Welke gastouders ook bezig met examentraject?

@trix wrote:

Nou ik denk dat jij er meer van begrijpt dan ik.

Mijn werkplanning ziet er iedere dag hetzelfde uit.

Ik werk 3 dagen en daar zit weinig verschil in.

Heb jij er dan veel verschil in zitten Purple ?

Ik heb alle drie de dagen dat ik kindjes opvang een verschillend aantal kinderen dus die werkplanning ziet er wel telkens anders uit. De meeste dingen staan wel vast zoals de tijd dat we fruit eten of middageten. Maar spelmomenten zijn bij mij wel altijd anders. Ik heb de werkplanningen voor opdracht twee nu wel gemaakt maar het zou bij mij niet echt werken als ik ze altijd zou maken met twee baby’s die altijd op verschillende momenten slapen. Ik kan de spelmomenten dus wel in mijn werkplan zetten, de vraag is of die momenten ook plaatsvinden en zo ja of dat op dat tijdstip ook gebeurd. Ik heb ook de slaaptijden van de baby’s er in verwerkt maar ook die veranderen nog wel eens.

Ja je hebt gelijk door de andere leeftijden heb je iets verschil.

Dit kan ik aangeven in andere dagen.

Verder is heel veel hetzelfde.

De éne keer ga je knuselen de andere keer liedjes zingen daar kan je ook een verschil in maken.

@lydia wrote:

@Soleil wrote:
Ik ben vraagouder, vind het jammer dat jullie nu verplicht zijn om deze opdrachten te doen om gastouder te mogen zijn, terwijl jullie van tevoren prima voldeden :hug: . Heel veel succes, deze opdrachten heeft mijn gastouder een paar weken geleden ook gedaan.

Ik ben zelf ook vraagouder. En ik ben er van overtuigd dat mijn gastouder, en met haar vele anderen, het tot nu toe geweldig deden en nog doen. Daar gaat het natuurlijk niet om he…

Ja jij wel, dat geloof ik ook wel, maar de maatregel op zich vind ik heel vervelend. Maar nu zal ik daar over ophouden, ik wens jullie dames veel succes, en jou met het beoordelen.

er is nog geen discussie over, of wel :mrgreen: ?

Bedankt verder hoor :-*

@lydia wrote:

er is nog geen discussie over, of wel :mrgreen: ?

Bedankt verder hoor :-*

Hint? :mrgreen:

Nog een vraagje over die dagevaluaties. Je moet daarin de reactie van het kind, observatie van gastouder en de mening van de gastouder verwerken. Mag ik het dan bijvoorbeeld zo opschrijven:

8:30 Activiteit

reactie kind:

Observatie gastouder:

Mening gastouder:

Of is het de bedoeling dat het in een klein verhaaltje wordt beschreven?

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel?

Purple ik vind de manier die jij aan geeft erg duidelijk.

Zo wil ik het ook gaan doen.

Op die manier heb je voor elke actie die je beschrijft een mening nodig. Beschrijf in logische volgorde jouw terugblik op de dag. Bij eten is de observatie praktisch te beschrijven: “Pietje heeft een boterham met kaas gegeten en een halve beker melk”. Je mening kun je ook onderin de evaluatie zetten; wat ging goed, wat kam beter, wat wil je een volgende keer anders doen etc.

Overigens is er niet hèt perfecte verslag. Doe het op de manier die jij prettig vindt werken.

@lydia wrote:

Op die manier heb je voor elke actie die je beschrijft een mening nodig. Beschrijf in logische volgorde jouw terugblik op de dag. Bij eten is de observatie praktisch te beschrijven: “Pietje heeft een boterham met kaas gegeten en een halve beker melk”. Je mening kun je ook onderin de evaluatie zetten; wat ging goed, wat kam beter, wat wil je een volgende keer anders doen etc.

Overigens is er niet hèt perfecte verslag. Doe het op de manier die jij prettig vindt werken.

