welke autostoel?

Ik zie door de autostoeltjes het bos niet meer.

Ons zoontje wordt ondertussen te lang voor de maxi cosi. Zijn benen staken al lange tijd uit, maar nu zijn hoofd ook. Het wordt ook erg zwaar om hem erin te vervoeren, dus zijn we ons een beetje aan het orienteren op een volgend autostoeltje. Maar wat is aan te raden? Ik zie namelijk nogal wat autostoelgroepen, maar nummer 1 begint bij 9 kilo. Nu is mijn zoontje erg lang, en slank, dus die 9 kilo haalt hij echt nog niet (ik weet nu zijn exacte lengte en gewicht niet, was anderhalve maand geleden 7 kilo en 70 cm). Dus de maxi cosi wordt te klein, maar een autostoel nr 1 is te groot. Ik wil niet voor 3 maanden nog een andere stoel kopen, maar meteen 1 waar hij voorlopig in kan.

Kan ik nu beter de maxi cosi toch nog maar even gebruiken, met als gevolg dat hij een beetje klem zit, of toch een stoel nr 1 aanschaffen en hem daar in zetten? En als dat het dan is, welke dan?

Volgens mij mag een kindje in de maxi cosi vervoerd worden tot zijn hoofd twee cm onder de rand komt? Als hij er al boven uit komt, zou ik dus sowieso gaan kijken naar een ander stoeltje. Stoeltjes uit de 0+ groep zijn t/m 13 kilo…daar zou hij dus nog wel even in kunnen?

Maar op een Belgische site (wwwpuntautostoelenpuntbe) lees ik: “Een kind is uit zijn autostoeltje gegroeid, als de bovenkant van zijn oortjes boven de hoofdsteun uit komt. Stap in dat geval over naar de volgende groep autostoelen voor uw kind, zelfs als het kind het aangegeven gewicht nog niet heeft bereikt.”

Oke, dank je wel :smiley:

Ik vind een stoel tot 13 kilo weer zo jammer van het geld. We hebben er sowieso 2 nodig, en dan zit hij er niet zo heel erg lang in. Ik hoop dan nog even te kunnen wachten tot hij 9 kilo weegt, maar als het klopt wat die Belgische site zegt, dan kunnen we nu al gewoon overstappen naar groep 1.

ik heb een maxi cosi priori aangeschaft, bij een babydump.

Voor de helft vd prijs, model vorige jaar :mrgreen:

Dat z’n beentjes uitsteken uit de maxi-cosi is helemaal niet erg hoor en zijn hoofd mag ook een aantal cm erboven uitsteken.

Ik zou je kindje zo lang mogelijk in de maxi-cosi houden, want bij een eventueel ongeluk is het ook veel beter voor het ruggetje, mede dat je kindje nog niet zo zwaar is.

Wij zijn op een gegeven moment vanaf ca 10 maanden overgegaan naar stoeltje nummer 1 en was toen ca 75 cm.

Toen wij twijfelden zijn wij langs een goede babyzaak gegaan en adviseerde toen nog even de maxi-cosi aan te houden. Wij kwamen er bij 7/8 maanden mee.

Succes ermee.

lianne zit nog steeds in de maxicosi, heb een mutsy safe to go tot 13kg.

Zolang ze daar nog in past laat ik dat lekker zo

:mrgreen:

@Mir71 wrote:

Dat z’n beentjes uitsteken uit de maxi-cosi is helemaal niet erg hoor en zijn hoofd mag ook een aantal cm erboven uitsteken.

:shock: :silenced:
Je kindje kan in de maxicosi blijven zitten als zijn/haar hoofdje niet boven de rand uitkomt. Voetjes maakt niet uit maar het hoofdje mag er niet bovenuit steken.

....en verder als het hoofdje boven de rand uit begint te steken: dan MOET je kindje zeker naar een grotere stoel, (kans op nekletsel wordt dan heel erg groot bij een aanrijding: hoofdje wordt alleen goed beschermd als het helemaal in het zitje past).

De beentjes mogen trouwens 1/3de uitsteken. Het hoofdje mag niet boven de maxicosi uitsteken.

Van de MC site:
Goede gewicht:
Koop een autozitje nooit op de groei, maar zorg dat het vanaf het begin goed past bij het gewicht van je kind. Het gewicht staat aangegeven op het keurmerk. Vaak wordt ook de leeftijd aangegeven, maar omdat het ene kind zwaarder is dan het andere, moet je de leeftijd vooral zien als indicatie.

Van de site autokinderzitjes.nl:
Voldoende steun voor het hoofd
Het hoofd moet voldoende gesteund worden. De achterkant van het hoofd mag niet op de rand van de rugleuning van het stoeltje steunen of er bovenuit steken. Als dit wel het geval is, dan is het beter om over te stappen op het volgende autostoeltje.

Pff, wat lastig zeg, mag het hoofdje nu wel of niet boven de rand uitkomen? Lijkt mij namelijk wel gevaarlijk, als we een botsing zouden krijgen.

Ik heb even provisorisch gemeten en gewogen, en hij is 75 cm en 8 kilo.

Hij mag NIET boven de rand uitkomen.

Oke, dan hou ik dat aan. We gaan hard zoeken naar nieuwe stoelen :smiley:

Dank je wel allemaal voor de reacties!

Ik zou ook aanhouden dat het hoofdje niet boven de rand uit mag komen.

wij hebben de romer king plus en ik vind hem ideaal!!!

@pooh wrote:

lianne zit nog steeds in de maxicosi, heb een mutsy safe to go tot 13kg.

Zolang ze daar nog in past laat ik dat lekker zo

:mrgreen:

Deze hebben wij ook voor Damian. Hij heeft nog zo’n 2 cm boven zijn hoofd. We hebben wel al een andere autostoel voro hem gekocht, maar die gebruiken we nog niet. Ik probeer hem zo lang mogelijk in de Mutsy te houden.

ik ook, lekker handig :mrgreen:

Britax Roemer heeft een autostoeltje dat tegen de rijrichting in geplaats kan worden waardoor het al bruikbaar is vanaf de geboorte.

Misschien een oplossing voor jullie, want tegen de rijrichting in is toch nog de veiligste methode zeker als ze nog zo klein zijn.

Römer Britax First Class plus Car

http://www.britax-roemer.de/auto-kindersitze/first-class-plus/

Groeten

Isle

Omdat wij het probleem van te lang voor de maxi-cosi wellicht ook gaan krijgen, vraag ik me af of ze dat stoeltje van Römer ook ergens in Nederland verkopen (met google vind ik namelijk niets)? En of wellicht bekend is hoe veilig dat stoeltje is?

Bij de ANWB-test staat ook een groep 0+/1 autostoeltje (Nania Driver SP), maar die scoort maar ‘redelijk’…en eigenlijk vind ik ‘redelijk’ niet goed genoeg voor mijn kind…

We hebben twee Maxi Cosi Priori aangeschaft. En mijn zoontje vindt het helemaal fantastisch, hij kan tenminste iets zien (achteruit rijden vond hij sowieso al niks meer), en het ding kan net zo liggend als de gewone maxi cosi kon. Het enige nadeel is dat als hij in slaap valt zijn hoofdje zo scheef zakt. Hij heeft er volgens mij geen last van, maar het ziet er zo zielig uit. Maar misschien hebben ze wel verkleiners, daar ga ik maar eens naar op zoek.

het hoofje scheef gebeurt hier ook in de gewone maxi-cosi. En soms gooit ze haar hoofd gewoon helemaal naar voren…ziet er wel eng uit…