wel of niet lezen

Ik heb heel lang getwijfeld of ik de vraag wel ga stellen…



De vraag is. Onze dochter leest al een jaar hakkend en plakkend. Op dit niveau zal ze volgend jaar in groep drie opnieuw weer gewoon beginnen met het leren lezen van alle letters omdat ze niet het start niveau beheerst voor de tweede leerweg die aanwezig is bij de methode.



Zelf als ik leerlingen in groep 2 heb (ben zelf leerkracht) die op dit niveau lezen adviseer ik thuis om net als in groep drie, elke dag even voor het voorlezen zelf een bladzijde of twee regels te laten lezen uit de boekjes wat ik heb aangegeven wat ze kunnen lezen om ze maar aan dat minimale niveau te laten komen zodat ze volgend jaar niet opnieuw.

Bij ons op school zijn ze loyaler en werken ze op nog meer niveaus dan op de school van onze dochter. Daar moet je persee start niveau hebben tweede leerweg, heb je datniet, of net niet, mag je het ook niet proberen of ook niet doen als extra werk.



Ik wil echt niet een goed kind… ik wil voorkomen dat we weer in een periode van onrust belanden wat we net achter ons hebben gelaten.



Ze vindt lezen leuk om te doen, maar ze zal hetniet zo snel vanuit zichzelf pakken… Maar als ze eenmaal ezig is dan vind ze het tof.



Wat zouden jullie doen? als je in dit dilemma zat? Ik weet het gewoon niet.

Als ze het zelf niet pakt zou ik het lekker laten voor wat het is voorlopig.

Zou ze het zelf pakken, dan was het simpel, dan ging ik lekker thuis idd samen met haar lezen, gewoon omdat het leuk is.



Nu zou ik haar lekker blijven voorlezen zoals je doet, mocht ze willen dan kan ze dan immers alsnog vragen of ze zelf ook mag lezen/ mee doen met lezen.



(hier was het bij onze 2e dus juist dat hij het wel zelf opzocht… juf in groep 1 had materiaal neergelegd en ze zei tegen ons: alsof hij het ruikt! Hij pakt het, gaat ermee bezig… en pas vanaf dat moment is het ook actief begeleid… thuis deden we niks gericht met hem, als hij zelf kwam met een boekje om zelf/samen te lezen dan deden we dat en verder niks)

Ik zou voor het slapen gaan boekjes voorlezen van het niveau dat zij leest. Daarbij het boek zo houden dat ze mee kan lezen. Goede kans dat ze woordjes mee gaat lezen en als ze het leuk vindt aan geeft dat ze zelf wil gaan lezen. Je kan ook af en toe (max 1 keer per week, het moet niet drammerig worden) vragen of ze zelf een klein stukje wil lezen, dat jij daarna weer verder gaat. Wil ze niet, ook goed. Wil ze wel dan oefent ze.



Om en om een woord lezen (jij, zij, jij, zij enzovoort) uit een verhaaltje schijnt ook goed te werken. Dan is het heel overzichtelijk, 1 woordje, en ze kijken automatisch ook mee met het woord dat jij leest.

Ik sta zelf voor de klas… het is voor koor zelf… dus eest stukje voorlezen, dan samen lezen dan zelf lezen. Daar leren ze echt goed van lezen!! Het om en om lezen ken ikzelf niet. Wij adviseren altijd voor koor, zelf te doen bij beginnende hakken en plakkende lezers… (dom dat ik daar zelf niet eerder aan heb gedacht. )



Het dilemma voor mij is, dat ze als ik het vrij laat, ze denk ik niet het startniveau gaat halen voor de instroom van de tweede leerweg in groep 3 en dat ze opnieuw mee moet doen met de gewone club. Wat ws weer resulteert in veel problemen,v ooral thuis.



K had nieuwe boekjes gehaald uit de bieb en deze heeft ze zelf al twee keer gepakt, miss vaker naar de bieb gaa :oops:

Ik begrijp niet goed waarom de gewone club voor problemen gaat zorgen als ze het niveau dan simpelweg nog niet beheerst. Dan is ze toch net zover als de rest op dat vlak en heeft ze voldoende uitdaging op dat punt :think: Op andere vlakken is ze nu misschien wel verder, ze ontwikkelen nooit alles tegelijk in een keer.



Ik zou gewoon lekker blijven voorlezen enzo maar haar vooral haar eigen tempo laten bepalen…

@Smurf78 wrote:

Ik begrijp niet goed waarom de gewone club voor problemen gaat zorgen als ze het niveau dan simpelweg nog niet beheerst. Dan is ze toch net zover als de rest op dat vlak en heeft ze voldoende uitdaging op dat punt :think: Op andere vlakken is ze nu misschien wel verder, ze ontwikkelen nooit alles tegelijk in een keer.



Ik zou gewoon lekker blijven voorlezen enzo maar haar vooral haar eigen tempo laten bepalen…




Dit dus…



Onze oudste is Hb, is vorig jaar door school onderzocht omdat ze enorm voor liep op vlakken… ze was M4 al Avi uit-Avi plus… en dat zelfde meisje heeft in groep 3 nog extra leesbegeleiding gehad omdat ze een C/D score had op de cito van januari in dat leerjaar… ze ging echter over naar 4 met een A+ score… zo dan. We hebben bewust niets extra’s gedaan. Ze mocht van 3 naar 5, maar dat hebben wij tegengehouden, ik ben fel tegenstander van versnellen. Been there done that en heb dus ook de tegenkanten meegemaakt. Daarnaast is er nog zoveel meer in het leven dan school en ook daar zullen ze mee om moeten leren gaan. Iets met de wereld die niet veranderd naar Hb en ook niet volledig Hb is…



Laat haar gaan, bouw een kleine vaste routine in waarbij je op 1 vast moment per dag met haar leest en zie gewoon waar ze op uit komt. Dan geef je ook het signaal af dat het goed is zoals ze is en zich ontwikkelt.



MM… over het versnellen… wat jou M heeft gedaan vind ik niet echt versnellen… was hij een paar weken eerder geboren, had hij meteen al doorgestroomd. Heb het echt over kinderen die al vroeg zijn als leerling en bv in september of oktober jarig zijn en dan zo van 1 naar 3 of van 3 naar 5 gaan… En dan nog is dat mijn visie, die hoeft niemand te delen natuurlijk :-*

ja dat noemen we hier een klas overslaan :wink:

En dat vind ik het bij onze knul idd zeker niet…

Hij heeft een halfjaar groep 2 en een halfjaar groep 3 in 1 jaar gedaan.



Paar weken eerder geboren worden was wel makkelijker geweest trouwens :lol:

Ik zou meer kijken naar hoe het kan dat je steeds weer in dezelfde situatie terecht komt. Het is toch prima dat kinderen in groep 3 pas leren lezen. Voor mijn gevoel loop je iedere keer een pas uit de maat, wil je dat je dochter de leerstof beheerst voordat de rest het gaat leren.

School is hartstikkel belangrijk en volgens mij doet je dochter het boven gemiddeld. :thumbup: Ik zou echt in haar en jou vrije tijd inzetten of de andere dingen des levens.

@rijstkorrel wrote:

Ik zou meer kijken naar hoe het kan dat je steeds weer in dezelfde situatie terecht komt. Het is toch prima dat kinderen in groep 3 pas leren lezen. Voor mijn gevoel loop je iedere keer een pas uit de maat, wil je dat je dochter de leerstof beheerst voordat de rest het gaat leren.

School is hartstikkel belangrijk en volgens mij doet je dochter het boven gemiddeld. :thumbup: Ik zou echt in haar en jou vrije tijd inzetten of de andere dingen des levens.






Ho even, dat is jou inzicht dat ik.haar een stap voor wil zijn tov de rest… Dat leren lezen heeft ze zichzelf.eigen gemaakt en was voor.mij een ware verrassing!!!



en wat betreft de andere dingen.des.levens… dat gaat hier allemaal.voor! Thuis.mag ze.kind.zijn en spelem!!!op.school moet er geleerd en gewerkt.worden, overigens wel met plezier.

vraagje…in welke klas zit jullie dochter nu?

groep 2 toch?



groep 2 is toch voorbereidend? en in groep 3 gaan ze toch pas leren lezen?



of is het dat ze nu in groep 3 zit en blijft zitten?

@konijn wrote:

@rijstkorrel wrote:
Ik zou meer kijken naar hoe het kan dat je steeds weer in dezelfde situatie terecht komt. Het is toch prima dat kinderen in groep 3 pas leren lezen. Voor mijn gevoel loop je iedere keer een pas uit de maat, wil je dat je dochter de leerstof beheerst voordat de rest het gaat leren.

School is hartstikkel belangrijk en volgens mij doet je dochter het boven gemiddeld. :thumbup: Ik zou echt in haar en jou vrije tijd inzetten of de andere dingen des levens.




Dat leren lezen heeft ze zichzelf.eigen gemaakt en was voor.mij een ware verrassing!!!


Tsja, misschien is dat waar, maar toch spring je er nu wederom op een bepaalde manier op in. Net als anderen in dit topic zie ik het issue niet zo. Laat haar toch gewoon haar eigen weg volgen, mee doen met 'de gewone club' zorgt dan niet voor problemen als dat aansluit bij haar tempo en ontwikkeling. Je kan ook problemen creeëren door hier zo krampachtig mee om te gaan.

Zoals voorgangers al zeggen; lekker haar zelf laten lezen.

Als ze er om gaat vragen zou ik haar erbij helpen, maar zolang ze het wel prima vind zou ik het gewoon laten gaan.



Op die manier laat je haar écht nog het kleutertje zijn wat ze natuurlijk ook is :wink:

@konijn wrote:





De vraag is. Onze dochter leest al een jaar hakkend en plakkend. Op dit niveau zal ze volgend jaar in groep drie opnieuw weer gewoon beginnen met het leren lezen van alle letters omdat ze niet het start niveau beheerst voor de tweede leerweg die aanwezig is bij de methode.





Wat zouden jullie doen? als je in dit dilemma zat? Ik weet het gewoon niet.




Uit bovenstaand stukje lees ik dat je uit de pas loopt. Je dochter is net 5 en leest al een jaar hakkend en plakkend, dus kennelijk was je met 4 jaar al aan het oefenen met je dochter. En nu maak je je zorgen dat zij in groep 3 ‘gewoon weer opnieuw moet beginnen’.



Je hebt je dochter al heel veel mee gegeven, dat zij na 1 jaar oefenen nog altijd hakkend en plakkend leest heeft wellicht met haar jonge leeftijd te maken. Kennelijk heeft zij nog niet het vermogen om te lezen.



Als ze straks naar groep 3 gaat is het toch prima dat ze gaat leren lezen. (gewoon van het begin). Leuk met haar klasgenoten samen nieuwe dingen leren. Samen met je leeftijd genoten woordjes ontdekken.

Wat een.gelul! Heb never nooit.met haarvgoeffend.zodat ze letters.ging.leren ed… ik ga me.hier absoluut niet over verdedigen!! Als jij denkt dat ik zit te oefenen moet je dat vooral.doen.

Ja maar ik snap het ook niet helemaal hoor!!

Alle kinderen leren in groep 3 toch gewoon lezen en ze hoeven het toch niet al te kunnen voordat ze naar groep 3 gaan.

Dat ze het leren lezen haar eigen heeft gemaakt is alleen maar goed en als ze samen wil lezen is leuk…maar als ze straks in groep 3 alles weer opnieuw moet doen is toch geen probleem, heeft ze het alleen maar makkelijker.

Ik denk dat ze dat zelf ms ook niet eens een probleem vind…mijn meisje kon al rekenen voordat ze naar groep 3 ging, alles tot 20 kon ze bij elkaar optellen en aftrekken, maar ze leert het gewoon opnieuw nu ze in groep 3 zit en ze heeft er geen probleem mee en haar Cito had ze een A op.

Volgens mij is het lezen an sich het probleem van konijn niet, maar de gedragsproblemen die haar dochter geeft als ze iets moet doen wat ze al (deels) kan. dus dan is de vraag (volgens mij): extra stimuleren om in een hoger niveau te komen, zodat ze niet dubbel hoeft te werken in groep 3, zodat de kans groot is dat gedragsproblemen thuis voorkomen worden, of erop gokken en niks extra doen, haar gewoon mee laten doen in groep 3 in de hoop dat de gedragsproblemen achterwege blijven.



(verbeter me maar als ik het verkeerd zeg, konijn :wink: )



persoonlijk zou ik de gok wagen en haar gewoon in groep 3 mee laten doen, je kunt dan altijd nog in gesprek met de juf van die klas als het toch niet blijkt te werken.

@littlewonder wrote:

Volgens mij is het lezen an sich het probleem van konijn niet, maar de gedragsproblemen die haar dochter geeft als ze iets moet doen wat ze al (deels) kan. dus dan is de vraag (volgens mij): extra stimuleren om in een hoger niveau te komen, zodat ze niet dubbel hoeft te werken in groep 3, zodat de kans groot is dat gedragsproblemen thuis voorkomen worden, of erop gokken en niks extra doen, haar gewoon mee laten doen in groep 3 in de hoop dat de gedragsproblemen achterwege blijven.



(verbeter me maar als ik het verkeerd zeg, konijn :wink: )



persoonlijk zou ik de gok wagen en haar gewoon in groep 3 mee laten doen, je kunt dan altijd nog in gesprek met de juf van die klas als het toch niet blijkt te werken.




Maar is het gedragsprobleem dan de oorzaak of het gevolg?



Konijn je hoeft je hier voor niemand te verdedigen hoor. Het is meer hoe je op mij over komt in topcis. Ik zie je als een gemotiveerde moeder die haar kind van alles wil leren en het beste met haar voor heeft maar soms gewoon teveel doet.

@rijstkorrel wrote:

@littlewonder wrote:
Volgens mij is het lezen an sich het probleem van konijn niet, maar de gedragsproblemen die haar dochter geeft als ze iets moet doen wat ze al (deels) kan. dus dan is de vraag (volgens mij): extra stimuleren om in een hoger niveau te komen, zodat ze niet dubbel hoeft te werken in groep 3, zodat de kans groot is dat gedragsproblemen thuis voorkomen worden, of erop gokken en niks extra doen, haar gewoon mee laten doen in groep 3 in de hoop dat de gedragsproblemen achterwege blijven.



(verbeter me maar als ik het verkeerd zeg, konijn :wink: )



persoonlijk zou ik de gok wagen en haar gewoon in groep 3 mee laten doen, je kunt dan altijd nog in gesprek met de juf van die klas als het toch niet blijkt te werken.




Maar is het gedragsprobleem dan de oorzaak of het gevolg?



Konijn je hoeft je hier voor niemand te verdedigen hoor. Het is meer hoe je op mij over komt in topcis. Ik zie je als een gemotiveerde moeder die haar kind van alles wil leren en het beste met haar voor heeft maar soms gewoon teveel doet.




littele wonder… precies verwoord zoals het is!! :slight_smile:



het gedragsprobleem is een gevolg, was in groep 1 dus aan de hand. Orthopedagoog adviseerde door naar 2. Op school gaat het nu goed, thuis ook! :slight_smile: Groep drie is als ze de maanversie doet, weer allemaal alles wat ze al kan en beheerst… Omdat ze niet laat zien wat ze wel kan, maakt het de hele situatie ingewikkelder.

En… als ik nu een school had waar ik vertrouwen in had, maar dat is dus op dit moment ook niet zo !! maar er zijn geen andere opties :frowning: alleen meenemen naar de school waar ik werk, maar dat is ook neit een super oplossing.



Ik ben absoluut niet met haar aan het lezen, maar vind het wel tof dat ik leuke natuurdingen ed doe! maar als ze uren wil kleuren, mag ze het ook van mij…

Het punt wat erbij komt is ok dat we al tobben met de kids sidns dat ze er zijn, vooralde tweede… en ik wil die perioden zo veel mogelijk voorkomen!



voorlopig hebben we want anders aan de kop. De huisarts gister een waarnemer vertelde dat ze ws niet naar school wilde maar dat ze niet erg ziek was, gewoon verkouden. Vandaag moest ik voor mezelf en had ik de eigen huisharst, dus ook weer meegenomen omdat ze mij niet aanstaat, heeft ze een fikse longonsteking… ze zal er komende 14 dagen onder de pannen zijn en het kan wel zeker tot drie maand duren voor ze de oude is! zucht… kan wel janken hoe ons mopske op de bank een hoopje ellende is en zich afvraagt of ze ooit weer beter wordt :?

Niet overstimuleren. Als ze er niet naar vraagt, niet doen. De overstap van 2 naar 3 is groot genoeg, meer dan genoeg uitdagingen die op meer gebieden zitten dan alleen lezen.

Het programma groep 3 is toch wel zo dat als een kind de basis snel heeft opgepikt ze wel overstappen naar het uitdagendere programma? Ik denk niet dat je er iets aan hebt om het te stimuleren.

Hier ook gedragsproblemen door onderprestatie, is het vermoeden. Maar, ik doe niets waar ze niet om vraagt, daar worden ze niet blij van. Als ze wil mag ze elke avond een blz voorlezen en dat wil ze meestal wel, soms niet. Hier moet ze nog een jaar kleuteren en denk dat ze inmiddels op M3 niveau zit. Dus ik voorzie volop problemen, IB’er gaat er nu ook naar kijken, maar dat wil niet zeggen dat in groep 3 (pas over ruim een jaar!) de gedragsproblemen terug hoeven te komen. Daar komt zoveel meer op ze af en veel kinderen die al lezen voor ze naar groep 3 gaan, vinden de gewone methode weg prima. Daar komen ook schrijfletters erbij. Alleen lezen is geen basis voor versnelling of wat dan ook, dat is slechts een trucje.

Dat hakken en plakken wordt vanzelf meer, gaat ze vanzelf doen, deed ze hier ook. Sterker nog, ze ging van hakken en plakken van woorden naar het compleet verklanken van een zin om de zin daarna hardop te lezen. Nu leest ze zinnen vlot en slechts lastigere woorden verklankend. Dit alles vanzelf, zonder oefenen, alleen zelf als ze wilde lezen laten lezen.

Is je dochter ook doorgetoetst enz omdat ze gaat versnellen? Ligt ze op alle gebieden minimaal een jaar voor?

Bieb is idd wel een goed idee.

Ik vraag me trouwens wel eens af, welk niveau zal ze straks lezen na nog een jaar kleuteren hier… best raar als ze met groep 3 start en dan al groep 4 leest…En zo nog meer dingen, waarin ze zich aangepast heeft en cognitief een jaar voorloopt… Maar das even offtopic puur zorgen over mijn eigen kind :wink: