Als ik een vroege dienst heb werk ik van 7 tot 3, dat is ideaal, dan ben ik vaak rond half 5 sowieso wel thuis, dan heb ik al boodschappen gedaan en Jurian opgehaald, dan kan ik prima koken. Het eten is dan altijd klaar als mijn man om kwart voor 6 thuis komt en dan kan Jurian meteen na het eten naar bed.
Als mijn dienst uitloopt of ik heb een vergadering, en ik kom pas na half 6 thuis, dan geef ik Jurian een potje groenten of een restje van de vorige dag, zodat hij wel meteen naar bed kan, en dan kook ik daarna, eten we zelf pas rond 7 uur, maar maakt verder niet uit als we niet vroeg weg hoeven.
Op dagen dat ik late dienst heb, zijn mijn man en Jurian om 6 uur thuis, en dan eten ze vaak samen een restje van de vorige dag (ik kook de dag ervoor vaak extra veel, maar soms gaat mijn man toch zelf nog naar de winkel voor hij Jurian ophaalt om iets anders te halen waar hij trek in heeft, en kookt hij alsnog).
En ik kook sowieso vaak niet zo heel uitgebreid, 1 keer macaroni, en meestal de rest van de dagen behalve zaterdag aardappels, vlees en groenten, dat duurt meestal helemaal niet zo lang.
Als ik door deweeks wel vrij ben wel eens een ovenschotel, daar heb ik dan de tijd voor.
Ik ben op mijn werkdagen altijd pas om 18.30 thuis met de kids, dus wij eten ook altijd laat. Gelukkig is Hub wel altijd eerder thuis, dus hij kookt dan zodat wij meteen kunnen aanschuiven.
Daarnaast eten wij ook 1x per week bij mijn ouders/schoonouders (om en om), heerlijk gemakkelijk.
op mijn werkdagen dan kook ik nooit … ten eerste omdat ik niet altijd thuis kom en dus mijn eten onderweg haal… en ten tweede als ik wel thuis kom is het vrij laat (gemiddeld tussen 20 en 22) en dan heb ik geen trek meer en eet dan meestal een sneetje brood of cup asoup…
de kinderen zijn dan meestal bij opa en oma en eten daar dan mee… mocht ik wel een beetje redelijk op tijd thuis zijn dan eet ik meestal bij mijn ouders een hapje mee… of ik flants zelf wat in mekaar iets van pasta of rijst…
Een vraagje van een buitenstaander (niet om een discussie te starten, maar om het te kunnen berijpen)
Ik begrijp dat er gezinnen zijn die niet van 1 of 1.5 inkomen kunnen rondkomen. Ik zit niet vrijwillig thuis, maar ik ben beniewd hoe jullie ermee omgaan als je een kindje hebt dat naar school gaat, de slaap nodig heeft en contact met pap en of mama. Als je pas om half 7 eet, je kind eerder kan ophalen, maar dat bewust later doet om vast wat eten voor te bereiden. Hoe verdeel je dan je aandacht en hoelaat eet je kind dan?
Anne’s slaapritueel begint om 18:44uur, af en toe eerder als ze erg moe is. Voor 19uur ligt ze te slapen. Als ik haar om 18uur laat eten zou ik er geen hap in krijgen en daarnaast vind ik ook dat z eniet met een volle buik haar bed in hoeft.
Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie daarmee omgaan. Het is dus niet als een aanval of wat dan ook bedoeld, maar gewoon een serieuse vraag.
De dagen dat ik vrij ben kook ik 2 of 3 verschillende gerechten die in te vriezen zijn (niet alles is nog lekker nadat het ingevroren is geweest, vind ik), meestal stamppotten en pastasauzen. Kip of draadjesvlees al braden, kan ook de koelkast in. Als ik dan om 17 uur thuis kom hoef ik het alleen warm te maken, eventueel pasta te koken.
Voorheen kookte ik nog na een werkdag maar na een hele dag werken nog koken houdt in dat ik mijn zoon niet de aandacht kan geven waar we beide behoefte aan hebben. Ik werd altijd een beetje kriegel van het idee dat ik nog van alles moest doen (koken, tafel dekken, afruimen, kind douchen) dat ik helemaal niet zo gezellig was :oops: Zoals het nu gaat werkt het voor ons beter
Als ik vrij ben kook ik overigens ook vaak al als hij ligt te slapen 's middags, heb ik lekker mijn handen vrij. Meer tijd met hem dus als hij wakker is.
@mama van anne wrote:
Een vraagje van een buitenstaander (niet om een discussie te starten, maar om het te kunnen berijpen)
Ik begrijp dat er gezinnen zijn die niet van 1 of 1.5 inkomen kunnen rondkomen. Ik zit niet vrijwillig thuis, maar ik ben beniewd hoe jullie ermee omgaan als je een kindje hebt dat naar school gaat, de slaap nodig heeft en contact met pap en of mama. Als je pas om half 7 eet, je kind eerder kan ophalen, maar dat bewust later doet om vast wat eten voor te bereiden. Hoe verdeel je dan je aandacht en hoelaat eet je kind dan?
Anne’s slaapritueel begint om 18:44uur, af en toe eerder als ze erg moe is. Voor 19uur ligt ze te slapen. Als ik haar om 18uur laat eten zou ik er geen hap in krijgen en daarnaast vind ik ook dat z eniet met een volle buik haar bed in hoeft.
Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie daarmee omgaan. Het is dus niet als een aanval of wat dan ook bedoeld, maar gewoon een serieuse vraag.
ik heb zo’n verplichte dag maar 1 keer per week, op woensdag. Op zo’n dag zie ik hem idd amper, vaak helpt hij dan wel met koken, dus dat is dan net zo gezellig als wanneer we samen in de kamer zouden spelen.
Ik vind dat 1 dag per week niet erg. De overige dagen sta ik gewoon op het schoolplein op hem te wachten (behalve de vrijdag, dan zou ie in principe maar 1 uurtje naar de nso hoeven, maar hij wil dan per se langer blijven. Andere situatie dus, en dan haal ik hem ook iets eerder op en zorg dat eten al gedeeltelijk bereid is en zo). Ik vind dat een prima balans.
Als ik fulltime zou werken, of het merendeel van de dagen er zo uit zou zien als mijn woensdag, dan zou ik dat denk ik wél heel slecht trekken. Voor mij is dat ook een reden om niet fulltime te werken, ook al zou dat qua financien natuurlijk een stuk leuker zijn.
Nano gaat overigens meestal met een vrij volle buik naar bed, is het heel stom dat ik daar nooit over nagedacht heb? :shifty:
interessant overigens, een slaapritueel dat op de minuut nauwkeurig begint :mrgreen:
Haha, die 18.44 is meesterlijk ja
Maar eh, is het slecht om met een volle maag te gaan slapen? Ik doe het zelf ook, anders word ik wakker van de honger 's nachts.
ik denk mama van anne, dat jouw kind misschien ook wel heel erg verschilt van mijn kind.
Je zegt bv dat zij om 18uur geen hap door haar keel kan krijgen, weet niet waarom dat niet is, maar nano is in eettijden en ook in slaaptijden bv behoorlijk flexibel. Je hebt het over pas om half 7 eten, terwijl dat hier al jaren gewoon de standaard eettijd is. Nu hij naar school gaat, heb ik het iets verschoven, omdat hij wat eerder moe is, en ipv om half 8 om 7 uur naar bed gaat.
Denk dat dat ook maar net is wat je kind gewend is. In het begin at E om half 5 een hapje en naarmate dat beter ging en ze meer met ons mee ging eten ging ze ook later eten, omdat ze dus ook die fles om 19 op een gegeven moment minder en niet kreeg omdat het anders kort op elkaar zat. Wij eten meestal pas 18, 18.15 of we nou werken of niet. Soms heeft ze al eerder honger en snoept dan lekker wat groente of iets dergelijks rond 5 uur of tijdens het koken. Ik ken er genoeg met kinderen van 3 of 4 die ook om 5 uur eten omdat het anders te laat wordt voor het kind…is denk ik dus gewoon gewenning.
Op woensdag ben ik al rond 14 of 15 thuis, op donderdag pas tegen 18 en dat is onze makkelijke dag, soepje, stokbrood, pizza of wat dan ook. Toen E dat nog niet mee kon eten liet ik haar altijd bij de oppas al een potje geven, lekker handig, had ze al gegeten als we haar ophaalden. Dit ophalen doe ik overigens meteen uit werk en tijdens het 'koken" wat dus bijna niet is op donderdag was ze dus al thuis.
Op vrijdag ben ik ook rond 17 al thuis met haar opgehaald en al. Die dag kookt meestal degene die het 1e thuis is.
Ik lees het al, ik ben zwaaaaaaar verwend…
Op ma en di is mijn dochter bij mijn ouders, ik ben zelden voor 18:00u daar door de files. Als ik aankom dan is de tafel meestal al gedekt en kan ik zo aanschuiven. Na het eten drink ik nog een bak koffie, help met afruimen en afhankelijk van de dag gaat mijn dochter daar nog lekker in bad (ik heb een douche en ze vind in het bad veel leuker), na het bad hijs ik haar in pyama en neem haar zo mee naar huis. Dat is meestal zo tussen 19:30 en 20:00. Dan krijgt ze nog een flesje warme melk die ze lekker bij mij drinkt op de bank en daarna gaat ze direct naar bed toe.
Op woensdag is het vrijwel hetzelfde, maar dan ga ik haar ophalen bij mijn zusje en dan zet ik thuis een pan water op voor de pasta, dat is zo klaar. We eten dan rond 18:30.
Op donderdag ben ik vrij, dus is het geen vliegwerk.
Op vrijdag moet ik werken, dan breng ik ‘s ochtends mijn dochter naar de oppas (mijn tante in dit geval). s’ Middags wordt ze opgehaald daar door mijn moeder (tante eet thuis al om 17:00 en altijd patat op vrijdag, en dat wil ik niet tenzij het echt niet anders kan). Dan kom ik om 18:00 en kan weer zo aanschuiven aan tafel. Na het eten gaat ze weer lekker in bad en neem ik haar weer mee naar huis in pyama.
Geweldig systeem zo
edit: even ter aanvulling; Ik denk dat als ik een partner zou hebben dat het trouwens heel anders zou zijn. Of werk zou hebben waar ik gewoon om 17:00 thuis ben, dan zou ik uiteraard ook gewoon zelf thuis koken. Maar voor nu werkt dit heel goed. En is erg makkelijk natuurlijk.
:mrgreen: 18:44 uur komt omdat Anne toen nog niet heel goed klok kon lezen (nu nog steeds natuurlijk niet), 3 cijfers onthouden is makkelijker dan 4 en het was hier nodig voor Anne om haar bedtijd duidelijk te maken, vandaar . O ja, dit komt uit de tijd dat we alleen een grote digitale klok in de woonkamer hadden hangen, inmiddels hangt er ook een grote analoge klok.
Wij eten idd erg vroeg en persoonlijk moet ik er niet aan denken om met net het avond eten achter mn kiezen te moeten slapen, daarom kiezen wij er ook voor om dat hier niet te doen. Misschien is dat idd iets waar een kind aan kan wennen.
Ik hoor 1 persoon over de aandacht voor het kind. Heel begrijpelijk om 1 dag te werken en de rest op ‘het schoolplein’ te staan. Er zijn natuurlijk ook gezinnen waarbij beide ouders meer of beide zelfs fulltime moeten werken, hoe gaat dat dan? Ik ben buiten mijn handicap ontzettend blij dat ik bij Anne kan zijn. Als ik had kunnen werken was mijn partner thuis gebleven, dit was al besproken. Vandaar dat ik me afvraag hoe je daarmee omgaat. Laat je je kind langer opblijven om er nog wat tijd mee door te brengen? Of maak je speciale weekenden? Ik zit ‘gelukkig’ (ziek zijn is ook niet alles) niet in die situatie. Ik begrijp dat iedere ouder graag tijd met zijn of haar kinderen doorbrengt. Ik begrijp alleen denk ik niet zo goed waarom ervoor wordt gekozen een kind langer in opvang te laten zitten dan ‘nodig’ is.
Pffff, ik hoop toch zo dat dit niet aanvallend overkomt, want zo bedoel ik het niet. Hoop dat iemand me begrijpt.
@mama van anne wrote:
Ik begrijp dat iedere ouder graag tijd met zijn of haar kinderen doorbrengt. Ik begrijp alleen denk ik niet zo goed waarom ervoor wordt gekozen een kind langer in opvang te laten zitten dan ‘nodig’ is.
Jouw idee van 'nodig' is natuurlijk niet alles bepalend. Mensen doen wat voor hen het beste werkt of het handigst uit komt. Heel fijn dat er bij jullie 1 iemand altijd thuis is, maar dat kleurt je referentiekader natuurlijk best wel. Als je beide moet werken is het roeien met de riemen die je hebt, soms maak je keuzes die je liever niet maakt.
Ik werk zelf tot 17.00 2 dagen in de week. Die dagen is ze bij de oma’s, waar ze dan ook mee-eet. Dan heeft zij in ieder geval op tijd gegeten en wij eten dan wat later. Eens in de 2 weken dan is oma hier en dan eten we vaak andijvie stamp met aardappelpuree, dat is binnen 10 minuten klaar, dan eten we ook op tijd.
@mama van anne wrote:
Ik begrijp alleen denk ik niet zo goed waarom ervoor wordt gekozen een kind langer in opvang te laten zitten dan ‘nodig’ is.
Ik denk dat deze vraag komt door een reactie van mij :lol:
Op maandag en woensdag ben ik vrij, dan krijgen de kids de gehele dag door aandacht van mij.
Op dinsdag werk ik tot 13.00 uur en dan ga ik 's middags met de kids winkelen of naar mijn schoonouders,
Op donderdag en vrijdag werk ik van 08.00 tot 17.00 uur. Mijn man heeft dan meestal een vrije dag of soms een middagdienst. Hoe dan ook is hij 's ochtends thuis en gaan de kids pas vanaf 12.00 uur naar het kdv toe.
Maargoed, een man die 's ochtends 3 jonge kids heeft :roll: alleen de hoognodige dingen worden dan gedaan.
Als ik om 17.30 a 17.30 thuiskom, dan is het gewoon een beetje chaos in huis. Aangezien dit 2 dagen achter elkaar is, wil ik alles een beetje op orde hebben en dan is het wel fijn om nog even geen kids in huis te hebben. In dat half uur heb ik dan tijd om speelgoed op te ruimen, de keuken op orde te maken (afwasmachine uitladen en/of inladen, papfles schoonmaken) en nog even een was in de droger te doen en dan wat voorwerk voor het avondeten. Ook doe ik op een van deze dagen ook de bedden verschonen van de kids, overdag lukt dat niet met 3 kleine kids beneden en 's avonds is er geen tijd tussen etenstijd en bedtijd.
@sassie1980 wrote:
@mama van anne wrote:Ik begrijp alleen denk ik niet zo goed waarom ervoor wordt gekozen een kind langer in opvang te laten zitten dan ‘nodig’ is.
Ik denk dat deze vraag komt door een reactie van mij :lol:
Op maandag en woensdag ben ik vrij, dan krijgen de kids de gehele dag door aandacht van mij.
Op dinsdag werk ik tot 13.00 uur en dan ga ik 's middags met de kids winkelen of naar mijn schoonouders,
Op donderdag en vrijdag werk ik van 08.00 tot 17.00 uur. Mijn man heeft dan meestal een vrije dag of soms een middagdienst. Hoe dan ook is hij 's ochtends thuis en gaan de kids pas vanaf 12.00 uur naar het kdv toe.
Maargoed, een man die 's ochtends 3 jonge kids heeft :roll: alleen de hoognodige dingen worden dan gedaan.
Als ik om 17.30 a 17.30 thuiskom, dan is het gewoon een beetje chaos in huis. Aangezien dit 2 dagen achter elkaar is, wil ik alles een beetje op orde hebben en dan is het wel fijn om nog even geen kids in huis te hebben. In dat half uur heb ik dan tijd om speelgoed op te ruimen, de keuken op orde te maken (afwasmachine uitladen en/of inladen, papfles schoonmaken) en nog even een was in de droger te doen en dan wat voorwerk voor het avondeten. Ook doe ik op een van deze dagen ook de bedden verschonen van de kids, overdag lukt dat niet met 3 kleine kids beneden en 's avonds is er geen tijd tussen etenstijd en bedtijd.
Zo doe ik het ook als de kinderen bij de oppas zijn. Alleen is dat dan overdag:-). Dan kan ik snel boodschappen doen, alles gauw opruimen en dan rustig mijn kind ophalen en daarna lekker met hem aanrommelen zonder de stress te hebben van alles te moeten doen. Gelukkig maar 1 keer per week als hij bij mijn so is, de andere dagen heb ik oppas aan huis. Datscheelt ook een hoop stress moet ik zeggen.
las wat over langer bij de kdv. Julia blijft ook wel eens langer. Ze is niet te genieten als ze vaak thuis is, dus, ik kan beter ff snel eten koken en haar dan halen, dan andersom. Dat scheelt veel frustratie.
Overigens als ik lang moet werken heb ik vaak de vorige dag tijdens het dan koken van mijn eten, ook meteen een pan macaroni gemaakt. Dus, dan kook ik twee pannen ipv één. Overigens komt het max een keer in de twee weken voor!
Ik kook ook gewoon de dagen dat ik werk, maakniks van te voren. Wel kook ik makkelijk, chili concarne, macaroni, roerbak of zoiets. Meestal gaan we rond 18.15 aan tafel.
gr Leonie
18:15 eten is hier echt te laat. Dan wil ik ze graag al op bed hebben.
|En over kindjes “onnodig” op het kdv… Ik zal wel mega ontaard zijn, maar ik breng ze gerust een dag weg en ga dan wat leuks doen voor mezelf of met een vriendin. Dan neem ik vrij van mijn werk en gaan de kids lekker, zoals ze gewend zijn, naar het kdv.
De weekenden zijn voornamelijk voor mij, hubbie en de kids. Hubbie is vroeg weg en vaak erg laat thuis. Dus hij ziet ze (en mij) amper doordeweeks.
We koken iedere dag, degene die het eerst thuis is kookt. We proberen om 18.30 uur te eten. Onder het koken kletst jolijn gezellig mee, en na het eten speelt ze nog even. Om kwart voor 8 gaat ze naar boven, in de douche, om 20.00 ligt ze in bed.
Zo is ze het gewend en dat gaat prima.
Met koken ben je toch niet meer dan een half uur kwijt?
Ik ben ook meestal pas na 6 uur thuis. Hub is dan wel al thuis maar niet zo’n grote ster in koken dus houden we het dan makkelijk. Ik ben op maandag vrij en kook dan altijd voor 2 dagen, voor de dinsdag iets makkelijks om op te warmen en vlees bak ik ook vast voor. Op woensdag iets makkelijks, pizza, brood, eitje, patatje of zo. Op donderdag ben ik thuis dus wordt er weer gekookt en op vrijdag haal ik altijd iets bij de kippenmaaltijdenwinkel hier. Ik heb voor de jongens sowieso altijd een paar potjes Olvarit in huis (die vallen bij Jim meestal beter in de smaak dan mijn prutjes en Sem vindt ze weer niks omdat ie het niet gewend is).