Welke gastouders ook bezig met examentraject?

Wie is er ook bezig met het examentraject voor gastouders?



Ik kom echt niet uit de derde opdracht. Ik snap gewoon niet wat nou precies de bedoeling is. Is er iemand hier ook mee bezig en kan mij een eindje op weg helpen?



En dan is er nog een opdracht waarbij je een werkplan moet maken. Dat lukt me wel maar het is de bedoeling dat je de uitgangspunten van het pedagogisch beleidsplan van je gob erin verwerkt. Eén van die punten is bijvoorbeeld: Een gevoel van emotionele veiligheid of gelegenheid tot het ontwikkelen van persoonlijke competentie. Hoe is het nou de bedoeling dat ik dat in dat werkplan verwerk?



Ik vind het gewoon zo moeilijk, ben al zolang van school af en ik ben gewoon zo bang te zakken voor dit traject dat ik de hele dag aan het piekeren ben over die opdrachten.



Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen.

Wat is de opdracht? Welke opdrachten heb je gedaan en wat moet er nu?



Wanneer biedt jij als gastouder emotionele veiligheid? Weet je wat dat betekent voor jou als gastouder?



Ik heb net zo’n 60 werkmappen nagekeken (ben assessor gastouders) en ik wil je wel even helpen denken.

De opdracht is:


  1. vraag aan de ouders van de kinderen op welke wijze de eet- en drinkmomenten en spelmomenten thuis gebeuren.
  2. Maak 2 dagen een evaluatie van de activiteiten die u gedurende de opvanguren met uw gastkindjes uitvoert tijdens de eet- en drinkmomenten en spelmomenten.
  3. Maak een aangepaste werkplanning waarin de opbrengst van uw evaluatie duidelijk te zien is.
  4. Schrijf onder uw nieuwe werkplanning uw eigen mening over de evaluatiegegevens, de aanpassingen die u hebt gedaan in de werkplanning en het resultaat dat u met deze aanpassing wilt bereiken.



    Het resultaat:

    twee dagevaluaties

    twee verslagen van evaluatiegesprekken met de ouders

    een aangepaste werkplanning met duidelijke opbrengst van de evaluatie

    Uw eigen mening over de evaluatie gegevens en het resultaat dat u wilt bereiken.



    Ten eerste snap ik hier al niet of het nu om één kindje gaat of om dat het om twee kindjes moet gaan. Dan begrijp ik dus punt 1 wel. Dan neem ik vervolgens aan dat ik een dagevaluatie moet maken met alleen de eet/drink/spelmomenten. Maar moet dat dan zijn hoe het normaal hier gaat of moet dat al aangepast zijn? En vervolgens moet ik dus een nieuwe werkplanning maken waarin de opbrengst van die evaluatie te zien is? En daar ben ik het draadje dus helemaal kwijt.

Ja, die ken ik :mrgreen: dat is de nigos-route (zelfde als van ons) Ik ben straks even weg maar dit kan ik je goed uitleggen. Ik kom er op terug, goed?

@lydia wrote:



Wanneer biedt jij als gastouder emotionele veiligheid? Weet je wat dat betekent voor jou als gastouder?




Ik probeer de hele dag door emotionele veiligheid te bieden. Voorbeeld: Kindje is gevallen, ik troost haar door haar een knuffel te geven.



Maar hoe verwerk ik dat in een werkplan? Ik kan in mijn werkplan niet schrijven:



9:15 even het kind emotionele veiligheid bieden



Ik heb mijn havo nooit afgemaakt en ik voel me nu gewoon echt nogal dom dat ik het gewoon niet snap. Het zweet breekt me gewoon uit als ik er niet uit kom en schiet meteen in de stress.

@lydia wrote:

Ja, die ken ik :mrgreen: dat is de nigos-route (zelfde als van ons) Ik ben straks even weg maar dit kan ik je goed uitleggen. Ik kom er op terug, goed?




Heel graag! Alvast bedankt :-*

Ik zit met hetzelfde probleem Purpled.

Ik snap het ook niet.

Ik ben toch echt niet dom en denk jij ook niet.

Het is alleen een hele andere manier van leren als dat ik gewend ben.

Pedagogische uitgangspunten in je werkplan:



Maak eerst je werkplan.

