wie kan me meer vertellen over jehova's getuige?

Hallo,

Mijn dochter heeft een vriendinnetje op school waar ze erg leuk mee kan spelen. Nu is het zo dat dat meisje een jehova’s getuige is en niet mee mag doen aan feestjes/kerstdiner,pasen enz. Ik vraag me eigenlijk af wat de gedachtengang erachter is waarom dat meisje niet naar een kinderfeestje mag. Dus wie kan me meer vertellen over het geloof daarvan?

kuzzz

Waarom vraag je het niet aan het ouders? De meeste Jehova’s praten graaaag over hun overtuiging!

Goed trouwens dat je je erin probeert te verdiepen!

Ik weet wel dat jehova’s getuigen geen verjaardagen vieren, maar het hoe en wat weet ik niet.

Wishgirl kan je denk ik wel verder helpen. (of heb ik nu de verkeerde naam in mijn hoofd?)

Je hebt al pb :wink:

Ik ben ook opgevoed ik het geloof van Jehovah’s getuigen.

En heb dus ook geen verjaardagen en sint/kerst/pasen ed. geviert als kind,ik denk dat Cell je al het 1 en ander hebt gepbt,die weet er ook veel van,ik mkoet iets dieper graven denk ik :oops: dus als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel :wink: .

Ik vind het ook zeer lief en bewonderingswaardig dat je de moeite neemt om daar het fijne van te weten.

Het zijn gewone mensen met een vrij eigen levenswijze maar knap van je dat de moeite neemt om je erin te verdiepen omdat je dochter een vriendinnetje heeft met ouders met dat geloof… :thumbup: :clap: :-* Sas

cell kun je ook hier een kleine uit leg geven ben ook wel benieuwd naar de gedachten gang erachter.

@monique wrote:

cell kun je ook hier een kleine uit leg geven ben ook wel benieuwd naar de gedachten gang erachter.

Anders ik wel, ik heb dit ook altijd wel willen weten maar nooit durven vragen…

Is het misschien omdat je god als belangrijkste moet zien… en niet jezelf… dus als je je verjaardag viert dan vier je iets om jezelf en niet om god of hoe dat ook maar mag heten bij jehova’s…??

@Kaar wrote:

Is het misschien omdat je god als belangrijkste moet zien… en niet jezelf… dus als je je verjaardag viert dan vier je iets om jezelf en niet om god of hoe dat ook maar mag heten bij jehova’s…??
Hun God heet dus Jehovah :lol:

Vandaar Jehovah’s Getuigen 8)

En nee je ‘‘moet’’ juist van Jehovah zuinig zijn op je lijf en trots en je lijf niet verontreinigen (door roken ed.) dus je moet jezelf wel degelijk als iets belangrijks zien.

Zij vieren geen verjaardag omdat het een heidens feest is en het verhaal van Johannes de Doper en zijn hoofd op een zilveren plaat :think: zoiets.

Oh erg ik zou er echt boeken bij moeten pakken…erg hé…ik ben er mee opgevoed maar wist al vrij snel dat het niet voor mij was weg gelegt om dat geloof aan te hangen :shifty:

wat ik op internet kan vinden heeft het te maken met het “heidense feest”

maar word niet veel wijzer.

Dank jewel Cell :thumbup: Het is me nu i.i.g. duidelijk wat de gedachtengang erachter is. Het vriendinnetje is nu wel in de leeftijd gekomen dat ze het toch niet zo leuk vindt dat ze niet mee mag doen met vieringen. Als ik dan aan Milou vraag wat dat vriendinnetje ervan vindt dan zegt zij dat het vriendinnetje het niet zo leuk vindt en dat het moet van haar moeder en vader. Maar ben jij nu nog een jehova’s getuige?

@ Renzosmam: ik vind het eigenlijk vanzelfsprekend dat ik me verdiep in de vriendinnetjes van Milou. En dat haar beste vriendinnetje net iets “anders” is dan haar andere vriendinnetjes dat maakt me eigenlijk niet uit. Het is echt een hartstikke lief meisje.

Maar hoe vond jij het dat je geen verjaardagen enz. mocht vieren? Hoe zag jij de jehova’s?

kuzzz

oke…

De reden om verjaardagen niet te vieren is 2 slachtig eigelijk.

In eerste instantie idd het feit dat Johannes de doper is onthoofd op de verjaardag van koning Herodes. Er zat een jonge vrouw aan tafel die hem beviel en hij beloofde haar alles te geven wat zij wilde. Zij vroeg na overleg met haar moeder om het hoofd van Johannes.

Er is dus geen verjaardagsviering bekend in de bijbel die goed afloop en Jehovah tot eer strekte. In de ogen van de getuigen kan een verjaardagsviering Jehovah’s goedkeuring dus niet wegdragen.

Johannes was immers een zeer geliefd persoon bij Jezus en denk maar zo… zelf zou je ook niet meer graag je verjaardag vieren als op die dag een dierbaar iemand is overleden en deze herinnering steeds weer boven komt op die dag.

Anderzijds is er de visie dat wanneer Adam en Eva niet door de duivel waren verleid, de mens niet tot zonde was gekomen en de mensheid van begin af eeuwig leven zou hebben gehad. Van ouder worden is dan eigelijk geen sprake.

Echter door die zondeval worden we nu wel ouder en gaan we dood.

De Getuigen geloven dat er een tijd zal komen dat armageddon komt en de aarde gezuiverd zal worden van alle kwaad en dat hierna de paradijsaarde hersteld zal worden waar mensen in vrede en zekerheid samen kunnen leven. Ook dan spreekt men van eeuwig leven en niemand gaat meer dood.

In zekere zin zou je dus kunnen zeggen, dat je ouder word is te wijten aan de zondeval door verleiding van Satan de duivel, waarom zou je dan vieren dat je ouder word en zo Satan tot eer strekken.

Ze vieren wel de geboorte van een kind, immers, een kind is een geschenk van God, ook bruiloften worden gevierd.

Elk kind gaat er anders mee om en helaas is niet elke ouder goed in staat duidelijk uit te leggen waarom ze het niet willen vieren.

Mijn ouders hebben mij altijd bovenstaand duidelijk uitgelegd en ze hebben genoeg gedaan ter compensatie. Dus ik heb het nooit als vervelend ervaren.

En nee… sinds september 2002 ben ik op eigen verzoek geen getuige meer.

Ten eerste als ik zo vrij mag zijn :oops: heten zij Jehovah’s Getuigen…ik vind Jehovah’s altijd zo lelijk klinken :shifty: :oops:

Ik heb het als kind heus wel eens niet leuk gevonden…maar ik was niet anders gewent.Mijn klas wist het…mijn eigen vriendinnetjes vonden mij iig ‘‘leuk genoeg’’ dat er wel eens een feestje werd georganiseerd voor ‘‘de leuk’’ wat ik nu op volwassen leeftijd begrijp dat hun mama’s dat eigelijk voor mij deden zodat ik ook eens kon komen en meedoen :inlove:

Vind ik wel bijzonder lief.

Verder miste ik er niet heel veel aan…ik heb het persoonlijk niet als naar ervaren :think:

Kerst leek mij wel heeeeeeeeeel erg leuk met die boom en die lichtjes en versieringen…niet eens voor kadootjes want wij hadden in ons gezin ook zo momenten voor kadootjes maar ik ben een creatief mens en ga nu dus ook vaak los in de kerstsfeer enzo :lol: 8)

Maar ik heb een prima opvoeding gehad ook ‘‘ondanks’’ dat geloof van mijn ouders.

Ik heb heus wel om mij heen mensen gezien die er eits te ver in doorsloegen,dat is niet leuk,zeker niet voor een kind,maar zo zijn er meer dingen in de wereld die een kind kunnen ‘‘schaden’’ dus ik heb het nooit per se aan het geloof verweten,meer aan alles waar TE voor staat hé…

Het is een aparte manier van opvoeden geweest,een levenswijze…

Ik heb deze niet overgenomen van mijn ouders maar pak de dingen eruit die voor mij werkten en nu ook werken in mijn opvoeding.

Ik ben er geen slecht mens van geworden,in tegendeel,ik heb er ook veel mooie dingen uitgepikt,maar dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat en hoe ‘‘extreem’’ je ouders waren denk ik…

Het is best moeilijk om daar een goed evenwicht in te hebben,je wilt het beste voor je kind en Jehovah’s Getuigen zijn er dus overtuigt dat die levenswijze het beste is,dus dat willen ze graag op hun kinderen overdragen…

Ik ben blij dat wij er vrij in gelaten zijn om er wel of niet voor te kiezen,want je mag in dat geloof zelf kiezen (om je te laten dopen en officieel JG te worden) ik vind alleen dat zij een bepaalde leeftijdgrens daaraan zouden moeten stellen,maar dat is mijn mening,ik vind niet dat een kind van 11/12 voor zo een geloofsovertuiging kan kiezen,maar dat vind ik…

Ik heb een prima band met mijn ouders en zijn zijn gek op mijn kinderen ookal zijn wij niet van ‘‘hun geloof’’ wij respecteren elkaar keuzes verder daarin.

ik vind jehovah’s ook vreselijk sas, alsof al die mensen zelf een god zijn…

Zeg dan maar liever “getuigen”

maar in de volksmond is dat wel erg hardnekkig.

Verder heb ik hier ook een goede band met mijn ouders, idd, respect over en weer.

Mijn moeder komt ook rustig langs voor de kinderen hun verjaardag. Dit doet zij omdat ze wel zoveel respect heeft voor ons dat ze zelf zegt, als ze groter zijn en je kan ze uitleggen waarom wij liever niet komen, dan is het vroeg genoeg. Maar nu snappen ze echt niet waarom opa en oma Z wel komen en oma en Opa G niet.

Dat vind ik super.

Oh ja dat is zeker zeer mooi van ze…

Mijn ouders komen niet,maar moet zeggen dat R. er ook nog nooit om heeft gevraagd :shifty: hij heeft het altijd druk mzat op zijn verjaardag :lol: en mijn pa en ma hebben al zoveel ritueeltjes met die kinderen dat dit dus geen gemis blijkt te zijn…ben ik wel blij om maar anders zal ik het eerlijk uitleggen aan ze :angel:

:oops: :shifty: had ik jehova’s gezegd? Dat was niet mijn bedoeling dan :-*

De klas van Milou is ook op de hoogte en volgens mij vinden ze het niet raar ofzo. De juf gaat er erg goed mee om :thumbup: Milou vond het erg jammer dat haar beste vriendinnetje niet op haar feestje mocht komen, ze was er wel verdrietig van. Maar ze accepteert het wel en vraagt er verder niet naar.

Nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide uitleg en ervaringen.

kuzzz

:oops: Nee jij zei het niet…was meer op voorhand…omdat ik me persoonlijk er erg aan stoor aan die ‘‘uitdrukking’’ :oops: :shifty:

:-*

Bij mijn eerste bijbaantje bij de mcDonalds hadden wij een baas die jehova’s getuige was. Mijns inziens voerde hij dat te ver door(hij drong indirect ons zijn geloofsovertuiging op) door de zaak rond kerst enzo niet te versieren, zelfs een verjaardagskaartje op je verjaardag mocht niet, en ook een kerstpakket of eindejaars-vergoeding mocht en kon niet. Wij werkten dus wel hard, vooral rond de feestdagen, maar mochten het niet uiten in ons werk, in de werkomgeving etc. Ik heb daarom ook het grootste deel van mijn carriere daar(als je het al zo mag noemen) geen kerstpakket gekregen…

Kijk dat je dat geloof bedijdt… is geheel je eigen keus en overtuiging… maar ik vind wel dat je het als baas zijnde van zo’n groot en vooral amerikaans bedrijf, voor jezelf moet houden, en niet je personeel er mee opdringen…

Verder heb ik geen moeite hoor, met jehova’s getuigen. Ieder zijn overtuiging zeg ik dan maar, zolang ik het de mijne maar niet moet maken :smiley:

Ff vraagje. Ik weet dat kinderen van Jehova’s getuigen hun verjaardag niet mogen vieren, maar mogen ze dan ook niet komen op een feestje van anderen?

Zo heeft vast iedereen heus een verhaal over een fanatieke JG daar twijfel ik niet over.

Hij zal dan de MC hebben gefranchised denk ik,dus zijn zaak…tja dan kan jij dus kiezen om niet te werken voor iemand die niet aan dat soort dingen doet…ik vind het ook ver gaan,maar als het zijn zaak is…dan kan hij dat dus zo doen,je bent niet verplicht als baas om aan verjaardagen en kerstpakketten te doen,al vind ik het ook iets TE ja om dat zo door te voeren vanuit je privéleven.

En je vraag…nee je viert immers geen verjaardagen dus ook niet die van een ander,daar staan ze vanuit hun geloof dus niet achter.

@mv2kids wrote:

Ff vraagje. Ik weet dat kinderen van Jehova’s getuigen hun verjaardag niet mogen vieren, maar mogen ze dan ook niet komen op een feestje van anderen?

nee dus, want dat meisje mocht niet op het kinderfeestje van Milou komen.