Wie ervaring met afwezige pappa 's avonds?

wat ik vergat neer te zetten…het is wennen dat zeker! je moet inderdaad een balans zoeken… hier wisselen de diensten continu er zit geen patroon in …dus betekend goed je agenda bij houden.

ik moet er nog aan wennen …maar word al steeds beter als ik het vergelijk met in het begin…

in deze tijd is het pakken wat je pakken kan…

@Lily2006 wrote:

Wat ik zou doen? Pakken wat je pakken kan en eventueel van daaruit verder solliciteren als het niet bevalt of niet werkt.

Ik zou altijd gaan voor de veiligheid van een inkomen…

Ik ook. Je schrijft dat je je geen zorgen hoeft te maken om geld, maar trust me, wij hebben ook zo’n ontslagregeling gehad en het gaat toch veel sneller dan je denkt en achteraf dan zeggen hadden we maar.

En daarbij alles went. Hier ook een papa die savonds vaak niet mee eet en thuiskomt als zoonlief als ligt te slapen.

Dat halen ze dan dubbel en dwars in in het weekend. :slight_smile:

@Lily2006 wrote:

Wat ik zou doen? Pakken wat je pakken kan en eventueel van daaruit verder solliciteren als het niet bevalt of niet werkt.

En dat is nou het punt… Lees nou even goed op de OP… :wink:

Eens met Sennapen, nu geen geldzorgen maar je weet gewoon niet of er nog wel iets anders langskomt en zo ja wat dan.

Dus gewoon proberen. Je man hoeft niet meteen verder te kijken / te solliciteren. Als het bevalt is het mooi toch? Volgens mij ziet hij de functie ook zitten, dat is ook heeeeel belangrijk.

Bij ons gaat de pappa pas rijden na de files en komt hij altijd pas rond een uur of 8 thuis en vaak is hij nog net op tijd om ze nog een kusje te geven en in bed te stoppen maar ik ben dus degene die de kinderen ophaalt en kookt en naar boven moet krijgen. Dat is soms wel eens vervelend maar te doen. Voordat mijn oudste naar school aten we gewoon laat zodat we met zijn allen aten en we ze met zijn 2en naar bed konden brengen, maar dat kan nu niet meer en dat vinden ze wel jammer maar er is geen man overboord.

Omdat hij er ''sochtends wel is, hoef ik de ochtenddrukte niet alleen te doen en dat vind ik wel heel fijn. Bovendien brengt hij ze allebei weg en zeker bij de oudste is die tijd echt qualitity-time.

De baan die hij nu wsl kan krijgen is perfect qua afstand en inhoud, die komen niet vaak voor. Je kan hem afwijzen maar je loop dan wel het risico dat hij in een baan terecht komt die verder weg ligt of minder interessant of waarin hij bijv. om 7 al het huis uit moet en pas 'savonds laat thuis komt zodat je en de ochtenden en de avonden alleen moet doen omdat het geld op is en het UWV in je nek zit te hijgen Ik zou een baan die qua inhoud en afstand goed is, alleen afwijzen omdat ik dan de kinderen 4 tot 5 avonden in de week zou zien als ik kon kiezen uit 2 banen en die andere baan qua inhoud, afstand en werktijden ook goed was. Ik zou het gewoon een tijd proberen

@Lily2006 wrote:

Mee eens.

Mijn vader werkt in de horeca. Vroeger toen ik nog een klein meisje was :mrgreen: aten we maandag en dinsdag altijd gezamelijk de lunch, een feestje was dat. Want lunchen met papa betekende geroosterde boterhammetjes en verse jus. En als hij de woensdag ook nog eens vrij was dan aten we zelfgemaakte nasi. En niet zomaar nasi, maar gewoon een halve rijsttafel. :mrgreen:

In het weekend ontbeten we samen en ging hij daarna werken.

Soms vond ik het vervelend maar het vormt en uiteindelijk went het gewoon.

Wij werken nu zelf ook wisselende diensten en ik vind dat eigenlijk wel lekker. Door deweeks uitslapen samen ontbijten en soms een avond/dag heerlijk voor jezelf.

@Mariiyelle wrote:

@Lily2006 wrote:

En dat is nou het punt… Lees nou even goed op de OP… :wink:

Volgens mij zoekt elk bedrijf iemand voor een langere tijd, tenzij het uitdrukkelijk een tijdelijke baan is :wink:

Iedereen heeft een proeftijd en het bedrijf mag jou ook gewoon binnen die 3 mdn zonder consequenties ontslaan. Het kan toch altijd, dat een baan gewoon niet werkt voor je? Niet alles is te voorzien…

Ik snap het heel goed hoor en ergens is het ook niet helemaal netjes, ikzelf ben ook écht van het eerlijke type (de reden dat ik ooit een veel betere baan afsloeg omdat ik al een contract had getekend). Maar uiteindelijk, en zeker in deze crisistijd? Is het keihard ieder voor zich.

Je moet gewoon voor jezelf zorgen, want echt niemand anders doet het voor je. En wat mij betreft betekent dat zorgen voor een inkomen, en dan wel verder kijken.

Hier maakt manlief weken van 60 uur gemiddeld… hij is de deur al uit voor wij op zijn en komt er vaak pas in als ik ze al op bed heb… gemiddeld is hij 2x per week in staat om mee te helpen de kinderen naar bed te doen.

Ik ben eerlijk… vind het helemaal geen probleem. De kinderen liggen sneller in bed als ik ze alleen naar bed moet brengen dan wanneer hij helpt. Vaak zit ik dan zelfs om 19.30 al helemaal klaar… opgeruimd en wel.

Maar als het echt laat word, dan vind ik dat zoooo naar. Dan zit ik zelf dus ook alleen en ik vind het verschrikkelijk om dus naar bed te gaan zonder dat hij al thuis is. :? Dan slaap ik zelf beroerd en lig op het geluid van de voordeur.

Maar in een recessie heb je soms niet veel te kiezen. Als je man het helemaal top vind qua inhoud, dan zou ik er denk ik wel voor gaan. Misschien wel redelijkerwijs afspraken maken dat “als het werk klaar is” dan toch niet langer moet duren dan uiterlijk x uur… Lijkt me voor je man ook niet gezond als hij vermoeid en wel nog terug moet gaan rijden. En in wezen heb je dan ook niets aan de ochtenden, dat is dan zijn “slaaptijd” als je er pas tegen 12 ofzo bent, eerst moet aclimatiseren en om 1 uur 's nachts eindelijk eens op bed kan… dan ben je er natuurlijk niet om 7 uur weer uit. Dan moet je de ochtenden dus ook grotendeels alleen doen… :-*

@Lily2006 wrote:

Precies!

Mijn man werk 3 dagen in het zuiden van het land (wij wonen in Friesland) dus is vanaf zondagavond t/m woensdagavond weg…

Niet ideaal, maar voor hem een ontzettend leuke baan tijdens de recessie!

We moesten allemaal erg wennen maar nu is het prima, en is het werk zo leuk dat hij ook niet meer verder wil kijken naar een baan dat dichterbij is.

@mandy_d. wrote:

Tja, als de baan leuk is en je man er uitdaging in ziet (hij heeft tenslotte zicht op de stoptijden, hoe eerder het werk klaar is, hoe eerder je naar huis kan toch?).

4 avonden klinkt veel,maar is dat ook zo? Genoeg mannen (en vrouwen) werken 4 tot 5 dagen tot pakweg 17:00 uur, zijn dan pas 18:00 uur thuis, dan is het eten, 10 minuten praten/spelen en naar bed. En dan? Als de kids slapen hebben ze ook geen papatijd. Dan zou het enkel nog maar om jou gaan.

Tuurlijk zijn de avonden met de kinderen wat kort. Maar deze baan gaat echt met deze werktijden voor de komende jaren. Als de oudste bijv. 10 is, dan gaat ze natuurlijk echt niet meer om half 8 naar bed.

Voor mijzelf zie ik die avonden dat ik alleen ben, niet echt als een probleem. Ik kan goed alleen zijn en vermaak me prima. Wel zie ik, eerlijk gezegd, op tegen het avondritueel op de dagen dat ik heb gewerkt. Ik kom vaak behoorlijk moe uit mijn werk en dan is mijn lontje niet al te lang meer. Ik voorzie dat die avonden regelmatig strijd zullen opleveren en ik ben niet de leukste als ik moe ben. Mijn man kan tot nog toe dan even een stap harder doen en dan doe ik een stapje terug, maar straks heb ik die luxe dan niet meer. Vooral daar zie ik enorm tegen op, dat ik het niet gezellig kan houden als ik moe ben èn alleen, met 2 kinderen waarvan de jongste dan meestal ook versleten is (en dus ook niet echt meer te genieten is)

Kan je niet in jouw of zijn uren wat regelen? Dat je bijvoorbeeld maar 2 avonden helemaal alleen bent en de andere 2 avonden samen met je man?

Zodat je de lasten 's avonds wat verdeeld. 2 keer alleen en 2 keer samen?

(ik weeet niet of dat kan hoor, denk gewoon hardop :slight_smile: )

@SuusyQ wrote:

Kan je niet in jouw of zijn uren wat regelen? Dat je bijvoorbeeld maar 2 avonden helemaal alleen bent en de andere 2 avonden samen met je man?

In mijn uren kan ik 2 keer per week iets regelen, dat ik wat eerder naar huis kan. Dan blijft er nog 1 dag per week over dat ik echt pas tegen zessen bij de gastouder kan zijn.

Hmmm, als ik het zo opschrijf, valt het misschien nog best mee. De gemiste uren op mijn werk haal ik makkelijk in, want ik werk elke week wel een paar uurtjes thuis. Doe ik nu ook al, dus dat zal dan zo blijven.

In zijn werkuren valt echt niets te regelen, behalve dan de optie die het bedrijf nu aan het overwegen is, nl. dat hij 4 dagen gaat werken.

@Cell wrote:
Maar in een recessie heb je soms niet veel te kiezen. Als je man het helemaal top vind qua inhoud, dan zou ik er denk ik wel voor gaan. Misschien wel redelijkerwijs afspraken maken dat “als het werk klaar is” dan toch niet langer moet duren dan uiterlijk x uur… Lijkt me voor je man ook niet gezond als hij vermoeid en wel nog terug moet gaan rijden. En in wezen heb je dan ook niets aan de ochtenden, dat is dan zijn “slaaptijd” als je er pas tegen 12 ofzo bent, eerst moet aclimatiseren en om 1 uur 's nachts eindelijk eens op bed kan… dan ben je er natuurlijk niet om 7 uur weer uit. Dan moet je de ochtenden dus ook grotendeels alleen doen… :-*

Ken jij mijn man soms? :wink: Dat acclimatiseren heeft hij altijd zo nodig. Ik kan rustig, na een avond weg, zo m’n mandje in duiken, maar hij moet altijd nog even rondje zappen of klooien op de computer. Ik kan proberen om hier afspraken over te maken, maar ben bang dat mijn man zich wel heel verantwoordelijk voelt. Als zijn werk nl. niet klaar is, kunnen de volgende ochtend om 4.00 uur de vrachtwagens de weg niet op, of in ieder geval niet volgens een goede planning. Maar wel bedankt voor de tip, ik onthou 'm.

En iedereen bedankt voor alle reacties. Hierdoor besef ik in ieder geval dat we het de afgelopen 6 jaar gewoonweg heel luxe hebben gehad. Zowel bij het ontbijt als avondeten bij elkaar en een pappadag voor hem. En dat zal er de oorzaak wel van zijn dat we nu zo tegen die werktijden aan zitten te hikken. We hebben dit weekend nog om er over na te denken, hij heeft afgesproken om maandag te laten weten hoe of wat.

@Chrissy wrote:

@mandy_d. wrote:
Tja, als de baan leuk is en je man er uitdaging in ziet (hij heeft tenslotte zicht op de stoptijden, hoe eerder het werk klaar is, hoe eerder je naar huis kan toch?).

4 avonden klinkt veel,maar is dat ook zo? Genoeg mannen (en vrouwen) werken 4 tot 5 dagen tot pakweg 17:00 uur, zijn dan pas 18:00 uur thuis, dan is het eten, 10 minuten praten/spelen en naar bed. En dan? Als de kids slapen hebben ze ook geen papatijd. Dan zou het enkel nog maar om jou gaan.

Tuurlijk zijn de avonden met de kinderen wat kort. Maar deze baan gaat echt met deze werktijden voor de komende jaren. Als de oudste bijv. 10 is, dan gaat ze natuurlijk echt niet meer om half 8 naar bed.

Voor mijzelf zie ik die avonden dat ik alleen ben, niet echt als een probleem. Ik kan goed alleen zijn en vermaak me prima. Wel zie ik, eerlijk gezegd, op tegen het avondritueel op de dagen dat ik heb gewerkt. Ik kom vaak behoorlijk moe uit mijn werk en dan is mijn lontje niet al te lang meer. Ik voorzie dat die avonden regelmatig strijd zullen opleveren en ik ben niet de leukste als ik moe ben. Mijn man kan tot nog toe dan even een stap harder doen en dan doe ik een stapje terug, maar straks heb ik die luxe dan niet meer. Vooral daar zie ik enorm tegen op, dat ik het niet gezellig kan houden als ik moe ben èn alleen, met 2 kinderen waarvan de jongste dan meestal ook versleten is (en dus ook niet echt meer te genieten is)

Snap je wel hoor,maar heeft je man niet juist in de ochtend of vlak voordat hij naar zijn werk gaat tijd/ruimte om e.e.a. voor te bereiden aan het eten? Hoogstaand zal het niet worden, vaak toch voer wat je nog op moet warmen,maar het geeft toch al wat rust.

Gaat hij vaste avonden werken?

Werk jij precies op die 4 dagen ook?

Kortom, als je even over een periode van zeg, een 3 maanden neemt, hoeveel avonden (gemiddeld) hebben we het dan over dat bovenstaande situatie speelt?

Als dat maar 1 of 2 avonden per week is, is daar toch wel aan te wennen?

Misschien kan jij een stapje terug doen?

Wie weet kan je, zo lang de kids nog klein zijn en jij nog aan het ritme moet wennen, hulp zoeken of die avonden elders met de kids aanschuiven? (als het echt moet).

Nu zijn ze nog klein,maar er komt een moment,dat ook dat allemaal makkelijker gaat worden. Dan heeft je man mogelijk een leuke baan afgewezen,omdat het NU niet meteen past.

Hij gaat maar 4 avonden werken dus en niet altijd tot laat begrijp ik. Dan vallen het aantal avonden dat hij werkelijk laat thuis is, misschien ook wel mee.

Ik ben zelf niet anders gewend. Heel af en toe heeft mijn man dagdiensten. Aangezien je niet ineens van een nacht- naar een dagritme kan switschen, is zijn slaapritme (vakanties uitgezonderd) altijd hetzelfde. In de ochtend naar bed en tussen de middag wakker worden (als ik werk haalt hij de kids wel op om 12 uur). Met een dagdienst kan hij niet zomaar in de ochtend opstaan. Dan sta ik er van de ochtend tot na 20:30 alleen voor incl koken, kids op bed e.d.

Die dagen ben ik afgedraaid (toch respect voor de alleenstaande ouders). Die avonden eten we dan ook opvallend vaak groentesoep met brood of macroni. Makkelijker 1 pansgerechten, die mijn man al in huis heeft gehaald. Door zijn rooster heeft hij namelijk meer ruimte om boodschappen te doen (en huishoudelijke dingen).

Paar weken terug had hij cursus van 1 week. Hij 5 dagen 9-5 weg en ik 5 dagen thuis (vrij genomen). We waren beide stuk,omdat het na jaren van beide een eigen ritme ineens anders was.

Wij zien tot op heden de voordelen. Veel asfpraken (bijv. artsen) zijn vaak overdag of ochtend. Op deze manier hebben we beide ruimte hier iets mee te doen. 1 ochtend per week (als het uitkomt) staat hij wel op om de kids naar school te brengen (alleen als hij die nacht en volgende vrij is),dan ben ik op tijd op mijn werk.

Uiteindelijk hoeft het niet de baan voor jaren te zijn. Wie weet wat er allemaal nog op zijn pas komt als hij er eenmaal zit (of elders ziet). Het hoeft dus niet voor jaren te zijn. Uiteindelijk als blijkt dat het wel werkt,dan went het vanzelf. Sterkte met jullie keuze…kan me helemaal voorstellen dat een dreigende verandering van ritme heel lastig in te schatten is. Ik zou het andersom hetzelfde hebben…wat als mijn man ooit wel van 9-5 gaat werken,pfff…

Wat ik me ook afvroeg, als hij die baan niet neemt, zal hij dan zoeken naar een baan van 5 dagen ipv deze 4 avonden? Is 4 avonden niet altijd fijner dan 5 dagen? Ook voor de kinderen?

@Chrissy wrote:

@SuusyQ wrote:

In mijn uren kan ik 2 keer per week iets regelen, dat ik wat eerder naar huis kan. Dan blijft er nog 1 dag per week over dat ik echt pas tegen zessen bij de gastouder kan zijn.

Hmmm, als ik het zo opschrijf, valt het misschien nog best mee. De gemiste uren op mijn werk haal ik makkelijk in, want ik werk elke week wel een paar uurtjes thuis. Doe ik nu ook al, dus dat zal dan zo blijven.

In zijn werkuren valt echt niets te regelen, behalve dan de optie die het bedrijf nu aan het overwegen is, nl. dat hij 4 dagen gaat werken.

@Cell wrote:

Ken jij mijn man soms? :wink: Dat acclimatiseren heeft hij altijd zo nodig. Ik kan rustig, na een avond weg, zo m’n mandje in duiken, maar hij moet altijd nog even rondje zappen of klooien op de computer. Ik kan proberen om hier afspraken over te maken, maar ben bang dat mijn man zich wel heel verantwoordelijk voelt. Als zijn werk nl. niet klaar is, kunnen de volgende ochtend om 4.00 uur de vrachtwagens de weg niet op, of in ieder geval niet volgens een goede planning. Maar wel bedankt voor de tip, ik onthou 'm.

En iedereen bedankt voor alle reacties. Hierdoor besef ik in ieder geval dat we het de afgelopen 6 jaar gewoonweg heel luxe hebben gehad. Zowel bij het ontbijt als avondeten bij elkaar en een pappadag voor hem. En dat zal er de oorzaak wel van zijn dat we nu zo tegen die werktijden aan zitten te hikken. We hebben dit weekend nog om er over na te denken, hij heeft afgesproken om maandag te laten weten hoe of wat.

En jij defintief een dag minder werken? Is dat geen optie?

@mandy_d wrote:

Snap je wel hoor,maar heeft je man niet juist in de ochtend of vlak voordat hij naar zijn werk gaat tijd/ruimte om e.e.a. voor te bereiden aan het eten? Hoogstaand zal het niet worden, vaak toch voer wat je nog op moet warmen,maar het geeft toch al wat rust.

Wat betreft eten ben ik niet helemaal met je eens... :oops:
Kan best hoogstaand, spannend, lekker ;-)

Ovenschotels zijn prima overdag/'s ochtends te bereiden hoeven dan 's avonds alleen nog maar aan. Scheelt ook weer afwas/vaatwasser inruimen als de pannen ed 's ochtends al zijn weg gewerkt.
Of aardappels en groente overdag schoonmaken, klaar zetten + vlees braden. dan is het ook zo klaar.

(jamie in 30 minuten leuk boek ;-) ).

@mandy_d. wrote:

Wat ik me ook afvroeg, als hij die baan niet neemt, zal hij dan zoeken naar een baan van 5 dagen ipv deze 4 avonden? Is 4 avonden niet altijd fijner dan 5 dagen? Ook voor de kinderen?

Dan zal het inderdaad 5 dagen worden, of liever nog 4 dagen. Dat had hij nu ook. En dat is ons altijd goed bevallen, 8 uur de deur uit en ca kwart voor 6 weer thuis. Hij had nl. geen vreselijk lange rit, nl 20 minuutjes. En dat zullen we wel niet meer terug krijgen, ben ik bang.

Weet je wat er, denk ik, ook nog meespeelt? Bij mijn werk is het de afgelopen jaren ook er onduidelijk en onrustig geweest met uiteindelijk (niet geheel vrijwillig) een andere baan waardoor ik fors meer moest gaan reizen (van 10 minuten op de fiets naar 50 minuten met de auto). Ik werk er nu 3/4 jaar en eindelijk begint het een beetje te wennen (zowel het reizen als het werk). Dus voor mijn gevoel hadden we het eindelijk een beetje op de rit qua mijn werk, dan begint de onduidelijkheid en onrust qua werk bij hem. Ik denk dat dat ook wel meespeelt, in ieder geval bij mij. Mijn man heeft wat minder ‘last’ van dat soort zaken. (Man hè :mrgreen: )

@SuusyQ wrote:

@mandy_d wrote:

Ovenschotels zijn prima overdag/'s ochtends te bereiden hoeven dan 's avonds alleen nog maar aan. Scheelt ook weer afwas/vaatwasser inruimen als de pannen ed 's ochtends al zijn weg gewerkt.
Of aardappels en groente overdag schoonmaken, klaar zetten + vlees braden. dan is het ook zo klaar.

Tuurlijk, het kan ook best lekker en goed zijn,maar ging even uit van de situatie dat niet iedere man, makkelijk kookt. Ik heb er 1 die dat wel kan,maar voor wie dat wat gevoeliger ligt, het kan simpel. Een pan macroni bereiden kan ook in de ochtend (bijv.).

@mandy_d. wrote:

@SuusyQ wrote:
@mandy_d wrote:

Tuurlijk, het kan ook best lekker en goed zijn,maar ging even uit van de situatie dat niet iedere man, makkelijk kookt. Ik heb er 1 die dat wel kan,maar voor wie dat wat gevoeliger ligt, het kan simpel. Een pan macroni bereiden kan ook in de ochtend (bijv.).

Dat is inderdaad waar!
Goed dat je daar aan dacht ;-)

hier ook zeer onregelmatige dagen…

meiden zijn het gewend… zeg altijd je ziet papa 1x per dag… dat is smorgens of s;avonds (en soms helemaal niet)

maar moet zeggen…ze verandere niet…

ik heb zo mijn eigen ritueel… eet een bepaalde tijd enzo.

meiden vragen wel iedere dag of papa mee-eet.

moet ook zeggen als ik alleen ben leg ik ze makkelijk in bed als met zijn 2e… :silenced:

nee hoor is hier absoluut geen probleem…