Ik denk ook dat je paniekaanvallen hebt…heel akelig, i know :hug:
Als eerste moet je jezelf gaan inprenten dat je niets overkomt. Je gaat bijv. niet dood, en het gaat ook weer over. Dan krijg je in ieder geval niet de angst dat je niet gezond bent er nog bovenop. Vaak krijgen mensen het gevoel niet genoeg lucht te krijgen, waardoor ze paniekerig nog meer gaan inademen. Wat averechts werkt bij hyperventileren.
Als huis- tuin- en keukenmiddeltje kun je een eenvoudige ademhalingsoefening proberen. Het stuurt je ademhalen bij en stopt of voorkomt hyperventileren en het leidt je gedachten af zodat de paniek zakt.
Wat ook kan helpen is een mantra voor jezelf te bedenken, een zinnetje wat je telkens kunt herhalen. Bijvoorbeeld “het gaat weer over, zometeen is dit voorbij” (of iets dergelijks).
Als laatste nog wat tips voor buikademhaling; ga zitten en steun met je allebogen op je knieën terwijl je de oefening doet. Zo is het makkelijker om door je buik te ademen omdat je borst weinig ruimte heeft. Ook kun je als je zit beide handen achter je hoofd leggen en je ellebogen wijd uitsteken. Op die manier is buikademen ook makkelijker.
controleren ze je bloed ook op B12? een tekort aan B12 kan ook vage klachten geven, waardoor je paniek (onbewust) aangewakkerd wordt.
regelmatig spelen er meerder factoren, en is het met 1 diagnose niet opgelost, zoek hulp om tot op de bodem van het probleem te komen, en probeer niet alleen en niet enkel de symptomen te bestrijden.
Fysiek en mentaal/psychisch gaan meestal een beetje hand in hand, dus heel logisch dat je fysieke klachten hebt hoor, net omdat je je psychisch minder voelt.
ik voel aan dat ik vooral dien te typen, dus bij deze :
geef jezelf tijd… ga aan het werk met jezelf en geef jezelf alle tijd die daarvoor nodig is, hoe lang ook…
Oei dat klinkt erg vervelend. Vaak wordt het erger als je je druk maakt. Probeer heel diep adem te halen, ga liggen en concentreer je hier op. En natuurlijk hoop ik dat dit niet meer gebeurt. :hug: