Wie is verantwoordelijk?

Onze kids gaan 2 middagen id week naar de bso. Het is er prima, ze hebben het er fijn.

Maar…elke dag dat ik ze kom halen mist er iets aan “onderdelen” Ze hebben standaard een jas,muts,sjaal,tas mee. Dat is een vast pakket, niks bijzonders.

Elke dag mist er wel één van deze dingen en ik baal ervan. Laatst zelf een sjaal in een bus laten liggen en de volgende dag de reservesjaal op school. Ik snap dat er wel eens iets blijft liggen maar dit is al sinds december zo. Vanmorgen heb ik gebeld, ik weet dat het kinderachtig klinkt maar ik vind het niet fijn dat ik gister voor de zoveelste keer weer 2 kinderen aantref zonder sjaal en muts. Zij leggen de verantwoordelijkheid gedeeltelijk bij school neer. Als je de juf de kids in de klas heeft zitten wachten op de bso bus, gaat de leiding ervanuit dat ze “compleet” zijn. Ik vind dat iets te makkelijk. Daarnaast moeten de kids er zelf aan denken…waar…en die van 5 doet dat bijna ltijd getrouw. De 4 jarige echter niet. Als ze een keer speelgoed meenemen dat doe ik neit moeilijk, de bso kan niet weten dat ik spullen meegeef, dus dat vind ik mijn verantwoordelijkheid.



Ik betaal de hoofdprijs bij deze bso, en ik vind dat ze mijn rol gedeeltelijk overnemen en dat ze daar dus een beetje op moeten letten. Ik vind het echt niet erg dat er eens wat blijft liggen…maar elke dag?

Ik heb nu maar 3 sets gekocht omdat ik anders tekort kom…het is toch niet teveel gevraagd om met -4 te kijken of de kids wel een sjaal om hebben? Dat lijkt mij logisch. Ze gaven aan dat ze 14 kinderen moeten ophalen. Tja, dat is lijkt me niet mijn probleem. Daarbij zijn er maar 6 kinderen uit groep 1/2 die ze uit de klas halen. De rest is groter en daar mag je van verwachten dat die enigszins weten wat ze mee moeten nemen.



Maar wat vinden jullie, is de bso verantwoordelijk voor het meenemen van de "standaard"spullen die ik meegeef?

Nee, dat vind ik niet. Dan nog eerder van de juf.



Waarom niet een extra tasje waar elke dat de sjaal, muts, handshoenen ed in gaan? Dat kan je kind makkelijker meenemen. En alles is bij elkaar.



Niet ieder kind heeft een sjaal om. Mijn kinderen hebben eer echt een hekel aan. Op koude dagen houd ik daar rekening mee en hebben ze in iedergeval een hoodie aan. Dat zit warmer om de nek.

Waarom zou ik het in een tasje doen als het om hun nek/hoofd hoort? Anders hoef ik het toch niet mee te geven… :think: Ze moeten toch warm aangekleed als ze vanuit school naar de bso gaan, en daar buiten spelen? Is mijn visie…

@Reat wrote:

Waarom zou ik het in een tasje doen als het om hun nek/hoofd hoort? Anders hoef ik het toch niet mee te geven… :think: Ze moeten toch warm aangekleed als ze vanuit school naar de bso gaan, en daar buiten spelen? Is mijn visie…




Ik denk dat ze bedoelt dat als je op school bent dat je het dan in een tasje doet en die bij de jas hangt…dan is het een kwestie van tasje pakken en aandoen wat je aan moet doen.



Mijn dochter was gisteren haar handschoenen kwijt en de juf zei ook dat de meesten van haar leeftijd het nog steeds aan een touwtje aan de jas hadden hangen. Maar ja die van mij wil dat niet vind dat niet fijn net zoals dat ze geen sjaal draagt omdat ze dat niet fijn vind.

Nu had een meisje uit een hogere klas ze gevonden en stond ze net bij ons en hoorde het dus heb ik ze terug…maar het is idd niet leuk als je elke keer op zoek moet naar van alles.



Het is ook deels de verantwoordelijkheid van het kind…maarja we weten allemaal hoe kinderen zijn, dus ik denk dat de juf verantwoordelijk is omdat ze bij haar in de klas wachten op de BSO.

Ik denk dat het echt bij de kinderen ligt, in onze klassen zitten gemiddeld toch zo’n 25 klassen, als elke juf ieder van die 25 kinderen met dit weer moet controleren, dan mag ze de les wel een half uur eerder afsluiten als je het mij vraagt.



Nee ik vind de verantwoordelijkheid bij ouder/kind liggen.

En de school kan natuurlijk een gevonden voorwerpen bak bij elke klas instellen, zodat in dit weer elke keer als er iets slingert de kinderen het bij de klas waar het gevonden is kunnen indoen.

Dan kan je de volgende ochtend zelf even kijken of de spullen die missen er liggen.



Tuurlijk is het zo dat kinderen slordig met dit soort zaken omgaan op de leeftijd die jouw kids hebben, maar als je elke keer nieuwe spullen koopt dan leren ze er ook niet van.

Ik ben persoonlijk van: oké koude handen ja ik weet het maar dan had je je handschoenen mee moeten nemen.

Klinkt misschien hard, maar na 2 keer vergeten en ijshandjes de volgende ochtend denkt ze er écht wel om hoor

Dat je de hoofdprijs betaald voor de BSO wil niet zeggen dat het nu hun verantwoordelijkheid is. Het kind moet er op letten en ze leren het snelst door te ervaren dat ze het koud krijgen als ze hun sjaal en muts of handschoenen vergeten zijn.



Ik stem wel even af met de leerkracht of zij er op toe wil zien dat hij zijn handschoenen meeneemt.

Helder. Ik vind niet dat ik van de juf kan verwachten dat ze 30 kinderen nakijkt. Ik vind wel, dat de bso, die ik betaal om te doen wat ik normaal doe, kan zorgen voor het feit dat ze goed aangekleed zijn en de tas meehebben.



Daarbij zorgt onze oudste eigenlijk altijd getrouw voor haar spulletjes. De jongste maakt het gewoon niet uit, hij loopt net zo goed zonder sjaal en met zijn jas open.Als ik hem een tas met spullen zou ophangen, laat hij die doodleuk hangen, terwjil als zijn sjaal in zijn mouw zit hij deze wel eens omdoet.



Dat maakt wel dat hij sneller ziek is. Ja, eigen schuld maar hoe leg je dat uit aan een kleuter van 4? Oorzaak gevolg dringt maar matig door, en ik zit met de gebakken peren als hij ziek is.



Wel apart om te zien dat ik blijkbaar toch een heel andere mening ben toegedaan… :think:

Ik vind dat de bso en de juf best kunnen vragen of iedereen alles bij zich heeft, maar ik vind dat de kindeen zelf ook verantwoordelijk zijn. Je schrijft dat ze sinds december iedere keer wel weer wat vergeten zijn. Ik zou dan niet boos worden op de bso, maar eerder op mijn kinderen en gewoon een keer zonder sjaal en muts naar school laten gaan .

Een kind wordt niet ziek van kou, dat even als eerst. Je wordt ziek van een virus…



Ik kan me wel voorstellen dat verantwoordelijkheid voor zulke spullen niet bij kleuters kan liggen. In dit geval ben je er als ouder niet en draag je je verantwoordelijkheid over aan juf en bso. Ik vind dus ook dat een juf ook best ff kan zeggen denknom mutsen sjaals etc. DAar hoef je echt geen halfuur eerder vooor af te sluiten en voor meeste kindjes zal dit al voldoende zijn. Maar ik vind ook dat een bso medewerker hoort te vragen waar is je muts/handschoenen…met dit weer. En met dit weer vind ik het onverantwoord om te zeggen zo leren ze het wel. Misschien als je maar vijf min buiten bent maar het is nu echt wel heel koud, dat gaat gewoon pijn doen.

Ik vind het dan bij de bso horen als ik mijn kinderen ophaal dan vraag ik ook heb je alles. Nu haalt de bso op dus horen die daar op te letten.



Tip ik zeg tegenwoordig tegen mijn zoon. Je hebt 4 dingen bij je, dat helpt hem om te kijken of hij alles heeft.

Muts

Sjaal

Handschoenen

Jas.



De tas komt altijd wel mee.



Succes ik snap het helemaal zijn al 4 sjaals kwijt sinds november

ik werk op een bso



ik vind dit voor het grote deel bij de juf liggen.



ook hier op school wordt er erg slordig mee om gegaan.



wij hebben 30 kids smiddags op de bso, (bso zit in gebouw van school)

we kunnen echt niet controleren of alle kinderen alles bij zich hebben.



eerder moesten we een stuk lopen en vinden we het belangrijk dat de kids goed warm zijn aangekleed, dan controleerden we of iedereen alles op en aan had.

meestal gaat diot dan goed.

maar ja er blijft wel eens iets liggen. (en helaas meestal bij dezelfde kinderen)

@knollie1: Maar heeft de gemiddelde juf niet net zoveel kinderen de hele dag? :wink:



Ik vind het eigenlijk ‘gewoon’ de verantwoordelijkheid van ‘iedereen’. Even informeren of alle kinderen alles hebben, even aan en onder de kapstok kijken of alles weg is, enz.



