Welk geloof is dit?

Aaah, da’s van Elly en Rikkert :wink: Hier zijn ze er dol op, meer een soort van sprookjesverhaaltje. Zo zie je maar hoe gevoelig kinderen kunnen zijn, en hoe verschillend ook.

O ja, en Jona kreeg juist "straf"omdat hij het die mensen uit Nineve niet gunde dat ze in de hemel kwamen. Het ging niet om god dienen, het ging erom dat God die mensen wilde redden, en dat Jona bepaalde dat ze daar toch veeeel te slecht voor waren.



Maar dat terzijde… :smiley:

dat liedje kwam hier laatst ook langs, D heeft het nu over orkanen en tornado’s, en was ontzettend bang voor de harde wind, 2 week geleden…

(de zeewind heeft hier om huis vrij spel, en het huis piept en kraakt dan alles bij elkaar, is ook eng voor zo’n ukkie)



maar er begint me iets te dagen…

ik zal het er morgen eens even met de kinderen over hebben, wat zij van het liedje vinden en zo.



hopelijk gaat het nu snel beter met je meisje, dat ze zonder angst weer kan slapen en naar school kan :hug:

Is dat net zoiets als dat vreselijke programma prinsen en prinsessen van de eo, met al die kindertjes die zingend gods woord prediken?



Volgens mij komt het tegenwoordig niet meer, maar toen Sharon klein was kwam het weleens langs tijdens het kinderuurtje.

mama van Sharondenise, ik weet niet wel programma je bedoelt, maar het liedje over Jona is makkelijk te vinden op youtube.

Dat is een liedje over een verhaal wat in de bijbel staat. Als je de kinderbijbel pakt (als je die hebt) kan je misschien zelf het verhaal beter uitleggen in jullie eigen woorden.

Ooooh… “gewoon” jona :wink:



Als je het lied beluistert en het verhaal kent, en de intonatie van Elly hoort (hmm, niet iedereen kan mevrouw wiebelwagen waarderen maar goed) dan is het gewoon een erg leuk kinderliedje.



En nu zit ie in mijn hoofd 8)

Ik wil niet, jona jona…



Maf want ik ken het lied al zolang ik me kan herinneren en ik ben er nog nooit bang voor geworden. Maar wel sneu dan voor je meisje :hug:

@mamma van sharondenise wrote:

Is dat net zoiets als dat vreselijke programma prinsen en prinsessen van de eo, met al die kindertjes die zingend gods woord prediken?



Volgens mij komt het tegenwoordig niet meer, maar toen Sharon klein was kwam het weleens langs tijdens het kinderuurtje.




“Prinsen en Prinsessen,

thuis en in de zaal.

Zingen en vertellen

het Koninklijk verhaal.

Iedereen mag meedoen

geeft niet wie je bent,

je wordt een prins of een prinses

als je de Koning kent!”




Haha ken de tekst nog! Mijn opa keek hier graag naar.

Dit is voor kinderen die binnen “dat wereldje” opgroeien een heel normaal iets (zingend Gods woord verkondigen).

Mijn moeder leerde mij om met respect voor anderen, open te staan voor alles en je eigen ideeen te maken, maar ik blijf een zwak houden voor dit soort liedjes, al is het soms met een flinke portie kriebels en braakneigingen haha.





Maar is dit dan toch een nadeel van kind op een Christelijke basisschool als je zelf niet iets met het geloof hebt?

Want opzich is het een heel onschuldig, zelfs wel lief liedje (ik vind Elly ook gewoon een lieve stem hebben haha) en het verhaal van Jona in de Walvis is echt een van mijn favoriete verhalen uit de Bijbel. Maar goed ik ben er dan weer niet echt een voorstander van om kleuters al dit soort dingen te leren, en de manier waarop enzo past ook gewoon niet bij mijn belevingen en overtuigingen.

Bij zoon op school komen de Bijbelverhalen pas echt in, volgens mij, de 2e klas (groep 4) aan bod dus dan zijn ze een jaar of 8.



Maar ik zou het er toch met de juf over hebben, dat jou meisje hier zo heftig op reageerd (en dat vind ik dus helemaal niet gek want zo zouden mijn kinderen ook op dergelijke liedjes kunnen reageren).

Misschien is het voor de juf een mooie spiegel om eens te kijken of verhalen misschien op een andere manier moet uitleggen.

Want jou dochter denkt nu dat ze God moet eren en maakt er een naar iets van, en dat kan de bedoeling niet zijn!



Succes!

er is nog een liedje over jona maar het ligt er aan hoe je dat uitlegt aan de kinderen. Vertel je dat god een grote walvis jona op liet slokken omdat jona gewoon geen zin had om naar nineve te gaan, nou dan snap ik dat een kind daar bang van wordt, een kind heeft ook weleens geen zin om naar school te gaan.

Komt er dan ook een monster mij opvreten? is dan een logische vraag.



En hanneke: jij schreef:"O ja, en Jona kreeg juist "straf"omdat hij het die mensen uit Nineve niet gunde dat ze in de hemel kwamen. " nou ik kan nergens uit de tekst opmaken dat jona die mensen iets niet gunde, hij wilde niet naar nineve, punt einde. in het liedje komt geen verklaring waarom hij niet naar die “nare mensen” zoals ze in het liedje zingen, wil.



zie de songtekst die ik gepost heb.





En ja, ik snap het ook, ik schrok me ook rot toen ik de tekst las…

God stuurde eenwalvis om jona op te vreten omdat hij geen zin had om naar nineve tegaan…

hmmmm…



Geef mij dan maar liedjes als in de maneschijn enzo.

Maar je zet je kind op een christelijke school.

Hoe kan je je dan rotschrikken van het verhaal van Jona en de walvis?



Heb mijn oudste er nog even naar gevraagd.

Die krijgt ook een liedje over Jona…‘vet cool’ is het antwoord wat ik erbij kreeg. :mrgreen:

En nu je weet over welk verhaal het gaat, kun je mischien een kinderbijbel erbij pakken om het verhaal uit te leggen.

Of lees het verhaal een paar keer en vertel het dan aan je dochter op een manier waarvan jij denkt dat ze er niet bang van word.

Onze dochter zit op een katholieke school en ze zijn ook heel vrij. Daar ben ik ook erg dankbaar voor, want wij geloven in ons bestaan, evolutie, natuur etc. Als mijn dochter met zo n lied thuiskwam, al dan niet bang, zou ik toch op school gaan praten. Puur omdat ze aangeven vrij te zijn en ik dit (als leek) toch zware kost vind voor een kind. Maar dat zal het verschil zijn tussen iemand die gelooft in God en iemand die dat niet doet.

Het verhaal van Jona en de walvis komt uit de Bijbel en past daarmee gewoon op een christelijke school naar mijn mening.



Vrij en open minded zijn betekend natuurlijk niet hetzelfde als geen verhalen uit de Bijbel aan kinderen vertellen.

Hoe je die verhalen en liedjes dan overbrengt is weer een ander punt.

@Bagheera wrote:







En ja, ik snap het ook, ik schrok me ook rot toen ik de tekst las…

God stuurde eenwalvis om jona op te vreten omdat hij geen zin had om naar nineve tegaan…

hmmmm…



Geef mij dan maar liedjes als in de maneschijn enzo.




Als je nu zelf het liedje bekijkt, en de kinderbijbel pakt kan je dus duidelijk zien dat God die vis stuurde om Jona te redden. Hij vrat hem niet op he?! Anders was hij wel in mootjes gekauwd :wink:

Ik zou het verhaal verduidelijken aan je dochter!

@Bagheera wrote:

er is nog een liedje over jona maar het ligt er aan hoe je dat uitlegt aan de kinderen. Vertel je dat god een grote walvis jona op liet slokken omdat jona gewoon geen zin had om naar nineve te gaan, nou dan snap ik dat een kind daar bang van wordt, een kind heeft ook weleens geen zin om naar school te gaan.

Komt er dan ook een monster mij opvreten? is dan een logische vraag.



En hanneke: jij schreef:"O ja, en Jona kreeg juist "straf"omdat hij het die mensen uit Nineve niet gunde dat ze in de hemel kwamen. " nou ik kan nergens uit de tekst opmaken dat jona die mensen iets niet gunde, hij wilde niet naar nineve, punt einde. in het liedje komt geen verklaring waarom hij niet naar die “nare mensen” zoals ze in het liedje zingen, wil.



zie de songtekst die ik gepost heb.





En ja, ik snap het ook, ik schrok me ook rot toen ik de tekst las…

God stuurde eenwalvis om jona op te vreten omdat hij geen zin had om naar nineve tegaan…

hmmmm…



Geef mij dan maar liedjes als in de maneschijn enzo.




In het liedje niet nee. Wel in het varhaal. En ik neem aan dat ze het liedje hebben geleerd naar aanleiding van her verhaal.

mijn dochter gaat ook naar een christelijke school.

Maar wel een heel vrije school gelukkig.

er word wel aan kerst etc. gedaan met de bij behorende verhalen en liedjes.

Maar verder word er niks met het geloof gedaan gelukkig.



er word ook niet gebeden maar gezongen voor het eten etc.



Ik zat vroeger ook op een christelijke school, onze directrice( schrijf je dat zo?) was een non.

wij beden wel voor het eten etc.

Ik heb dat nooit als vervelend gezien.



Maar ik vind dit liedje ook een beetje vreemd vooral ook zonder uitleg.

En ik vind niet dat het de bedoeling is dat je je kind doormiddel van een kinderbijbel de uitleg thuis moet gaan geven.

krijg dan daar het idee bij dat je een beetje het geloof opgedrongen krijgt.

maar dat kan helemaal aan mij liggen en mijn gevoel zijn.

Ik lees mijn kind wel eens voor uit mijn oude kinderbijbel.

Maar wat mij vooral opvalt is dat God daarin nogal onverzoenlijk overkomt op de ongelovigen en ongehoorzame mensen. (Jonah kwam er ook niet zo best vanaf, totdat hij uiteindelijk deed wat God van hem verlangde) Er komen nogal wat mensen aan hun einde omdat ze er een andere mening op nahouden dan Hij.



Dusssssss… wordt het tijd voor een nieuwe kinderbijbel denk ik… maar de Bijbel zal toch niet compleet anders geschreven zijn. De essentie van het verhaal blijft hetzelfde.



Mijn dochtertje zit op een openbare school. Ik kan van mijzelf niet zeggen dat ik gelovig of ongelovig ben. Maar ik merk dat mijn kleine meid heel veel troost heeft bij het idee aan God, die op haar past, aan wie ze kan vertellen dat ze verdietig is, die altijd van haar houdt.

Maar nu vertelt ze op school vol overgave haar bijbelverhalen en als een kindje zegt dat God niet bestaat dan wordt ze heel erg boos en vertelt ze dat God daar heel verdietig van wordt en boos.



Nog even en dan gaat ze met hel en verdoemenis dreigen :roll:



In mijn ogen zou God voor alles moeten staan wat liefde en goed is. Iets wat mensen steunt in harde en moeilijke tijden.

Maar mijn eenvoudige kinderbijbel, die al gematigd is, komt op mij nogal wreed en dreigend over. Ik lees dan ook niet alles voor.

Ik vraag mij nu af … ik neem aan dat de meeste Christelijke geloven vandaag de dag een stuk minder fanatiek en heftig zijn, milder …maar hoe rijm je dat dan met een Bijbel die heel anders overkomt?

Happy mommy,



De bijbel bestaatuit twee delen hè; het oude en het nieuwe testament.

Je ziet in het oude testament een god die straft. In het nieuwe testament komt Jesus voor en dan zie je dat er heel anders wordt omgegaan met mensen, Pasen is daarvan een voorbeeld; verlossing voor mensen.



Zijn we tegenwoordig niet te angstig voor onze kinderen? Ik heb geen trauma opgelopen van jona en andere verhalen…

@Sabrina84 wrote:





Maar ik vind dit liedje ook een beetje vreemd vooral ook zonder uitleg.

En ik vind niet dat het de bedoeling is dat je je kind doormiddel van een kinderbijbel de uitleg thuis moet gaan geven.

krijg dan daar het idee bij dat je een beetje het geloof opgedrongen krijgt.

maar dat kan helemaal aan mij liggen en mijn gevoel zijn.




Als je kiest voor een christelijke school, waar christelijke liedjes en verhalen worden gezongen/gelezen kan je dit verwachten toch?

En als je kind verhalen of liedjes eng vind is het toch niet ‘opgedrongen geloof’ als je je kind minder angstig maakt door het uit te leggen hoe het precies zit :think:

@lydia wrote:

Happy mommy,



De bijbel bestaatuit twee delen hè; het oude en het nieuwe testament.

Je ziet in het oude testament een god die straft. In het nieuwe testament komt Jesus voor en dan zie je dat er heel anders wordt omgegaan met mensen, Pasen is daarvan een voorbeeld; verlossing voor mensen.



Zijn we tegenwoordig niet te angstig voor onze kinderen? Ik heb geen trauma opgelopen van jona en andere verhalen…




Ha :slight_smile: dan stap ik maar over op het nieuwe testament.

Ik denk niet dat ze er een trauma aan overhoudt :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:



Als kind zag ik dat “God straft” gedeelte niet zo. Was me nooit opgevallen tot ik pas geleden het boek weer eens opende om mijn dochtertje voor te lezen.

Maar mijn dochter valt het dus wel op en begint ook in die trant op school klasgenootjes de les te lezen. Om die reden stop ik tijdelijk even met het oude testament.