Wie gebruikt er een slen?

Ik vroeg me af of een slen fijn is, en zo ja wanneer gebruik je het!

Ik heb deze vraag ook bij “gevraagd” staan, maar daar kijkt niet iedereen!

Wilde het misschien als kraamkado. Ik heb bij Tijn desijds wel een buikdrager gehad (babybjorn) maar die had ik bijna niet gebruikt omdat het al snel te zwaar was, en ook zo warm (zweette me te pletter).

Toch leek het me wel handig nu als je een boodschap gaat doen, om dan Sem in de draagdoek en Tijn in de buggy.

Maar kan je zo’n doek als je met de auto ergens heen gaat, makkelijk zelf omdoen? En daarna ook nog een peuter in de buggy zien te krijgen?

ik heb er ook 1 … vindt het wel handig… maar wel warm!

Gebruiken hem best veel. Vooral mijn man, kan niet zonder en wil absoluut geen kinderwagen mee als we ergens heen gaan…Handig is dat je hem heel lang kan gebruiken.

Ik heb een draagdoek, en ben er superblij mee! Gelukkig hebben wij niet veel geld geïnvesteerd in een wagen, want we hebben de afgelopen maanden met name de draagdoek gebruikt.

Voordeel van een draagdoek vind ik 1 t gewicht wordt goed verspreidt dus het voelt niet als heel zwaar. 2 t neemt lekker weinig ruimte in

3 je kan m al omdoen voordat je weggaat, dus rustig thuis knopen, en dan in de auto je kindje er in als je op plek van bestemming bent.

4 ik heb al regelmatig haar lekker kunnen troosten in de doek, en zelfs als we savonds naar vrienden gingen, en ze niet in haar bedje wilde, dan sliep ze heerlijk de hele avond tegen mij aan :thumbup:

nadeel: je moet het knopen wel even onder de knie krijgen, het is op zich niet moeilijk, maar wel een hele lap om om te knopen. Ik heb dit nu goed door en doe t zonder problemen alleen, maar mijn vriend wil toch altijd graag dat ik hem help :wink:

het is soms ook best warm, maar volgens mij zijn er doeken te koop van verschillende soorten stof.

er is ook iets nieuws en niet duur. Ik zit er aan te denken om hem misschien aante schaffen. de minimonkey. Hoef je ook niet te knopen.

moet je even op hun site kijken minimonkey . nl

Ik heb er ook 1 en ik vind m echt ideaal :thumbup:

Zeker als je ergens naartoe gaat en je niet altijd je wandelwagen mee kan nemen.

Dat knopen dat had ik zo onder de knie en iid je kan m thuis al knopen, maarik ben er nog geen 2

min mee kwijt dus zie daar niet helemaal t nut van in

Die doek is zeker n aanrader :wink:

als fervent draagdoeken gebruikster móet ik hier even reageren :mrgreen:

De eerste maanden is een slen erg handig, het knopen vergt niet eens zoveel oefening, het is net zoiets als je veters strikken. Als je het eenmaal onder de knie hebt doe je het zo.

Het voordeel van de tricot slen is dat hij lekker zacht is, en makkelijk mee rekt. Ideaal voor een pasgeborene. Vanaf een maand of vier, kan het te zwaar worden en dan is het fijner om een ander soort draagdoek te proberen. Bijvoorbeeld een ringsling of mei tai, of een geweven knoopdoek zoals de Hoppediz of Didymos. (google maar eens). In dit soort doeken kun je al vanaf geboorte dragen en ze zijn minder warm. Dus als je langer wilt dragen is dat de overweging waard. Dit soort doeken zijn relatief voordelig tweedehands te scoren op ebay in duitsland. Mocht je meer willen weten pb me dan maar :slight_smile:

Ik gebruikte bij mijn eerste al heel veel de draagdoek en nu weer :inlove:

Het fijne vind ik vooral dat je je kindje bij je kunt dragen en af kunt schermen in de supermarkt bijvoorbeeld, zodat ze niet overspoeld worden met indrukken.

Momenteel ben ik wel iets meer aan het inlezen en zoals kiddo al zegt, blijken er veeeeeel meer mogelijkheden te zijn dan ik dacht; naast een (zelfgemaakte) tricotslen en een (zelfgemaakte) ringsling denk ik nu ook aan een (wederom zelfgemaakte :wink: ) mei tai omdat dat minder warm is. Mijn enorme mannetje wil namelijk niet in de katoenen ringsling omdat hij rechtop wil zitten, maar de tricotslen is nogal warm…

Hier vind je trouwens een heel forum over draagdoeken, echt heel leuk!

Ik ben zelf op zich heel erg fan van rekbare knoopdoeken (qua prijs ook iets beter geschikt als kraamcadeautje), maar op het forum is men bijvoorbeeld vooral heel gecharmeerd van de niet-rekbare, geweven knoopdoeken (maar die kosten nieuw een behoorlijke duit en ook tweedehands vind ik ze nog aan de prijs… maar dat is misschien persoonlijk!)

Op youtube zijn honderden filmpjes te vinden, zoek maar eens op ‘babywearing’ of ‘baby carry newborn’ of iets dergelijks; ‘Draagdoekmama’ heeft heel duidelijke, Nederlands (alle, Vlaams eigenlijk :wink: ) gesproken filmpjes.

Goed idee om je nu alvast te orienteren over welke doek je zou willen; dan kun je na de geboorte direct ‘aan de slag’ (hoewel het hebben van meerdere doeken ook zo zn voordelen heeft!).

@lelle wrote:

er is ook iets nieuws en niet duur. Ik zit er aan te denken om hem misschien aante schaffen. de minimonkey. Hoef je ook niet te knopen.

moet je even op hun site kijken minimonkey . nl

Ik heb een minimonkey! Ik vind hem echt ideaal. :thumbup: :thumbup:

Oh, ik heb nog zo’n buikdrager, maar wat heb ik een spijt dat ik niets eerder naar zo’n doek heb gekeken!! Bij de eerste wist ik het pas later, en toen vond ik hem al te oud. Nu heb ik er simpelweg niet aan gedacht en heb dezelfde buikdrager gebruikt…

Maar nu is ie al 7 maanden, dus vind hem te oud om er alsnog 1 aan te schaffen. (als we het geld nou in overvloed hadden…)

Ik zou niet meer zonder draagdoek willen!!!

Ik heb m gekocht toen Delta 10 maanden was en ze heeft erin gezeten tot ik ong. 3 maanden zwanger was van King, Delta was toen 22 maanden.

Ze vond het heerlijk en kroop dan weer als een klein beebje tegen me aan. Haar benen om mij heen geslagen en de onderste wikkels over haar benen heen.

Omdat ze zo dicht tegen je aan zit wordt het gewicht van je kindje deel van jezelf en daardoor ook niet echt zwaar.

Nu draag ik King erin en we kunnen heel simpel met zijn drietjes met de tram mee :thumbup: (Delta aan de hand).

Als het nodig is kan ik Delta ook nog optillen terwijl King in de draagdoek zit.

Ik gebruik m ook op de fiets, omdat je kindje zo dicht en strak tegen je aan zit kun hij er echt niet uitkukelen en mocht ik vallen dan zal mijn eerste reactie zijn om mijn armen om hem heen te slaan.

Een ander voordeel is dat zowel Delta als King binnen no-time in slaap vallen.

Ik heb de doek online gekocht, die site heeft heel veel soorten draagdoeken, ook bijv die typische mayadoeken en Indonesische batik doeken enz. Maar ook andere draagsystemen als buidelslings en lifters.

Als je de URL wil, stuur me maar een PB-tje.

Hier ook alleen maar goeie ervaringen met de tricot-slen! Nu nog zit ze er nog in.

Denk alleen dat voor mij de tir cotti (2 kokerbanden) makkelijker is. De slen is behoorlijk lang en met mijn 1.61 m ligt de helft dus op de grond met het omdoen (buiten dan) en is hij weer vies :?

Kan natuurlijk ook dat ik er niet zo heel handig in ben :wink:

Allereerst wil ik even vermelden dat er tegenwoordig heel veel gewaarschuwd wordt voor buikdragers! De kindjes hangen daar nl echt in, wat de kans op heupdysplasie vergroot (of bij heupdysplasie het erger maakt). Draagdoeken zijn vele malen beter, zowel voor kind (zitten in spreid-zit), als drager (gewicht kind veel beter verdeeld)!

Wij zelf hebben via internet een draagdoek van Didymos bestelt, niet goedkoop (109 euro was die van onze, wel een lange), maar i-de-aal!

Heb wel gelijk een ‘knoopcursus’ gevolgd, en later nog één (voor het knopen op de rug). Heb hem in het begin altijd gebruikt met de hond uitlaten (wonen in de bergen), maar ook ‘gewoon zo’ in huis, om hem lekker dicht bij me te hebben en 's nachts was het ook een super alternatief voor het rondlopen-met-kind bij slaapproblemen (sliep dan altijd in no-time)! Heb later ook geprobeerd Mika ermee op de rug te dragen, maar ondanks cursus heb ik dat nooit zo prettig gevonden. Dit kwam vooral doordat nogal klein was voor z’n leeftijd en dus altijd heel erg laag op m’n rug zat (onder m’n schouderbladen en ik ben ècht niet lang) en zich bij voorkeur naar achteren boog (moest hem dus altijd helemaal inkapselen). Ook het dragen op de heup bleek helaas niets voor ons (wist zich altijd zò te buigen dat hij half uit de doek hìng).

Zo’n doek heeft dus een hoop mogelijkheden, maar niet alle passen bij iedereen!

Nu (met 16 maanden), gebruik ik de doek alleen nog als Mika ècht heel erg overstuur is of ècht niet lekker is. Je merkt dan gelijk dat hij het dragen in de doek herkend en wordt al snel weer rustig. :inlove:

Tot slot @ dolfijntje12:

Wist je dat het sterk afgeraden wordt kinderen op de manier op jouw foto’s te dragen? Dit geldt zowel voor buikdragers als voor draagdoeken.

Kinderen schijnen daar rugproblemen van te kunnen krijgen door de onnatuurlijke houding…

oh dat wist ik niet :shock: Wij hebben het zo geleerd omdat ze al wat ouder is…

@dolfijntje12 wrote:

oh dat wist ik niet :shock: Wij hebben het zo geleerd omdat ze al wat ouder is…

Al eens geprobeerd haar dan op je rug te dragen? (schijnt ook beter te zijn voor je knieën, vooral als je veel hellingen naar beneden loopt - zoals ik deed)

Bij ons werkte het niet op de rug (hebben nu een heel fijn en goed rugstoeltje daarvoor in de plaats - hoewel ik er toch wel weer vaker overdenk de doek weer eens te proberen nu Mika groter is), maar dat is dus voor een ieder anders!

Fijn om alle antwoorden te lezen, en pb je ff Sonne!

Ik kan een tricot-slen kopen voor 15 euro, maar deze is 5.5 meter. Zelf ben ik maar 1.58 meter. Zou ik die doek dan wel passen? Of heb je hier geen verschillende maten in?

Wat een fijn topic dit! Ik heb van een collega een tricot-slen gekregen en wil m heel graag gaan gebruiken (heb een onrustig beebje dat erg graag bij mama is). Ik had alleen begrepen dat je er niet mee mag fietsen, maar ik lees hier dat het wel wordt gedaan. Weet iemand hoe dat precies zit? En waar leer ik hoe ik dat ding omdoe, gewoon via google?

http://www.babydraagdoeken.nl/

Thanks! :thumbup: