpleister op haar stok, maar daar moet ze met haar pink in. Duim op het houtje, vingers om de stok en pink in het rondje van de pleister.

A.nyk had een 1/16de viool. Dat is bijna de kleinste. Nu heeft ze 1/10de. Dat is een tussenmaat, want normaal is de volgende een 1/8ste, maar die was nog te groot.

Sinds ze die grotere viool heeft is ze met sprongen vooruit gegaan. In november heeft ze meegedaan op de uitvoering van de muziekschool en vorige week heeft ze voor sinterklaas gespeeld.

hier speelt ze voor de schoorsteen (vanaf 1.40 minuten speelt ze viool, daarvoor tokkelt ze) http://www.youtube.com/watch?v=urzgfuar158

Marite, wij hadden er eerst ook een stukje spons opzitten. Tegenwoordig kan ze er een kinhouder op en daar is ze heel trots op. Ze houdt de viool ook veel mooier.

Ik denk dat het dan iets speciaal is voor hele jonge beginnende spelers?

De juf had het over het trainen van de duimspier? En het aanleren van een goede stokhouding? Ze heeft ook nog maar een klein handje, ze krijgt de stok anders bijna niet omhoog?!

Haar middelvinger moet er dan tegenover zijn.

Verder oefent ze nog heel veel op gewoon een stokje.

Ik ga er wel vanuit dat ze het haar goed aanleert (ze is een erkende suzuki violiste met al heel wat ervaring).

Zo heb ik ook niet leren vioolspelen hoor, maar goed ik was dan ook al 16+.

Net als het vasthouden van de viool, die houdt ze nog anders vast omdat ze nog niet met haar vingers op de snaren hoeft.

Ik denk dat dochter hier ook een 1/16de heeft dan?

@bianca68 wrote:

hier speelt ze voor de schoorsteen (vanaf 1.40 minuten speelt ze viool, daarvoor tokkelt ze) http://www.youtube.com/watch?v=urzgfuar158

:inlove: :inlove: :inlove:

En hoe lang speelt ze nu?

Knap hoor!

We hebben een viool voor A.nyk gehuurd toen ze ruim 3 was. De viool was altijd al haar favoriete instrument. Nadat ze op de viool van een vriendin van de oudste had gespeeld was ze helemaal enthousiast. Ze heeft toen een paar keer een les gehad voor haar houding en verder was het gewoon plezier maken. Hetzelfde wat ik jou dochter op het filmpje zie doen deed zij ook. Sinds een jaar heeft ze regelmatiger les. Ongeveer 1 x in de 2 weken. Maar sinds de zomervakantie gaat het echt vooruit. Ze heeft de viool in een veel betere houding en krijgt meer muziek uit de viool. We hebben nu ook de boeken van suzuki gekocht.

Ze is nu bezig met het liedje van Reintje Vos.

Schattig filmpje van je dochter trouwens :inlove: Allebei mijn dochters stonden er ook gelijk bij te kijken.

Ja, bijzonder is dat toch ook eigelijk… hier dus ook dochters favoriete instrument. Ze was iets van 2 toen ze er al enthousiast voor werd.

En sinds dit schooljaar zit ze dan op les, 1x per week een half uurtje.

En ja het is echt gewoon plezier maken. Sinds een maandje kijkt ze ook echt uit naar de donderdag :thumbup: (vraagt ze meerdere malen per week of het al donderdag is).

Ik heb genoten van de filmpjes van jou dochters!

Ze hebben er overduidelijk plezier in! Leuk! :thumbup:

@bianca68 wrote:

A.nyk heeft ook een likdoornpleister op haar stok, maar daar moet ze met haar pink in.

en vandaag kreeg dochter er een “pinkebedje” bij!

De les vandaag ging echt heel leuk. Voor het eerst begon ze op de les zelf enthousiast te strijken met de stok op de viool (“Mi-noes”). :inlove: