Wie herkent dit Update 8-12 Dermografie met Angio oedeem

Ik loop al sinds oktober met Hyperventilatie

Ging poos goed tot vorige week kreeg ik weer een aanval…

Vannacht had ik constant de gedachte dr gaat me vast iets ergs overkomen…

En huppa mn hartslag steeg flink en mn maag ging te keer …

Vanmorgen bij de huisarts geweest mn bloeddruk was goed en mn hart klonk goed…

Maar toch er is zo,n angst bij mij ontstaan na die 2e aanval bah…

Ik heb van de dokter nu omeprazol voor de maag gekregen en moet over 14 dagen terug komen…

Maar ondertussen kan ik u wel janken om alles en ben echt erg bang dat die aanval terugkomt …

:cry:

Weet niet zo goed wat ik hier mee aanmoet

me collega had het laatst, heel erg. Ze ging gewoon out. Ze heeft nu ademhalingstechnieken oid. Ze leert haar ademhaling goed te krijgen en dat te houden in stresssituaties.

als je voelt dat het aan komt zetten,

inademen door je neus, uitademen door je mond,

handen op je buik…

(beetje net als een wee weg blazen)

Want hoe sneller jij gaat ademen, hoe hoger je hartslag waardoor je pijn krijgt.

:hug:

Tip voor bij het in en uitademen zoals Gab zegt en dan:

Ga in gedachte boven op een berg staan, en blaas in gedachte een grote ballon (vol met zorgen en nare gedachtes) weg. En dan dus in ademen door de neus en weg blazen door de mond.

Dat hielp mij altijd goed.

mijn man heeft er ook last van (hyperventilatie) hij heeft een tijdje medicatie gekregen (om zijn hartslag rustig te houden) en hij heeft therapie gehad bij een osteopaat. daar heeft hij ademhalingsoefeningen meegekregen en daar heeft hij veel baat bij. :hug: ik weet dat het beangstigend kan zijn als je zo’n aanval hebt

vervelend joh!! Anders eens praten met een maatschappelijk werker? Misschien kan die d.m.v. praten een oorzaak achterhalen waar je mee zit?

Waarom heb je omeprazol gekregen?

Omeprazol heb ik gekregen omdat ik door die hyper best last van mn maag heb .

Vol en benauwend gevoel erin…

Dus die klacht willen ze ook wegnemen

Klinkt als een paniek aanval.

Zoals gezegt, je er kalmerend doorheen ademen. Ik heb vaak last van paniek aanvallen, vanuit het niets. Zelfs op mijn werk als ik gewoon bezig ben. Nare smaak in mijn mond, enorm nerveus gevoel in mijn maag, zwetende handen, trillen, onregelmatig ademhalen. etc etc

Het enige wat helpt is rustig ademhalen en mezelf blijven vertellen dat het weer over gaat.

@Nefarious wrote:

Klinkt als een paniek aanval.

Zoals gezegt, je er kalmerend doorheen ademen. Ik heb vaak last van paniek aanvallen, vanuit het niets. Zelfs op mijn werk als ik gewoon bezig ben. Nare smaak in mijn mond, enorm nerveus gevoel in mijn maag, zwetende handen, trillen, onregelmatig ademhalen. etc etc

Het enige wat helpt is rustig ademhalen en mezelf blijven vertellen dat het weer over gaat.

Bij mij begint het dus ook zomaar

uit het niks

Dus dat is heel herkenbaar

Ik ben nu bezig met buik ademhaling en bewust rustig ademen en er niet aan proberen te denken dat er wat kan gebeuren…

Het geen wat niet zo makkelijk is …

Maar ooit komt het goed :slight_smile:

Ik denk ook dat je paniekaanvallen hebt…heel akelig, i know :hug:

Als eerste moet je jezelf gaan inprenten dat je niets overkomt. Je gaat bijv. niet dood, en het gaat ook weer over. Dan krijg je in ieder geval niet de angst dat je niet gezond bent er nog bovenop. Vaak krijgen mensen het gevoel niet genoeg lucht te krijgen, waardoor ze paniekerig nog meer gaan inademen. Wat averechts werkt bij hyperventileren.

Als huis- tuin- en keukenmiddeltje kun je een eenvoudige ademhalingsoefening proberen. Het stuurt je ademhalen bij en stopt of voorkomt hyperventileren en het leidt je gedachten af zodat de paniek zakt.

Probeer 2x zoveel tellen uit te ademen als je inademt. Kijk eerst hoeveel tellen je uit kunt ademen. Als je 6 tellen kunt uitademen, adem dan 3 tellen in. Als je 10 tellen kunt uitademen, adem dan 5 tellen in enz. Het voelt miss alsof je te weinig lucht krijgt, maar dat is écht niet het geval. Probeer zo rustig mogelijk door je buik te ademen en focus daarop.

Wat ook kan helpen is een mantra voor jezelf te bedenken, een zinnetje wat je telkens kunt herhalen. Bijvoorbeeld “het gaat weer over, zometeen is dit voorbij” (of iets dergelijks).

Als laatste nog wat tips voor buikademhaling; ga zitten en steun met je allebogen op je knieën terwijl je de oefening doet. Zo is het makkelijker om door je buik te ademen omdat je borst weinig ruimte heeft. Ook kun je als je zit beide handen achter je hoofd leggen en je ellebogen wijd uitsteken. Op die manier is buikademen ook makkelijker.

Succes en sterkte!

@Lily2006 wrote:

Ik denk ook dat je paniekaanvallen hebt…heel akelig, i know :hug:

Als eerste moet je jezelf gaan inprenten dat je niets overkomt. Je gaat bijv. niet dood, en het gaat ook weer over. Dan krijg je in ieder geval niet de angst dat je niet gezond bent er nog bovenop. Vaak krijgen mensen het gevoel niet genoeg lucht te krijgen, waardoor ze paniekerig nog meer gaan inademen. Wat averechts werkt bij hyperventileren.

Als huis- tuin- en keukenmiddeltje kun je een eenvoudige ademhalingsoefening proberen. Het stuurt je ademhalen bij en stopt of voorkomt hyperventileren en het leidt je gedachten af zodat de paniek zakt.

Probeer 2x zoveel tellen uit te ademen als je inademt. Kijk eerst hoeveel tellen je uit kunt ademen. Als je 6 tellen kunt uitademen, adem dan 3 tellen in. Als je 10 tellen kunt uitademen, adem dan 5 tellen in enz. Het voelt miss alsof je te weinig lucht krijgt, maar dat is écht niet het geval. Probeer zo rustig mogelijk door je buik te ademen en focus daarop.

Wat ook kan helpen is een mantra voor jezelf te bedenken, een zinnetje wat je telkens kunt herhalen. Bijvoorbeeld “het gaat weer over, zometeen is dit voorbij” (of iets dergelijks).

Als laatste nog wat tips voor buikademhaling; ga zitten en steun met je allebogen op je knieën terwijl je de oefening doet. Zo is het makkelijker om door je buik te ademen omdat je borst weinig ruimte heeft. Ook kun je als je zit beide handen achter je hoofd leggen en je ellebogen wijd uitsteken. Op die manier is buikademen ook makkelijker.

Succes en sterkte!

De Mantra kan vanalles zijn. Mijn Mantra was voor een hele lange tijd “Frogs and Princes” en tegenwoording “Key Lime Pie”

Het herhalen van een zin of een lang woord heeft een kalmerende werking.

Al was het Pannekoek in zijn neus.

Maar als je een zelf bevestiging nodig hebt…“I am as good as you” of “Gelijke Verschillen”

Bedankt dat jullie zo meedenken voel me nu echt zo :cry:

Dat terwijl me dochter jarig is mooie mamma heeft ze dan niet dus :cry:

Moet morgen ook werken ik weet mn god niet hoe ik dat klaar moet spelen…

Ik ben sinds oktober regelmatig een dagje thuis gebleven dat het niet wou.

Heb nu het gevoel dat het allemaal ff niet wil…

Vannacht werd ik wakker van een aanvalletje

Ik werd wakker van tintelende buik en maag toen moest ik echt diep lucht happen daarna ging mn hart tekeer gelukkig sliep ik zo verder…

Ben een beetje op enzo :oops:

@San 27 wrote:

Bedankt dat jullie zo meedenken voel me nu echt zo :cry:

Dat terwijl me dochter jarig is mooie mamma heeft ze dan niet dus :cry:

Moet morgen ook werken ik weet mn god niet hoe ik dat klaar moet spelen…

Ik ben sinds oktober regelmatig een dagje thuis gebleven dat het niet wou.

Heb nu het gevoel dat het allemaal ff niet wil…

Vannacht werd ik wakker van een aanvalletje

Ik werd wakker van tintelende buik en maag toen moest ik echt diep lucht happen daarna ging mn hart tekeer gelukkig sliep ik zo verder…

Ben een beetje op enzo :oops:

Ik denk dat je beter een paar dagen thuis tot rust gaat komen. Even je batterij opladen. Even door het bos lopen. Even de muizenissen uit je hoofd waaien. Beter een paar dagen achter elkaar en dan weer fris er tegen aan, dan iedere week hier en daar een dag of middag.

Heel rot en vervelend, ik heb het ook moeten doen en het viel me heel zwaar…de eerste dag. Het is zelf bescherming. Nu ben jij even aan de beurt.

Je dochter houdt van je of je nu met fake smile of diepe rimpel rond loopt.

kus erop

@Nefarious wrote:

De Mantra kan vanalles zijn. Mijn Mantra was voor een hele lange tijd “Frogs and Princes” en tegenwoording “Key Lime Pie”

Het herhalen van een zin of een lang woord heeft een kalmerende werking.

Al was het Pannekoek in zijn neus.

Maar als je een zelf bevestiging nodig hebt…“I am as good as you” of “Gelijke Verschillen”

Natuurlijk :slight_smile:

Inmiddels ziek gemeld op het werk althans me man heeft me ziek gemeld :slight_smile:

Om 8 uur de huisarts bellen voor een afspraak want het is duidelijk dat ik hier niet zelf bovenop kom :frowning:

Ik wil aankaarten dat ik medicatie krijg voor overdag dat ik niet zo loop te malen…

En misschien 1 keer per week praten met de huisarts ofzo

Moet toch ergens beginnen

Ga naar een psychiater of psycholoog eventueel maatschappelijk werker, die hebben ervoor geleerd om met je te praten!!

@San 27 wrote:

Inmiddels ziek gemeld op het werk althans me man heeft me ziek gemeld :slight_smile:

Om 8 uur de huisarts bellen voor een afspraak want het is duidelijk dat ik hier niet zelf bovenop kom :frowning:

Ik wil aankaarten dat ik medicatie krijg voor overdag dat ik niet zo loop te malen…

En misschien 1 keer per week praten met de huisarts ofzo

Moet toch ergens beginnen

Ga naar de bieb en kijk of ze het boek “Overcoming Anxiety” van Helen Kennerley hebben, hopelijk in het Nederlands. Het is een CBT boek met veel hulp om om te gaan met paniek aanvallen. Of vraag je huisarts om titels van vergelijkbare boeken.

Verder kun je een log boekje bij houden. Wanneer een aanval begint, wat je in je hoofd had op dat moment, wat je aan het doen was, hoe je je voelt, wat je deed om er doorheen te komen, en hoe lang het duurde. Heel vaak kom je zo een bepaald patroon tegen waar je niet eerder aan gedacht had. Plus het helpt om tijdens een aanval het log te pakken en terug te lezen hoe je er doorheen kwam. Op den duur zul je een verbetering zien in de frequentie en lengte van aanval.

Naast boeken en eventuele medicijnen zijn er ook verschillende dieten die je kunnen helpen. Zoek naar voeding die de serotonin opschroeft. Vitamine D, frisse lucht en zon licht zijn ook heel belangrijk.

Laat je niet gek maken door de drukte van het seizoen. Leg duidelijke grenzen voor jezelf, zodat je niet jezelf dieper de grond in loopt te piekeren. Je man kan helpen, je meisje is jong genoeg om plezier te hebben van een rustig avondje met pepernoten en pakjes, de was loopt niet weg als je het een dag overslaat, en een keer niet de afwas doen maakt je geen luie huisvrouw.

Maak je niet druk over je werk. Als ze het niet begrijpen kun je je arts vragen een folder met informatie mee te geven voor je baas.

Maar het belangrijkste in dit alles is dat je naar jezelf luistered. Je lichaam geeft aan dat iets niet helemaal lekker zit.

Je kan me altijd pb’en :hug:

Logboekje is ook handig als je evt teruggaat naar de HA later, of een psycholoog.

Een psychiater heb je niet nodig, tenzij een psycholoog zware medicatie zou adviseren :slight_smile:

Vooralsnog denk ik dat de HA je miss wel een lichte spierontspanner of antidepressivum zal voorschrijven om de randjes eraf te halen.

@Lily2006 wrote:

Logboekje is ook handig als je evt teruggaat naar de HA later, of een psycholoog.

Een psychiater heb je niet nodig, tenzij een psycholoog zware medicatie zou adviseren :slight_smile:

Vooralsnog denk ik dat de HA je miss wel een lichte spierontspanner of antidepressivum zal voorschrijven om de randjes eraf te halen.

Precies.

Nef je hebt pb :slight_smile: