Nav verhalen in de media en een paar andere topics begin ik toch ernstig te twijfelen aan mijn vak :eh:
Ik werk op een basisschool en zie gelukkig ieder jaar heel veel tevreden en gelukkige kinderen voor me. Natuurlijk gaan er wel eens dingen mis (maar he in welk vak gaat dat nooit :mrgreen:) maar naar mijn idee gaan er nog steeds veel meer dingen goed :think:
Er wordt op de werkvloer met hart en ziel en heel veel plezier keihard gewerkt om kinderen te begeleiden en op te leiden tot complete volwassen. Nu heb ik het idee dat er oa door programma’s als PREM een beetje raar beeld over het basisonderwijs aan het ontstaan is. Ik zie hier op KOK een aantal ontzettend negatieve reacties verschijnen en het valt me daarbij op dat dit vaak gedaan wordt door mensen die zelf (nog) geen ervaring hebben met het basisonderwijs omdat hun kind nog geen 4 is. Daarom zou ik heel graag van degene die WEL ervaringen hebben (en dan niet van ouders van kinderen die al lang op het vervolgonderwijs zitten maar die nu kinderen op school hebben zitten) hun mening willen weten…
Ja
Mijn kinderen zitten op een Dalton school en ben niet altijd eens wat er zoal gebeurd ,maar tot nu toe wel uitgekomen.
Mijn dochtertje zit in groep 5 /6 en Zoontje in groep 7
Ik vind de school van Nina en Niels :thumbup: :thumbup: :thumbup: !
Jimmy zit in nu in groep 2 en ik ben tot nu toe zeer tevreden over deze school.
Er is voldoende begeleiding mogelijk voor als het nodig is. Ook voor kinderen die (iets) sneller zijn als anderen (En hier spreek ik uit ervaring over mijn neefje)
Er wordt gewerkt met een leerlingvolgsysteem wat drie keer per jaar wordt ingevuld en wordt besproken.
Er worden veel activiteiten georganiseerd waar ook de ouders actief bij worden betrokken enzovoorts. Zo kan ik nog wel even doorgaan :lol:
Kortom Jimmy zit hier helemaal op zijn plek, hij wordt voldoende gestimuleerd om zich te ontwikkelen maar vooral om ook zichzelf te zijn :thumbup:
Jewel en denzel rekenen in een klas hoger en dat gaat echt super. Denzel rekend in groep 8 en gaat volgend jaar wiskunde krijgen en verbrede in kennis.
Vienna gaat in September naar groep 1 en doordat onze kinderen een lees probleem hebben wordt daar bij Vienna meteen op ingespeeld. Gaan ze het automatisren gelijk voeden. Stappen plan wordt al voor de grote vakantie aan ons voor gelegd echt super!
Ik ben ongelooflijk blij met onze school. Sascha zit in groep 1 en heeft het nooit leuk gehad op de peuterspeelzaal. Daarom is ze met begeleiding overgestapt naar de basisschool toen ze 4 werd. De begeleiding was geweldig. Ook naderhand werden we gevolgd en hadden we gesprekken als we daar behoefte aan hadden. En dat ging niet eens altijd op ons initiatief. Maar dan werden we gewoon uitgenodigd om weer even te ‘levellen’. HEt is een heerlijke school, dat voel ik elke ochtend weer als ik er binnen stap. Lieve juffen en meesters en fijne waarden en normen. Het kanjersysteem waar ze mee werken spreekt mij enorm aan. Dus ja, ik ben ontzettend tevreden! Laat je neit gek maken door dat soort programma’s hoor. Er zijn vast wel een boel scholen waar het niet goed gaat en dan is het goed dat daar aandacht an besteed wordt, maar er zijn er nog meer waar het gewoon goed loopt. Nadeel is gewoon dat dat niet interessant genoeg (en onnodig) is om daar aandacht aan te besteden.
Trots zijn op je vak op haar meid! Ik ben het in ieder geval wel op alle juffen en meesters! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik ben ook hartstikke tevreden over de school waar de meiden zitten :thumbup:
de school van dochter scoorde zeer slecht… We kregen er een brief over vorig jaar, en met name rond rekenen waren er grote zorgen. Daar is veel energie in gestoken en de inspectie heeft de verbeteringen duidelijk gezien, de school krijgt de komende jaren extra begeleiding.
Maar ik ben wel tevreden…
De sfeer is goed, kinderen mogen op hun eigen niveau werken, er zijn combinatieklassen waardoor je makkelijker met een groep hoger of lager mee kunt werken.
De juf heeft bij het rapportgesprek een heel rake typering van onze dochter gegeven, waarbij ik echt het idee heb dat ze haar zien en haar begeleiden op de manier waarop dat nodig is. Dat vind ik geweldig.
Er wordt heel wat georganiseerd, ook voor ouders, je hebt alle mogelijkheid om mee te denken en te organiseren. Participatie van ouders wordt erg gewaardeerd.
Het is echt jenaplan vind ik en wij zijn er, ondanks het gedoe rond de inspectie van een tijd terug, toch blij mee.
Het enige BELACHELIJKE vind ik dat ze niet meer aan elkaar leren schrijven
Dat zou voor mij bijna reden zijn om haar op een andere school te doen :silenced:
De school van onze dochter scoort ook heel slecht.(staat nu weer op de zwarte lijst).
Dochterlief doet het uitstekend,is zelfs aardig voor op dr klasgenootjes.
Alleen krijgt ze geen extra werk,omdat ze voor loopt(ander kind in de klas weer wel).
Vind dit niet kunnen,heb t ook aangekaart.(hou niet van voortrekkerij).
Het blijkt ook dat het niveau van de school erg laag is,scoren bij de cito aan de onderkant.
Daardoor krijgen kinderen uit groep 8 meestal VMBO advvies met leerweg ondersteuning,anders redden ze het niet(en moeten dan als nog naar VSO).
Er zijn nog een paar dingen waar ik niet mee eens ben,zoals het beleid op school.
Moeders die in de oudercommisie zitten,krijgen gewoon voorrang met leuke dingen en uitstapjes,andere moeders krijgen daardoor geen kans om ook mee te doen met die activteiten.(Zoals schoolreisje,uitstapjes,kerstdiner,paasontbijt).
Zo kan ik nog wel even door gaan,wat ik dus niet ga doen.
Vorig jaar hebben we al besloten dat dochterlief na de zomervakantie naar een andere school gaat.
jaaaaaaa oordelen over scholen terwijl ze er zelf nog geen kids erop hebben…allergisch word ik van zulke personen :wall: :wall: :wall: :wall:
het gaat om het kind. De school kan nog zo slecht aangeschreven staan, het kind het er wel heel erg goed op doen.
Onze oudste had in groep 3 een lieve maar veels te strenge juf, daardoor scoorde ze niet al te best en werd ze betiteld als potentieel zitten blijver. En nu groep 4, weer een strenge juf, maar een die het heel anders aanpakt en wat een rust in ons huisje, ze doet het goed joh :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
ik weet nog dat ik het advies kreeg toen om eerst naar een tussenschool te gaan. Ik wilde dat niet en mijn cito gaf aan dat ik capabel genoeg was om naar de mavo te gaan. Ik heb mijn zin doorgezet en heb de mavo flierefluitend gehaald
@Jennifer77 wrote:
De school kan nog zo slecht aangeschreven staan, het kind het er wel heel erg goed op doen.
En de ouders...
Het maakt nogal uit wat de achtergrond van ouders is. De zeer zwakke school die onze basisschool een paar jaar terug was, heeft heel andere uitstroomcijfers die je van een zeer zwakke school zou verwachten.
Nl.: 37% HAVO, 44% VWO, 19% VMBO (alle richtingen, TL de meeste)
Dat is ook te danken aan het opleidingsniveau van ouders.
Dat het rekenonderwijs zeer zwak is, daar had vooral het voortgezet onderwijs last van. Bij wiskunde wisten ze precies waar de kinderen vandaan kwamen...
Ik ben zeer tevreden over tigo zijn school. Het is een katholieke basisschool en vanaf de eerste x dat ik daar op gesprek ging (toen tigo 3,5 was) had ik er een heel goed gevoel bij. En het heeft mijn verwachtingen zelfs overtroffen. Het is vooral de sfeer die ik op tigo zijn school erg fijn vindt. De school scoort hoog, en dat is ook fijn (maar niet alleen dat vindt ik belangrijk).
Moet er bij zeggen dat de juf die tigo de eerste 2 jaar had mij niet helemaal lag, maar tigo liep met haar weg en daar gaat het om.
Ik krijg het gevoel dat ieder kind op zijn eigen nivo benadert wordt en zie (net als Lydi@) dat ze tigo haarfijn aanvoelen. Hij is bijvoorbeeld erg perfectionistich. Daardoor krijgt hij zijn werkjes soms niet op tijd af omdat hij het te netjes wil doen… Gelukkig ziet de juf waar dat aan ligt en wordt er niet klakkeloos gezegd dat hij te langzaam is.
maar ik zie nu allemaal redelijk nuchtere ouders. Ik heb vrienden die hun kind soms echt als een project lijken te zien. Zeer bewust gekozen voor het ouderschap en alles moet goed gaan. Ze willen nog net niet mee naar school elke dag om te zien hoe het allemaal gaat met kindlief.
En er zullen altijd wel leerkrachten zijn waar je het goed of minder goed mee kunt vinden. Dat wisselt ook steeds.
Wij zijn ook zeer tevreden!!! :thumbup:
Ouders kunnen zelf ook een hoop goedmaken of juist verpesten voor een kind.
Natuurlijk zijn er wel eens dingen die niet goed gaan, natuurlijk slaat een leerkracht wel eens de plank mis. Maar daarmee leren omgaan is een heel belangrijk deel van opvoeden denk ik.
Wanneer jouw houding er dan direct 1 is van kritiek of van boosheid, geef je daarmee een bepaald signaal af naar je kind. En niet altijd een goed signaal denk ik.
@lydia: klopt idd wel dat ik nuchter ben… Er zijn geloof ik wel 6 contacturen per jaar, waarvan ik er misschien voor 1tje inschrijf. Ik heb altijd zoiets, zolang ik niks hoor zal het allemaal wel goed gaan (want ze trekken bij tigo op school vanzelf aan mijn bel mocht dat nodig zijn) en zolang tigo met plezier naar school gaat vind ik het allang best…
Ik ben op zich wel heel tevreden op de school waar niels zit. Wat ik alleen jammer vond (en vind) is dat niels echt ver voor is met lezen en ik dit zelf tegen de juf moest zeggen. Ze had het wel gezien maar hij is nog zo jong (is in augustus 6 geworden dus een vroege leerling). Uiteindelijk heeft hij extra leesvoer gekregen maar helaas dat waren maar 6 delen dus nu loopt hij zich weer te vervelen bij het lezen.
@movanlo:
En dan vraag ik mij echt af: hoe zie je als ouder nu dat je kind vooroploopt met lezen??? Dit is echt geen verwijt ofzo hoor, maar een oprecht vraag !!!
Ik zou dus echt niet weten hoe tigo het verhoudingsgewijs met het gemiddelde leesnivo doet. Ja, ik weet wat ik van de juf heb ghoord tijdens een gesprekje.
Maar jij zegt dat je de juf er op moet wijzen dat niels verder is dan de rest, hoe weet je dat dan?
Ik zou dat dus echt nooit opmerken :oops:
ik ben ook tevreden :thumbup:
werk zelf op de school van mijn zoontje en zie ook dingen die echt beter kunnen maar er wordt aan gewerk, er is een open houding en voor zowel achterblijvers als voorliggers is er aandacht!
super dus :thumbup:
Nou heel duidelijk als je kind uit school komt en zegt dat hij zich heel erg verveeld tijdens de leesles. zegt niets te leren omdat hij de letters al kent en thuis al veel boekjes leest (en in de bieb met de boekjes op AVI 1 en 2 nivo echt zoiets heeft van dit is erg makkelijk).