Ja dat dacht ik ook al. En dan zou je ook bij elke actie een reactie van het kind moeten zetten een kind geeft natuurlijk niet altijd een reactie.

8:30 We gaan met zijn allen een boterhammetje eten en wat drinken. Hanna wilde graag “choco� op brood en heeft haar boterham met chocopasta toen ook helemaal opgegeten. Haar beker roosvicee heeft ze ook leeggedronken. Ik vind dat het drinken uit een beker steeds beter gaat.

Dus dan zou het zo dus goed moeten zijn? Erin staat een reactie van het gastkindje, mijn observatie en mijn mening.

Wat is volgens jou de reactie van het kind?

Helemaal aan het einde van de dagevaluatie nog wel even opschrijven wat goed ging/beter kan etc.

@lydia wrote:

Helemaal aan het einde van de dagevaluatie nog wel even opschrijven wat goed ging/beter kan etc.

Ik begrijp uit jouw reactie dat als ik schrijf dat hanna “choco” op brood wilde dat geen reactie is van het kind. Tjonge ik vind het moeilijk. Ik ben al vanaf donderdag bezig met die dagevaluatie. Mijn gastkindje geeft gewoon weinig reactie. Ze kijkt eens blij als we wat leuks gaan doen of gaan eten maar dan zou ik overal bij moeten zetten dat ze blij kijkt en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling?

@purpled82 wrote:

@lydia wrote:

Ik begrijp uit jouw reactie dat als ik schrijf dat hanna “choco” op brood wilde dat geen reactie is van het kind. Tjonge ik vind het moeilijk. Ik ben al vanaf donderdag bezig met die dagevaluatie. Mijn gastkindje geeft gewoon weinig reactie. Ze kijkt eens blij als we wat leuks gaan doen of gaan eten maar dan zou ik overal bij moeten zetten dat ze blij kijkt en dat lijkt me toch ook niet de bedoeling?

Volgens mij is het voldoende dat je vermeld of ze tevreden was, rustig of verdrietig. Of niet Lydia? Zo doet onze go. het namelijk. Veel succes en vind het echt top van je dat je je zo inzet!

Nou ik ben nog druk bezig met de opdrachten. Ik vind het echt moeilijk dan ik dacht toen ik de opdrachten voor het eerst zag. Opdracht één heb ik zo goed als af.

Opdracht twee kan ik nog niet afmaken aangezien ik volgende week pas het “werkoverleg” heb. Ik heb als bespreekpunt een vraag over hoe anderen iets zouden doen. (Ik vang twee baby’s op, die wil ik samen op één kamer laten slapen maar aangezien zij beiden even huilen voordat ze in slaap vallen houden ze elkaar wakker. Daarom staan de bedjes nu door het hele huis vespreid. Ik wil van andere gastouders weten hoe zij dit zouden oplossen. Is dat wel een goed bespreekpunt?).

Bij opdracht 3 heb ik de twee dagevaluaties af en die heb ik aan mijn vraagouders gegeven zodat zij even rustig kunnen kijken wat zij anders zouden willen zien of wat zij anders doen. Maar nu twijfel ik weer over de opzet van die evaluaties. Het lijkt vrij veel op mijn werkplanning alleen schrijf ik daarin wat ik wil gaan doen en nu wat ik daadwerkelijk gedaan heb op welk tijdstip en de reactie van het kind (niet overal bij), observatie en mening (onderaan). Voorbeeldje:

9:30 Buiten spelen

Ik vraag de kindjes of ze buiten willen spelen en Kindje roept enthousiast “Jaaa!�. Ze genoot zichtbaar van het buiten spelen. Ze speelde overal wel mee maar voornamelijk met de driewieler. Ik heb het idee dat Hanna buiten spelen leuker vind dan binnen spelen.

Is dat op deze manier wel goed?

En verder vroeg ik me af… Opdracht 4 en 5 kun je niet van te voren maken en met je werkmap inleveren. Maar bij het gesprek van opdracht 4 moet je kunnen aangeven hoe je de onverwachte situatie in je werkplanning zou zetten. Maar een werkplanning maak je toch vooraf? Hoe kan ik dan aangeven hoe ik het zou aanpassen in mijn werkplanning :think:

Ik denk dat ze bedoelen hoe je dan handelt als je je werkplanning niet helemaal kunt uitvoeren. Oftewel of je flexibel kunt zijn. Bijvoorbeeld jij hebt je werkplanning klaar en daar staat in dat je naar de kinderboerderij gaat. Maar Pietje voelt zich niet goed en heeft onverwachts een slaapje nodig. Houd je je dan aan de werkplanning zoals hij opgesteld is want het staat er nou eenmaal, of pas je je planning zo aan (en hoe) dat Pietje zijn rust kan krijgen. Deze situatie had mijn go laatst en zij heeft dus haar planning zo aangepast, dat de kinderboerderij verviel maar mijn jongste thuis bleef en daar heeft ze de rest weer op aangepast (gelukkog maar, planning is een middel, geen doel :slight_smile: ).

Als jij van tevoren al kunt bedenken hoe jij met een onverwachte situatie om zou gaan, is er niets aan de hand denk ik.

Zeg ik het zo goed Lydia?

ik ben er ook zo lang mee bezig geweest en het is allemaal zo dubbel onlogisch ik ben er klaar mee heb het pas allemaal opgestuurd krijg ik vrijdag weer een envelop in de bus dat er nog het een en ander mis in mijn antwoorden en blaadjes uit mijn map terug heel leuk maar wat mist er dan ?? dat staat er weer niet bij :eh: maar morgen maar ff naar kijken en maandag weer terug sturen …

ik heb in ieder geval ehbo gehaald dus die pakken ze me niet meer af :dance:

nu dit saaie stof nog

@ingemamavan2 wrote:

ik ben er ook zo lang mee bezig geweest en het is allemaal zo dubbel onlogisch ik ben er klaar mee heb het pas allemaal opgestuurd krijg ik vrijdag weer een envelop in de bus dat er nog het een en ander mis in mijn antwoorden en blaadjes uit mijn map terug heel leuk maar wat mist er dan ?? dat staat er weer niet bij :eh: maar morgen maar ff naar kijken en maandag weer terug sturen …

ik heb in ieder geval ehbo gehaald dus die pakken ze me niet meer af :dance:

nu dit saaie stof nog

Tjee wat vervelend zeg. Heb jij achterin de werkmap ook de beoordelingsformulieren zitten? Want daar staat wel precies op waar je de punten voor kunt krijgen. Zoals bij opdracht 3 moeten er minimaal 2 reacties van het kind in je evaluaties staan of bij je refelectie van opdracht 1 daar moet in staan waarom je zo te werk bent gegaan, wat je wilde bereiken en of hoe je het een volgende keer zou doen. Ik heb al die beoordelingspunten even op een rij gezet per opdracht en zo gekeken of ik die punten er ook in had staan.

Soleil, bedankt voor je antwoord!

Niemand die me verder met mijn andere vragen kan helpen? Ik zit nu vooral nog met het probleem dat ik niet weet of ik van 1 of meer kindjes een dagevaluatie moet maken. Ik namelijk 1 wat ouder kindje en 2 baby’s die vooral eten/slapen. Daar komt bij dat ik vanaf morgen vakantie heb en na mijn vakantie niet meer genoeg tijd heb om die werkmap af te maken als ik nog deze opdracht moet doen. Heb nu twee dagevaluaties maar beide dus van hetzelfde kindje.

de beoordelingsformulieren nee die zaten er niet in dus ik heb geen idee ik heb het gewoon ingevult en opgestuurd

ik zie het wel

De dagevaluaties letterlijk nemen; per dag, niet per kind. In een dagevaluatie verwerk je alles wat je met de kinderen onderneemt.