welke leeftijd??????????

hoi hoi

ik heb een vraagje welke leeftijd staat er voor dat ze een beetje zindelijk worden of is dat totaal verschillend ???

want me dochtje is nu bijna 22 maandjes en ze weet wat je op een wc moet doen maar er zelf op gaan zitten dat wil ze niet

groetjes hennie

Pfff Hennie,

Emma is nu 2,5 jaar, plast al meer dan een jaar op de w.c., maar zindelijk worden. ho maar!!!

De luier is wel erg makkelijk hoor! Morgen ga ik een dagje zonder proberen. De twee vorige keren had ze meteen diarhee en lag mijn hele huis vol! :wall:

Het ligt echt aan het kind, hoor. Ikzelf was met 1,5 jaar al zindelijk.

Ik denk zelf niet dat het aan het kind ligt, ja gedeeltelijk. Maar vroeger waren de moeders meer thuis en hadden meer tijd om hun kinderen zindelijk te maken, ik was al met een jaar zindelijk, maar of dat zindelijk was in de echte zin van het woord dat betwijfel ik!

Ik heb Maro altijd verteld over de wc wat hij daar moet doen enz enz, hij ging ook vaak mee. Deed het zelf ook wel eens op het potje maar dat was niet zo’n succes, hij vond de grote C zolas hij het noemde veel mooier! En met 2 jaar zei hij ineens mama ik moet plassen, pakte me bij de hand want ik moest hem naar de grote C brengen! Sinds dien gaat hij op de wc, met hier en daar een ongelukje, soms 2 maar verder gaat het heel goed, hij is sinds 2 weken nu ook s’nachts droog, hij is nu 3 jr en 5 mnd.

die van mijn nicht is 9 en is nog steeds niet zindelijk

Tja die van mij is over drie maanden twee en ik hij weet wel wat je op de wc doet maar zelf aangeven wanneer hij moet lukt nog niet.

Mij werd altijd verteld dat kinderen met 1,5 jaar zindelijk kunnen zijn maar nu las ik laatst in een boek dat ze tot 2 jaar de spieren aldaar om het op te houden nog niet onder controle hebben en dus niet op tijd kunnen zeggen dat ze moeten.

Maar vanaf zijn tweede ga ik wel zoveel mogelijk met hem proberen want hij wil zelf ook die pamper niet meer aan maar als ie het echt nog niet op kan houden heeft het weinig zin toch?

Groetjes

Vanessa

[/img]

Jelle was overdag droog toen hij 2,5 was en drie toen hij 's nachts ineens ook geen luier meer hoefde…

(alleen het poepen op de wc heeft wat langer geduurd, dat deed hij liever in een luier)

Thom was overdag droog met ongeveer 2,5-3 jaar en 's nachts met 3,5 jaar.

Ik heb mijn oudste zoon vanaf dat ie 2,5 was elke avond voor het slapen gaan op het potje gezet en hij deed na een paar keer al een plasje. Het duurde soms wel even, maar in die tussentijd werkte ik mooi aan mijn buikspieren :smiley: .

Toen ie 3 jaar en 2 maanden was, was ik er klaar mee met wachten tot ie het zelf zou aangeven en heb ik hem onderbroekjes aangedaan en de pot beneden gezet. Maar meneer wilde gelijk op de wc (eerste weken met verkleiner, maar die mocht ook al heel gauw weg omdat ie bij anderen ook zonder zat) en ook gelijk poepen en plassen en dag en nacht!

Mijn jongste zoon (februari 2003) zegt nu ook te willen en ik zet hem soms wel eens op de wc maar na 1 seconde roept ie al ‘mama kaar’ (hij hoort zijn broer dat wel eens roepen, die kan het wel zelf maar laat liever zijn kont afvegen) en wil ie eraf zonder dat ie wat gedaan heeft. Ik zit nog te twijfelen of ik nu al met zindelijkheidstraining zal beginnen, want als de baby er is kan ik niet tijden bij een potje of wc staan wachten.

En ik vind rond de drie jaar een mooie leeftijd om zindelijk te worden.

nou dat is minder

Vandaag op het consultatieburo vroeg de arts of ik al begonnen was met zindelijkheidstraining. Malin is nog maar anderhalf ik vind het zelf nog veel te jong… Ze moet het wel begrijpen, volgend jaar zomer vind ik vroeg genoeg, dan is ze ruim 2 jaar…(alweer :think: )

Misschien is dat weer nieuw, want ik de boekjes over zindelijkheid die ik van het CB had meegekregen stond in dat je pas moest beginnen als het kind het zelf aangeeft eraan toe te zijn en dat het ook niet te jong moet zijn omdat het dan geestelijk frustraties kan opleven omdat het er lichamelijk (tot 2,5 jaar schijnen ze nog niet echt controle over bepaalde spieren te hebben die nodig zijn om je poep op te houden) nog niet aan toe is.

Dit even uit mijn hoofd hoor.

Isa is 1,5 en heeft al 2 plasjes op de wc gedaan (vandaag en gister) Dus dat is wel vroeg als ik dat nu zie!

Isa geeft ook zelf aan wanneer ze moet plassen!

Loopt ze naar de deur van de wc en gaat ze lopen brabbelen!

Het is toch wel afhankelijk van het kind.De ene is er sneller aan toe als de ander.Ik ben begonnen met zindelijk proberen te krijgen toen ze op de peuterspeelzaal kwam te zitten.Dat was een goed begin want ze zag de andere kindjes ook naar de wc gaan dus toen wilde ze dat ook wel proberen.In het begin vond ik het nog wel lastig.Ze was er eentje die als ze een luier om had het ook in haar luier deed.Op een gegeven moment had ik er genoeg van en ben ik begonnen met thuis geen luier aan te doen.Op een gegeven moment gin dat zo goed dat ik een keertje vergat om haar luier aan te doen toen ik een boodschap ging doen.Gevolg was dat ik in het centrum snel een wc moest zoeken maar het is goed gekomen.Toen ze overdag goed zindelijk was(en dat was voor haar 4de)ben ik begonnen de nacht geen luier aan te doen.De eerste maanden wel twee keer en soms meer keren per nacht ff laten plassen.De nacht gaat nu goed en over het algemeen hoeft ze niet te plassen s’nachts.Wat ik wel merk is dat ze zo vast slaapt dat ze niet echt wakker wordt als ze moet plassen(ze is nu 5)Ze gaat liggen jammeren.Als ik haar niet hoor plast ze wel in bed.Als ik haar wel hoor ga ik naar haar toe en maak heer wakker.Ze gaat er dan zelf uit en naar de wc.Maar ja hoe leer je een kind wakker te worden om te plassen.

hallo

ik werk zelf op een kdv en heb dus heel veel te maken met zindelijk worden

laatst stond er in een vakblad een artikel er over …

de gemiddelde leeftijd om zindelijk overdag te worden is 3 jaar en 3 maanden en sávonds en s’nachts is met 3 jaar en 9 maanden .

verder bleek uit het onderzoek dat het vanuit de kinderen het zelf moet komen ,dat de intresse er moet wezen om dit te doen .

wel kan je kinderen trainen ook al is de in tresse er niet en je kan ze echt droog krijgen maar dat leverd vaak veel stress op …

en daar ben ik het mee eens ik heb kids gehad die waren enorm getraind maar die raakte helemaal in paniek als ze bijvoorbeeld diaree hadden omdat ze het dan toch nog niet konden ophouden…

verder bleek dat zindelijk worden meer gebeurd in de zomer dat in de winter ivm minder kleding zijn kinderen zich er bewust van het gebeuren beneden .

ik heb kinderen gehad op de groep die met 1 jaar en 8 maanden zindelijk waren maar dat is echt uitzondelijk 1 in het jaar zullen we zeggen (van de 40 kinderen )meete zijn idd rond de drie jaar …

En daarbij zijn de meisje ook vaak qua leeftijd sneller dan de jongens.

Gerben is net sinds deze zomer echt zindelijk. Alleen als hij in bed ligt, heeft hij nog een luier. Dat komt nog wel als we alle drukke dagen voorbij zijn en hij ook overdag in bed niets meer krijgt van mij.

nou ,dat was volgens het onder zoek niet zo qua leeftijd , in mijn ervaring zijn ze er ook niet sneller dan jongens ,denk dat dat toch een mythe is …

het ligt gewoonweg hel erg aan het kind wat ik altijd wel opvallend vind kinderen die vies zijn van vieze handen bijvoorbeeld zijn binnen no time zindelijk…

Nou de jongste zoon van mij is een grote viespeuk (vooral bij het eten en buitenspelen) dus het zal nog wel een tijdje duren voordat ie zindelijk is :mrgreen: !

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hallo mama’s,

Goed topic! Wij zijn wel al bezig met het potje, maar meer voor de leuk dan echt oefenen. Luke is bijna 15 maanden dus het is nog wat vroeg. Maar omdat hij vaak tegen de bad rand aan staat te plassen als ik het bad vol laat lopen zet ik hem even op het potje. Op mijn werk (kdv) beginnen we zo rond de jaar en negen maanden. Als een kind zindelijk is voor zijn 2e is dat vroeg. Wat jullie al zeggen toen wij klein waren was dat anders. Moeders waren thuis en ze hadden nog geen wegwerp luiers. Zelf zou ik het wel fijn vinden als luke zindelijk is voordat hij een brusje krijgt. Aangezien ik nog niet zwanger ben heeft hij nog wel even. :mrgreen: Maar zo rond de 2,5 zou wel mooi zijn. Rond de 2,5 a 3 is normaal om overdag zindelijk te zijn en snacht’s kan soms wat langer duren. Belonen met stickers als je kindje iets op het potje gedaan heeft werkt er goed, misschien een tip. Gewoon ondergoed en soms zonder luier en dan een joggingbroek is ook handig om te oefen. Hup luier af en dan maar proberen. Dan is het wel het handigste als je vakantie hebt en er dus de tijd voor hebt. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je kind nog niet zindelijk is. Uiteindelijk zijn ze voordat ze naar de kleuterschool gaan eigenlijk altijd wel zindelijk.

liefs ilona

wij zijn ook nu pas begonnen met Jonas op potje en het is al 2 keer gelukt!

Alles op zijn tijd :wink: