welke vloer(tegels)?

In april beginnen we aan een grote verbouwing.

het meeste in gepland en geregeld alleen de vloer nog niet.

De keuze was laminaat of stenen vloer. Laminaat is afgevallen omdat die niet levenslang mee gaat, zelfs hele dure van hoge kwalitiet slijten af na een tijd. Ook met kids die alles rondslepen over de vloer, morsen, noem maar op lijtk me het maar niks voor beneden.

Dus tegels…

We hebben nu ook een stenen vloer en zijn daar erg tevreden van.



We zijn dit weekend gaan kijken naar vloertegels (keramische). Veel tegels zijn simpelweg te duur.

Mijn man vindt antraciet tot zwartkleurige tegels mooi, ik op zich ook wel maar ben wat bang dat het op een grote ruimte wel erg donker gaat zijn en alles donker gaat maken.

Het is een stuk van 17 meter op 5 breed.

Ik vind zowel vierkante tegels als langwerpige mooi. Alleen bij langwerpige zou ik dan al zo meteen niet weten of je die dan in de lengte van het huis legt of in de breedte.



Dan hebben we ook tegels gezien met ‘houtlook’. Lijkt parket of laminaat te zijn maar is gewoon steen.

Heel mooi maar wel duur (tot meer dan 100 euro per m²).

Er waren ook al een paar goedkoper varianten maar daar was nog niet veel keuze qua kleur in.

Maar het is zeker wel een optie.



En dan nog 100 andere, alle kleuren en maten…



Welke vloer hebben jullie en zijn jullie er tevreden van of niet en waarom.

Wij hebben 60 bij 60 antracieten tegels. Dan wel is waar in onze badkamer maar ik denk dat het in een grote ruimte prachtig gaat staan hoor!



TEgels zijn gewoon bij de praxis gekocht en dus ook niet mega duur. let er wel op dat als je zulke grote tegels koopt, dat ze gekalibreerd zijn :wink:

Wij hebben pas een uitbouw gedaan (is nog niet klaar wordt waarschijnlijk een rechtzaak, maar daar zal ik je niet lastig mee vallen) en hebben ook donkere tegels . (bruin.grijs blauwig)

Ik zal eens een foto op zoeken ze zijn 49 bij 49 en ik vind ze ideaal.



Op deze foto kun je het hele effect nog niet zien, maar ze maken de ruimte juist groter, we hebben nu nog paarse muren en willen als straks alles af is gewoon naar witte muren dan lijkt het nog groter.

Ikzelf zou ook voor antraciet/grijs gaan.

Ik vind langwerpig mooier dan vierkant.

Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.



Zou overigens ook voor vloerverwarming gaan.



Ikzelf heb een natuurstenen vloer (travertin) van 40x40.

Deze lag er helaas al in, had er zelf nooit voor gekozen.



Mijn man wilde er niet aan beginnen om alles eruit te slopen dus hebben we de vloer laten renoveren. Na een maand of 4 zag hij er weer uit als daarvoor.

Word heel snel mat (looppaden), veel krassen, etc.

mooie vloer ! Zwart met bruinige schijn lijkt het?

Hier komt ook een uitbouw maar in het bestaande deel komt ook nieuwe vloer (over de huidige heen).



Ik zit er ook wel een beetje mee dat ik denk dat je met een donker vloer niet veel keuze hebt qua kleuren op de muren. :think:

anneke, vloerverwarming gaat niet, we gaan in het bestaande gedeelte over de huidge vloer een nieuwe leggen.

Vloerverwarming is teveel breken en daardoor te duur voor ons budget.

Wel jammer want lijkt me heerlijk om warme voeten te hebben.

mijn oom heeft in de woonkamer ook antraciet/zwarte tegels.

een erg grote ruimte maar het staat heel leuk en netjes!

het donkere valt reuze mee, maar hij heeft ook witte muren en lichte meubels miss. dat het daarom niet zo erg opvalt :wink:

wij hebben een massied houten parket vloer. Gelukkig lag die er al in toen wij hier kwamen wonen, want die zit ook op heel wat eurootjes per vierkante meter :roll:



Over een jaar of wat zal die een keer geschuurd en gelakt moeten worden, maar dat doen we nadat de dingen als autootjes uit de gratie zijn :mrgreen: tot die tijd behandel ik de vloer 2x per jaar ongeveer met een polish. Kost haast niks (6 euro voor een fles en daar doe ik meer dan 1x de vloer mee) en dan ziet de vloer er weer picobello uit… na een maand of 4/5 wordt die dan weer matter, het is natuurlijk geen laklaag zo’n polish.



Zelf zou niet snel voor tegels kiezen… zeker zonder vloerverwarming niet.

Jammer inderdaad.



Wij hebben het ook niet namelijk en de vloer is best koud.

Alleen in de zomer is het fijn, haha.

mamaMarije, we hebben nu ook tegels, is inderdaad koud maar parket is echt geen optie hier, veel te duur. Laminaat voelt ook koud aan.

Wij hebben tegels van 60 bij 25. Leisteen look-a-like. (en echt super goed lijkend :slight_smile: )



Als je langwerpige tegels hebt net als wij, dan kan je ze in zo’n ruimte het beste in de breedte leggen. (van links naar rechts op de korte kant) je kamer lijkt dan optisch breder. Als je ze in de lengte zou leggen, lijkt je kamer nog langer en dus smaller.



Van donkere tegels wordt gelukkig je kamer echt niet helemaal donker :slight_smile:

ivoorkleurige tegels met maat 450*900 en dan in de breedte gelegd in wildverband



foto, genomen na het leggen voor het voegen

Ik zou voor donkere tegels gaan. Vierkant en dan zo groot mogelijk. Dat is erg mooi in een grote ruimte.

17 x 5 meter is dus langer dan het breed is… wij hebben een woonkamer met keuken van 14 meter lang bij 5,5 breed minus een soort van middenblok waar de hal zich bevind.

Ook hier een donkere vloer, 3 maten (60x60, 30x30 en 30x60) in verband gelegd. Mooie vloer, maar wij hebben ons dus verkeken op de lichtinval door de lengte van het huis.

Er komt zuidelijk veel licht binnen, dit reikt ongeveer tot 6 meter van de woonkamer en dan komt er dus pas 8 meter verder weer lichtinval binnen van het noorden.

Dit noorderlicht komt niet verder dan de keuken (pakweg 3,40 diep)

Het resultaat is dat het middenstuk, tussen die 6 en 3,40 niet goed word belicht en erg donker oogt, JUIST door de vloer.



Ik zou als ik nu opnieuw een vloer moest kiezen niet meer voor heel donker/antraciet gaan, maar voor een middenkleur of donkerzand of zo.

Zeker in de wintermaanden heb ik in het tussenstuk altijd de lampen aan en ben er echt wat teleurgesteld over.

Witte wanden doet ook niet genoeg.



Zeker wel iets om naar te kijken, hoe is de lichtinval, hoe ver komt de zon binnen.

Bij ons is het echt goed te zien, als de zon schijnt kun je bij wijze van een streep trekken tot waar de zon reikt.

Onze tegelvloer. Niet zelf uitgekozen maar door de vorige bewoners. Erg fijne kleur! Je ziet er weinig (vuil) op en is goed schoon te houden (is zuig bijna dagelijks en dweil zeker 2-3x per week, met 2 kids en een kat). Ik had zelf alleen nooit gekozen voor diagonaal leggen gekozen… Verder een top vloer! :thumbup:



(foto is gemaakt tijdens verhuis vandaar de rommel)

Om je een beeld te geven, dit is de vloer die wij hebben.

Dit is trouwens niet ons huis, heb hem van internet.



De onze glanst alleen niet overal zo mooi meer…



Hier zie je die van ons nog wat beter:

cell, da’s hier dus ook zo… Vanachter lichtinval en vanvoor via de keuken maar het middenstuk is altijd donkerder …

Heb je een foto van jouw vloer? Ben wel benieuwd.



Anneke, zo’n blinkende vloer is niks voor hier… Wel heel licht !

crien, handige vloer lijkt me dat.

De onze die we nu hebben is ook echt een vloer waar je niks op ziet… zou eigenlijk dezelfde welw eer willen maar is niet meer te krijgen.

Eneige waar ik me aan stoor zijn de voegen, waren lichtbeige voegen en nu door vuil en stof donkergrijze geworden en dat oogt veel minder mooi dan met beige voegen. maar zelfs schuren met tandenborstel helpt niks.

Onze voegen waren ook grijs, dacht al 3 jaar dat dat zo hoorde…



Tot ik erachter kwam dat ze wit waren.



De mensen die onze vloer kwamen renoveren hadden ons aangeraden om eerst de voegen schoon te maken met ammonia.

We zijn op handen en knietjes en een lap voor ons gezicht de hele kamer door geweest. Wij hadden van die nagelborsteltjes, redelijk fijn vast te houden en vrij hard.



Onze vloer werd daarna wel weer in orde gemaakt, niet geschikt om het daarna zo te laten want wij hadden matte plekken en krassen daardoor.