Wennen op de basisschool

Samila wordt 4 februari 4 jaar en mag de dag daarna naar de basisschool.

Nu vraag ik me af wat het beste is om haar te laten wennen. Ze mag vijf ochtenden.

Momenteel zit ze nog op de psz en ik vraag me af of dat te combineren is. Volgens mij is dat alleen maar verwarrend voor haar.

Zelf denk ik erover om haar 2 weken eerder van de psz af te halen en haar in die 2 weken te laten wennen. De eerste week 2 ochtenden en de 2e week 3 ochtenden. De week daarop gaat ze dan voor het eggie 5 ochtenden…

Is dat verstandig of kan ik t toch beter over een wat langere periode uitspreiden?

En kan ik t misschien beter wel samen met de psz laten gaan om niet een abrupte overgang te creeeren?

Hoe hebben jullie dat gedaan of hoe gaan jullie dat doen??!

je kan de school vragen, wat de meeste ouders doen

of hoe de school dat wennen in gedachten heeft.

hier gaat het heel anders, kan je dus niet mijn ervaring geven

ook wij hebben de psz eerder gestopt en het een beetje op de manier gedaan zoals jij van plan bent, we hielden sil zelfs nog een aardige poos smiddags thuis van de basisschool omdat ie dat nog niet trok…

op deze manier ging het hier prima hoor , maar kijk gewoon naar je kind als ze makkelijk met veranderingen omgaat kan ze het op deze manier prima aan… denk ik…

maar zo te lezen hoefen de kindjes zowiezo niet smiddags dus das al 1 probleem minder :mrgreen:

nee, de instroomgroep gaat idd alleen de ochtenden.

de school zegt dat de planning van het wennen in overleg gaat met de leerkracht.

deze gaat echter het eind van het jaar met zwangerschapsverlof.

in januari komt een nieuwe.

zal t daar dan wel mee moeten overleggen denk ik.

Dirk wordt bijna 4. Ook bij ons op de basisschool hebben ze 5 keer inlopen. Dirk gaat ook nog eens 3 dagdelen naar de speelzaal. Ik laat hem nu 5 weken lang 1 dagdeel meedraaien op de basisschool. Deze dagdelen zijn in overleg met de leerkracht. Dirk vind het helemaal super en heeft er ook geen problemen mee dat hij nog naar de speelzaal moet. Maar elk kind is anders natuurlijk. Je moet doen wat jij denkt dat het beste voor jouw kind is.

Succes ermee.

Bij ons in het dorp is maar 1 psz en 1 basisschool (naast elkaar ook nog) en wij kregen voor Jens 3 wenochtenden in 2 weken tijd, precies op de ochtenden dat hij niet naar de peuterspeelzaal ging. Zo ging hij de eerste weken voor zijn 4e 5 ochtenden per week dus naar school en psz, kwam heel mooi uit (en het werd nog Pasen ook, dus ook nog korte weken.

Als er te overleggen valt, zou ik het toch wel zo doen dat het niet op de dagen van de psz valt maar wel in dezelfde week, dan kan ze alvast wennen aan meer dagen per week.

Toch denk ik dat t voor samila beter is om duidelijk te hebben wat welke school is.

ik denk dat t verwarrend voor haar is als ze in 1 week naar 2 verschillende scholen zou gaan.

denk toch echt dat ik haar een paar weken eerder van de psz haal, dan 2 keer wennen, de volgende week 3 keer wennen en dan voor t echie.

ik heb mijn zoontje toen de ene dag de ochtend gedaan en de andere dag de middag.

zo kon hij aan beide dagdelen wennnen.

maar het verschilt ook per school de een zegt zus en de ander zegt zo natuurlijk.

ik wens je veel succes met het besluit.

liefs nicole

Samila gaat nu al een ochtend en een middag naar de psz.

heb gister doorgegeven dat ze 2 weken eerder van de psz af gaat om te wennen.

Reitze wordt in januari 4 en dinsdag ga ik met een van zijn nieuwe juffen overleggen wanneer hij komt voor de wenochtenden. De school is niet vreemd voor hem, tenslotte komen we er elke dag om Lieuwe te brengen en meestal nemen we dan ook nog wel een kijkje bij Berber en wanneer ik voor de schoolkrant bezig ben zijn Reitze en Lieuwe er meestal ook wel bij. Toch wordt het een groot verschil, want op de psz zit hij, samen met zijn broertje in een groep van 14 kids en nu komt hij alleen in een groep van meer dan dertig. Per 1 februari wordt die groep opgesplitst. Ik denk dat je het beste kunt overleggen met de betreffende leerkracht en ik geloof ook dat je je kind best uit kan leggen dat het is om vast te wennen en dat het gewoon 2 verschillende dingen zijn. Hier heb ik het er ook met

Reitze al over gehad en die heeft het ook over allebei als heel verschillende dingen en heeft er echt zin in.

Ruben gaat ook richting 4. Hier is het maar 1 keer een ochtend meelopen.

Als het 5 februari is, gaat Ruben meteen volle dagen naar school, bij Tiemen deed ik dat net zo. Heb er overigens ook geen punt van gemaakt, het ging gewoon zo. Geen gedoe over een overgang, nee gewoon school. En dat ging goed, op een enkele hapering na, maar daar ben ik nooit op ingegaan.

Ruben staat al te trappelen, hij is (door een paar knutselaktiviteiten op school) een paar keer een ochtend bij Tiemen in de klas geweest en zeurt elke dag waneer hij mag, waarschijnlijk geen enkel probleem in februari

Je kunt haar ook laten wennen als ze al 4 is! Gewoon tot haar verjaardag naar de psz, en daarna rustig aan beginnen in groep 1! Ze is nog niet leerplichtig, dus als de school dit goed vindt, zou ik dat doen denk ik.

vanmiddag heb ik kaylee haar 'uitnodiging gekregen voor haar school!

Spannend hoor…

Hier is het zo dat kinderen gelijk hele dagen naar school mogen dus geen oefenochtendjes!

De juffen bellen als het niet gaat. :thumbup:

Ik zie dat Kaylee al vier is?! Gaat ze nog niet naar school dan?!

Als het goed is krijg ik volgende week meer nieuws over hoe en wanneer.

ons joni gaat al vanaf haar 2,5 volledige dagen naar school. Dat ging gelijk goed. Maar het ligt natuurlijk van kind tot kind of ze dat wel aankunnen.

@Suwanna wrote:

Ik zie dat Kaylee al vier is?! Gaat ze nog niet naar school dan?!

Als het goed is krijg ik volgende week meer nieuws over hoe en wanneer.

ze werd in december 4,en de scholen wilden niet dat ze in de drukke maand kwam.

Ook beginnen ze morgen met een nieuwe kleuterklas met 10 kids dus alleen maar een voordeel.

Maar ik vraag mij af wie er meer zenuwachtig over is kaylee of haar mama.

Ik heb 4 hele jaren intensief voor haar gezorgd en zal het best moeilijk hebben deze week,maarja vrijdag wordt de kleine misschien gehaald anders maandag dus ik heb het straks weer druk genoeg. :wink:

Je gaat het dan wel heel druk krijgen denk ik! Succes!

Maar eh, wel spannend voor Kaylee ook zeg, ook nog een broertje of zusje er bij en dan ook nog naar de grote school.

Is ze wel naar de peuterschool geweest?!

@Nadra wrote:

ons joni gaat al vanaf haar 2,5 volledige dagen naar school. Dat ging gelijk goed. Maar het ligt natuurlijk van kind tot kind of ze dat wel aankunnen.

Zo, maar jij woont in Belgie?! Daar kunnen ze al eerder naar school of niet. Kan hier niet.

Ik hoop eerdaags een berichtje van de nieuwe juf te krijgen over een kennismakingsgesprek e.d.

Vanmiddag om kwart voor vier komt de nieuwe juf kennismaken!