Kijk daarna bij elk onderdeel van je werkpan of je dat op de een of andere manier kunt verantwoorden; waarom doe je dat? Kun je dat terug vinden in de pedagogische uitgangspunten van je gob?

Alles wat jij doet, doe je min of meer bewust; er zit een gedachte achter.

Nu roepen de meeste mensen dat ze dat onzin vinden, maar wat is de reden dat je als gastouder gaat wandelen? Dat je aan tafel eet? Dat je samen gaat spelen of voor gaat lezen? Al die dingen kun je halen uit die uitgangspunten.



hoe jong is het kindje?

Heb je een voorleesmoment (bijvoorbeeld) wat je kunt plannen? Hoe zit je dan met het kindje? Waar zit jij en waar zit het kindje?



Of: huilt het kindje bij het weggaan van ouders? Wat doe jij dan? Wat is sowieso jouw rol bij het weggaan van de ouders (want dat kun je wel “plannen”)



Aanpak opdracht 3 tik ik zo even voor je, even dochter op bed gooien. Pedagogisch lekker laat :mrgreen:

@trix wrote:

Ik zit met hetzelfde probleem Purpled.

Ik snap het ook niet.

Ik ben toch echt niet dom en denk jij ook niet.

Het is alleen een hele andere manier van leren als dat ik gewend ben.




Heb jij dezelfde opdrachten?

Bij welk onderwijsinstituut doen jullie dit dan?

@purpled82 wrote:

De opdracht is:


  1. vraag aan de ouders van de kinderen op welke wijze de eet- en drinkmomenten en spelmomenten thuis gebeuren.
  2. Maak 2 dagen een evaluatie van de activiteiten die u gedurende de opvanguren met uw gastkindjes uitvoert tijdens de eet- en drinkmomenten en spelmomenten.
  3. Maak een aangepaste werkplanning waarin de opbrengst van uw evaluatie duidelijk te zien is.
  4. Schrijf onder uw nieuwe werkplanning uw eigen mening over de evaluatiegegevens, de aanpassingen die u hebt gedaan in de werkplanning en het resultaat dat u met deze aanpassing wilt bereiken.



    Het resultaat:

    twee dagevaluaties

    twee verslagen van evaluatiegesprekken met de ouders

    een aangepaste werkplanning met duidelijke opbrengst van de evaluatie

    Uw eigen mening over de evaluatie gegevens en het resultaat dat u wilt bereiken.




    Ten eerste snap ik hier al niet of het nu om één kindje gaat of om dat het om twee kindjes moet gaan. Dan begrijp ik dus punt 1 wel. Dan neem ik vervolgens aan dat ik een dagevaluatie moet maken met alleen de eet/drink/spelmomenten. Maar moet dat dan zijn hoe het normaal hier gaat of moet dat al aangepast zijn? En vervolgens moet ik dus een nieuwe werkplanning maken waarin de opbrengst van die evaluatie te zien is? En daar ben ik het draadje dus helemaal kwijt.




Dat wat ik vet heb gemaakt is hetgeen waar je op wordt beoordeeld, dus dat wat daadwerkelijk in je map terug moet komen.

De opdrachten die daaraan vooraf gaan heb je nodig om dit aan te pakken.

Jij gaat van 2 dagen een evaluatie schrijven. Heb jij de beoordelingslijsten ook in je map zitten? Daarin staan precies de punten waar die evaluaties aan moeten voldoen.

Je kijkt dus terug op 2 dagen opvang, van het begin van de dag tot het einde van de dag.



Vervolgens evalueer je met ouders. Wat zou er anders kunnen? Misschien iets qua voeding, slaaptijden, meer of minder naar buiten, minder tv, etc. Probeer met de ouders echt iets te bedenken, al is het maar iets heel kleins.



Daarna moet je dus je werkplanning aanpassen, adhv de evaluatiegegevens.

Stond er in je werkplan dat je kind altijd om 10.00 uur een koekje krijgt, maar komt er uit de evaluatie dat de ouders wel graag fruit zouden zien, dan pas je dat aan in je werkplan. Dan krijgt kind om 10.00 uur fruit.



Bij eigen mening zet je ook wat volgens jou goed ging en wat beter zou kunnen. Probeer ook hier iets te bedenken, er kan altijd iets beter, al denk je zelf van niet.



Dit alles doe je dus 2 keer, want je maakt 2 dagevaluaties.

Dus ook 2 aangepaste werkplannningen.

Als je nog meer vragen hebt dan roep je maar.



Heee en relax…

Het komt goed!

Oké ik denk dat ik het snap. Eigenlijk staat het er dus gewoon verkeerd (in de opdracht dan) want daar staat dat je eerst in gesprek gaat met de ouders en dan pas de dagevaluaties maakt maar eigenlijk is het dus andersom. Mag dit dat van twee verschillende kindjes zijn of moet dit over één kindje gaan? En nog één vraagje over die dagevaluaties. Achterin bij de puntenlijst staat dat je in de evaluaties de verbeterpunten moet formuleren. Dit doe je dus nadat je de evaluaties gemaakt hebt en ze aan de ouders hebt laten lezen?



Over die pedagogische uitgangspunten verwerken in je werkplan… Ik had al even een beetje opgezocht wat die verschillende punten nou ongeveer inhouden en dat maakte al wel het één en ander duidelijker.



Als ik het volgende schrijf is dat dan ook goed?



8:05 Ouder gaat weg, kindje geeft ouder nog een kus en knuffel en gaat dan samen met mij voor het raam naar ouder zwaaien.

10:00 we eten met zijn allen fruit aan tafel, na het eten zetten de kindjes de bakjes zelf op het aanrecht.



Of moet ik dan concreet opschrijven waarom ik iets doe?



Trix,

Vervelend is het hè?! Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik dom was/ben (goed slim was het niet om mijn middelbare school niet af te maken natuurlijk) maar nu ik de dingen niet snap voel ik me niet zo heel slim. Ik ben al een onzeker iemand en dit maakt je dan niet zekerder van jezelf.

Ja ik volg ook Nigos.



Ik ben nou bij opdracht 2:

Neem uw werkplan door van de afgelopen week.



Is het nou de bedoeling dat ik van iedere dag een planning maak en laat zien ?

Is dat dan dezelfde werkplanning die je nodig heb bij opdracht 3 ?

@trix wrote:

Ja ik volg ook Nigos.



Ik ben nou bij opdracht 2:

Neem uw werkplan door van de afgelopen week.



Is het nou de bedoeling dat ik van iedere dag een planning maak en laat zien ?

Is dat dan dezelfde werkplanning die je nodig heb bij opdracht 3 ?




Voor iedere dag dat je oppast moet je van te voren een werkplanning maken. Uit die planning moet je iets nemen wat je zou willen bespreken en dat wordt dan het bespreekpunt wat je moet bespreken op het werkoverleg.



Je kunt dan denk ik achteraf wel een evaluatie maken van die dagen met alleen de momenten met activiteiten (eet, drink, slaap en spelmomenten). Dan heb je meteen je dagevaluaties voor opdracht 3 gemaakt. Die moet je dan aan je vraagouder laten zien en dan moeten zij aangeven wat zij anders zouden willen zien. Die punten schrijf je op en dan maak je een nieuwe werkplanning (voor bijvoorbeeld de week erop) waarin je die punten aanpast. Maar die werkplanning van opdracht 2 en 3 zijn dus niet dezelfde. Teminste dit is hoe ik het begrijp nu. Kan zijn dat ik het nog niets snap hoor.

Ik ben vraagouder, vind het jammer dat jullie nu verplicht zijn om deze opdrachten te doen om gastouder te mogen zijn, terwijl jullie van tevoren prima voldeden :hug: . Heel veel succes, deze opdrachten heeft mijn gastouder een paar weken geleden ook gedaan.

Tip; stop het werkplan van opdracht 2 ook bij opdracht 3.



Ik kwam er bij het beoordelen pas na een tijd achter dat het werkplan niet ontbrak bij opdr. 3, maar zat bij opdracht 2. Beetje verwarrend.



Die opdracht 3; dat je ouders vraagt naar eet/drink/spelmomenten komt in de beoordeling nergens terug. Ik weet niet waarom, maar ik denk dat het een aanknopingspunt is voor een gesprek.



@Purlpled; hoe kan ik nu zien in dat voorbeeldje uit je werkplan dat je de pedagogische uitgangspunten hebt verwerkt? :wink:

Je kunt het er eventueel tussen haakjes cursief er achter zetten, of een kort stukje tikken waarin je uitleg geeft over die uitgangspunten.



De evaluaties:

om het voor je zelf overzichtelijk te maken maak je eerst een werkplanning voor 1 dag; en dat zou ik niet per kind doen. Heb je drie kindjes, dan stop je alles in 1 werkplanning. Dan voer je je dag uit. Volgens plan.

Vervolgens schrijf je aan het einde van de dag een evaluatie.

Purpled noemt:

8:05 Ouder gaat weg, kindje geeft ouder nog een kus en knuffel en gaat dan samen met mij voor het raam naar ouder zwaaien.

10:00 we eten met zijn allen fruit aan tafel, na het eten zetten de kindjes de bakjes zelf op het aanrecht.



Je zou in de evaluatie iets kunnen schrijven als:



Om 8.05 uur hebben we papa uitgezwaaid voor het raam. Annetje moest even huilen (reactie van het kind!!! moet je noemen) maar ging daarna heerlijk zitten spelen.

Om tien uur hebben we samen fruit gegeten. Bartje heeft zijn fruithapje helemaal opgegeten, en leek daarna nog trek te hebben.

Annetje heeft een kwart banaan op. (dan noem je precies wat er gegeten is, wordt ook gevraagd namelijk)



Nu zou je evt uit de evaluatie een verbeterpunt kunnen halen; wellicht heeft Bartje aan dat fruithapje niet meer voldoende en misschien kan hij wel meer fruit eten dan hij tot nog toe deed.

Dat is dan iets wat je met ouders bespreekt; jij als gastouder hebt het idee dat Bartje aan wat meer toe is. Na dat besproken te hebben, kun je de werkplanning aanpassen. In een volgende planning krijgt Bartje geen klein fruithapje meer, maar een grotere hoeveelheid.



Snap je het of ben ik nu te vaag?



Ik weet niet hoe ze jullie beoordelen, ik weet alleen hoe mijn collega’s en ik beoordelen dus ik ga niet te veel helpen 8)

@Soleil wrote:

Ik ben vraagouder, vind het jammer dat jullie nu verplicht zijn om deze opdrachten te doen om gastouder te mogen zijn, terwijl jullie van tevoren prima voldeden :hug: . Heel veel succes, deze opdrachten heeft mijn gastouder een paar weken geleden ook gedaan.




Ik ben zelf ook vraagouder. En ik ben er van overtuigd dat mijn gastouder, en met haar vele anderen, het tot nu toe geweldig deden en nog doen. Daar gaat het natuurlijk niet om he…

Nou ik denk dat jij er meer van begrijpt dan ik.

Mijn werkplanning ziet er iedere dag hetzelfde uit.

Ik werk 3 dagen en daar zit weinig verschil in.

Heb jij er dan veel verschil in zitten Purple ?

Nog even een vraag:



Het oefenboek wat we erbij hebben gekregen staat op bladzijde 18 een werkplanning heel beknopt.

Is dit dan dat we voor iedere dag moeten maken voor opdracht twee of moet het uitgebreider ?

@trix wrote:

Nog even een vraag:



Het oefenboek wat we erbij hebben gekregen staat op bladzijde 18 een werkplanning heel beknopt.

Is dit dan dat we voor iedere dag moeten maken voor opdracht twee of moet het uitgebreider ?




In al mijn mappen zat bij opdracht 2 maar 1 werkplanning, van 1 dag.

Wat handig is om de planning zo op papier te zetten, dat als jij onverwacht weg moet en je de achterwacht moet roepen, de achterwacht met jouw planning zo alles kan doen wat jij normaal doet. Zo duidelijk moet je zijn.

Oke dank je wel, zo uitgebreidt is mijn werkplanning wel.

Dan maak ik er toch 3 omdat er op andere dagen weer andere kinderen zijn.

Het is toch de bedoeling dat je de namen van de kinderen erbij zet.



Dus niet om 10.00 uur gaan we wat drinken



maar: Om 10.00 uur gaan Jantje, Pietje en Klaasje wat sap drinken aan de grote tafel bijv.