Welke kolf is het best?

Eigenlijk wil ik al voor de bevalling een kolf in huis hebben. Ik wil alles op alles zetten om de bv heel lang vol te houden, en na een toch wel moeilijke start bij J. en een dramatische kolftijd (als in: het ging gewoon níet, echt niet :? ) wil ik nu zo min mogelijk aan het toeval overlaten. De eerste de beste kolf halen in de kraamweek omdat we toch besluiten er een nodig te hebben heeft dus niet de voorkeur.



Welke kolf raden jullie aan/af? En waarom? Het enige wat ik voor nu weet is dat ik een electrische wil. Of is een handkolf juist erg fijn voor als je ergens bent en op knappen staat en er geen baby voor handen is? Enzo?

Heb een paar dagen een Medela enkele elektrische kolf van schoonzus geleend. Beviel opzich wel goed, alhoewel de flesjes soms te klein waren voor de hoeveelheid (en als je dan moet stoppen om de boel te legen, en opnieuw moet beginnen kan je toeschietreflex weg zijn), en het borstschild te klein (maar goed, dat was te verhelpen).



Ik heb zelf een Avent Elektrische. Op zich wel tevreden, er zitten ook iets van batterijen/accu bij voor als je geen stopcontact in de buurt heb (alhoewel ik dat nooit gebruikt heb). Heb er regelmatig mee gekolfd zonder echt problemen.



Was er dus opzich wel tevreden mee, hij staat nu toch in de verkoop omdat ik een dubbele kolf aan wil schaffen. :slight_smile: Dat zal een Medela Freestyle worden.

Ik heb de medela swing. Kan met batterij en met stopcontact. Ik ben daar wel tevreden over. Nooit echt problemen mee gehad. Bij Sean had ik een moeilijke start en had toen een dubbele elektrische kolf (van medela) gekolfd (zelfde als die ze in het zkh hebben).

ik heb ook de medela swing, vind dat echt een hele fijne kolf. heb er tot Jayden 9 maanden was op het werk mee gekolfd. je kan er ook van die grote flessen van de kruidvat op aansluiten, vond ik erg makkelijk als ik 's ochtends ging kolven en boven de 200 ml uitkwam, want dan hoefde ik geen flesje te wisselen :slight_smile:



als ik nu weer zou mogen kiezen, zou ik zelf voor medela freestyle gaan, al is het alleen maar om op mijn werk sneller klaar te zijn met kolven.

Ik heb de avent van philips en ben daar heel tevreden over. Ik gebruik hem altijd elektrisch, maar hij is heel simpel “om te bouwen” tot een handkolf wat heel praktisch is als je eens geen stopcontact in de buurt hebt. Er zit ook een adapter voor batterijen bij, maar die heb ik nooit gebruikt.

Heb de handkolf van avent gebruikt, was er heel tevreden over. Ga hem deze keer weer gebruiken. Heel makkelijk in gebruik en schoon te houden. Ging gewoon mee met de sterilisatie van de flessen.

Ja dat vind ik ook van de avent, makkelijk schoon te maken en geen gehannes met draadjes die je uit moet spoelen enzo

Hier ook avent fan :wink: makkelijk te bedienen, ik heb idd de versie met zowel elektrisch als handkolf en tas en aparte batterij zodat je geen stopcontact nodig hebt. Is wel een uitgave maar dan ben je ook klaar.

Handkolf is leuk voor even de spanning eraf halen, maar een hele voeding ermee kolven is erg zwaar voor je handen.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ik wel eens een medela gehoord heb en die is stiller tijdens het kolven dan de avent. En de meeste huurkolven zijn ook van medela, hoewel ze hier dus wel avent hadden. Maar dat is voor het geval je een zwaardere kolf nidig hebt in de kraamweek.

ja Avent! Hier handkolf. Had ik bij t ook. Wilde bij s een elektrische. De ardo is het geworden, met heerlijk kolf geluid dus. voelde me net een koe. helemaal toen manlief heel lief vertelde neit wist dat hij getrouwd was met de campina melkunie koeien, je kon me opvegen en kolven ging niet meer haha.

Weer de avent gekolfd en waar ik met ardo maar 40 kolfde op gegeven moment kolfde ik nu weer 150! Dus ja… avent!!

Hier een handkolf gehad van Avent, fijn ding. Ook een medela elektrische enkele ( ouder model ) die vond ik minder geweldig.



In het ziekenhuis een pump in style? gebruikt van medela, dat was wel een geweldig ding maar voelde me idd wel een beetje een melkkoe :? Kolfde daar wel geweldig mee!

Hier ook de medela swing bevalt prima, ik gebruik de kleine flesjes die er officieel bij horen maar zelden, schroef er gewoon standaard een simpele grote fles aan van hema of kruidvat oid. zeker nu met de tweeling heb ik aan zo’n klein flesje echt niet genoeg, wisselen vind ik niks, als je even niet zit op te letten en hij raakt te vol krijg je overstromingen. Als ik deze niet nog had gehad was ik nu misschien wel voor een dubbele gegaan, maar dit gaat op zich prima.



Ik ben trouwens begonnen met de mini electric, een krijgertje en best geschikt voor incidenteel gebruik maar om regelmatig mee te kolven toen ik weer aan het werk was vond ik die niet effectief genoeg, maakte ook nog es erg veel geluid.



Als je moet kolven om de bv op gang te krijgen zou ik toch gaan voor een grote dubbele huurkolf van de thuiszorg, die zijn daar gewoon geschikter voor. De slangen/schelpen moet je wel zelf kopen, maar iig die van medela zijn universeel en kun je ook bij de andere modellen gebruiken (zag een site die ook alleen de 'body’s van bv de swing verkocht voor het geval je van de huurkolf de schelpen etc al had, maar ik vind extra schelpen en ventielen juist wel handig)

Het hangt er echt ook vanaf wat je ermee wilt.

Als je af en toe wil kolven en verder vooral live geeft zou een enkele kolf prima zijn maar als je nu al weet dat je wilt kolven als je weer aan het werk bent zou ik echt voor een dubbele elektrische gaan.



Ik ben begonnen met een enkele, elektrische kolf van Avent welke je ook als handkolf kan gebruiken. Prima kolf en makkelijk als je ergens bent en even snel wil kolven maar toen de ellende met drinken met L. lang aan bleef houden en ik echt veel (full time) kolfde heb ik na een maand of 7 toch nog een elektrische dubbele kolf aangeschaft. Een Medela Freestyle. Geweldig en wil echt niet anders meer! Kan hem zeker aanraden.



Anders gewoon eens overleggen met een lactatiekundige wat die adviseert, heb ik ook gedaan en de kolf bij haar gekocht. Kan hem nu ook weer gratis laten nakijken op zuigkracht en laten schoonmaken etc.



Succes met kiezen!

Hier ook een avent fan, zowel de hand als de electrische. Ik vond de medela persoonlijk minder, maar dat was een handkolf. Moest veel meer kracht zetten, terwijl de avent met een vinger te bedienen is. Elektrische variant had ik met een werk tas met koel elementen.

Ik denk niet dat ik zal kolven om de productie op gang te brengen, dan gewoon de baby vaker aanleggen. Het is met name om de bv vol te kunnen houden als ik eenmaal weer ga werken, zo te lezen kom ik er dan niet met een handkolf. Dank voor alle tips, ik ga eens alles op een rijtje zetten en het eea vergelijken! :slight_smile:

Ik wil me gaan verdiepen in de medela swing. De freestyle is écht boven mijn budget, en enorm veel zal ik niet gaan werken dus ik kom er wel met een enkele. Tenminste, ik vind dat ik het daar maar mee moet doen, want budget.



De kraamzorg werkt met medela kolven, dus zal ik de kraamweek een dubbelzijdige moeten gebruiken dan heb ik iig al het een en ander liggen. Las ook dat op de Avent-kolf alleen de Avent-flessen passen? Lijkt me niet fijn. :slight_smile:

Op de avent kolf kunnen ook de VIA bekers ( met adapter ) maar geen smalle flessen idd.



We hadden de mini electric van medela bedacht ik me later, hij werkte wel goed hoor maar wat een herrie maakte dat ding…



Maar goed, Thijs dronk niet geweldig de 1e dagen uit de borst en heb toch met die mini elektric ( en Thijs die wel wat poogde te doen ) de borstvoeding op gang gekregen Halverwege de 2e dag dronk hij wel goed zelf gelukkig maar alsnog in de kraamweek wel de kolf al gebruikt.



Bij Jesse in het ziekenhuis gelegen en toen dus ziekenhuis kolf en al voelde ik me een melkkoe, die kolf voelde wel veel fijner en maakte ook een stuk minder herrie en werkte ook sneller… Maar dat was me wel een aparaat zeg… :shock:

@D. wrote:

Las ook dat op de Avent-kolf alleen de Avent-flessen passen? Lijkt me niet fijn. :slight_smile:




Waarom zou dat een probleem zijn? Hoeveel soorten flessen wil je hebben?

Ik heb gewoon ook Avent flesjes erbij gekocht, een startbox met verschillende soorten en later wat grotere flesjes voor het kolven op mijn werk.

Je kolft zelden precies een voeding, je bent meestal wel aan het overgieten in andere / kleinere flesjes. Dus als je kindje niet uit een Avent fles wil drinken, ja dan moet je een andere drinkfles hebben. Maar die hoeft niet persé aan de kolf te kunnen.

@Marlous79 wrote:

@D. wrote:
Las ook dat op de Avent-kolf alleen de Avent-flessen passen? Lijkt me niet fijn. :slight_smile:




Waarom zou dat een probleem zijn? Hoeveel soorten flessen wil je hebben?

Ik heb gewoon ook Avent flesjes erbij gekocht, een startbox met verschillende soorten en later wat grotere flesjes voor het kolven op mijn werk.

Je kolft zelden precies een voeding, je bent meestal wel aan het overgieten in andere / kleinere flesjes. Dus als je kindje niet uit een Avent fles wil drinken, ja dan moet je een andere drinkfles hebben. Maar die hoeft niet persé aan de kolf te kunnen.




Goede vraag op zich, ik merk dat ik geen ijzersterke argumenten heb om die mening te onderbouwen. :slight_smile:

Ik vind dat ook niet zo’n probleem, ik bewaar de melk in de bekers van avent en giet het dan over in een fles

Hier weer de avent handkolf… Vond deze het lekkerste

Heb niet echt gangbare borsten en kon zo echt zelf aanvoelen of hij goed zat en het ritme bepalen waarbij ik de beste productie had.