Mijn dreumes lust avocado met garnaaltjes, haring, chinees, indiaas, pikante bami, pizza, couscous, rijst (met allerlei sauzen), tonijn, rauwe ui…
En verder alles, zolang het maar smaak heeft, niet flauw is. Hoe uitgesprokener de smaak van iets, hoe liever ze het heeft…
Zijn er meer hier die ook zo’n dreumes hebben (gehad)? En hoe eet je kindje nu, als het ouder is? Blijft dat zo, die aparte voorkeuren voor eten?
Ik heb geen idee of ze dingen als garnaaltjes, haring, tonijn en olijven ed lust, want dat eet ik zelf niet, dus zij krijgt het ook niet…maar ze houdt wel van eten met smaak (pizza, bami, Chinees, couscous, dingen met pesto, enz.) en dan liefst hartig, met patat (is ook wel hartig, maar toch anders) en pannenkoeken doe je haar geen plezier. Ik vind het niet zo heel apart, heb er zelf ook ‘last’ van (hoewel ik patat toch ook wel lekker vind ;)).
Ja hier ook alle 2 eten ze alles, maar dan ook echt alles!
hier ook. En volgens mij is dat niet heel uitzonderlijk. Vaak zijn ouders vrij behouden in wat ze een kind aanbieden, omdat ze zelf al invullen dat kinderen bepaalde dingen niet lekker zouden vinden.
Als ik om me heen kijk, dan zijn bijna alle kinderen van vrienden (en nano voorop) bv dol op olijven. Klinkt uitzonderlijk, maar volgens mij heeft dat dus vooral te maken met aanbieden. Ik heb nooit dingen achterwege gelaten voor nano, en nooit anders voor hem gekookt (ok, indiaas maak ik een tikkeltje minder pittig dan wanneer hij niet mee zou eten, maar nog steeds wel gewoon met pit)
Inmiddels is mijn kind geen dreumes meer, maar hij eet nog steeds alles. Alleen rauwe ui niet.
Sam wilde vorig jaar zelfs eigenlijk trakteren op olijven op het kdv :mrgreen:
Mijn oudste lustte vroeger ook echt alles !
En nu nog steeds na 9 jaar ! :mrgreen:
Mijn ene kind eet ook gamba’s, olijven en ander soort eten etc, maar mijn andere kind niet en ze krijgen het allebei toch aangeboden.
Zij moeten hier alles proeven, wij eten vrij standaard, maar eens in de week kookt mijn moeder vaak spaans en dat krijgen zij ook gewoon.
Door mijn vaders achtergrond eten wij vaak tapa’s ipv de nederlandse hapjes op feestdagen dus dat krijgen zij ook gewoon mee.
Ik denk dat het is zoals Fiep zegt.
Als ouders het zelf neit eten of aan durven te bieden weet je ook niet of het kind het wel of niet lekker vind.
Noëlle eet ook alles! Heb nog niets gehad wat ze niet lustte… Ik geef haar ook alles wat wij eten.
Hier lustte de oudste ook allemaal ‘vreemde’ dingen vanaf dat ze vast voedsel kreeg tot ongeveer 2 1/2 jaar. Ze vroeg er ook zelf om: rauwe paprika, rauwe ui (zo leuk joh, we hadden lente-uitjes in de tuin 8) ), risotto, olijven, tzaziki, Chinees, en nog veel meer dingen waar ik zo snel niet op kom.
Met pannenkoeken deed (doe) je 'r ook geen plezier nee, en tot voor kort ook niet met snoep. (chocola en patat zijn wel favoriet )
Vanaf dat ze zo’n 2 1/2 was werd 't steeds minder. Nu moet ze nog steeds wel proeven (en komt er zo ook achter dat zalm door de pasta toch wel érg lekker is ) maar ze blijft moeilijk. Eet ook dingen niet meer die ze eerder wel at. Groente gaat gelukkig nog steeds prima, ze heeft een hele waslijst met dingen ze heeeerlijk vindt :dance: Maar gekookte aardappels bijvoorbeeld:
Brood heeft ze vanaf dat ze 11mnd was geweigerd, dat eet ze nu sinds een klein jaar weer redelijk.
De jongste zat ook rond de 6mnd al van alles naar binnen te werken, maar die is wel raar hoor de ene dag propt ie z’n wortels met 2 handen tegelijk naar binnen, een week ofzo later smijt ie ze met een vies gezicht de hele kamer door.
Maar ook hij vreet van die dikke Griekse yoghurt, Chinees, olijven, heel veel groente en nou ja eigenlijk veel dingen die niet ‘gewoon’ zijn om aan van die kleine kindjes te geven.
(hoewel, wat is ‘gewoon’… 't is maar net wat je zelf gewend bent en wat je ze aanbiedt inderdaad. En van te voren niet voor je kind gaan bepalen of ie iets wel of niet zou lusten… zo eten mijn man en ik beide liever geen rauwe paprika, beide kindjes vréten het… tja, daar kom je alleen maar achter als je 't aanbiedt toch?)
Ik sluit me bij Fiep aan, helemaal mee eens.
Hier aten ze het alledrie van jongsaf aan, echt alles. En nu nog steeds. Je ziet nu wel dat ze echt een duidelijke voorkeur hebben ontwikkeld, zo is de een juist dol op de oosterse & mediteraanse keuken, ik heb er ook een die een vreemde voorkeur voor de hollandse pot heeft (echt maf voor ons, want dat eten we niet vaak), de een houdt meer van zoet, ander van pittig enz.
Onze oudste AT ook alles… tot de leeftijd van een jaar of 2,5 ofzo.
Toen was het ineens over met de ‘vreemde’ dingen eten.
Daarvoor probeerde hij alles en luste eigenlijk ook alles. Waar met verjaardag andere kindjes bij de chippies stonden stond hij bij de olijven etc.
Is helaas niks van over, tis nu ondanks nog steeds aanbieden een miepert met eten :?
De jongste wil wel alles proberen, maar besluit bij bijna alles dat het geen succes is… gelukkig wil hij het wel proberen, das meer als de middelste. Die bekijkt alles met grote achterdocht helaas.
Bij ons is het heel wisselend soms eet ze bijna niets en soms…
Laatst aten we wraps wat nogal pittig is uitgevallen. Ik ben niet zo van de pittig en bij mij stonden de tranen zowat in de ogen en Kaya? Die heeft volgens mij nog nooit zoveel gegeten :mrgreen:
@Lune wrote:
ik heb er ook een die een vreemde voorkeur voor de hollandse pot heeft (echt maf voor ons, want dat eten we niet vaak)
mijn lievelingseten was vroeger ook altijd gekookte aardappels met een sausje. Juist omdat we dat echt zelden aten. Toen ik ging studeren, ging ik dus ook als een gek gekookte aardappels klaarmaken :drool: terwijl andere studenten zich allemaal massaal stortten op rijst, maar daar had ik toen echt mijn portie wel van gehad

Zoonlief lijkt op mama hier qua eetgedrag (soms helaas) want hij eet juist het liefste ‘rare’ dingen. Olijfjes ooooh daar kan ie hele bakken van wegeten als ik hem de kans gaf. :lol: Buitenlands eten heeft hij het liefste. En dat heb ik dus ook. Als ik daarin groente ed stop dan eet hij met smaak, terwijl als het hollandse kost is, alles naast elkaar dan blieft ie het nie… 8)
Hier ook twee kindjes die vrijwel alles eten Ik heb hun eten altijd zelf gemaakt (alleen bij uitzondering een potje) en vanaf ongeveer een jaar eten ze met de pot mee. Rauwkost houden ze echt niet van (Rubin eet overigens wel de olijven op, maar Loek vindt dat wat minder) maar voor de rest eten ze wat ik ook eet. Ze eten graag gekruid :mrgreen: en ook pittig maakt ze niet uit, hoewel ik de de pittigheid over het algemeen nog wel wat aanpas. (zachte) geitenkaas, kikkererwten, aubergine, vis, garnalen, alle soorten bonen, groenten, rijst, pasta, couscous, (gebakken) aardappels: ze lusten het allemaal. Vorige week nog lasagne met mosterdsaus gemaakt: hebben ze ook van zitten smullen :drool:
Soms hebben ze geen zÃn in eten (en als de een niet eet dan is de ander ook meteen spontaan ‘klaa!’ :roll: ) maar dat heeft niets te maken met wát het is.
Ik heb er ook nooit een probleem van gemaakt als ze niet of weinig eten. Oké, dan niet, toetje mogen ze dan altijd wel maar niet extra veel ofzo, en ook geen andere dingen omdat ze dan toch iets binnen krijgen.
Deze week ga ik iets met spruiten maken, ben benieuwd of ze dat ook lusten.
Hier ook een mannetje dat alles (nou ja, alles… potjes kreeg ik er nooit in :roll: ) eet. Ik heb al vanaf het begin af aan ook niet apart voor hem gekookt. Wel hield/hou ik rekening met de hoeveelheid zout, ook ivm zijn nieren.
ja wij hebben die aardappels ook wel bijzonder gemaakt, niet gek dat dat juist in de smaak valt eigenlijk :lol:
Hier hebben we echt een veelvraatje… maar elke dag een verrassing wat hij lekker vindt :roll: . Op het moment blieft hij geen nasi/macaroni/bami. Hollandse pot gaat achter elkaar. Oma wilde van de week apart koken voor J, want ze aten zuurkool. Nou daar doe je hem echt een plezier mee dus niks apart koken.
Wel beetje apart: J wil geen beleg op zijn brood. Roomkaas daar wil hij soms nog over denken, verder niks. En na zijn brood een rolletje worst is dan wel weer oke :think: . Maar dat droge brood :shifty: ? Ja wel met boter, glijdt het nog wat.
Bij Steven is het elke dag weer een verrasing, de ene dag is hij dol op spinazie en eet zijn bord zo twee keer leeg, de andere dag lust hij het niet meer en trekt een vies gezicht. Doperwtjes die hij eerst niet luste eet hij nu weer wel met smaak op. Laatst zuurkool geprobeerd, dat was niet zo’n succes maar goed, proberen we binnenkort nog maar eens.
Alleen potjes en pannenkoeken heeft hij nooit gelust en krijg ik er niet in (al probeer ik potjes ook al lang niet meer)
En aardappels vind hij rauw ook wel lekker :roll: als ik ze sta te schillen moet hij er altijd eentje uit de pan pakken om een paar hapjes uit te nemen.
Merel eet ook (bijna) alles.
Ze heeft ook nog nooit een potje gehad en at dus gewoon met de pot mee. We hebben één keer geprobeerd om een potje te geven, maar madam wilde na één hap echt niet meer… Wij eten heel gekruid. Zonder kruiden vindt ik het maar niks. Vanaf het moment dat ze met de pot mee eet, krijgt ze ook dat gekruide eten. ik heb het nog nooit aangepast voor haar.
olijven heeft ze nog niet gehad, gewoon omdat wij beide dat niet lekker vinden. Maar alles wat wij eten, eet zij ook. rauwe groenten vindt ze heerlijk: tomaatjes, komkommer, wortel, paprika.
Ik houdt niet zo van pittig eten, maar mijn man wel. Dus doet mijn man er vaak nog wat sambal doorheen. Merel wil dan ook en dan doen we dus wat op het bord. We zeggen erbij dat het wel heel pittig is. Zij proeft het en neemt daarna gewoon nog 3 a 4 hapjes. Ze vindt het lekker en heeft er schijnbaar gene last van dat het pittig is.
Creme freche eet ze zo uit de beker leeg als je niet oppast.
Ze vindt dus (bijna) alles lekker, maar als ze geen zin heeft in eten eet ze niet. Maak ik geen probleem van. Dan eet je maar niet. Gelukkig komt dit niet zo heel vaak voor. (1 a 2 keer per maand)
Groet Yvonne