Wie gebruikt er een slen?

@D. wrote:

Ik had alleen begrepen dat je er niet mee mag fietsen, maar ik lees hier dat het wel wordt gedaan. Weet iemand hoe dat precies zit? En waar leer ik hoe ik dat ding omdoe, gewoon via google?

Niet mogen… Het wordt afgeraden, omdat je er een extra risiko mee neemt. Als je onverwachts keihard zou moeten remmen, zou je met je kind op het stuur kunnen klappen, om maar niet te spreken wat er zou kunnen gebeuren als je aangereden zou worden o.i.d… :frowning:

Op een fiets zijn jij en je kind tcoh duidelijk kwetsbaarder dan in een auto!

Maar zover ik weet is het niet verboden, hoor! En kan me best voorstellen, dat als je maar een klein, relatief rustig stukje gaat (dus vooral zonder auto’s in de buurt), dat je dan dat risiko weleens neemt. :wink: Zelf zou ik het niet zo gauw doen.

Wij wonen heel landelijk en moet een stuk over een weg fietsen waar auto’s met 80 voorbij sjeesen. Vind het daar zelfs geen fijn idee met stoeltje voor/achterop te rijden en hebben dus voor een fietskar gekozen. Als je echt veel met de fiets moet/gaat, zou ik zowieso eerder een fietskar aanraden, want daarin kun je ook de allerkleinsten - in speciaal verkrijgbaar ‘fietskar-maxicosi’ - veilig mee nemen. :thumbup:

@Iuno wrote:

@D. wrote:
Ik had alleen begrepen dat je er niet mee mag fietsen, maar ik lees hier dat het wel wordt gedaan. Weet iemand hoe dat precies zit? En waar leer ik hoe ik dat ding omdoe, gewoon via google?

Niet mogen… Het wordt afgeraden, omdat je er een extra risiko mee neemt. Als je onverwachts keihard zou moeten remmen, zou je met je kind op het stuur kunnen klappen, om maar niet te spreken wat er zou kunnen gebeuren als je aangereden zou worden o.i.d… :frowning:

Op een fiets zijn jij en je kind tcoh duidelijk kwetsbaarder dan in een auto!
Ik ben het helemaal met je eens dat een kind in een auto veiliger is dan op de fiets.

Maar ik verschil met je van mening dat het kindje in een draagdoek niet veilig zou zijn. Maar dan wel in een draagdoek niet zo’n hangmat achtig ding. Ik de draagdoek zit het kindje zo stijf tegen je aan dat het deel van je eigen lijf wordt.

En ik ben er echt van overtuigd dat bij een eventuele val ik automatisch mijn armen om King heen zou slaan.

Wat dat betreft is hij dan een stuk beter af dan Delta die in een fietsstoeltje zit.

Oh en ik woon dus in Amsterdam, met redelijk druk verkeer. Ik zou hier nooit een fietskar gebruiken, je ziet ze hier ook vrij weinig. Wat je hier wel veel ziet zijn van die bakfietsen.

@Sonne wrote:

Ik ben het helemaal met je eens dat een kind in een auto veiliger is dan op de fiets.

Maar ik verschil met je van mening dat het kindje in een draagdoek niet veilig zou zijn. Maar dan wel in een draagdoek niet zo’n hangmat achtig ding. Ik de draagdoek zit het kindje zo stijf tegen je aan dat het deel van je eigen lijf wordt.

En ik ben er echt van overtuigd dat bij een eventuele val ik automatisch mijn armen om King heen zou slaan.

Wat dat betreft is hij dan een stuk beter af dan Delta die in een fietsstoeltje zit.

Oh en ik woon dus in Amsterdam, met redelijk druk verkeer. Ik zou hier nooit een fietskar gebruiken, je ziet ze hier ook vrij weinig. Wat je hier wel veel ziet zijn van die bakfietsen.

Je kind is in de draagdoek zeker wel veilig - heb nooit het tegendeel beweerd -, maar een draagdoek enkel en alleen van stof, dus een heel zacht materiaal. Mocht je ineens heel hard moeten remmen, waardoor je van je zadel schiet, denk ik eerlijk gezegd niet dat je je stuur loslaat om je armen beschermend om je beeb te doen. Ten eerste zou je daar niet eens tijd voor hebben en ten 2e, ga maar na wat er zou gebeuren als je tòch dat reflex zou hebben en dat ècht zou doen (zeker met nog een 2e kind in stoeltje achterop…). Ook bij een val denk ik dat je eerder je armen opzij zou gooien, om niet met je hoofd op de straat te klappen, dan dat je in een reflex alleen aan je beeb denkt - ook in dit geval loop je het risiko dat beebje-lief door het stuur wordt geraakt.

Nogmaals, het zal natuurlijk niet zo snel gebeuren, maar ik denk dat het wel goed is te beseffen dat het evt. zoù kunnen gebeuren en je er de mogelijke gevolgen ervan realiseert, als je besluit je kind toch in een draagdoek (op je buik) mee te nemen op de fiets…

In een stoeltje achterop, zijn kinderen ook kwetsbaar, maar daar gaat het wel al om wat oudere kinderen, die zelf al een opvangreflex hebben en die bovendien nog enige bescherming hebben door de harde schaal van het stoeltje (zeker bij die stoeltjes met hoge en gevormde rugleuning). Fietshelm is achterop overigens zeker ook niet slecht…

Zeker als je zo door een stad als Amsterdam rond wilt fietsen, vind ik het niet meer dan verantwoordingsvol tegenover je kinderen iig goed over de voor- èn nadelen na te denken en ze zorgvuldig tegen elkaar af te wegen.

Overigens zal het af- en weer opstappen (wat je in een stad als Amsterdam wellicht (relatief vaak) zult moeten), ook niet makkelijker worden met nog een kind op je buik…

Ik ben dus niet TEGEN een draagdoek op de fiets, maar vind dat je je wel goed van het extra risiko bewust moet zijn en zelf zou ik het dus alleen doen als het ècht niet anders gaat en dan alleen voor een (relatief) klein stukje op een rustige weg/fietspad.

Heb zelf ook al een voor de verleiding gestaan. Kon kiezen, òf ca 30 min. op de fiets (met draagdoek), òf 1 uur lopen (met kinderwagen). Ben dus uiteindelijk toch gaan lopen… :angel: :mrgreen:

Iuno: Je schreef dat je een kind beter niet met gezicht naar voren kan dragen? Ik heb net de slen opgehaald en daar staat in de gebruiksaanwijzing ook deze methode, maar als het niet goed is doe ik het ook maar niet…

@miranda79 wrote:

Iuno: Je schreef dat je een kind beter niet met gezicht naar voren kan dragen? Ik heb net de slen opgehaald en daar staat in de gebruiksaanwijzing ook deze methode, maar als het niet goed is doe ik het ook maar niet…

In de gebruiksaanwijzing die ik heb (Didymos) staat nadrukkelijk dat dat slecht voor het kind is. Zal straks de handleiding wel ff opzoeken en dat stukje hier over nemen.

Denk overigens dat je het ‘slecht’ zijn voor je kind kunt vergelijken met iets optillen met gebogen rug… Iedereen weet in principe dat dat slecht is voor je rug, maar lang niet iedereen tilt daarom vanuit de knieën/armen en ook lang niet iedereen die tòch met de rug tilt, krijgt daar ook last van…

En net zoals buikdragers en ‘loopstoeltjes’ worden afgeraden, omdat die slecht zijn voor de heupjes van het kind, maar lang niet alle kinderen die in een buikdrager gedragen zijn of in een ‘loopstoeltje’ zijn rondgecrossed, hebben daar ook daadwerkelijk schade door opgelopen.

Het hoeft dus geen problemen te geven, maar het kà n zijn dat je kindje er later problemen door krijgt. Daarmee is het een risiko en wordt het door steeds meer afgeraden…

Handleiding gevonden :slight_smile: . Is alleen wel in het duits, dus zal een (verkorte) nederlandse versie neerzetten. Wie de uitgebreide duitse versie graag wil lezen, stuurt maar een pb-tje met emailadres. :wink:

'Waarom kinderen niet verkeerd om horen te zitten

…De kinderen hebben geen ideale beenhouding meer (‘spreidzit’ red.), die heupdysplasie voorkomt, deze manier van dragen ondersteunt heupdysplasie zelfs eerder.

De romphouding is voor een zuigeling ongeëigend, omdat de banden van een buikdrager of draagdoek van voren over de schouders van het kind lopen en deze naar achteren drukken, waardoor een ongunstige rechtop houding wordt geforceerd, wat evt. tot een voor deze leeftijd onphysiologische ‘holle rug’ kan leiden. Bovendien zit het kind zo niet meer op de kont met ‘luierkussentje’, maar komt het gewicht veel meer op het bekken terecht, dat betekent dat ze op het kruis zitten en bij jongetjes dus ook op hun balletjes.

Daarbij komt dat een baby bij deze oriëntering alle omgevingsprikkels over zich heen krijgt. Ook als het kind van zichzelf uit al in staat is zich af te wenden, is dat bij deze manier van dragen niet mogelijk. Deze informatievloed moet echter wèl eens verwerkt worden, wat dan meestal ‘s avonds laat het geval is en kan leiden tot (extra) problemen bij het in slaap vallen.

