wie gaat er mee een stukje wandelen in de bergen

filmpje afkijken is het echt waard !!!





El Camino del Rey oftewel het Koningspad ligt in Spanje. 100 jaar geleden werd het pad geopend en was er nog een reling om je eigen aan vast te houden. De regering heeft het pad uit veiligheidsoverwegingen gesloten , maar het wordt nog steeds gebruikt door avonturiers en andere waaghalzen.



Zie hier een filmpje: http://www.brightcove.tv/title.jsp?title=1438490562



Tip voor mensen met hoogtevrees: Niet kijken !!



El Camino del Rey



“De weg van Alora naar Campillos gaat door de Garganta del Chorro, een verbazingwekkend ravijn met wanden van wel 180 meter hoog, waar een groot stuwmeer werd aangelegd. Ter gelegenheid van de opening in 1921 door Koning Alfonso XIII werd voor hem het Koningspad (El Camino del Rey) aangelegd. Dit pad bestaat nog steeds, maar is alleen geschikt voor mensen die zeer avontuurlijk zijn. Over een afstand van tientallen meters is dit smalle pad niet meer dan een richel op de verticale wand van de kloof. Ongetwijfeld verkeerde het pad in 1921 in zeer goede staat toen Koning Alfonso er overheen moest lopen, maar nu is de reling waaraan hij zich kon vasthouden, grotendeels verdwenen en hier en daar vertoont het pad grote gaten, waardoor men de gapende afgrond kan zien. Toen de vader van de huidige koning Juan Carlos in 1987 een bezoek bracht aan El Chorro, zag hij verstandig genoeg af van deze tocht. Niettemin wordt deze route nog steeds afgelegd door Spaanse jongeren die hiermee wel hun leven in de waagschaal stellen. Bezoekers krijgen dan ook het advies om door een paar korte spoorwegtunnels om een prachtig zicht te krijgen op de Camino op de tegenoverliggende bergwand. (…) Maar het meest verbazingwekkende blijft toch het idee dat de Spaanse arbeiders die hier 80 jaar geleden dit pad op de bergwand aanlegden ware circusacrobaten moeten zijn geweest.” (Uit: Insuight guide Andalucia)



Sinds een aantal jaren is het niet meer mogelijk om het koningspad te betreden, omdat de regering van Andalucië uit veiligheidsoverwegingen het pad heeft afgesloten. Omdat dat blijkbaar niet genoeg hielp, zijn aan beide uiteinden de eerste meters van het pad weggehaald.



De beste manier om toch zoveel mogelijk van het koningspad te zien, is de spoorweg aan de andere kant van het ravijn te betreden. Dit is niet helemaal vrij van gevaar, dus goed opletten of er geen trein aankomt voor je de spoorbrug oversteekt is een must. Na de spoorbrug is er genoeg ruimte om jezelf in veiligheid te brengen als er een trein aankom
t.

al die gaten in de weg :shock: En dan ook nog met een camera in je handen.



En ik met mijn zieke geest maar wachten op het moment dat je een vrije val ziet met een zwart beeld op het einde :shifty: :silenced:

Prachtige omgeving! Maar toch zou ik het zelf niet graag lopen. Wat een waaghalzen. Zag wel dat de maker ook een gedeelte van de tocht gezekerd zat, maar dan nog, als je valt weet ik niet of je zonder hulp weer op het pad kan krabbelen.



Hou het maar op de Oostenrijkse- en Schotse bergen. :wink:

:shock:

@Mutti wrote:

al die gaten in de weg :shock: En dan ook nog met een camera in je handen.



En ik met mijn zieke geest maar wachten op het moment dat je een vrije val ziet met een zwart beeld op het einde :shifty: :silenced:




:lol: :lol: daar zat ik ook op te wachten :silenced: :oops:

:shock: pffff, wat een spanning, wat een pad zeg! Snap niet hoe ze dat hebben gefilmd. Zal toch haast denken dat de film een stukje sneller is afgespeeld dan dat ie is gefilmd. En dan die stukjes over een buis balanceren :shock: pfieuw, maar goed dat het pad is afgesloten!

Maarre…wel heel mooi! :thumbup:

nou ik sla deze wandeling over :shock:



Ik heb geen hoogtevrees, maar mijn maag draaide zich toch wel een paar keer om, brrrrrr.



En dan het lopen over die stalen buizen en die gaten in de weg, pfffff, doodeng.

Bij het eerste stukje dacht ik nog, oh, dat durf ik ook wel…tot ik het eerste gapende gat zag, toen dacht ik, LAAT MAAR :mrgreen:

oei, wel erg eng.

hihihi erg grappig jullie reactie. Wel een prachtig uitzicht he :inlove: maar inderdaad je moet wel een waaghals zijn ja. Ik had bij het eerste stuk ook wauw gaaf waar is dat oooooooo dat durf ik ook wel :mrgreen: totdat er een stuk kwam waar alleen een soort stalen pijp lag :shock: en al die gaten in het pad :shock: maar wat een uitzicht enorm mooi dat wel :inlove: Later zag ik dat ze gezekerd liepen maar die cameraman niet hoor. Want je moet jezelf steeds los en vastmaken en dat deed hij niet :naughty: vast al vaker gedaan :wink:

Dat zou ik ook wel durven hoor zo’n wandeling :liar:

Zijn zeker waaghalsen die dat doen.

Wat een lef :shock: Ik heb gespannen zitten kijken ! Mennn vooral die 2 meter over die balk ! Brrrr :shock:



Prachtige omgeving en ik zou er best willen lopen maar dan toch aangelijnd zoals 1 van de medehykers.

@L word fan wrote:

hihihi erg grappig jullie reactie. Wel een prachtig uitzicht he :inlove: maar inderdaad je moet wel een waaghals zijn ja. Ik had bij het eerste stuk ook wauw gaaf waar is dat oooooooo dat durf ik ook wel :mrgreen: totdat er een stuk kwam waar alleen een soort stalen pijp lag :shock: en al die gaten in het pad :shock: maar wat een uitzicht enorm mooi dat wel :inlove: Later zag ik dat ze gezekerd liepen maar die cameraman niet hoor. Want je moet jezelf steeds los en vastmaken en dat deed hij niet :naughty: vast al vaker gedaan :wink:




Volgens mij zat de camera man wel gezekerd hoor! Zag het touw naast hem op de wand bewegen, en toen liep er niemand voor hem. ( op het stukje dat hij de wand aan zijn linkerkant had) Leuk effect was ook dat hij de camer af en toe naast zich hield. daardoor had je helemaal het effect dat hij bijna over het randje ging. :shock:

@kantjeboord wrote:





Volgens mij zat de camera man wel gezekerd hoor! Zag het touw naast hem op de wand bewegen, en toen liep er niemand voor hem. ( op het stukje dat hij de wand aan zijn linkerkant had) Leuk effect was ook dat hij de camer af en toe naast zich hield. daardoor had je helemaal het effect dat hij bijna over het randje ging. :shock:




Daar liep hij veel te snel voor. Je moest je hier en daar aan,- en afkoppelen en daar nam hij zo te zien geen tijd voor !!



Bovendien liep hij ook iemand voorbij die wel gezekerd was.

@Karin2 wrote:

Daar liep hij veel te snel voor. Je moest je hier en daar aan,- en afkoppelen en daar nam hij zo te zien geen tijd voor !!



Bovendien liep hij ook iemand voorbij die wel gezekerd was.




Hadden we het dus toch goed gezien :silenced: :wink:

Brrrrrrrr… zit hier met een heel slap gevoel in mijn kuiten en bovenbenen… rilling over de rug… wat een lef zeg! :o

Wel een hele gave 6,5 minuten hoor… maar daar moet je echttt niet lopen met hoogtevrees nee, ik zou niet eens durven als ik wel gezekerd (?) was… :naughty:

@faizaa wrote:

Brrrrrrrr… zit hier met een heel slap gevoel in mijn kuiten en bovenbenen… rilling over de rug… wat een lef zeg! :o

Wel een hele gave 6,5 minuten hoor… maar daar moet je echttt niet lopen met hoogtevrees nee, ik zou niet eens durven als ik wel gezekerd (?) was… :naughty:




Leuk he :mrgreen: nou lef hebben ze zeker en die cameraman is ook een beetje :doh: maar oke hij zal he wel vaker gelopen hebben :wink:



Hahahaha nee mensen met hoogtevrees zal je daar niet snel tegenkomen :wink:

Zeg eh Nancy, even offtopic maar wat betekent je nickname op kok eigenlijk ?

@Karin2 wrote:

Zeg eh Nancy, even offtopic maar wat betekent je nickname op kok eigenlijk ?




Zeg maar Diana hoor :mrgreen: :wink: Mijn nickname komt uit een serie waar wij allebei helemaal weg van zijn :wink:

Wauw, ik heb hoogte vrees en heb me tintelende vingers en tenen zitten kijken, maar wel héél mooi :shock: