werken, kids ophalen en dan ook nog koken?

Ik werk op maandag en dinsdag en op die dagen eten we iets snels en makkelijk. Ik haal de kinderen meestal rond 17.15 uur uit het kdv en bso en ga dan koken. De kids spelen even gezellig samen of kijken televisie.Als mijn man eerder thuis is kookt hij vast. Rond 18.00 gaan we aan tafel en na het eten doen we nog even een spelletje of spelen even met zijn viertjes wat. Rond 19.00 gaan de kids naar boven en lezen we een verhaaltje voor. We eten op die dagen vaak verse pasta met hamblokjes en spinazie oid. En waarom langer daar blijven dan misschien nodig is? Omdat ze het er zo geweldig hebben :inlove: We hebben 1,5 jaar lang een oppas aan huis gehad voor Noud, maar hij wilde zo graag naar de BSO. Al zijn vriendjes zitten daar op maandag en dinsdag en het is in hetzelfde gebouw als het kdv. Noud en Marlot zien elkaar daar vaak ook nog. Je kunt het misschien niet geloven als je eigen kinderen niet naar een kdv oid gaan, maar mijn kinderen genieten daar zo enorm.En op de dagen dat ik thuis ben, komt Noud ook regelmatig pas om 17.00 thuis van een vriendje waar hij is wezen spelen.

@mama van anne wrote:

Ik begrijp alleen denk ik niet zo goed waarom ervoor wordt gekozen een kind langer in opvang te laten zitten dan ‘nodig’ is.

hmmm, heb je het dan over die halve uurtjes die mensen hun kind langer bij de opvang laten om te koken? Vind je dat echt zo shocking? Ik deed, toen nano nog niet naar school ging, altijd na mijn werk snel even wat boodschappen voordat ik hem ophaalde bij de opvang. Nano wordt er echt niet gelukkig van als hij met me mee moet de stad in omdat mama even wil kijken of de Hema niet stiekem tóch iets leuks in de aanbieding heeft, wat ze vergeten zijn in de folder te zetten...

Ik laat nano dus nu zelfs úren langer op de opvang. Ik zou hem op de vrijdag rond half 3 kunnen ophalen, en deed dat de eerste keren netjes. Werd ie altijd boos. Hij wilde gewoon tot het eind blijven. Hij heeft het daar vreselijk naar zijn zin, er zijn lekker veel kinderen om mee te spelen, een gymzaal in om rond te rennen en ander speelgoed dan thuis.
Nou, dan ga ik daar geen strijd over aan. Voor mij betekent dat dan opeens wat bonus uren waarin ik iets voor mezelf kan doen.

Ik denk dat ik een andere opvatting heb over nso dan jij. Ik vind namelijk , vooral voor een alleenstaand kind, nso gewoon echt toegevoegde waarde hebben, zelfs als het helemaal niet noodzakelijk is. Het is eigenlijk net als wanneer je kind op gym gaat of weet ik veel wat voor clubje, of als je kind bij vriendje gaat spelen. Ik neem aan dat je bij dat soort dingen ook niet het gevoel hebt dat je je kind meer dan nodig wegbrengt?

Of maak je speciale weekenden

Ben wel benieuwd wat je hier mee bedoelt, en wat jij dan onder een 'gewoon' weekend verstaat?

Het is idd ook gewoon wat de kinderen gewend zijn. Wij eten altijd pas na 18u. omdat ik op maandag en dinsdag pas om 17.45u. thuis ben met de kinderen, woensdag en donderdag ben ik vrij, maar mijn man is ook altijd pas om 18u. of later thuis. Daar tegenover is hij wel op vrijdag vrij, hij werkt nl. 4x9 uur en hebben we dus maar twee dagen KDV nodig (ik werk ook op vrijdag).

Daarnaast als ik mijn oudste dochter om 19u. of eerder in bed zou doen, dan kan ik 's morgens om 4 of 5 uur op staan en daar heb ik echt geen behoefte aan, ook niet als ik moet werken, dan gaat mijn wekker altijd om 6 uur. Zij gaat dus altijd tussen 20u. en 20.30u. of soms zelfs later. Langer dan 10 of 11 uur slaapt ze meestal nooit, heel soms, als baby deed ze dat ook al niet. Merken we dat ze eerder moe is en wil slapen, dan houden we haar natuurlijk niet wakker en gaat ze gewoon naar bed, maar dat gebeurd niet vaak.

En ik werk trouwens omdat ik niet anders zou willen. Moet er niet aan denken om de hele dagen thuis te zijn. En het extra geld is natuurlijk handig voor vakanties enzo.

Ik reageer even half want ik heb immers nog geen kinderen. Maar wel 4 dagen laat thuis (18.30-18.45)

Hub is wel eerder thuis, maar kookt momenteel niet omdat we aan het verbouwen zijn.

Ik moet dus nog koken als ik thuis kom en daar heb ik ook niet altijd puf voor. Ik doe het wel, maar leuk is anders :wink: Maar ik kan al wel dingen 's ochtends klaarzetten/groente snijden/etc. Heel soms als ik 's avonds snel weer weg moet kook ik 's ochtends al.

En anders kook ik altijd dingen wat snel klaar is. groente, aardappelen en een stukje vlees of wokken of een hollandse aardappelschotel met een snitzel. Op vrijdagavond maak ik meestal een simpel pasta’tje, maar voor de rest probeer ik gezond te koken.

Op woensdag ben ik vrij en kook ik dingen waar ik echt de tijd dan voor heb. Pizza of suddervlees of een ovenschotel.

Straks als de verbouwing af is, en we hopenlijk een baby hebben :pray: , haalt hub ons kind bij de oppas vandaan omdat hij rond 16:15 al thuis is en ik dus pas vanaf 18.30. Hij gaat dan ook koken zodat ik meteen aan kan schuiven aan tafel als ik weer kom. Normaal zonder verbouwing kookt hij ook (alleen groente, vlees en aardappelen, moet niet al te moeilijk worden :lol: :wink: )

En dan, afruimen, opruimen, hond uitlaten en dan is het meestal al wel 19:45 :?

gisteren even proef gedraait.

Mijn laatste vrije dag van mijn verlof en de kinderen waren al naar kdv en bso. Ik ben om 17.28 begonnen met lasagnetta (of hoe dat ook heet) en om 17.45 stond die in de oven voor 15 minuten en in die tijd heb ik de oudste kunnen halen. Vriend kwam met de jongste thuis. Vijf over 6 zaten we allemaal aan tafel.

Het is dus gewoon accepteren dat we niet meer voor 6 uur eten.

En daar ga je vanzelf aan wennen boefje.

Bij mijn thuis aten we altijd om 17:00. Toen ik stage ging lopen was ik ook pas 18:30 thuis. Wat moest ik wennen, liep echt weken met rommelende maag rond 17:00. Maar na een tijdje geen last meer van gehad omdat ik er op een gegeven moment aan gewend was.

Oke, ik zit gewoon in een heel andere situatie, vandaar dat ik benieuwd was hoe het er anders aan toe gaat. Maar verdeling van aandacht zit toch prima als ik het zo lees. En ik kan me voorstellen dat als het super hectisch is als je kind niet graag mee winkelt of gewoon nog wat langer wilt spelen. Dat was gewoon wat ik graag wilde weten. Oke bij Anne op school zijn er ook wel ouders die samen werken, maar ik ken niemand waarvan beide partners bv fulltime werken of laat ik het zo zeggen, waarvan 1 partner meer dan 3 halve dagen per week werkt. Die zullen er vast zijn op school maar daar heb ik geen contact mee. Verder heb ik geen familie met kinderen in Anne s leeftijd, wel vrienden, maar die zitten in bijna dezelfde situatie als wij, dus daar kan ik ook niet aan vragen hoe of wat.

Voor mij is het af en toe ‘lastig’ geweest dat ik Anne juist overal mee naartoe ‘moest’ nemen. Ik heb geen familie in de buurt en geen oppas, dus zij moest overla mee naartoe. Nu ze op school zit (en daarvoor een paar uurtjes op de psz heeft gezeten) heb ik af en toe wat tijd voor mezelf, maar dat had ik voorheen niet en was ik dus altijd met Anne. Dat is een andere kant van een verhaal. Dus lekker als je je kind even naar een kdv kan brengen en eropuit kan gaan. Daarvoor zie ik ook dat ik er niks negatiefs mee bedoel.

Ik kan enkel een lijst plaatsen met “snel-klaar-en-energie-zuinige gerechten”,maar die zijn niet allen pedagogisch verantwoord denk ik.

Wij zijn gezegend met een zeer chaotisch,totaal niet structureel huishouden. Even voor de duidelijkheid,als we willen zouden we in theorie rond kunnen komen van 1 inkomen,maar daarvoor moeten we heel veel inlveren (ik vooral…ik hou eerlijk gezegd wel van werken)…de kids zullen voornamelijk moeten inleveren in normale tijd met papa. Dus…werken wij beide parttime. Elke dag in ieder geval 1 ouder,geen BSO,NSO,KDV (meer).

Man 4 dagen verdeeld over 7 dagen (elke week 3 andere dagen vrij).

Ik nu 2,5 dag en dat worden er straks weer net geen 3 dagen.

Werken sowieso bijna om en om. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of de vraag 1 of 1,5 inkomen ter zake doet i.h.k.v. “wat eten we vandaag en hoe laat”.

We hebben het denk ik over kwartiertjes…ik lees vooral dat het bereiden van eten binnen 30 minuten kan (ik ga straks de 6 minutentip geven),maar het verorberen van het eten hoeft geen half uur te duren.

Zit je aan tafel om 18.00 uur,dan kan je 18.15 al klaar zijn.

van 18.15 tot 18.45 spelen,samen zijn, tegen 19.00 uur richting bed, daar even lezen,misschien ff dansen en springen en dan slapen. Dan zit je tegen de 19.30 a 19.45 (ook echt ogen dicht).

Ik denk dat dat niet schokkend laat is…opstaan is pas 07.00 uur weer,dus nagenoeg11,5 a 12 uur slaap zou toch afdoende moeten zijn…denk ik…dat kan een dag later weer een half uur meer zijn.

Juist als we laat eten,gaan ze niet meteen naar bed…inderdaad,met een volle maag naar bed is bijna kansloos hier…dan pakken we nog even snel een rustige douche mee. Zijn ze meteen lekker rozig…

Maar dat is op dagen dat IK werk. dan slapen ze sowieso pas tussen 19.00 uur en 20.00 uur. Niets mis mee denk ik.

Eten is vaak tussen 17.30 en 18.15. Ligt er aan.

Ik kom om 17.45 thuis, man is dan al aan het koken. Moet hij daarna werken,dan staat het eten zelfs al op tafel.

Ben ik vrij,dan eten we rond 17.30 a 17.45. Dan liggen de kids ook automatisch sneller op bed. Meestal tegen 19.00 uur echt OP bed.

Zijn we samen vrij,dan wisselt het…

Ben erg gelukkig dat man meestal kookt en dat geen enkel punt vind. Hij moet wel…als ik na mijn werk nog moet koken en hij wil op tijd op zijn werk zijn,dan is wachten op mij geen optie…

Daarbij kookt hij gewoon beter…

:mrgreen: (echt waar!).

Ik kook meestal als hij een middagdienst heeft. Dat gebeurt een aantal x per maand. Aangezien hij meestal de aardappel,groente,vleesgerechten kookt,mag ik zo’n dag een beetje afwijken.

Dus ja…een magnetronmaaltijd hoort daar ook bij.

Een grote pan macroni maken (altijd teveel) de resten invriezen en later in de week alsnog opeten,dat scheelt je al 2 dagen koken.

Als je tussendoor maar gevarieerder eet.

Pan groentesoep is ook zo gemaakt.

Vlees,saus,rijst…is zo klaar.

Pizza (jaja, shoot me) kan zelfs in 6 minuten klaar zijn hier.

Als je 3 dagen per week kookstress hebt,dan denk ik dat een keertje makkelijk eten helemaal geen kwaad kan…geniet,maar met mate natuurlijk…

De term “patatdag” komt vast ergens vandaan…

Begrijp me niet verkeerd, hier is mijn man erg scherp op wat we in een week eten (hij doet overigens ook vaak de boodschappen,dus bepaalt daardoor ook vaak het menu). 2 tot 3 dagen een gezonde,complete maaltijd, 1 dag makkelijk. 1 tot 2 dagen gezonde maaltijd, 1 dag afwijken…

Met afwijken bedoel ik dus ook spaggeti en macroni,terwijl dat helemaal geen ongezonde hap hoeft te zijn natuurlijk…daar gaat ook groente in.

Nu doe ik het minder,want kids vinden het niet echt lekker meer,maar kon echt nog wel eens een magnetronstampot halen als ik alleen was met de kids.

Man eet geen soep,dus groentesoep maak ik alleen als hij weg is.

Met stip op 1 in snelle,makkelijke happen blijft toch de overdadig grote pan macroni…die gaat later in de week gewoon nog een keer mee als het moet. Je moet het natuurlijk niet elke week doen…

Als we dan een keer patatdag houden,maakt man daar gewoon groente en vlees/vistick bij…

Ik wordt zelf hoe langer hoe beter in het snel koken (maar dan omdat de kids anders oorlog gaan voeren samen)…pas geleden zelfs verse aardappelen,bloemkool,saus en vlees gemaakt…binnen 30 tot 45 minuten…(te veel pannen,te veel opletten, chaos…aarrgghh) maar het is gelukt…en nog lekker ook!

Het lijkt mij vreselijk lastig om die tijdsdruk elke keer te ervaren…al hebben wij op andere momenten tijdsdruk natuurlijk…

Ik zou het jullie niet nadoen denk ik…maar wij weten ook niet beter.

Soms hebben we helaas wel eens een “koude” overdracht van de kids…dan moet mijn man een uur eerder beginnen. Kortom ik thuis om 17.45, hij weg om 18.00 uur…dan heeft hij met de kids al gegeten…ik druk dan op het magentronknopje…of dat zijn dus de uitgelezen pizzadagen…tja…(gelukkig komen die diensten icm mijn werk niet regelmatig voor).

Bak fruit erna en het geweten is weer gesust… :shifty:

misschien moet de lat ook minder hoog :wink:

Ik hou heel erg van goed en lekker koken. Dat kost tijd.

Als wij het niet redden qua tijd, dan is de keuze snel gemaakt; rijst koken, peultjes koken, tartaartje bakken, eten. Erg saai. Maar snel klaar :wink:

Ook handig is om dingen te koken die je gewend bent te maken, dus geen dingen waar je je in moet verdiepen. Pastagerechten zijn zo klaar.

Bak een paar hamburgers en koop een paar lekkere broodjes, maak een snelle salade en je hebt eten 8)

En het is ook een kwestie van ritme krijgen misschien. Na een tijd gaat het makkelijker allemaal. Echt.

Snelle gerechten (want daar ging het toch tenslotte over). Pasta met spinazie, hamblokjes en tomaatjes. Ik neem altijd diepvriesspinazie met boursin. Zo klaar en ze zijn er hier echt dol op! Als je verse pasta neemt ben je nog sneller klaar :wink: En je kunt ook zalm ipv hamblokjes nemen voor de variatie.

Andijviestampot met puree uit een pakje. Rauwe andijvie door een pakje aardappelpuree, rookworst erbij. Zo klaar.

Ook maak ik vaak wat extra gehaktballen in het weekend, lekker met gebakken aardappeltjes en groente.

Of Rostirondjes, zijn ze hier ook dol op.

Wraps vullen met gebakken kipstukjes, rauwe paprika, komkommer, wortelreepjes en een beetje cremefraiche.

Mijn man werkt fulltime, ik werk 3,5 dag.

Wij eten nooit voor 18 uur. Gemiddeld genomen zitten wij rond 19 uur aan tafel.

Rond 18 uur zijn we pas met zijn allen thuis, op dinsdag zelfs pas rond 19 uur en dan ga ik nog eten koken. Daarbij hou ik geen rekening met bereidingstijd. Vaak is het aardappelen met groente en vlees, pasta maaltijd of iets met rijst. Lasagna maak ik vaak op zondag zodat we er maandag ook van kunnen eten. En op dinsdag is het altijd pizza, lekker snel klaar.

Tis idd een kwestie van wennen. Hier zijn de kids het ook gewend. Een nieuw ritme waar even aan gewend moet worden maar inmiddels weet ik niet beter. Rond 20 uur gaan beide kids naar bed.

overigens is het hier wel vaak echt rennen.

Streven is om voor zes uur gegeten te hebben zodat wij het journaal kunnen kijken.

Manlief gaat om 19 uur weer aan het werk en we zijn vaak pas rond vijf uur thuis. Dus we hebben ongeveer een half uur om te koken en te eten 8)

@lydia wrote:

overigens is het hier wel vaak echt rennen.

Streven is om voor zes uur gegeten te hebben zodat wij het journaal kunnen kijken.

Manlief gaat om 19 uur weer aan het werk en we zijn vaak pas rond vijf uur thuis. Dus we hebben ongeveer een half uur om te koken en te eten 8)

Hahahaha, zit jij in mijn huis mee te kijken?

Al ben ik iets later thuis, tegen 17.30 a 17.45. Man moet vaak ook om 19.00 uur de deur uit…dus ja…als we nog even stil willen staan,dan moet alles snel,snel…maar gelukkig doen de kaboutertjes in de vorm van mijn man dus het kookwerk…

18.00 uur is idd journaaltijd…man zet om rustig te kunnen koken voor de kids kindertv op…om 18.00 uur gaat dat zonder morren over op journaal…(tja…half,half tijdens het eten dus). Hoor dus journaal op de achtergrond,maar zienhet niet…en de kids boeit het niet,dus zij eten wel…

Ik heb me er ook bij neergelegd dat ik niet vroeg eet op werkdagen. Ik kan erom gaan stressen of te snel fastfood op tafel zetten maar daar word niemand blij van.

Dus als ik rond 17:45 thuiskom gaan de kids even spelen en ik begin aan het eten. Zo rond 18:15 gaan we eten. De kinderen liggen daarna tussen 19:00 en 19:30 in bed. We hebben niet zo heel veel tijd dan met de kinderen maar we een wel goed en op de andere dagen haal ik het in.

Wij hebben 2 dagen dat we beiden werken en de kinderen op de opvang zijn. Ik haal rond half 6 de kinderen op. Ondertussen is man al thuis en begonnen met koken. Zo kunnen we om kwart voor 6 aan tafel gaan. We zitten dan zeker wel een half uur aan tafel. Sneller eten lukt echt niet. En natuurlijk ook wat vertellen.

Op de ene dag aardappelen, groente, vlees (aardappelen schil ik s ochtends al en liggen de hele dag in een pan met water) en de andere dag gebakken krieltjes/schijfjes (ok wat minder gezond maar super snel klaar). De andere dagen kunnen we al eerder beginnen met koken, omdat een van ons dan thuis is.

Ik heb dus echt geen zin meer om te koken na een dag werken. Ik wil dan Lars ook wat aandacht geven dus ik kook een dag ervoor voor twee dagen. Dat kan van alles zijn. Lekker in de magnetron, gezellig eten, spelen en badderen en heeeeeeel weinig afwas! Heerlijk vind ik dat.