wheeeh een kloofje

Zit ik gisteren nog te pochen dat ik de stuwingsperiode door ben gekomen zonder problemen… maar nee hoor, toch een kleine tegenvaller… Ik heb dus links een kloofje… Op de een of andere manier krijgt Daan het niet gedaan om links net zo goed te drinken als rechts… De tepel is nu helemaal beurs, en ik heb dus een korstje erop zitten… heb het al ingesmeerd met Bepanthen, maar wat kan ik nog meer doen??? Iemand een tip?

Ten eerste gefeliciteerd!! :inlove:



-Na elke voeding een druppel borstvoeding erop uitsmeren.

-Tepels goed aan de lucht laten drogen na het voeden.

-Andere houdingen aanleggen.

-Met je vingers je borst wat “platter” maken zodat de kleine makkelijker meer van je borst in zijn mond kan nemen. (als een broodje hamburger) :mrgreen:



Hopelijk ben je er snel weer vanaf, geniet van je zoon! :inlove:

Groetjes Natascha.

Even doorzetten… het kan erg zeer doen weet het uit ervaring!!



De tips hierboven genoemd en purelan geloof ik. Dat is ook te koop bij Prenatal en de VK. Soort zalf met wol ofzo erg goed spul!!



Succes!!

Hoi.



Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!



Om het kloofje zo snel mogelijk te laten genezen is het heel belangrijk dat je je kindje goed aanlegt; hij moet niet alleen de tepel, maar ook een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje hebben. Voor meer informatie over aanleggen kun je terecht op http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html en op http://www.borstvoeding.com/problemen/pijnlijke_tepels/pijnlijke_tepels.html . Wanneer je het idee hebt, dat je kindje niet goed is aangelegd, haal hem dan van de borst door je pink in zijn mondhoek te leggen (het vacuüm verbreken) en leg hem rustig opnieuw aan. Door het aanleggen consequent te verbeteren zal je kindje het borstdrinken uiteindelijk goed aanleren.



Wanneer je borsten gestuwd zijn, kan het zijn dat je tepel daardoor wat vlak is geworden en is het voor de baby moeilijker om goed aan te happen. Kolf vlak voor het voeden een beetje af, zodat de tepelhof weer wat soepeler wordt en je baby de borst beter kan pakken. Je kunt de de goede borst (dus die zonder kloofje) het eerste aanbieden; als je baby honger heeft, zal zijn zuigkracht heftiger zijn. Verder kun je proberen om in verschillende houdingen te voeden, zodat de tepel op verschillende manieren wordt belast ( http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen.html ). Voor het genezingsproces is het beter om vaker (en korter) te voeden dan minder vaak (en lang). Bovendien helpt je kindje je op die manier door de stuwing heen, door vaak te drinken. Na het voeden kun je een druppel moedermelk over je tepels uitsmeren; dit werkt antibacterieel en genezend. Laat je tepels aan de lucht drogen en zorg dat er voldoende zuurstof bij kan. Misschien kun je het gebruik van zoogcompressen tijdelijk achterwege laten? Als je ze wel wilt blijven gebruiken, verschoon ze dan regelmatig; klamme tepels zijn extra gevoelig voor kloofjes.



Wanneer de stuwing erg vervelend wordt, kun je eventueel de borsten één keer helemaal goed leeg kolven en vanaf daar met een schone lei opnieuw beginnen.



Beterschap en succes!

en dan ff apart in een berichtje… ineens lijkt het allemaal in te storten… :cry: links is een grote kloof, dus ik had besloten om dat maar ff te kolven voorlopig, tot het niet meer zo’n zeer deed… Daan begon ineens om de twee uur te komen, toen om het uur, en maar huilen… drie slokken… weer half slapen… los… weer willen drinken… kortom armoe troef… er zat gewoon niks meer in… Dus ik de kolf gepakt voor links… De eerste keer kolfde ik binnen 10 minuten 100cc… de tweede keer 50cc, en nu kwam ik al niet meer verder dan 30cc Heb hem die 30 uiteindelijk uit het flesje gegeven… mijn beide borsten wilden gewoon echt niks meer geven(en ja daar raak je ook gestressed van) en hij tutterde hem zo leeg… nu slaapt ie, eindelijk, na een uur of drie, vier van mekkeren, huilen en willen drinken…



Nu hoop ik dat hij er even een uurtje of drie tussen laat zitten, dat rechts de kans krijgt om weer bij te tanken… en links ga ik even om het uur, anderhalf kolven, om te kijken of ik het wat op kan krikken… Mocht ie dan niet genoeg hebben aan rechts live drinken, krijgt ie bij in een flesje… Anders haal ik het niet hoor… Hoe snel zoiets toch kan omslaan… en nu heb ik dus eigenlijk morgen heel hard mijn kraamverzorgster nodig… om te kijken wat er mis gaat… maar die komt morgne niet meer… :cry: :cry:

He getsie!!! Kun je misschien nog uitbreiding van je kraamuren krijgen? Of kun je een lactatiekundige laten komen? (bij mij was er één aangesloten bij de kraamzorgorganisatie, omdat ik lid was was het gratis)



Ik herken het trouwens, bij mij begonnen de échte problemen pas toen de kraam weg was… (o jee, da’s niet lekker hoopgevend… sorry)

Heb je nog wat gehad aan de tips van Yvonne? Over het aanleggen enzo? De kloof moet even genezen, door te kolven geef je je tepels even ‘rust’. Maar als je nu een flesje geeft kan het wel zo zijn dat het drinken aan de borst straks weer moeilijker gaat! Heb je een andere houding geprobeerd om de kloof te ontzien?

De borsten genoeg stimuleren (met kolf of live voeden) zodat ze niet vergeten wat hun taak is, maar ook weer niet te lang kolven. Heb je http://www.borstvoeding.com al uitgeplozen? Daar heb ik heel veel aan gehad, staat heel veel informatie op. Bij mij helpt het om erg veel te drinken, ik weet niet hoe dat bij jou is (ik drink van mezelf heel weinig en moet er echt om denken, anders merk ik het gelijk aan de productie).



Nou, kop op! Het wordt weer leuk, zorg dat je hulp krijgt!! :hug: :hug: :hug:

Marieke



wat bij mij helpt als mijn productie keldert: veel aanleggen, na elke voeding beide borsten 10 minuten nakolven. Neem je rust waar mogelijk en blijf goed drinken. Dan komt het wel goed.



Bij veel verzekeraars wordt LK hulp vanaf 1 januari vergoed. Bel ze en vraag dit na, het is nog maar een paar dagen en wellicht kan de rekening een weekje later komen dan :wink: Ik kan je het nummer van mijn LK geven als je wil, die zit ook niet zover bij jou vandaan, ze is een tof mens en goedkoper dan alle LK’s van de thuiszorg bij elkaar.

Ik heb dus vanmorgen mijn verzekeraar daar al over gebeld, en helaas… geen LK-vergoeding.



Ik geef maar zo heel af en toe een flesje… Laat Daan eerst live Rechts drinken, en als hij dan nog blijft mekkeren om aangelegd te worden zal ik het gekolfde van links geven… Heb het nu eigenlijk maar een keer gedaan, omdat ik niet meer wist wat ik met Daan aanmoest, hij bleef maar huilen en happen, maar er kwam gewoon geen melk meer…



Ik moet er eerlijk gezegd ook erg voor waken da tik genoeg drink… kwam er tegen 22.00 achter dat ik eigenlijk sinds 16.00 niets meer had genomen :shock: :oops:



Maar goed, net heeft ie goed gedronken… en kolven links leverde al weer bijna 40cc op… dus ik hoop dat er een stijgende lijn in zit…



Kiddo… ik wil nu even rechts niet nakolven… omdat er het ‘risico’ inzit dat Daan nog voor een ‘toetje’ komt een uurtje later… Dat wil ik er dan ook wel in laten zitten voor hem. Links kolf ik wel elke anderhalf uur ongeveer…

Ik snap het van het kolven

jammer dat je verzekering geen LK vergoedt.



Maar nogmaals, haal even en paar spuitjes en ga vingervoeden. Als je pijn hebt links wil je wellicht langer gekolfde voeding geven en dan is een fles echt een ‘gevaar’

Zou zonde zijn als je het daarmee om zeep helpt

en vingervoeden is heel simpel te leren.

ben in overleg met de vk vandaag toch overstag gegaan voor een tepelhoedje op links;… Ga het zo uitproberen als Daan wakker wil worden na de wandeling(goh, uitkomst als je weer naar buiten mag… het jong slaapt al meer als een uur!!!(is meer dan dat ie de hele ochtend heeft gedaan vanaf 6 uur :zzz: :zzz: ) dus ik kan hem eerst nog ff steriliseren)…



Ben benieuwd… update volgt!! Kolven was namelijk niet te doen, zeker vanochtend niet, omdat Daan continue de aandacht opeiste… kreeg zelfs amper de tijd om me aan te kleden :wall: :wall:

Drinken is echt belangrijk, zorg dat je altijd wat water in de buurt hebt staan (in een flesje ofzo). Wat ook wil helpen: elke keer als je naar de wc gaat een glas water drinken.

Een tepelhoedje zal je tepel helpen te genezen, maar Daan kan er slechter (nog slechter) door gaan happen. Doordat het tepelhoedje veel groter is dan de tepel is het ook moeilijker. Eigenlijk moet je zo’n ding alleen gebruiken onder begeleiding van een lk (heb ik ook niet gedaan hoor :angel: ).

Ik begrijp dat je nu steeds rechts begint met voeden? Probeer dan wel elke keer links te stimuleren, want anders zal die borst minder gaan produceren. Normaal geef je ze namelijk om en om, soms de andere nog als toetje. Let erop dat ze goed leeg komen, voel na elke voeding even of je nog harde plekken hebt! :hug:

Nu ga ik dus met tepelhoedje links voeden, rechts gewoon bloot zeg maar. Normaliter gaf ik alleen rechts en kolfde ik links af. Het tepelhoedje wat ik nu heb verschilt niet zo gek veel van de maat van mijn tepel(heb echt twee totaal verschillende tepels, rechts is redelijk klein, maar komt er goed uit… links is heel breed(bijna cm doorsnee) afgevlakt en ingetrokken). groot kans dat hij die dus nooit helemaal lekker gaat pakken… (was bij lucas ook). Maar de vk verwacht ook niet dat hij erg veel last gaat krijgen van tepel speen verwarring omdat ik dus rechts gewoon live blijf geven…



Als dat propke van me nu eens wakker wil worden(zo wil je dat hij onderhand eens gaat slapen, en nu wil hij nie wakker worden, ik sta op knappen :wall: :wall: ) Ga ik eens kijken of het lukt met het hoedje, anders wordt het toch weer kolven…

nou… unbelievable… het jong drinkt alsof hij nooit anders heeft gedaan :mrgreen: en vervolgens slaapt hij grofweg drie uur :shock: Vooralsnog is het een goede keus geweest… weet niet of dat op de langere termijn nog zo is, maar dat zien we dan wel weer… het was nu de keus, stoppen of hoedje… kolven was gewoon geen optie, en alleen rechts had Daan niet genoeg aan… Hij geeft nu echter toch weer een hele nieuwe dimensie aan het woord… volDAAN!!!

:lol:

Fijn dit te lezen!!

Las net je berichtje bij het n’‘opschep’'topic :wink:

Schoot echt even in de stress…wat kan je toch meeleven hierzo…

Blijft voor mij een nieuwe ervaring dit internet gebeuren maar vind het super! :thumbup:

Ik hoop dat het goed blijft gaan anders geld mijn aanbod bij dat andere topic zeker nog steeds!! :-*

Enuh ik weet niet of je een IKEA bij je in de buurt hebt…

Heb je glazen,heel handig…

Zijn 65cl!!! :shock:

Dat geeft een andere dimensie aan een glaasje water :lol:

Hier in huis heet mijn glas dus al Vaasje :eh:

Ik heb ze leuk beschilderd,zijn echt fijne glazen,ik moet er van mezelf minstens 3 op de dag drinken…

En dan drinkt ik daarnaast nog venkelthee en rooibosthee en bvthee…

(en 1 oud bruin voordat ik ga slapen!)

Celiza heeft tot nu toe dan ook en geen tekort aan voeding gehad en geen krampjes…

Ik weet dat ik hoe dan ook erg veel mazzel heb hoor met mijn bv!

Ben ik ook erg gelukkig mee!

X

Mazzel of geen mazzel ik neem geen enkel risico :mrgreen:

wahahahaha… dat zijn zeker maar kleine glaasjes… :shock: :mrgreen:



nee ik snap er ook niks van, even tijdelijk dipje ofzo… want heel idioot, op het moment dat ik de knoop door had gehakt, begonnen mijn borsten weer aardig vol te voelen :eh: … Daan drinkt ook ineens zonder tussenpozen… terwijl hij normaal gezien van de borst af schoot na een minuut of drie, zodat ik in een voeding wel drie keer moest aanleggen… Lijkt wel of er bij hem ook ineens een knop om is gegaan :think: :mrgreen:



Nu roep ik nog niet te hard hoor, het gaat net weer een halve dag goed… maar wat een paar uurtjes middagdut al niet kan doen voor een mens :mrgreen: :mrgreen: Nu hopen dat de nacht ook lekker gaat…

en hoe was de nacht??

Als dat prachtige stukje dat schreef van deze morgen was wel goed denk ik!?

:-*

jah de nacht liep ook perfect… hij kwam om 2 uur wel een keer extra, maar ik let niet zo meer op de tijd. Ik merk ook heel erg dat Daan een slokje nodig heeft om in slaap te komen… nou prima… dat krijgt ie dan ook met veel plezier. Ik voel dan ff welke borst het volste zit, en daar krijgt ie dan van… Ik ben benieuwd wat ie vannacht doet, zojuist heeft ie er vier uur tussen laten zitten, vanmiddag zelfs 4.5 :shock: Ik heb de neiging om hem wakker te maken voor de voeding, maar aan de andere kant… als hij honger heeft meldt hij zich wel, toch??



Ik ga nu ook lekker slapen… begin mijn slaap een beetje in te halen :mrgreen: :zzz:

Overdag zou ik zo’n kleintje zeker wakker maken voor een voeding, als hij er zoveel tijd tussen laat zitten; dit om te voorkomen dat voedingen worden uitgesteld of zelfs overgeslagen en om te voorkomen dat je zelf op springen komt te staan :wink:

Normaliter gezien doe ik dat dus ook… alleen was ik zelf dus ook in slaap gevallen :oops: :oops: ik schrok wakker van Daan… en toen zat er dus 4.5 uur tussen… Hij heeft het 's nachts wel weer ingehaald hoor :mrgreen: :zzz:

Jahoor lekker voeden op verzoek!

Ik zweer erbij en voel me er erg zeker bij iig!

Kleintjes hongeren zichzelf nooit uit dus die komen wel!

En idd aan het begin wel ff in de gaten houden i.v.m de bloedsuikerspiegel!Maar 4 uur moet kunnen toch?

X