Welk geloof is dit?

Onze dochter zit op een school waar ze regelmatig met liedjes en verhalen thuis komt en daar ben ik nu wel erg van geschrokken.

Ze heeft het over God die wraak neemt en een monster op je af stuurt als je hem niet elke dag eert…



Dus ze vroeg hoe ze moest “eren” want ze is doodsbang voor dat monster…

En tadaa… Er viel een kwartje…



haar nachtmerries over monsters die haar wilden opeten…

dat gespook’s nachts van haar door dr kamertje …

die onrust 's nachts…

het krijsend van angst wakker worden…

Alles begon vanaf de dag dat ze ging wennen op school…



Zo stom, wij konden niet achterhalen waar dit vandaan kwam…



En vandaag kwam ze met een verhaal thuis en met 2 liedjes waarin alles in 1 keer duidelijk was.



Maargoed, ik zou dus graag willen weten welk geloof dat precies is, die God zo sadistisch neerzet en al helemaal tegenover die kleine kleutertjes.



En een vraag die eigenlijk bij het schoolonderdeel hoort: hoe kan ik mijn kleine meid hierin opvangen?

:shock:



Ik ken veel geloven, maar geen geloof dat monsters op je afstuurt. :smiley:



En hoe ermee om te gaan?? Nou, wanneer ik zou hebben uitgezocht of dit echt geleerd wordt zoals je kindje zegt, dan zou ik een andere school overwegen eerlijk gezegd.



Maar ik zou eerst even navragen ops chool hoe dat nu zit, want ik heb echt nog nooit gehoord van een geloof dat monsters stuurt.

Volgens mij heeft geen enkel geloof een God die een monster op je afstuurt als je hem niet eert.

Dus ik zou eerder aan de leerkracht zelf vragen wat hij/zij de kinderen leert.

Bagheera,

kan me voorstellen ja, dat je geschrokken bent !



Ik weet zo niet direct hoe je hier best mee omgaat naar je kindje toe, maar ik weet wel dat jij die leerkracht iets duidelijk te maken hebt:

God is Liefde, GEEN straffend monster… jeetje !!!

Zou zeker en vast gesprek aangaan met de leerkracht want het is wel duidelijk waar de angsten van je kind vandaan komen.



bah, word hier zoooooo kwaad om !!!



liefs

Gerda

:shock: :cry:



Niet te geloven…Ik ken geen 1 geloof die dat zegt!!!

Ik zou snel aan de bel trekken, want dit is lariekoek waarbij je de kinderen hardstikke

bang maakt

Op wat voor school zit je meisje?

Tja je zou zeggen het Christelijk geloof, maar wel gepredikt door een juf die volgens mij nogal een fanatiekeling is… Sommigen doen een hoop om zieltjes te winnen, maar dit is wel heel erg hoor…

Ik vind het echt heel erg dat je dochtertje hier zulke nachtmerries enzo door krijgt…brrrr



Ik zou zeggen leg haar jouw eigen versie uit en ga een stevig gesprek aan met de juf… (ik zou d’r wurgen ben ik bang…)

of je dochter zit op een zwaar strenge gereformeerde Christelijke school, of ze leert van een hele strenge Imaan bij koranlessen



Maar dit is natuurlijk niet normaal.

Nu heb ik helemaal niets tegen geloof, mijn kinderen zitten ook op een christelijke school.

Maar waar ik wel een bloedhekel aan heb is het indoctrineren van kinderen op deze wijze.



Meteen morgen een gesprek aanvragen met de school zou ik zeggen.

En eigenlijk zou ik al meteen het idee hebben om mijn kind van school af te halen, want dit komt niet zomaar eventjes voorbij natuurlijk.



Weet je delen van de tekst van de liedjes waar ze mee thuis kwam?

Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat een liedje of versje misschien verdraaid wordt door andere kindjes :think: .



Ze verzinnen bij mijn zoontje in de klas nl. de leukste dingen op bestaande liedjes 8) . En de jongens zijn heel erg bezig met stoer doen, monsters, spiderman enz. . Hier zouden ze dus zomaar een monstervariant op een liedje kunnen maken.



Ik zou er morgen meteen mee naar de juf gaan en vragen wat ze precies zingen omdat je meisje er nu bang van wordt. Misschien krijg je dan wat duidelijkheid.

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat het geloof zo wordt verkondigd nl.

Zulke geloven bestaan wel hoor… Ik ben ook opgegroeid met een ontzettende angst voor demonen, een apocalyps en de oneindige toorn van God als je niet zou doen wat hij de mensheid had opgedragen en daar kwam mijn vader ook rustig mee als ik niet gehoorzaam was… dan was het… eert uw vader en moeder, zoniet dan…



Ik zou mijn kind dus echt subiet van school halen als dit het resultaat zou zijn…



Hier zitten ze op een katholieke school en had Niek in groep 1 en 2 ook een vrij fanatieke juf. Die beweerde ook dingen als " Je moet naar de kerk en bidden, anders schenkt God geen genade voor je zonden"

Heel fijn, maar we hebben daar de juf op aan gesproken, dat ze dan beter op een zwaardere school kon gaan werken en niet op een school die pretendeert open minded katholiek te zijn en ook kinderen aanneemt van lesbische stellen (had ze ook een keer verkondigd, dat de paus een afgezand is van God die in staat is met hulp van God zonden te vergeven en dat lesbiennes en homostellen ook in zonde leefden… erg fijn met 2 meisjes die dus 2 mama’s hebben)



En we hebben ook veel gepraat met Niek, haar via internet laten zien dat er heeeeel veeeeel geloven zijn en dat geloven precies is dat wat het zegt, het is maar net wat je geloofd.

Wat ze goed snapte was " jij weet dat dit roze is he, omdat iedereen dat zegt en niemand tegenspreekt" wat als ik nou zou zeggen dat het zwart is, geloof je me dan?" en zo kwamen we op bewijzen en niet afgaan op 1 persoon en dus ook niet op juf.

Toen werd ze wel rustiger en nu snapt ze gewoon goed dat geloven persoonlijk is en dat wij nergens in geloven behalve de natuur en moeder aarde en dat opa en oma in God geloven en de dochter van mijn vriendin God Allah noemen en andere geloofsregels hebben.



Maar of dat kan met een net 4 jarige… :think:

@Cell wrote:



Toen werd ze wel rustiger en nu snapt ze gewoon goed dat geloven persoonlijk is en dat wij nergens in geloven behalve de natuur en moeder aarde




Off topic, fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben die daar in “geloofd” :slight_smile:

@mamma van sharondenise wrote:

of je dochter zit op een zwaar strenge gereformeerde Christelijke school, of ze leert van een hele strenge Imaan bij koranlessen



Maar dit is natuurlijk niet normaal.

Nu heb ik helemaal niets tegen geloof, mijn kinderen zitten ook op een christelijke school.

Maar waar ik wel een bloedhekel aan heb is het indoctrineren van kinderen op deze wijze.



Meteen morgen een gesprek aanvragen met de school zou ik zeggen.

En eigenlijk zou ik al meteen het idee hebben om mijn kind van school af te halen, want dit komt niet zomaar eventjes voorbij natuurlijk.



Weet je delen van de tekst van de liedjes waar ze mee thuis kwam?




Nou ken ik best wat streng gereformeerde mensen, maar ik heb ze nog nooit over monsters gehoord als ze God niet zouden eren hoor.



Daarbij als het kindje van Bagheera op zo’n christelijke school zou zitten, lijkt me dat ze van te voren wist dat het een gereformeerde basisschool zou zijn.

poeh dit lijkt mij echt niet de bedoeling.

Zou echt zo snel mogelijk een gesprek aanvragen, misschien zelfs met schoolhoofd er bij. Een kind dat bang wordt van wat er op school wordt verteld hoort natuurlijk niet.

wat bij een kleuter ook nog heel goed kan, is dat ze meerdere dingen door elkaar haalt.

even met de juf praten kan een boel ophelderen.



mijn meisje zong steeds een liedje wat we niet snapten, ‘‘sla die doro’s aan de kant’’?

haar juf heet doro, maar waarom zou je die slaan? ze is gek op haar juf.

de juiste tekst bleek:’'sta niet doelloos aan de kant", maar ja, daar snapte onze kleuter de betekenis nog niet van.



‘‘google/you tube’’ maar eens ‘‘kom aan boord’’

het is nog steeds haar favoriete liedje, k3 is er niks bij :mrgreen:

@ollie wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
of je dochter zit op een zwaar strenge gereformeerde Christelijke school, of ze leert van een hele strenge Imaan bij koranlessen



Maar dit is natuurlijk niet normaal.

Nu heb ik helemaal niets tegen geloof, mijn kinderen zitten ook op een christelijke school.

Maar waar ik wel een bloedhekel aan heb is het indoctrineren van kinderen op deze wijze.



Meteen morgen een gesprek aanvragen met de school zou ik zeggen.

En eigenlijk zou ik al meteen het idee hebben om mijn kind van school af te halen, want dit komt niet zomaar eventjes voorbij natuurlijk.



Weet je delen van de tekst van de liedjes waar ze mee thuis kwam?




Nou ken ik best wat streng gereformeerde mensen, maar ik heb ze nog nooit over monsters gehoord als ze God niet zouden eren hoor.



Daarbij als het kindje van Bagheera op zo’n christelijke school zou zitten, lijkt me dat ze van te voren wist dat het een gereformeerde basisschool zou zijn.




Lees Cell d’r post, ze zijn er wel.

Bij Sharon in de klas zitten 2 zusjes (tweeling) en die krijgen dit van huis uit mee, dus ze nemen het ook mee naar school.

Je wil niet weten met welke larie (sorry in mijn ogen larie in ieder geval) ze allemaal aan komen.



Mag ook inderdaad aannemen dat dat bagheera dat zou weten als haar kindje op zo’n school zou zitten, ik wilde enkel even aangeven dat het wel degelijk bestaat.



En dat je wat streng gereformeerde kent die dit niet doen, wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat allemaal niet doen :wink:

Ik hoop alleen maar dat de groep die wel zo denkt en hun kinderen zo wil laten geloven erg klein is.



Maar de vrees is er dat het wel vaker voorkomt dan wij denken.

Ik denk dat het enige verstandige is, is om een gesprek met juf aan te gaan. Uitleggen wat je meisje thuis doet en verteld en de angsten vertellen. Wellicht kan de juf je er iets meer over vertellen. En je boekjes ed over het geloo,f zoals dat op school word gegeven, meegeeft naar huis. Zodat jij je er in kunt verdiepen en weet waar je meisje het over heeft.



Wellicht kun je je dochter dan beter begeleiden of de keuze maken om naar een andere school te gaan.

Het is inderdaad wel een christelijke school, maar met het oriëntatiegesprek kwam duidelijk naar voren dat die school heel “open minded” is naar andere geloven, ze laten alle geloven of "niet"gelovigen gewoon toe. Kinderen met gescheiden ouders, lesbische stellen, homo stellen dat is geen probleem. Ze zoeken daar speciaal een kerk voor uit voor de musical die ze doen, waar dat ook geen probleem is.



Er zouden wel christelijke liedjes gezongen worden, maar dat vind ik geen probleem. Het bidden om de ochtend te beginnen, tja ach, wij zeggen ook altijd “goede morgen, heb je lekker geslapen?” Dat vind ik ook helemaal niet erg.

We wonen nou eenmaal in een christelijk dorp en om nou naar de andere kant van de stad te rijden naar een openbare school dat hoefde voor ons ook niet. En deze school was in het geloof heel modern begreep ik in het gesprek.



Ik ga morgen eens proberen wat meer van het liedje te horen, zodat ik kan kijken wat de tekst precies is.



Bedankt voor de reacties.

Misschien is mijn reactie overbodig, maar toen ik de op las dacht ik eigenlijk gelijk aan de griekse mythologie…

@mamma van sharondenise wrote:

@ollie wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
of je dochter zit op een zwaar strenge gereformeerde Christelijke school, of ze leert van een hele strenge Imaan bij koranlessen



Maar dit is natuurlijk niet normaal.

Nu heb ik helemaal niets tegen geloof, mijn kinderen zitten ook op een christelijke school.

Maar waar ik wel een bloedhekel aan heb is het indoctrineren van kinderen op deze wijze.



Meteen morgen een gesprek aanvragen met de school zou ik zeggen.

En eigenlijk zou ik al meteen het idee hebben om mijn kind van school af te halen, want dit komt niet zomaar eventjes voorbij natuurlijk.



Weet je delen van de tekst van de liedjes waar ze mee thuis kwam?




Nou ken ik best wat streng gereformeerde mensen, maar ik heb ze nog nooit over monsters gehoord als ze God niet zouden eren hoor.



Daarbij als het kindje van Bagheera op zo’n christelijke school zou zitten, lijkt me dat ze van te voren wist dat het een gereformeerde basisschool zou zijn.




Lees Cell d’r post, ze zijn er wel.

Bij Sharon in de klas zitten 2 zusjes (tweeling) en die krijgen dit van huis uit mee, dus ze nemen het ook mee naar school.

Je wil niet weten met welke larie (sorry in mijn ogen larie in ieder geval) ze allemaal aan komen.



Mag ook inderdaad aannemen dat dat bagheera dat zou weten als haar kindje op zo’n school zou zitten, ik wilde enkel even aangeven dat het wel degelijk bestaat.



En dat je wat streng gereformeerde kent die dit niet doen, wil natuurlijk niet zeggen dat ze dat allemaal niet doen :wink:

Ik hoop alleen maar dat de groep die wel zo denkt en hun kinderen zo wil laten geloven erg klein is.



Maar de vrees is er dat het wel vaker voorkomt dan wij denken.




Volgens mij was Cell niet gereformeerd hoor :wink: Ik meen me iets te herinneren van Jehova getuige, en dat is echt iets heel anders.



Staat er in het bijbelboek openbaringen niet iets over monsters uit de zee?? :think:

Ik vind dit ook niet echt iets voor een kind, zulke verhalen. Misschien heeft de juf een verklaring. Ik ben er wel benieuwd naar.

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar het liedje wat kind thuis zingt.

Ik heb het liedje gevonden.





Dit issie:



Op een dag zei God tegen Jona

Luister goed



Jona, Jona, ga naar Ninevé

Jona, Jona, ga naar Ninevé

Maar Jona die zei ‘nee

Ik wil niet naar die nare stad

De mensen daar die kunnen me wat’

Zei Jona en hij ging op pad

Tot hij een schip gevonen had

Dat voer naar Tarsis over zee

Maar niet naar Ninevé



Jona, Jona, ga naar Ninevé

‘Ik wil niet’

Jona, Jona, ga naar Ninevé

Maar God ging met hem mee

Hij stuurde 't schip in een orkaan

En de mensen riepen ‘Wij vergaan’


En ach, het lot wees Jona aan

Die zei ‘Ik heb wat doms gedaan

Ik wou niet luisteren naar Gods woord

Gooi mij maar overboord’ Plons!



Jona, Jona, ga naar Ninevé

Jona, Jona, ga naar Ninevé

Maar daar zwom een vis in zee

Die lustte Jona al te graag

Drie dagen zat hij in zijn maag

Daar riep hij ‘Heer, U zij geloofd

Ik zal doen wat ik heb beloofd’

En de vis zwom pijlsnel naar het strand

En spuugde hem aan land


Jona, Jona, ga naar Ninevé

‘Ik wil wel’

Jona, Jona, ga naar Ninevé

‘Ik ga al’

Jona, Jona, ga naar NInevé

‘Ik ga naar Ninevé’



Vooral de schuingedrukte stukjes hebben behoorlijk indruk gemaakt dus. Daar komt het “monster” Jona op eten omdat hij God niet eert en wanneer hij dat wel doet, laat God de walvis naar het strand gaan om Jona uit te spugen.

Er is dus uitgelegd dat de vis een grote walvis was en dat werd dus gecombineerd met monster…



Pfff al die stress bij mn kleine meisje om een liedje…