Als kinderen dus toch al zò nieuwsgierig zijn dat ze meer van de omgeving willen zien, kunnen ze beter òf op de heup gedragen worden (wat voor de drager wèl een (extra) rugbelasting is), òf op de rug.’

Aldus dr. Evelin Kirkilionis, gedragsbiologe in de handleiding bij onze Didymos draagdoek… :slight_smile:

Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord Iuno!

Ik heb Tyrone net dus wel met gezich tnaar voren gedragen, maar vond het zelf niet zo heel prettig. EN nu lees ik ook precies wat mijn gevoel ook zei: dat ie niet meer op zijn kont zit en door de banden over zijn schouders ook nog naar achter getrokken wordt…

Denk dat ie maar even pech heeft met het alles willen zien, en de volgende keer weer gewoon met zijn gezicht naar mij toe gaat zitten… :wink: En dan maar weer wat vaker afwisselen met de wagen, dán kan ie wel meer zien :smiley:

@miranda79 wrote:

Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord Iuno!

Ik heb Tyrone net dus wel met gezich tnaar voren gedragen, maar vond het zelf niet zo heel prettig. EN nu lees ik ook precies wat mijn gevoel ook zei: dat ie niet meer op zijn kont zit en door de banden over zijn schouders ook nog naar achter getrokken wordt…

Denk dat ie maar even pech heeft met het alles willen zien, en de volgende keer weer gewoon met zijn gezicht naar mij toe gaat zitten… :wink: En dan maar weer wat vaker afwisselen met de wagen, dán kan ie wel meer zien :smiley:

Graag gedaan! :mrgreen:

Maarre… Ik zie dat Tyrone al 8 maanden is… Waarom probeer je niet eens een rugdraag-variant? Misschien moet je die de eerste keren met een paar extra handen knopen (en/of eerst met een grotere pop/knuffeldier oefenen), maar daarna lukt het in principe ook alleen.

Ben nu weer ijverig met Mika aan het oefenen (ca 74cm, rond de 11kg :mrgreen: ) en nu gaat het op de rug wèl goed! :thumbup:

Dus zeker als Tyrone voor zijn leeftijd ‘gemiddeld’ tot ‘lang’ is, denk ik zeker eens de moeite van het proberen waard!

P.S. Je zou zelfs met Jayden kunnen oefenen (zit waarschijnlijk meer stil tijdens het knopen en kan wellicht ook al een beetje meehelpen :slight_smile: ), want als je een beetje stevige en langere doek hebt, kun je kinderen in principe tot een jaar of 3 in draagdoek op de rug dragen!

Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar Tyrone is echt maar een kleintje: nog geen 7 kilo, en 65 cm…

Met Jayden zou ik het wel kunnen proberen: hij vindt het erg leuk om op mijn rug te klauteren :mrgreen: En hij is rond de 85 cm denk ik, en zo’n 12 of 13 kilo?

@miranda79 wrote:

Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar Tyrone is echt maar een kleintje: nog geen 7 kilo, en 65 cm…

Met Jayden zou ik het wel kunnen proberen: hij vindt het erg leuk om op mijn rug te klauteren :mrgreen: En hij is rond de 85 cm denk ik, en zo’n 12 of 13 kilo?

Hehe, dan is Tyrone dus ongeveer net zo groot en zwaar als Mika toen was… :mrgreen: In die tijd gebruikte ik een rugstoeltje (had een hele goede voor m’n verjaardag gekregen :wink: ), of bond hem ook nog gewoon op m’n buik.

Hoewel Tyrone ook al wel op je rug zou kunnen…, mits hij niet - zoals Mika altijd deed - steeds express naar achteren gaat hangen, maar gewoon netjes rechtop, tegen je aan blijft zitten (doet Mika nù dus opeens wèl, legt zelfs regelmatig z’n handjes en hoofdje tegen m’n rug aan :inlove: )

Ik heb Tyrone eergister naar mij laten kijken in de doek, toen ik de stad inging. Maar dat vond ik geen succes: hij wil alles zien en gooit zijn hoofd helemala naar achteren, en zet zich ook af met zijn handen. Moet hem dus altijd met 1 hand ondersteunen en zelf tegendruk geven :eh:

Toen ik Jayden ging ophalen heb ik hem even andersom gebonden, dus naar buiten laten kijken, en dat ging wel goed. Had niet het idee dat ie verkeerd zat: met een rechte rug tegen mij aan, en op zijn billen. Maar ik wissel gewoon lekker af, zolang hij niet te lang erin zit of in 1 houding lijkt het mij niet zo erg…