wel of niet lezen

@wieniex wrote:

Ik vraag me trouwens wel eens af, welk niveau zal ze straks lezen na nog een jaar kleuteren hier… best raar als ze met groep 3 start en dan al groep 4 leest…En zo nog meer dingen, waarin ze zich aangepast heeft en cognitief een jaar voorloopt… Maar das even offtopic puur zorgen over mijn eigen kind :wink:




Hier een kleuter die uiteindelijk versneld is (want het ging idd niet alleen om lezen, maar om veul meer)… lezen was wel echt een uitschieter.

Want bij de overgang naar groep 3 zat de rest van de klas voor 90% op M3 te lezen, waar ze ‘hoorden’ en 10% week daar (naar onder dan wel boven) vanaf (percentages zijn ongeveer hoor :wink: ).

Onze zoon zat toen op M5.



Hij zit nu in groep 4 en kwam laatst ‘ja mama, weet je wat ik heb gedaan op school?’ hihi grinnik grinnik nou?

Een boekje van M8 lezen.

Dikke lol dat kind :lol: .



En vervolgens leest hij thuis weer in Donald Duck junior gericht op beginnende lezers en stapt even zo makkelijk over op een informatie boek uit de bieb niet gericht op 7 jarigen, maar wel net dat boek wat hem echt vertelt wat hij wil weten over een onderwerp.



Zolang hij begrijpt wat hij leest mag hij van ons alles lezen waar hij zin in heeft. We letten wel enigzins op het onderwerp of dat niet TE is voor hem, maar tot nog toe gaat het eigenlijk gewoon zijn gangetje.

punt zelf is meer dat ik ook weinig vertrouwen in de school heb, maar dat kwa scholen er geen andere opties zijn.



Bij mij op school zijn er veel kinderen die lezend naar groep 3 gaan, we toetsen ze eind groep drie aan de hand van de kernen van groep 3 en ze starten op die kern, dus veel zelfstandigheid, veel in groepen. Dit jaar zullen we ws maar met een kleine groep starten met de eerst kern. Er is nog een optie om de zon lijn te volgen bij de methode, en als blijkt dat de kinderen nog verder voorlopen, gaan wij gewoon verder met estafette! ipv in de diepte . De diepte zoeken wij op rond groep 4-5 zodat het in groep 3 nie tnog heftiger wordt voor de leerkracht. Het moet wel werkzaam blijven.



Juul zal gewoon starten bij maan… verdieping kennen ze niet, er wordt alleen gewerkt met stermatriaal… iedereen… behalve de zon kinderen.



Maar heb me er bij neergelegd dat ik gewoon vinger aan de pols ga houden op school wanneer ik de juul weer kwijt ben zoals ze nu is!



Vorig jaar hadden we een leerling in de groep die las op avi 6… die fietste zo overal doorheen, op gebied van rekenen was dat lastiger.



Overig hebben ze onze dochter neit doorgetoetst ook niet toen ze door is gegaan. Alleen op de leerlijn lijsten hebben ze gekeken en daar lag ze wel op het niveau van een groep 2 kind. Ik noem het ook niet echt versnellen, ze is 21 dagen jonger dan de leerling van december!

@konijn wrote:

punt zelf is meer dat ik ook weinig vertrouwen in de school heb, maar dat kwa scholen er geen andere opties zijn.

!




Je kon je dochter toch ook op de school aanmelden waar jezelf werkt.

@rijstkorrel wrote:

@konijn wrote:
punt zelf is meer dat ik ook weinig vertrouwen in de school heb, maar dat kwa scholen er geen andere opties zijn.

!




Je kon je dochter toch ook op de school aanmelden waar jezelf werkt.




kan, maar aangezien onze drie scholen onder 1 bestuur vallen, mag dat niet, de woonplaats is opgedeeld in wijken en alleen bij een goed gegronde reden mag je kind worden aangemeld op een andere school. Helaas is de regel dat ik er werk juist niet positief omdat ze vast hebben liggen dat je niet je eigen kind in de klas mag hebben, alleen bij invalsituaties. Dus die optie is helaas niet aanwezig.

En de schoolinspectie? Ik snap je punt, maar heb je ook in meerdere topics nu horen zeggen dat je zo ontevreden bent over de school en zo te horen, is er zeer weinig oog voor individuele niveau’s en überhaupt zeer weinig oog voor ‘passend’ onderwijs.

Ik zou los van de ‘regels’ een totaal gebrek aan vertrouwen in school zeker aanhangig maken. Niemand dwingt je je kind er morgen te brengen als je bij zo’n beetje alles het gevoel hebt, dat het niet werkt.

Begrijp me niet verkeerd, dit is wat je zelf steeds aangeeft in zo’n beetje al je schooltopics, dus ver van de waarheid kan ik niet zitten.



Ik begrijp sommige afwegingen ook niet helemaal van scholen, maar hier hebben we het denk ik gewoon goed getroffen.

Hier een jongen die op taalgebied vrijwel foutloos door groep 4 heen fietst en in leesniveau niet echt meer hoeft te stijgen. Hij ging al eerste (en bleef dat een tijd, nog steeds 1 van de weinige) naar de grote bieb en leest nu M of E7. Op rekengebied moet hij er qua tempo best aan trekken, maar hij snapt het verder wel prima en haalt gewoon goede voldoendes, dus dat het iets minder is dan zijn taal, vinden wij niet echt boeiend. Goed is goed hoor…



Nr. 2 gaat na de zomer naar groep 3 en leest thuis al een tijdje en zelfs iets makkelijker dan nr. 1 met die leeftijd. Rekenen idem. Groep 3 is al spannend zat. Als er uberhaupt sprake kan zijn (ooit) van niveau’s, komt dat toch pas in groep 4 aan de orde. Zo’n eerste jaar op de ‘echte’ school is toch vaak meer groeien en wennen aan het echte schoolse werk, dan op niveau’s zitten. Ik houd mijn hart vast met banjer nr. 2 gezien zijn ‘koppie’, maar tegelijk…ach, liever iets te makkelijk, dan te moeilijk…heeft hij nog iets aan ruimte voor huppelen. Hier springt school er gelukkig wel op in en vind dat dat overal zo zou moeten zijn.



Ps. de groep 2 kids blijken (zonder bericht) al enige tijd af en toe in groep 3 gezet te worden voor extra taakjes en wennen, hij lijk ze verder prima op te pakken,dus ben benieuwd.