Vraagje aan de werkende moeders, hoe doen jullie dat, koken na werktijd?
Ik ben van plan om een stampotje o.i.d. in te vriezen voor in ieder geval 1 dag maar verder…?
alle tips zijn welkom :mrgreen:
op de dagen dat ik hele dag werk, ben ik meestal rond 6 uur thuis, en dan ga ik gewoon koken en zitten we meestal rond half 7 aan tafel. precies tijd genoeg om om zeven uur naar bed te gaan (uh voor nano dan, ik ga zelf meestal ietsje later ). Kook eigenlijk nooit iets voor. Alleen op maandag, omdat ik dan tot 2 werk, dan haal ik nano op, dan bereid ik eten voor en dan ga ik van 5 tot 6 ergens voorlezen en als ik dan terug kom, warm ik het eten op dat ik in de middag gemaakt heb, dan zitten we dus ook ongeveer half 7 aan tafel.
Zorgen dat je pastasaus ingevroren hebt, zodat je alleen nog de pasta even hoeft te koken. Of een lekker soepje (kun je ook goed invriezen) en dan lekker brood erbij ofzo.
Ik kookte vaak als ik pastasaus oid maakte voor 2 keer, een doos in de vriezer voor dagen dat ik werkte. En ik at vaak makkelijker.
Chickentonight met spercibonen en rijst.
Of een blik soep met brood en stukjes rauwkost erbij
Ik was vaak heel vroeg wakker en kookte ook wel eens in de ochtend al.
Ik kook ook nog gewoon, maar wel snelle dingen die binnen een half uur klaar zijn.
Aardappels (aardappelen…?) kun je in de ochtend schillen en in koud water in de pan bewaren.
Groente idem
Het vlees braden en aard/groenten koken duurt hooguit 20 minuten.
Rijst kookt in 15 minuten en een roerbak is in 10 minuten gesneden en gebakken.
Pasta kookt in 8 minuten en saus is in 10 minuten gesneden en gekookt.
Een stoof met kip of rundvlees kun je in de ochtend in een slow cooker opzetten met ui/prei/wortel/knolraap, boullion en blik gepelde tomaten erbij, aanzetten op laag, en 'savonds aardappelen erbij koken.
Saus wat aandikken met tomaten puree en groentenbinder van Honig.
Een risotto met blokjes ham en erwtjes is in 20 minuten klaar.
Ik kook wat meestal binnen 30 min. klaar is, dus ook gewoon aardappels, groente en vlees.
Ik zou geen aardappels zo ver vantevoren schillen en in water klaar zetten er gaan volgens mij dan veel vitamines verloren.
Heb net een pan groentesoep voor morgen gemaakt, die eten we dan met stokbrood. En idd. pastasaus vantevoren maken doe ik ook wel eens.
@Pumba wrote:
Ik kook ook nog gewoon, maar wel snelle dingen die binnen een half uur klaar zijn.
Hier hetzelfde, wij komen tegelijk thuis (carpoolen) en dan parkeren wel Isabel even voor de TV en koken samen terwijl we onze dagen en komende dagen doorspreken.
@Nefarious wrote:
Aardappels (aardappelen…?) kun je in de ochtend schillen en in koud water in de pan bewaren.
Groente idem
uuuuh in de ochtend aardappelen gaan schillen? Hoe laat sta jij dan op? Ik kan me dat in de ochtendspits al helemaal niet voorstellen, minder dan in de avondspits.
Wat Alex zegt overigens: ik ben ook, zolang ik geen oven gebruik, eigenlijk bij bijna alle gerechten wel binnen een half uurtje klaar met koken. Weet natuurlijk niet hoe laat ts thuis komt en hoe lang ze dan nog heeft om eten op tafel te zetten?
ik redde het meestal precies om het eten klaar te hebben als mijn vriend thuis kwam met zoonlief.
En anders heb ik altijd wel stampot of pasta of wat dan ook in de vriezer voor mijn werkdagen.
@fiep klophout wrote:
Weet natuurlijk niet hoe laat ts thuis komt en hoe lang ze dan nog heeft om eten op tafel te zetten?
Ik eet nu altijd rond 17.30 met de kinderen en dat ga ik vanaf volgende week niet meer redden want dan werk ik tot 17.15 en moet dan nog naar het kdv en de bso om de kinderen op te halen. Ik gok dat ik dus rond 17.45 thuis ben.
Ik heb zelf trouwens ook wel in 30 minuten een gezonde maaltijd klaar maar of ik dan nog zin heb om te koken is ook de vraag maar daar ga in vanzelf achter komen

We moeten er dus maar aan gaan wennen dat we later dan 18.00 eten.
Persoonlijk vind ik het zo laat worden mbt bedtijd (maar ook dat zal wennen)
Komende weken maar voor 1 dag “voorkoken” en de andere dag na thuiskomst…kijken wat beter bevalt

hier kookt degene die het eerste thuis komt. meestal om en om. indd meestal een gerecht dat in 30 minuten klaar is.
Hier begint de dag om 06:00. Dus ik vind het fijn als de kids op tijd in bed liggen. Maandag mag het iets later, omdat ik de dag erna vrij ben en we dus kunnen uitslapen. Maar ik schil ook soms al de aardappels en zet ze in het water.
Donderdag eten we altijd brood. Dan ben ik half 6 thuis met het spul en wil ik ze er voor 18:30 in hebben ivm de wekker die dus weer vroeg gaat de volgende dag.
Vrijdag eten we vaak gebakken aardappeltjes met sla. Lekker snel klaar :thumbup: Verder ben ik een fan van pasta’s en rijsgerechten. Ook snel klaar en weinig voorbereiding.
Succes!
ik zet smorgens alles klaar aardappels geschild en in water.
die hoef ik dan alleen te koken
groente eet ik uit blik net zo gezond volgens mijn dieëtiste en snel klaar.
vlees heb ik meestal iets wat snel klaar is .
dus een half uurtje ben ik klaar met koken.
5 uur thuis half 6 eten.
maar maak ook vaker dingen voor 2 dagen stampot,macroni,chicken tonight.
of wokken dat maak ik ook de dag ervoor klaar groente snijden vlees snijden alles in de koelkast na het werk in de pan 15 is alles klaar
Een vriendin van mij maakt stampot rauwe andijvie in 10 minuten.
-water koken --> aardappelpuree uit een zakje maken
-worst in de magnetron
-aardappelpuree en andijviestampen.
Stampot en worst op tafel en eten
(zelf vind ik het niet ZO geslaagd, maar het is iig lekker snel, en dat moet dan wel weer als ze op zwemles gaan op onmogelijke tijden)
ieuw rauwe andijvie :sick:
bij ons is maandag zo’n dag. Dan kom ik om 18/18.15 thuis met kinderen, manlief rond 18.30/19uur
Wat ik doe is op zondagmiddag standaard een pan soep koken en die eten we dan maandagavond met brood.
op ma /woe/ do werk ik
op ma eet Jade bij oma
ik ben om half 7 thuis en de rest om kwart voor 7…
dan hebben we meestal iets van de dag ervoor wat we weer opwarmen
op woe zijn de mannen om kwart voor 6 thuis en wij meiden om half 7 wij kunnen gelijk aanschuiven ( ik moet om 7u weg om te sporten)
op don zelfde als woe alleen sport ik dan niet.
op de woe en de do eten we meestal gebakken aardappeltjes met groente en kipfilet…
gekookte aardappelen houden we niet van… eten we eigenlijk bijna nooit…
stamppot doen we idd zo’n zakje… lekker makkelijk.
anders eten we rijst of pasta…
Dave is er eentje die bijna niets lust… dus de variatie is niet groot hier…
maar af en toe doen we iets wat wij echt lekker vinden en dan eet hij maar een broodje.
Jade eet zo goed als alles… die eet dan met ons mee.
Ik ben verwend ben ik bang :oops:
Wij eten van maandag tot donderdag bij mijn so :mrgreen: Dan staat het al zowat klaar als we thuis komen.
MOcht ik wel thuis eten na mijn werk maak ik meestal spaghetti… Gehakt rullen, tomatensaus erdoor en spaghetti koken. In een kwartiertje klaar.
Edit: Voor de saus gebruikte ik vaak Bertolli zakken, maar we zijn er achter gekomen dat de pastasaus van euroshopper ook lekker is.
Donderdag en vrijdag ben ik rond 17.30 thuis en ik moet de kids voor 18.30 opgehaald hebben.
Meestal eten we een van deze dagen pannekoeken :oops: omdat de kids na een kdv-middag moeilijke eters zijn (waarschijnlijk moe) en dat eten ze dan wel.
Ik weet niet of het kdv en bso in de buurt zit?
Ik ben op werkdagen om 17.30 thuis en de kids moet ik uiterlijk 18.30 opgehaald hebben. Het kdv zit nog geen 500 meter verderop, dus meestal ga ik dan eerst voorwerk doen (groente en vlees snijden, wok klaarzetten, evt rijst/bami koken en tafel dekken) en dan rond 18.00 de kids ophalen. Daarna vlees in de wok, groente erbij, kruiden of mix erbij en rijst/bami als laatste. Binnen 10 minuten ben je dan klaar. Ook maak ik wel eens lasagne, die gaat dan in de oven als we de kids gaan ophalen.
Meestal zijn we dan wel om 18.30 klaar met eten en dan mogen Luc en Stan nog even spelen tot ze moe zijn of uiterlijk 19.00 uur. Als zij liggen te slapen dan mag Pete nog even tv kijken als ik de tafel ga afruimen en de keuken ga opruimen. Tussen 19.30 en 20.00 gaat hij dan slapen.
Nu moet ik ook even zeggen dat mijn man het wel leuk vindt om te koken, dus als ik geen zin heb dan maakt hij wel wat als ik de kids ga ophalen.