Maar ik vind dit liedje ook een beetje vreemd vooral ook zonder uitleg.
En ik vind niet dat het de bedoeling is dat je je kind doormiddel van een kinderbijbel de uitleg thuis moet gaan geven.
krijg dan daar het idee bij dat je een beetje het geloof opgedrongen krijgt.
maar dat kan helemaal aan mij liggen en mijn gevoel zijn.
Als je kiest voor een christelijke school, waar christelijke liedjes en verhalen worden gezongen/gelezen kan je dit verwachten toch?
En als je kind verhalen of liedjes eng vind is het toch niet ‘opgedrongen geloof’ als je je kind minder angstig maakt door het uit te leggen hoe het precies zit :think:
nee vind ik niet het is een christelijke school ja maar veel kindjes zitten er omdat ze een bepaald soort onderwijs en visie hebben. Movare natuurlijk leren.
mijn dochter gaat ook naar een christelijke school.
Maar wel een heel vrije school gelukkig.
er word wel aan kerst etc. gedaan met de bij behorende verhalen en liedjes.
Maar verder word er niks met het geloof gedaan gelukkig.
er word ook niet gebeden maar gezongen voor het eten etc.
Ik zat vroeger ook op een christelijke school, onze directrice( schrijf je dat zo?) was een non.
wij beden wel voor het eten etc.
Ik heb dat nooit als vervelend gezien.
En ik vind niet dat het de bedoeling is dat je je kind doormiddel van een kinderbijbel de uitleg thuis moet gaan geven.
Jij verwoord precies hoe ik er ook over denk.
Ik moet me dus in de onkosten gaan steken om een bijbel te gaan kopen om mijn dochter 1 of ander achterhaald liedje uit te kunnen leggen??
Sorry hoor, maar ik vind dit een taak van de juf, als zij zulke liedjes aan de kinderen denkt te moeten leren, hoort zij eerst de uitleg te geven.
Bovendien zijn de andere juffen van dieschool helemaal niet zo ouderwets en krijgen de kinderen ook gewone leuke nieuwe liedjes, zoals “dag meneer de sneeuwman”.
Ik lees mijn kind wel eens voor uit mijn oude kinderbijbel.
Maar wat mij vooral opvalt is dat God daarin nogal onverzoenlijk overkomt op de ongelovigen en ongehoorzame mensen. (Jonah kwam er ook niet zo best vanaf, totdat hij uiteindelijk deed wat God van hem verlangde) Er komen nogal wat mensen aan hun einde omdat ze er een andere mening op nahouden dan Hij.
Dusssssss… wordt het tijd voor een nieuwe kinderbijbel denk ik… maar de Bijbel zal toch niet compleet anders geschreven zijn. De essentie van het verhaal blijft hetzelfde.
Mijn dochtertje zit op een openbare school. Ik kan van mijzelf niet zeggen dat ik gelovig of ongelovig ben. Maar ik merk dat mijn kleine meid heel veel troost heeft bij het idee aan God, die op haar past, aan wie ze kan vertellen dat ze verdietig is, die altijd van haar houdt.
Maar nu vertelt ze op school vol overgave haar bijbelverhalen en als een kindje zegt dat God niet bestaat dan wordt ze heel erg boos en vertelt ze dat God daar heel verdietig van wordt en boos.
Nog even en dan gaat ze met hel en verdoemenis dreigen :roll:
In mijn ogen zou God voor alles moeten staan wat liefde en goed is. Iets wat mensen steunt in harde en moeilijke tijden.Maar mijn eenvoudige kinderbijbel, die al gematigd is, komt op mij nogal wreed en dreigend over. Ik lees dan ook niet alles voor.
Ik vraag mij nu af … ik neem aan dat de meeste Christelijke geloven vandaag de dag een stuk minder fanatiek en heftig zijn, milder …maar hoe rijm je dat dan met een Bijbel die heel anders overkomt?
Het dikgedrukte stuk, zo denk ik er ook over en zo heb ik het ook geleerd.
Als je kiest voor een christelijke school, waar christelijke liedjes en verhalen worden gezongen/gelezen kan je dit verwachten toch?
En als je kind verhalen of liedjes eng vind is het toch niet ‘opgedrongen geloof’ als je je kind minder angstig maakt door het uit te leggen hoe het precies zit :think:
dat ben ik niet met je eens. Als je met het kennismakingsgesprek en het uiteindelijk intake gesprek verteld wordt dat de Christelijk vrije school open staat voor alle geloven, dat er 1 keer per dag wel een Christelijk liedje gezongen wordt aan het begin van de dag en verder gewone kinderliedjes aangeleerd worden, en de kinderen komen met zulke zware kost thuis, zonder in 3 maanden tijd 1 normaal kinderliedje, dan ga ik toch zwaar twijfelen aan waar het dan fout gegaan is…
Dat ze op een christelijke school ook christelijke liedjes zingen, vind ik niet zo vreemd eigenlijk.
(al moest ik ook wel even slikken toen Laura na haar eerste week op de katholieke school uit volle borst ‘dank u voor deze nieuwe morgen’ zong)
Ik vind de tekst van het liedje ook niet al te eng of schokkend als ik het zo lees. Maar blijkbaar is het voor jouw kind wel eng, het lijkt me goed om dat aan de juf te melden, misschien kan ze dit liedje voortaan op een wat andere manier behandelen, of het verhaal eromheen beter vertellen.
Maar staat dat verder niet helemaal los van het wel of niet christelijk zijn? Ik bedoel, het sprookje van roodkapje kan misschien ook wel heel erg eng zijn voor een kleuter… het is maar net hoe het verteld wordt.
En toch denk ik dat jona een redelijk normaal kinderliedje is voor mensen die bekend zijn met het christelijk geloof
Ik vind zelf dat het nu wel wat opgeblazen wordt, maar misschien heb ik makkelijk praten hoor :think:
Nee, ik ben het met je eens.
Daarbij, als jij kiest voor een christelijke school vind ik inderdaad dat je je wat meer mag verdiepen in de leswijze, geloof etc.
Jonas in de wallevis
Is ook voor niet gelovige een heel bekend liedje. Daarbij heeft de juf het misschien wel uitgelegd maar heeft je kind dit anders vertaald. Net zoals sowieso bij het begin van dit onderwerp.
Het lijkt mij ook idd wel logisch dat op een christelijke basisschool christelijke liedjes gezongen worden. En ik denk dat je er ook vanuit mag gaan dat kinderen bij de liedjes ook het verhaal wel te horen krijgen, en dan is Jona al een stukje genuanceerder.
In mijn ogen zou God voor alles moeten staan wat liefde en goed is. Iets wat mensen steunt in harde en moeilijke tijden.
Ik denk dat als je de bijbel leest je dan ook leest dat God idd ook liefde is, maar dat wil toch niet zeggen dat God niet straft of niet boos kan zijn? Daarnaast, als je het verhaal van Pasen kent (nieuwe testament) dan lees je dat J.ezus is gekruisigd om onze zonden weg te nemen, dus hij neemt dan eigenlijk die 'straf' over. (Dat is pas liefde :wink:)
Nou ja dat weet ik niet, maar je kiest (bewust) voor christelijk onderwijs en dan kun je dit verwachten. Ik zou dit van onze school hebben verwacht, maar die vergeten meestal dat ze een pc-school zijn
Nou ja dat weet ik niet, maar je kiest (bewust) voor christelijk onderwijs en dan kun je dit verwachten. Ik zou dit van onze school hebben verwacht, maar die vergeten meestal dat ze een pc-school zijn
Ik vind dat als je een school kiest met een bepaald geloof wat jij niet aanhangt je je best een beetje mag ‘inlezen’.
Na een paar maanden school komt Bagheera er al achter dat dingen door haar en dochter niet goed begrepen worden, dan lijkt mij het investeren van een (kinder)bijbel geen onnodige uitgave.
Maar zoals ik al schreef, heb ik 2 gesprekken op school gehad, en in allebei werd er gezegd dat er “vrij” omgegaan werd met geloven op school.
En wij hebben NIET bewust voor een christelijke school gekozen, maar voor het soort onderwijs en nog meer andere redenen.
En als er dan gezegd wordt dat er alleen aan het begin van de ochtend een welkomstliedje gezongen wordt, wat gebaseerd is op christus, dan vinden wij dat helemaal niet erg.
Dan nemen we dat er gewoon bij.
Maar in die 3 maanden zijn er alleen maar christelijke liedjes geleerd en verder helemaal niks!
Dus als je dan even LEEST ipv gelijk te roepen : “als je je kind op zo’n school doet, kun je dat verwachten”,
dan kun je dus LEZEN dat de directeur mij verteld heeft dat er 1 Christelijk liedje geleerd zou worden om de ochtend te openen en verder NIKS.
Afgezien van pasen, kerst e.d.
Er zijn in die 3 maanden dus bij elkaar al 8 van zulke verschillende liedjes aangeleerd en geen enkele “gewone”. En dus reageer ik daar op ja, omdat de directeur gezegd had dat er maar 1 zo’n liedje geleerd zou worden buiten de feesten om.
en 1 of 8 vind ik een heel verschil.
Dus ja dan ben ik zeer verbaasd als ze alleen maar met christelijke liedjes aan komt, die dan zonder uitleg aangeleerd worden.
Bagheera volgens mij moet je gewoon even een gesprek regelen met de juf. En je verwachtingen uitspreken.
Dan kan vast een hoop duidelijkheid scheppen.
Daarnaast vind ik wel dat op een christelijke school je respect hebt voor het geen ze leren.
Als ouder zijnde zou ik mij daar in willen verdiepen, zodat je kunt aansluiten bij je kind, maar ook bij de school.
Gewoon eerst eens het gesprek in gaan…
Ja je hebt ook wel gelijk, maar in het gesprek met de directeur vertelde hij dat ze iedereen vrij lieten in het geloof ( of het niet geloven) alleen als de ouders er thuis mee verder wilden, kon je op school informeren welke kinderbijbel er gebruikt zou worden, ALS er uit verteld zou worden in de hogere groepen.
Maar nu wordt er hier dus door anderen gezegd dat ik gewoon zo’n bijbel moet kopen om het mijn kindje uit te leggen en dat staat me tegen.
Iedereen zou vrij zijn in het geloof, maar het blijkt dus dat de directeur niet weet wat er in de klassen speelt.
Je kan natuurlijk ook op internet bijbelverhalen lezen
Maar goed, je zit er duidelijk heel erg mee dat ze al 8 chistelijke liedjes geleerd heeft…ga je haar nu van school halen hierdoor? Of alleen op school aankaarten?
En vind jij zelf het verhaal van Jona (nu je er meer van weet) ook zo verschrikkelijk? Of is het te vergelijken met ieder ander sprookje (denk aan Belle en het Beest…het beest wordt betoverd omdat hij een oude dame niet wil helpen…).
Je kan natuurlijk ook op internet bijbelverhalen lezen
Maar goed, je zit er duidelijk heel erg mee dat ze al 8 chistelijke liedjes geleerd heeft…ga je haar nu van school halen hierdoor? Of alleen op school aankaarten?
En vind jij zelf het verhaal van Jona (nu je er meer van weet) ook zo verschrikkelijk? Of is het te vergelijken met ieder ander sprookje (denk aan Belle en het Beest…het beest wordt betoverd omdat hij een oude dame niet wil helpen…).
Ik ben benieuwd hoe je er nu over denkt!
Ik ga het precieze verhaal wel opzoeken op internet, bedankt voor de tip!
En inderdaad, ik moet de bijbelverhalen maar beschouwen als sprookjes, want dan is het inderdaad veel beter te behappen. Maar dan nog leggen wij het uit als er bij een Disney film iets te zien is wat aangrijpend kan zijn.
Ik ben nu ziek thuis, maar zodra ik me beter voel, ga ik het eens aankaarten bij de juf.
Het klinkt een beetje als mensen die in het buitenland gaan wonen maar zich niet willen aanpassen…
Het is echt niet zo dat ik tegen het geloof ben of me niet wil aanpassen zoals sommigen dat hier beweren beetje flauw vind ik dat" ". Die normale christelijke liedjes heb ik allemaal gedownload, en daar zitten hele leuke bij die we regelmatig zingen, zoals zit je deur nog op slot, en een mannetje die niet wijs was. Kinderopwekking heet dat.
Ik heb ook op zo’n soort school gezeten ( ook christelijk en ook vrij naar andere geloven toe, net zoals deze mij hebben wijsgemaakt ) en daar kregen we helemaal geen christelijke liedjes, behalve bij de speciale feestdagen en uiteraard ook met bijbehorende verhalen ( kerst, pasen e.d). daarom verbaast het mij gewoon zo dat deze school met diezelfde visie dus zo verschillend is met de school waar ik op gezeten heb.
Maar zoals ik al schreef, heb ik 2 gesprekken op school gehad, en in allebei werd er gezegd dat er “vrij” omgegaan werd met geloven op school.
En wij hebben NIET bewust voor een christelijke school gekozen, maar voor het soort onderwijs en nog meer andere redenen.
En als er dan gezegd wordt dat er alleen aan het begin van de ochtend een welkomstliedje gezongen wordt, wat gebaseerd is op christus, dan vinden wij dat helemaal niet erg.
Dan nemen we dat er gewoon bij.
Maar in die 3 maanden zijn er alleen maar christelijke liedjes geleerd en verder helemaal niks!
Dus als je dan even LEEST ipv gelijk te roepen : “als je je kind op zo’n school doet, kun je dat verwachten”,
dan kun je dus LEZEN dat de directeur mij verteld heeft dat er 1 Christelijk liedje geleerd zou worden om de ochtend te openen en verder NIKS.
Afgezien van pasen, kerst e.d.
Er zijn in die 3 maanden dus bij elkaar al 8 van zulke verschillende liedjes aangeleerd en geen enkele “gewone”. En dus reageer ik daar op ja, omdat de directeur gezegd had dat er maar 1 zo’n liedje geleerd zou worden buiten de feesten om.
en 1 of 8 vind ik een heel verschil.
Dus ja dan ben ik zeer verbaasd als ze alleen maar met christelijke liedjes aan komt, die dan zonder uitleg aangeleerd worden.
Ik vind alleen maar christelijke liedjes wel wat veel van het goede, zeker als ze vooraf hadden gezegd dat het er maar 1 per dag zou zijn. Ik zou hier ook niet gelukkig van worden.
Het komt op mij over alsof je echt verkeerd bent voorgelicht…Ik denk dat de directeur jullie naar de mond heeft gepraat om zoveel mogelijk kinderen op zijn school te krijgen…Als hij eerlijk was geweest hadden jullie misschien niet voor die school gekozen.
Ik zou zeker het gesprek aangaan op school met de juf wat nu echt het beleid hierin is, en vooral uitspreken wat jouw verwachtingen waren en hoe het nu is; waar je dochter mee thuis komt. Vraag of ze alleen het liedje leren of dat ze er ook nog wat bij vertelt/uitlegt.