Verder zou ik alles merken, geloof ik…mocht het dan gevonden worden, dan is in ieder geval duidelijk van wie het is.

hier zitten rond de 22 kids in de klas.



maar in een klas vertrekken ze,

bij ons komen ze aan, dus ik vind dat juf het in de gaten moet houden.



neemt niet weg dat wij het ook zo goed mogelijk proberen in de gaten te houden, maar de kids druppelen binnen, hangen de spullen aan de kapstok en gaan zitten.

voordeel dat wij in school zitten is, dat als de ouders om 18.00 uur iets missen ze de school kunnen inlopen.



mijn oudste is ook zo slordig met zijn spullen en hij is 7. vind dat hij de consequenties dan ook moet dragen.

zo was hij laatst zijn tas vergeten vanuit huis mee te nemen, dus geen gymspullen, hij mocht niet meedoen, nu zal hij ze niet zo snel meer vergeten.



maar vind idd wel verschil zitten tussen kids van net 4 en kids van 7 of ouder.

de kleintjes kunnen die verantwoordelijkheid niet dragen.

Jullie praten nu over 22 tot 30 kids in een klas, maar die gaan niet allemaal naar de BSO.

Ze schrijft ook dat de juf met de kids in de klas wacht op de BSO bus…dan kan de juf die aantal kinderen toch in de tussentijd wel even vragen of ze alles bij zich hebben? neem niet aan dat alle zeg maar 25 kinderen naar de BSO gaan.



En ja kinderen van 4 moeten dat nog leren, ze zitten net krap aan een half jaartje op school. Allemaal anders en spannend en ook nog naar de BSO…kan me goed voorstellen dat die kinderen daar niet altijd aan denken.

@Lune wrote:

Een kind wordt niet ziek van kou, dat even als eerst. Je wordt ziek van een virus…




Dat klopt helemaal, maar de meeste virussen worden wel geactiveerd door kou…als je lichaam te koud word dan komen ze opzetten, vandaar dat we zomers dus bijna niet ziek zijn.

Dus beter wel warm aankleden…

vind het heel makkelijk om te zeggen de verantwoordelijkheid ligt bij de juf of bso…



navragen of iedereen alles heeft… ze zijn jong en weten echt niet wat je allemaal hebt…



zoals iemand al zei… misschien makkelijker om de spullen in een tas te doen.



wij gebruiken een luizenzak… alleen al omdat hij handig is om alles er in de doen.



snap dat een juf niet alles in de gaten kan houden, maar een bso ook.



op psz idem… alles in een rugzakje zitten…

ik vind het gewoon de taak van de juf, ik heb makkelijk praten, maar twee leerlingen naar de bso, dus deze taak is voor mij nog wel uit te voeren.



Sowieso, als er wat in de luizezakken zit, ik check elke dat bij uitgaan van school of er nog wat ligt, of op de grond ligt of in die zakken.

Kinderen van 4-6 jaar hebben daar niet allemaal goed controle over.



De spullen die ze zelf hadden meegenomen, zoals vriendenboekjes zeg ik bij het uitgaan, pak je spullen van de meeneemtafel als je wat moet meenemen. Als het er nog ligt, leg ik het op hun stoe, zodat de ouders het meteen kunnen meenemen bij binnenkomst.



We zijn alleen een paar gymschoenen kwijt van een leerling ws heeft een ander die meegenomen, mar dat kan ik natuurlijk ook niet checken. Moeten ouders de naam er maar inzetten.

Ik werk zelf op een bso en wij zijn daar niet verantwoordelijk voor. Ze komen bij ons aan. Als wij ze wegbrengen, ja dan zorgen we ervoor dat elk kind alles aan heeft/om heeft.

En niet elk kind heeft een sjaal, wanten en een muts. Ik ken er genoeg die alleen een muts op hebben en de wantjes bungelen aan een touwtje in de jas.

Zelfde als dat wij ook niet controleren of ze allemaal hun broodtrommel/beker mee hebben.

IN mijn geval haalt de bso de kinderen van school. Ik snap best met kwakkelig weer dat niet elke kind een sjaal of muts opheeft. Maar met -5 buiten vind ik het logisch dat ze dat wel mee hebben. HEt gaat wel om hun gezondheid.



Vandaag gaf de bso de reactie dat ze niet alles kunnen vinden, dat er veel door elkaar ligt etc. Heb aangegeven dat ik vind dat het gedeeltelijk hun verantwoordelijkheid is. IK , dat mijn kinderen weten wat ze meehebben. De juf, om te zien of er niet heel veel blijft liggen, en de bso, om te kijken dat kinderen alles meehebben.



Maar, zolang ik de zorg overdraag aan de bso om ze van school te halen, vind ik het te gek dat in totaal 20 dagen bso geen enkele keer alles meekwam. Alles bedoel ik jas,tas,sjaal,muts. IN één week heb ik 3 sjaals gekocht,en alles weg voor een hele week…lag in de bus?

En alles is gelabeld met strijklabels…

Ook met -5 heeft mijn jongste geen sjaal om. Hij is nooit ziek.



Ik kan me voorstellen dat in de drukte van opgehaald worden of weg gaan niet alles gezien word. Daarom een tasje zodat alles bij elkaar blijft en de kinderen het daaruit kunnen pakken om alles om te doen. Zo slingert niet alles in de hal van de school of ligt het net even bij een andere jas.