welk autostoeltje?

Een beetje spoed, want het autostoeltje van Jesse is stuk.

Nu willen we dus een nieuwe halen, maar Jesse weegt ong 13,5 kg.

Alles wat ik tegenkom is van 15-36 kg of van 9-18.

Is hij echt nog te klein voor die van 15 tot 36 kg?

Ik heb ze ook wel eens gezien van 1 tot 12 jaar, waar dan later de rugleuning af kon, dat leek me wel ideaal, maar kan het nergens meer vinden.

Weet echt niet voor welk stoeltje we nu moeten kiezen, het liefst ook niet heel erg duur.

Ons Peter zit vanaf januari dit jaar gewoon in een maxi cosi Rodi XR… dus een stoel van 15 tot 36 kilo.

Hij was toen 2 jaar en 3 maanden oud, hij blijft er prima in zitten, beter zelfs want hij voelt zich groot, heeft iets meer bewegingsvrijheid en heeft dus niet meer de drang zich steeds uit de gordel te wurmen.

Hij was toen nog net geen 15 kilo, maar wat riemhoogte betreft sneed er niets in zijn nek en dat vond de verkoper belangrijker.

Ik zou dus een opvolgstoel kopen ala de maxi cosi rodi en die heb je al voor rond de 70 euro (bijvoorbeeld ouder model rodi sps)

Die wij hebben is iets luxer met extra steun bij het hoofd en side inpact geleuter en er zit een kiepstandje op. Was 100 euro in de aanbieding. :thumbup:

Wij hebben een stoel die van 9-36 kilo te gebruiken is. Gewoon met 5 ounts gordel. Anne is 15 kg en zit nog in het kleine deel, daar kan ze mijnsinziens nog wel een tijd in. Dan zou ik het zitverhogertje eruit kunnen halen en uiteindelijk een rug deel heel hoog zetten (dat is op lengte instelbaar voor je kind) en de gordels eruit.

Het is een storghenmuhle (of zoiets) geheel goed gekeurd en oa te koop bij babypl*net.

Wij hebben net de maxi cosi rodi xr gekocht.

De harrie was in de aanbieding bij de prenatal en ik had nog een bon voor 20% korting voor woensdag avond, dus dat was :thumbup:

oh, ik lees even mee, heb hier ongeveer hetzelfde probleem: de oudste mag eigenlijk nog niet in een volgende versie, maar de jongste is bijna uit de maxicosi en die kan dus in de stoel van de oudste. Maar om nu voor dat half jaar eenzelfde nieuwe stoel te kopen…Hoe lang moet je kindje zijn voor die van 15-36kg? Hij weegt nu 14 kg trouwens.

@WoLa wrote:

oh, ik lees even mee, heb hier ongeveer hetzelfde probleem: de oudste mag eigenlijk nog niet in een volgende versie, maar de jongste is bijna uit de maxicosi en die kan dus in de stoel van de oudste. Maar om nu voor dat half jaar eenzelfde nieuwe stoel te kopen…Hoe lang moet je kindje zijn voor die van 15-36kg? Hij weegt nu 14 kg trouwens.

Indy is toen ongeveer overgegaan naar de volgende stoel, met net 3 jr en een kilo of 14 om dezelfde reden die jij noemt. Kes uit zijn maxi-cosi gegroeid en Indy op het randje van wel of niet en volgende stoel. Nou was het wel winter dus zat ze meteen lekker klem in haar winterjas in de nieuwe stoel :mrgreen:

Ik heb begrepen dat vooral het gewicht heel belangrijk is. Ze moeten minimaal 15 kilo wegen omdat ze (vaak) in de gewone gordel zitten. Bij een botsing trekt deze alleen aan/ strak bij dat gewicht.

Is je kindje lichter dan vliegt ie dus gewoon uit zijn stoel.

mmmm…wout is dus wel lichter en wij willen natuurlijk op vakantie naar Frankrijk, flink stuk rijden. Meer beenruimte zou voor hem wel fijn zijn dan, maarja, hij moet ook veilig zitten :think:

Nou, dat gaat hier niet op hoor…

Onze auto heeft zo een gordelspan terugtrek systeem.

Je kan hem 1 x uittrekken en als hij stopt blokkeert het systeem.

Ze blijven dus niet meeveren. Het gewicht maakt hier dus niet uit.

Ik vind het altijd bere irri als ik zelf achterin zit, want als ik even voorover wil buigen om iets te pakken, dan kan dat dus niet tenzij ik de gordel los maak en eerst helemaal terug laat lopen.

Maar voor de kinderen is dat dus wel heel veilig.

Voorin zitten ze ook wel eens en ik heb al es een noodstop moeten maken, maar die 13 kilo word dan met een G kracht vermenigvuldigt en echt hoor, je gordel spant wel aan.

Die kilo’s zijn genomen uit gemiddelde groeitabellen. Mijn meisje word al 4 in september en weegt NU net aan 15 kilo, dan zou ze nog steeds in een kleine stoel moeten, maar daar heeft ze niets geen steun meer aan, haar hoofd gaat eroverheen en haar benen bungelen zo dat ze gaat huilen omdat ze in slaap vallen.

Ik zou dus gewoon gaan passen en als hij wat lengte aangaat met het hoofd en schouders goed past zonder dat de gordel snijdt, dan zal het prima gaan hoor :thumbup:

We zijn eruit gekomen, en hebben er een bij de praxis gekocht vandaag.

Is van 1 t/m 12 jaar, en voor nu zit hij nog in een 5 punts gordel, en als hij 18 kilo geweest is kan hij in de gewone driepuntsgordel en kunnen de gespjes eruit. Er zit een verkleining in bij de hoofdsteun, deze leek me voor nu nog het veiligst.

We hebben ook een stoeltje voor vanaf 15 kg geprobeerd, maar dat lijkt me echt nog onveilig, ze zijn nog veel te breed voor Jesse, en zijn hoofdje zit ver onder de hoofdsteun, wat ook nog veel te breed is.

Nu een hele mooie, en volgens mij ook zeer veilige autostoel die helemaal met hem meegroeit. Je kunt hem constant aan blijven passen.

Laat me raden… van Nania…

Die zijn enkel maar CE goedgekeurd, in crashtesten en botsproeven door ANWB, ADAC en ook andere testinstituten komen ze steevast beroerd tot slecht uit de testen.

Ik zou zo een stoel nooit kopen als ik ook veel op de snelweg moest rijden of langere ritten maakte.

Voor in de stad waar je niet harder gaat dan 50 km per uur en zo af en toe zou het wel gaan.

Slechte ervaringen, er zijn er hier al meer geweest die dan riepen, prima stoel, nooit problemen mee. Maar die hadden dan ook geen aanrijding gehad ermee. Dat hoop je ook niet natuurlijk, maar je koopt zo een stoel juist voor hetgeval je een keer WEL een aanrijdig krijgt en dan?

Wil je niet op stang jagen ofzo, maar die stoelen zijn gewoon veel minder van kwaliteit dan de meer gerenomeerde en goed door en door geteste stoelen. :oops:

Cell, ik ben het met je eens. Indy zat in een stoel van Graco maar nu voor de vakantie naar Italie hebben we een Maxi cosi Rodi XR gekocht. Ziet er net wat veiliger, steviger en degelijker uit!

http://www.anwb.nl/auto/tests/accessoires,/test-kinderzitjes/test-kinderzitjes-2008.html

Ook wij hebben afgelopen weekend een maxi cosi XR gekocht (aanbieding bij een grote babywinkel, in de kleur Harry oftewel zwart/grijs).

Onze dochter is nog maar 13 kilo, maar begon met haar schouders boven de bovenste gordels van haar stoeltje uit te groeien, en met haar bolletje boven de rand van het stoeltje…

Dán is het tijd om te vervangen, gewicht is van secundair belang; het belangrijkste is, is dat ze niet te klein zijn zodat de gordel in de nek snijdt maar dat kun je in de winkel testen door de stoel te laten monteren op zo’n voorbeeld-autostoel en dan kindje erin en dan kindje naar voren halen met een klein vaartje… glijdt de gordel omlaag de schouder op… :thumbup:, maar glijdt hij omhoog naar de hals :thumbdown:

Het is wel een uitgave, maar veiligheid voor alles (ook omdat wij op vakantie naar zuid-duitsland gaan (de bergen in).

Even een ander vraagje: waarom kopen jullie een ‘goede’ autostoel met als reden dat julllie ver op vakantie gaan? Is een ritje in nederland niet belangrijk genoeg om een goede stoel voor je kind te hebben of begrijp ik het niet helemaal?

Van mij uit is die opmerking zo bedoeld, maar meer juist als je lángere ritten gaat maken en je kind zit ‘niet zo comfortabel’ dat dat dan zwaarder weegt om sneller een ander stoeltje aan te schaffen.

Voor 3x per week naar (ik noem maar wat) de C1000/Aldi/AH zou het voor mij ‘minder snel’ wegen om een ander stoeltje aan te schaffen, maar altijd mijn dochtertje veilig in de auto natuurlijk, als het nou korte of lange(re) ritten zijn.

Hoop dat het zo wat duidelijker is :think: :mrgreen:

@mama van anne wrote:

Even een ander vraagje: waarom kopen jullie een ‘goede’ autostoel met als reden dat julllie ver op vakantie gaan? Is een ritje in nederland niet belangrijk genoeg om een goede stoel voor je kind te hebben of begrijp ik het niet helemaal?

Ga ik even beantwoorden hoor: al waren we bij de buren op vakantie gegaan dan NOG was deze stoel er gekomen hoor! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk dat DannySan zich even wat onhandig uitdrukte in deze zin. :smiley:

hahaha gelijk gepost DannySan! :-*

Persoonlijk vind ik het gewoon vaak jammer dat mensen zich laten leiden door verkooppraat en zicht…

Iets wat er “goed” uit ziet, wil nog niet zeggen dat het ook goed is.

Wij hebben onze kinderen altijd in stoelen vervoerd die echt goed gekeurd waren. Dus geen mutsy traveller omdat we toevallig een mutsy wagen hebben want die is niet echt “goed” uit de testen gekomen.

Dus geen maxi cosi Tobi, want ook die is niet “goed” uit de testen gekomen, de priori sps is zelfs nog beter…

En nu dus de maxi cosi Rodi Xr, omdat die “Goed” uit de testen komt.

Consumentenbond heeft ooit es ergens een artikel afgedrukt dat als budget een probleem is, wat ik me best kan voorstellen dat je dan nog beter een hele goede stoel 2e hands kan kopen dan een matige stoel nieuw. Daarom hebben wij toen we nog 2 auto’s hadden voor mijn oude brik toen 2 2e hands romer king stoelen aangeschaft.

Ook 2 nieuw, maar die hadden we dan al bij onze Touran en hebben we nu ook weer doorverkocht.

Dat zou ik nu dus weer doen, als we straks 1 nodig hebben, liever 1 goede 2e hands, dan een vaag ding waarvan ik niet opaan kan als er eens onverhoopt wat gebeurt. :shifty:

Onze stoelen (2 auto’s) die we voor Indy hadden zijn vrij simpel maar wel goed. En toch hebben we nu die maxi cosi rodi XR gekocht voor de vakantie. Vorig jaar kon ze nog in de andere stoel van Kes (maat 2?) toen we op vakantie gingen. Die kon in ligstand zodat ze de hele nacht vrij comfortabel lag. Nu is ze 1,12 en kan ze echt niet meer in Kes zijn stoel. Haar nieuwe stoel heeft een kiepstand waardoor ze dit jaar ook wat fijner kan slapen in de 15 uur dat ze 's nachts in de auto moet (in de graco die ze heeft valt ze met haar hoofd voorover als ze in slaap valt).

Hier dus niet zozeer en duurdere stoel voor de veiligheid, maar voor meer comfort :wink: