Wie gaat er binnenkort voor een 4e kindje?

Wola, nogmaals gefeliciteerd meis! Super hoor.

Jwtje, spannend… :pray:

Kimmetje, financieel houd het een keer op natuurlijk… maar dat verschil ga je pas merken als je 6 ipv 3 kinderen hebt… niet als je 4 ipv 3 kinderen hebt. Die ene meer zet weinig extra zoden aan de dijk… tenminste hier niet.

Ik heb Suus geen bv gegeven, dus het eerste jaar elke week een pak voeding (kruidvat extra care a 8 euro een pak) en Mies nog geen 2 toen, dus ook langdurig voor 2 luiers… maar mijn boodschappenbudget is niet omhoog gegaan. Dat was in 2009 al 120 euro per week en was dat in 2010 ook. En is nu nog steeds 120 euro per week. En ik red het ermee, maar in de babytijd van Suus betekende dat een keuzeverschil… een jaar lang goedkope fabriekskaas eten ipv kaas van de markt (scheelde zo 4 euro per week) en ipv een lekker wijntje voor manlief nam ik huiswijn mee (scheelde dan weer 3 euro) en ipv 500 gram vlees door een gerecht, zijn we gaan minderen naar 300 gram en meer groente gaan eten. Gezonder ook nog en werkt prima. Het zat hem echt in kleine keuzeverschillen en dan had ik zo dat pak voeding en die extra luiers er uit. Luiers bestelde ik bij de luierfabriek… heb je huggies, echt tegen stuntprijzen.

De babyuitzet had ik supersnel bij elkaar… iedereen had wel wat te leen, te vergeven of ter overname tegen een klein prijsje… En Kleding… ik ben vrij brutaal bij mede moeders op school gaan rondvragen wat ze deden met te kleine kleren. Sommigen gaven het al weg aan zussen of schoonzussen. Maar er waren er ook 4 die er niets mee deden en daar ben ik een ruilhandeltje mee begonnen. Ik krijg regelmatig van hen kleding voor Suus en ik geef hen dan vaak kleding van de jongens EN dan houd ik NOG kleding over die ik weg kan geven of kan verkopen. Heb nu voor Suus echt zoveel liggen dat ik tot maat 110/116 weinig tot niks hoef te kopen.

Brutalen hebben de halve wereld zeggen ze he…

Fietsen kopen we 2e hands. Rolschaatsen en schaatsen kopen we via marktplaats of de kleedjesmarkt van 30 april. Haren knippen doe ik zelf, knap veel op en loop ook voor allerhande speelgoed rustig even de kringloop binnen.

Vind het nu nog meevallen eigenlijk… de kosten gaan pas komen als ze naar middelbaar onderwijs gaan. :shifty:

@Cell wrote:

Kimmetje, financieel houd het een keer op natuurlijk… maar dat verschil ga je pas merken als je 6 ipv 3 kinderen hebt… niet als je 4 ipv 3 kinderen hebt. Die ene meer zet weinig extra zoden aan de dijk… tenminste hier niet.

Vind het nu nog meevallen eigenlijk… de kosten gaan pas komen als ze naar middelbaar onderwijs gaan. :shifty:

Hier is de laatste wel een financieel verschil: na 4 meiden en alles wat je door kon schuiven een jochie en die kan je toch echt geen roze jurkjes aandoen :angel:

En we hebben er nu 1 (na de vakantie 2 op de middelbare school) en ik merk er niets van dat die dan ineens duurder zijn…welke kosten heb je het dan over?

@Mandala wrote:

@Cell wrote:

Hier is de laatste wel een financieel verschil: na 4 meiden en alles wat je door kon schuiven een jochie en die kan je toch echt geen roze jurkjes aandoen :angel:

hahaha ja dat wordt een beetje lastig!!!

al moet ik zeggen dat wij bij school een moeder hebben die dat gerust wel doet hoor!!! :shock: het jochie draagt af en toe een truitjes met een roezeltje er aan!!! :naughty:

@kimmetje23 wrote:

@Mandala wrote:
@Cell wrote:

al moet ik zeggen dat wij bij school een moeder hebben die dat gerust wel doet hoor!!! :shock: het jochie draagt af en toe een truitjes met een roezeltje er aan!!! :naughty:

Idd :naughty: :naughty: over fietsjes ga ik nu nog niet moeilijk doen (hij ook nog niet :wink: ) maar als ik al een paars polo-shirtje aantrek zegt papa: :wall: :wall: :lol: :lol:

ik ben lichtelijk aan t betwijvelen of er een vierde komt ,er worden door mijn wederhelft :smiley: allerlei (welsiwaar oplosbare) bezwaren op tafel gegooit ja het enige wat dan idd zo is is dat de jongens erg druk zijn (niet zomaar druk maar echt heel erg en t kan echt een chaos door hun zijn omdat er weer eens een storm woed :slight_smile: :smiley: ) maar dat is dus voor mij geen bezwaar.

Hij vind gewoon dat t huis vol is (geen kamer over allen een eigen kamer)

en gewoon bang voor de toekomst en misschien ook wel wat anderen wel niet denken.

IK hoooooop dat hij toch (t zou toch zeker nog 1,5 jaar duren) dat hij toch zwicht

IK hoop ook maar dat t toch beren zijn!!!

kan wel vragen om tips maar in zulke situaies zijn geen tips dat is ieder voor zich.

zo moest t even kwijt (heb zelfs nog niet eens de laatste posts gelezen)

Mandala…

ik kan ook niks doorschuiven he… wij dachten namelijk dat Mies onze laatste zou zijn en van Niek had ik alles dus al weg gedaan toen bleek dat Mies een jochie was… ergens begin 2008. Maar zoals gezegd… zat moeders op school waar ik rustig vraag om kleding en dan aanbied dat zij wel weer voor hun zoon wat van mijn jongens kunnen krijgen. Voor ik t wist hadden zij weer aan andere moeder gezegd dat ik niet vies was van 2e hands kleertjes en toen stonden er een keer 2 zakken onder de carport, van een moeder van school die had gehoord dat ik wel wat deed met gebruikte goede kleertjes… allemaal spul van noppies en bfc… inmiddels een complete ruilhandel… En ik heb hier meer jongensspul dan meidenspul… dus veel word voor Suus ook wel weer opnieuw ergens vandaan gehaald… zegt bewust niet aangeschaft, want ik ben eigenlijk nog maar zelden wezen shoppen voor d’r

Tja en wat betreft kosten…als ze naar t middelbaar gaan… hier op school “moeten” ze een laptop, die kan je dan via school aanschaffen en is dan al voorgeprogrammeerd met de juiste programma’s. Maar kost je wel huppa 600 euro. Ook komen ze dan in de leeftijd van de orthodontie en dat kan je zomaar 2500 euro per kind kosten… wij zijn niet aanvullend verzekerd omdat dit voor ons NU nog geen zin heeft. Maar als we daarmee beginnen 3 jaar voor de oudste aan een beugel moet, dan kan het uit. Echter, dan gaan de maandlasten van de zorgverzekering omhoog… In die leeftijd zijn ze vaak ook wel wat eigenzinniger en misschien niet meer zo in voor gekregen kleding… ach… we zien wel. Maar vooralsnog merk ik weinig verschil op financieel gebied tussen 3 of 4 kinderen…

@WoLa wrote:

Eh…ik ben er ook nog. Zie mijn banner :inlove: :thumbup: De vierde is onderweg!!

Wauw wat gaaf gefeliciteerd. Snel zwanger geraakt of niet?

Kimmie wat leuk dat jullie voor een vierde gaan.

:inlove: :inlove:

@Karin1981 wrote:

@WoLa wrote:
Eh…ik ben er ook nog. Zie mijn banner :inlove: :thumbup: De vierde is onderweg!!

Wauw wat gaaf gefeliciteerd. Snel zwanger geraakt of niet?

klopt, wij zijn voor de 4e keer in de 1e ronde al gezegend met een zwangerschap :oops: :inlove:

@kimmetje23 wrote:

@Mandala wrote:
@Cell wrote:

Onze 3e heeft afentoe staartjes in :angel: ook als we naar school gaan/ buiten zijn.

@Cell wrote:

Tja en wat betreft kosten…als ze naar t middelbaar gaan… hier op school “moeten” ze een laptop, die kan je dan via school aanschaffen en is dan al voorgeprogrammeerd met de juiste programma’s. Maar kost je wel huppa 600 euro. Ook komen ze dan in de leeftijd van de orthodontie en dat kan je zomaar 2500 euro per kind kosten… wij zijn niet aanvullend verzekerd omdat dit voor ons NU nog geen zin heeft. Maar als we daarmee beginnen 3 jaar voor de oudste aan een beugel moet, dan kan het uit. Echter, dan gaan de maandlasten van de zorgverzekering omhoog… In die leeftijd zijn ze vaak ook wel wat eigenzinniger en misschien niet meer zo in voor gekregen kleding… ach… we zien wel. Maar vooralsnog merk ik weinig verschil op financieel gebied tussen 3 of 4 kinderen…

Laptop vanuit school moet hier gelukkig niet: er zijn hier 4 laptops en 1 vaste computer in huis waarop ze af en toe hun taken kunnen maken als ze inloggen op de site van school en hun cijfers kunnen inzien.

Orthodontie is hier bij oudste ook aan de orde (plaatjesbeugel nog 6 maanden te gaan), maar de verzekering vergoedt daarbij alles. Premies voor kids onder de 18 zijn toch nihil, dus gaan die kosten niet omhoog :think: Wel gaan de 2 andere dames er ook aan moeten geloven binnen nu en 2 jaar…

Eigenzinnig qua kleding: hier ook niet. We gaan in principe 2 keer per jaar met ze winkelen voor nieuwe outfits…ze dragen hun sets kleding 2 dagen, en hebben gelukkig geen dure smaak :mrgreen:

Waar hier de 2e oudsten wel duur in zijn geworden is maandverband en scheerspullen sinds ze beiden al met hun 11e een grote meid werden :? En de wasmachine draait daardoor hier ook vaker omdat het toch lastig is als je al zo jong menstrueert om er alert op te zijn, vooruit de denken en de boel schoon en netjes te houden :wall:

(voor de 2 oudsten krijgen we geen kinderbijslag omdat ze op papier bij hun moeder wonen…zij incasseert die, ook dus de hogere bijslag vanaf hun 12e) Wij kunnen wel een deel kosten voor onderhoud aftrekken, maar dat dekt echt zo ontzettend de kosten niet (we betalen nl voor de rest wel alles voor 50% van de uitgaven (schoolgeld, paardrijden, etc).

Voor de zwangeren onder ons gefeliciteerd!!!

ik kan eigenlijk bijna alles behalve schoenen dan doorschuiven naar de middelste.

De jongste is een meisje dus die heeft wel bijna alles nieuw

Vroeger was een boekentas de grote aankoop voor de middelbare, nu dus de laptop…

Ach ik zie wel hoe het loopt, gelukkig duurt het nog een aantal jaar (oudste zit in groep 4). De grootste kosten zijn nu de peuterspeelzaal (50 Euro per maand, en de zwemles 60 euro per maand).

Wij schuiven alles wat door te schuiven is ook door, kleding voor de oudste koop ik soms nieuw maar ook op kledingbeurzen, meestal is dat in het voor en najaar en dan sla ik wat meer in, marktplaats vind ik ook ideaal. Ik vind het wel belangrijk dat onze kindjes er netjes bij lopen, maar merkkleding vind ik niet nodig. ALs ze buiten gaan spelen, krijgen ze speelkleren aan, vind het zonde om mooie kleding weg te gooien.

Verder hebben de kinderen maar 1 hobby per kind (met een maximum bedrag) en ik let een beetje op met boodschappen doen. Luiers, luierdoekjes en andere drogist spullen kopen we in duitsland, we wonen vlak bij de grens, evenals tanken.) Ik maak zelf de hapjes voor de baby en geef bv. Als je je eigen koers vaart, en een beetje creatief bent, en realistisch blijft in wat kinderen écht nodig hebben, kun je veel geld besparen. :slight_smile:

Gisteren zijn mijn man en ik uit eten gegaan en hebben we het nog even over een baby gehad.

Mijn man vroeg: ‘kan je ermee leven als er geen baby komt’ en mijn antwoord was: ‘het zal dan wel moeten’. Als hij niet wil dan houdt het gewoon op, wat kan ik anders?

Qua gevoel is mijn babywens enorm, ik ben er regelmatig mee bezig. Ik kan er verdrietig om worden als ik eraan denk dat er geen baby meer zal komen, alhoewel ik wel ontzettend gelukkig ben met ons gezin. Ik ben verdrietig/jaloers als ik hoor als een familielid/vriendin zwanger/bevallen is, alhoewel ik ook wel blij ben voor diegene.

Mijn man vind het wel goed zo, maar zegt wel dat hij het voor mij zou willen doen.

Hij zegt, het begint nu eindelijk rustig/normaal te worden na 4 jaren met ellende. Wie weet krijgen we weer een baby (of twee of meer) die 3 jaar lang niet wil doorslapen, veel ziek is. Pete was weer een hele makkelijke baby, sliep met 6 weken door (van 23.00 tot 07.00 en na zijn fles weer tot 10.00) en je hoorde hem nooit ondanks zijn hevige eczeem. Tja, dat weet je nooit vantevoren.

Ik heb die babywens al 3 jaar, maar de afgelopen 3 jaar moest ik er niet aan denken. Juist nu, nu het eindelijk rustig begint te worden, kunnen we het weer aan.

Hij vroeg ook voor wanneer ik het in gedachten had, en ik zei sowieso niet voor onze vakantie in september. We hebben nog even elkaar voors en tegen doorgesproken en mijn man gaat er nog verder over nadenken.

Hoe gaat het verder met de rest? En met de zwangeren?

sassie, dus misschien toch nog? :pray: zou ik leuk vinden voor je!!

Hier gaat het goed. De eerste 12 weken waren zwaar, ik was goed beroerd steeds en kon niet zoveel doen. Maar nu gaat het redelijk. Nog steeds wel 's ochtends en 's avonds misselijk, maar het is beter te doen. Ik verwacht dat het met een week of 2 wel helemaal weg is (was bij Tim ook zo)

Intussen zijn we druk met het aanpassen van ons huis. We hebben een vaste trap naar de zolder gekregen en sinds 2 dagen zitten er 2 dakramen in, wat een verschil al!! We moeten nog wel veel doen hoor; alles aftimmeren, schuifdeurtjes maken en dan de hele boel nog verven…Paar stukjes behangen ook…als laatste zeil laten leggen. Maar we hebben gelukkig nog even :thumbup:

Ik heb een nieuw deel voor jullie geopend. Je vindt het hier.