Mijn voorkeur gaat uit naar leisteen, ik vind het supermooi.
Nu zoek ik even wat ervaringen…
Ik hoor zoveel verschillende ervaringen, wie weet zijn er dus kokkers die me kunnen helpen
Ik heb advies nodig.
Wij hebben een huis gekocht en krijgen de 15e de sleutel.
Er ligt nu een laminaat vloer maar we willen graag vloerverwarmind plaatsen en daaroverheen een tegelvloer.
Nu zijn wij allebei behoorlijke no no’s en ben ik me online alvast aan het orienteren in de voors en tegens.
Ik ben namelijk bang dat er ineen speciaalzaak verkooppraatjes worden gehouden.
Ik vind persoonlijk een leistenen vloer erg mooi, maar ik hoor ook dingen over hardsteen, gewone plavuizen etc.
wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld doorgebakken etc ?
wie kan mij adviseren in welke steensoort mooi en langdurig goed blijft ( met een druk dreumesje in huis die nog weleens wat laat vallen ) Dus geen witte butsen etc.
wat is handig bij vloerverwarming ? en moet je deze dan infrezen, of is dat met matten etc ook mogelijk ( afgezien van het feit hoe diep je vloer ligt :think: )
Oftewel kort samengevat, ik wil graag een lesje steen !
Matten werkt meestal elektrisch en kost je een klein vermogen aan elektriciteit.
Infrezen in een bestaand huis is tricky tenzij de bouwer alle leidingwerk lans de muur heeft gelegd.
Leisteen is heel mooi maar is meestal ongecoat en dus net als onze getrommeld marmeren keuken vloer wat bewerkelijk. Wij moeten 2 maal per jaar impregneren om de vloer vuil en vocht afstotend te houden. Met kleine kinderen lijken mij als je toch graag klassiek wilt handgevormde plavuizen die wel geglazuurd zijn praktischer.
Ik zou het gewoon traditioneel doen met slangen aansluiten via de CV. (met een extra pomp)
Kan dus op 2 manieren:
1- infrezen, dan wel heel duidelijk met de frezer de risico’s doornemen indien er een leiding geraakt wordt.
2- de leidingen op de vloer leggen en de vloer in specie leggen. Is heel mooi. Nadeel is je vloer komt omhoog dus moet je je deuren inkorten. En als je de keuken bijv. nog moet zetten moet je aanrecht dus hoger.
De glazuurlaag is zo hard die kras je niet 1,2 3 hoor.
Ik zit toch meer aan optie 2 te denken, ik hoop dat de vloer nog best diep ligt zodat inkorten van deuren etc niet nodig is, dat zie ik nl niet echt zitten :oops:
Wij hebben ook zwarte lei, het heet Mustang dacht ik. Wij hebben het toen hij net lag een keer met een goedje puur gecoat, en nu doen we iedere keer met dweilen een scheutje van dat spul erin.
Hartstikke fijne vloer, je ziet er bijn niets op. Wel moet je rekening houden dat je van schuivende meubels, witte strepen krijgt, geen krassen, met dweilen verdwijnt dat weer.
Wij hebben inderdaad vloerverwarming. We hadden destijds de oude tegelvloer eruitgesloopt. Hels karwei. En hebben op betonijzers, de slangen bevestigd als bijverwarming/hoofdverwarming. We hebben in huis nog 2 radiatoren, 1 onder de vensterbank in de woonkamer en 1 in de bijkeuken(die nu verbouwd is tot speelkamer).
Ik vind het verwarmen heel aangenaam zo. Een hele constante temperatuur.
Ik weet niet waar je woont. Wij hebben hem gekocht bij SK natuursteen te Schijndel (NB), daar hebben ze groothandelsprijzen. Wij betaalden 31 euro pm2, dacht ik :think: :think:
Infrezen in een bestaand huis is tricky tenzij de bouwer alle leidingwerk lans de muur heeft gelegd.
nee joh dat valt eg wel mee. Die gasten weten echt goed wat ze doen.
o.k over vloerverwarming;
- wil je het als hoofdverwarming
of
-wil je het als bijverwarming
als je het infreest moet het eerst een paar maanden drogen, dus dat kun je het beste in de warme maanden laten doen.
Qua steen, zit er een behoorlijk prijs verschil in het leggen in de gewone lijm, of in kalk. Hoe groter de tegel (d8 ik) hoe groter de kans is dat het in kalk gelegd moet worden. En zoals je al raad...het leggen in kalk is aanzienlijk duurder...maar wel mooier.
Na heel wat wikken en wegen...zijn wij afgestapt van een stenen tegel vloer en hebben wij gekozen voor een andere stenenvloer en wel grind!. Het scheelde me daarbij ook nog es 5000 euro! :shock:
Hier ook vloerverwarming als hoofdverwarming is top!!
Wij hebben de ijzeren rekken erop gelegt en de buizen met de c.v aangesloten en toen door het hele huis een nieuwe vloer gestort…
Lijkt mij de ‘‘simpelste’’ manier!
En als je de radiatoren weg wil…het kan echt goed hoor als hoofdverwarming!
Ik vind het ideaal,kan al mijn spullen overal neerzetten hoef geenrekening te houden met radiatoren die vrij moeten blijven of van die ombouwgevallen ofzo…dan hoef je alleen de buizen iets dichter op elkaar te bevestigen en aan de buitenring langs je gevel zeg maar ze met een cm of 10 ertussen en dan naar binnen toe iets meer cm dan krijg je echt genoeg warmte ervan!!
Ik vind het zo ideaal,helemaal met kleintjes op de vloer!!
Hier iemand die in een tegelhandel werkt :mrgreen:
Leisteen valt reuze mee qua bewerking, je moet het na plaatsing idd ff impregneren, maar daarna gewoon onderhoudsmiddel in je dweilwater.
Wel moet je er rekening mee houden dat het een natuursteen is dus kalkhoudend… dat wil zeggen dat het niet tegen zuren kan.
Komt er een zuurhoudend middel op en je maakt het schoon, geen probleem. Blijft het erop liggen dan kan het wat wit uitslaan.
Verder moet jeje laten informeren wat voor leisteen je wilt, de een is krasgevoeliger dan de ander. Sommige soorten zijn ook ongelijk van dikte die moeten in een specie verwerkt worden. Dit is totaal geen probleem als je een vloerverwarming neemt die je niet infreest maar op krimpnetten.
Keramische tegels zijn totaal onderhouds vrij en krasvrij. Nadeel is dat ze die natuurlijke look nooit kunnen evenaren.
Bij alle keramische tegels is het wel zo dat als er iets opvalt je een putje kan zien. Sommige merken zijn door en door dus dan zie je dezelde kleur terug (zonder de stuctuur) en sommige merken zie je als er iets opvalt idd een witte (oid) onderkleur.
Vloerverwarming op matten kan ik niet aanraden voor een woonkamer. Is leuk voor een badkamer ofzo, kleinere ruimtes.
Vloerverwarming infrezen moet je idd zoals gezegt weten hoe je leidingen in de dekvloer liggen. Dit om lekkage enz. te voorkomen.
Vloerverwarming op krimpnetten leg je op de huidige dekvloer en daar komt een specielaag overheen, daarin kunnen je leistenen tegels dus verwerkt worden. Hou rekening met ong 5 cm. ophoging.
Mocht je nog vragen hebben mag je me altijd pb-en.
Ennuh Rotterdam… zoek je nog een leuke tegelhandel, kijk ff in Bleiswijk
Zo en nou ga ik verder genieten van mijn verlof hihi
Ik kan je niet echt iets uitleggen over steen maar ik kan je wel vertellen wat onze ervaringen zijn. We zitten momenteel ook in een verbouwing en wij wilden ook leisteen in de bijkeuken, keuken en de hal. Maaaarrrrrr :
Leisteen is heel gevoelig voor krassen en dat vonden wij niet zo handig met 2 kleintjes en een hond. Bovendien is leisteen relatief duur en wat moeilijker te bewerken.
Wel wilden we graag de uitstraling van leisteen en hebben daarom een tegel uitgezocht die het meest in de buurt kwam en vorstvrij is, een stevige tegel dus. Bovendien wilden we niet zoveel geld neertellen per m2 omdat we nogal wat nodig hadden voor 3 ruimten.
We zijn na lang zoeken in speciaalzaken, doehetzelfzaken en koophallen, uitgekomen bij de Praxis. Zij verkoopt een grijze tegel met lichte relief van 30X60 voor 29,95 m2. De naam is Dolomiete Fieme.
Zie foto hieronder, deze steen heeft Mark in de hal, keuken en bijkeuken gelegd. In de woonkamer ligt hout. En in de woonkamer staat een houtkachel en hieronder heeft hij ook 3 tegels geplaatst :thumbup:
(Op de foto zie je onze hal, de muren, deuren en klinken worden nog veranderd)
We zijn na lang zoeken in speciaalzaken, doehetzelfzaken en koophallen, uitgekomen bij de Praxis. Zij verkoopt een grijze tegel met lichte relief van 30X60 voor 29,95 m2. De naam is Dolomiete Fieme.
De leisteen die wij hebben liggen kostte ook maar 31 euro per m2, de afm is 60x40. Maar ik vind jullie vloer ook erg mooi hoor.
Dus op zich valt dat ook wel weer mee, je moet inderdaad je adresjes weten
Ja dat zal het zijn, alle adresjes die wij hebben gehad waren veel duurder, rond de 50 euro m2 en hadden nogal wat metertjes nodig bij elkaar. En op een hele verbouwing met veel kosten tellen alle tientjes.
Je hebt het dan voor een mooi bedrag gekocht :thumbup: EN een mooie vloer natuurlijk, heb net de foto gezien !