Femke heeft niet zoveel zuigbehoefte. Vooral af en toe 's avonds.
Dus dacht ik dat het misschien beter was om haar niet aan een speen te laten wennen. soms zijn we nu dus wel een tijdje onze pink kwijt :mrgreen:
Wat is wijsheid?
de oudste hier had enorme zuigbehoefte dus een speen… Lev stopte pas een beetje met huilen nadat we de juiste speen vonden…
As was 4 toen ze hem afleerde :shifty: en lev heeft m ook nog nu :wall:
Ik zou dus zeggen: als ze die behoefte bijna niet heeft niet aan beginnen… Maar de hele dag je pink kwijt is niks 8)
Stan wilde de eerste maanden ook geen speen, pas toen de tanden doorkwamen toen wilde hij de speen…
Dus als het niet nodig is, zou ik het ook niet geven…
ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een speentje zou geven als je kind daar geen/amper behoefte aan heeft? :think:
Ik was ooit van plan er geen te geven, totdat ik idd de hele dag (en vooral nacht…) met mijn pink in zijn mond zat. Toen heb ik hem er toch maar eentje gegeven. En tuurlijk is het uiteindelijk vaak een fijn troostmiddel geweest, en was het heel fijn dat ie daardoor altijd heel snel in slaap viel. Maar het moet ook weer afgeleerd worden. Dus als je kindje er niet om vraagt, zou ik er niet aan beginnen.
@fiep klophout wrote:
ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een speentje zou geven als je kind daar geen/amper behoefte aan heeft? :think:
Ik was ooit van plan er geen te geven, totdat ik idd de hele dag (en vooral nacht…) met mijn pink in zijn mond zat. Toen heb ik hem er toch maar eentje gegeven. En tuurlijk is het uiteindelijk vaak een fijn troostmiddel geweest, en was het heel fijn dat ie daardoor altijd heel snel in slaap viel. Maar het moet ook weer afgeleerd worden. Dus als je kindje er niet om vraagt, zou ik er niet aan beginnen.
Hier dezelfde situatie…
Vandaar speen…
Anders… nee… hier is ie heel erg speenverslaafd…
Mijn dochter had een grote zuigebehoefte en kon echt uren op zo’n ding zitten sabbelen. Tot ze 2,5 was sliep ze er altijd mee. (vanaf dat ze een jaar was bleef de speen in bed) Wij dachten dat ze nooit van de verslaving af kwam, maar met sinterklaas hebben we de speen in haar schoen gedaan voor babypiet Zij kreeg er een cadeautje voor terug en zo simpel ging het.
Rowin heeft niet zoveel zuigebehoefte als zijn zus, maar lijkt ook 's avonds blij met z’n speentje. Hij valt er mee in slaap en dan valt het speentje uit zijn mond. Overdag hoeft hij hem niet.
overigens liep as de hele dag met speen…
Lev mocht en mag hem daarom alleen maar in bed of in de auto bij lange stukken.
Ik ben nu vastbesloten er niet aan te beginnen maar dat was ik bij lev dus ook…
Als ze last van krampjes heeft, gaat ze ook sabbelen.
En de vrouw van het CB zei dat een speen makkelijker is afgeleerd dan een duim. Maarja, zolang haar zuigbehoefte niet toeneemt proberen we het denk ik nog maar even zonder.
Of zou het juist goed zijn bv alleen in bed voor de kaakontwikkeling of is dat ook een fabeltje? :think:
Jinthe wilde eerst ook geen speen, maar nu vindt ze het af en toe toch wel fijn. Wel is er maar één speen die ze accepteert (MAM van Dodie), gelukkig zaten er een paar verschillende spenen in die gratis dozen, waardoor we niet zelf van alles hebben hoeven kopen om uit te proberen.
@Sproetje wrote:
Of zou het juist goed zijn bv alleen in bed voor de kaakontwikkeling of is dat ook een fabeltje? :think:
Even gespiekt, je kindje krijgt borstvoeding heh?
Uit 101 redenen om borstvoeding te geven van bv.com:
77. Borstvoeding zorgt voor een goede ontwikkeling van het gebit en de kaken
Zuigen aan de borst is goed voor de ontwikkeling van de tanden en kaken van de baby. Baby’s aan de borst gebruiken soms wel 60 keer meer energie om hun voeding te bemachtigen dan baby’s die uit een fles drinken. Doordat de kaakspieren van de baby stevig getraind worden door het drinken aan de borst, zorgt deze spierspanning ervoor dat de kaak zich goed ontwikkelt en dat de tanden recht en gezond blijven.
Onder borstgevoede kinderen is te zien dat, hoe langer ze borstvoeding kregen, hoe minder malocclusie (het slecht op elkaar sluiten van de boven- en ondertanden) voorkomt.
Daarnaast zorgt het drinken aan de borst voor een optimale ontwikkeling van de mondmotoriek, omdat iedere voeding qua drinktechniek varieert (hoe klein de verschillen soms ook zijn ). Zo zal de melk de ene keer sneller toeschieten, de andere keer moet je kindje meer moeite doen om de melkstroom op gang te krijgen. Ook zal je borst de ene keer misschien wat voller zijn dan de andere keer. Een ander groot verschil tussen borst en (fop)speen is dat een baby die op de juiste manier is aangelegd, haar mondje vol heeft met zacht borstweefsel. Ze vormt daarmee als het ware zelf een ‘speen’. Een fopspeen en een flessenspeen daarentegen vullen niet het hele mondje van een baby en hebben en behouden bovendien hun vaste vorm.
Groetjes van Yvonne
Sproet ik zou er niet aan beginnen hoor, zeker als de zuigbehoefte niet hoog is. Wij hebben het ook niet gedaan, in het begin was ik dus zelf vaak een speen. Maar nu vermaakt ze zichzelf met haar vingers of doekje om op te sabbelen…en ze duimt niet (lijkt er ook op dat ze dat niet gaan doen).
@NoortjeP wrote:
Stan wilde de eerste maanden ook geen speen, pas toen de tanden doorkwamen toen wilde hij de speen…
Dus als het niet nodig is, zou ik het ook niet geven…
Idem, hier ook geen spenen kind alleen als hij tandjes krijgt…
Hier ook geen speen!!! Heel soms proberen we het maar dan wil ze hem ook niet.
In het begin heel veel de pink gegeven…maar dat werd naarmate van tijd ook minder.
Zou het dus lekker niet doen!
Oke, thanks.
Ze krijgt inderdaad borstvoeding.
Voorlopig doen we het nog maar even zonder speen.
Het is soms misschien ook een middeltje om je kind stil te krijgen in een ongemakkelijke situatie en dat zou het uitgangspunt natuurlijk niet moeten zijn…
We (ont)houden dus nog even vol!
Je geeft in je eerste post aan dat als je dochtertje veel zuigbehoefte heeft, dat dit dan vooral 's avonds is. Veel jonge baby’s zijn zo rond die tijd onrustig. Vaak zie je dat ze eigenlijk graag aan de borst willen. Als dat binnen een paar uur frequent of zelfs onafgebroken is, wordt dit ook wel clusteren genoemd. Clusteren is een fase, die uiteindelijk weer over gaat. Je kunt gerust tegemoet komen aan de zuigbehoefte van je kindje door haar op die momenten aan de borst te leggen (borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze zelf wil, mits ze op de juiste manier is aangelegd ).
Of misschien kun je haar in een draagdoek bij je nemen? Op de site van de Doekentheek vind je hierover veel informatie.
Groetjes van Yvonne
nou wij hebben het een paar dagen geprobeerd zonder speen maar dat is niet te doen… ze heeft zoveel zuigbehoefte dat het gewoon ffe niet anders kan… als ze iets ouder is proberen we het nog eens… misschien vindt ze dan haar duimpje wel een keer…
Ook ik had in eerste instantie geen speen, maar ik had ook niet echt een heel streng idee van “per sé wel/geen speen”, ik zie het wel dacht ik.
Toen na een dag of 8 de bv terug ging lopen (dat weet ik nu, achteraf…) wilde Bastiaan constant maar sabbelen en zuigen…(t kind had gewoon nog honger, maar dat wist ik toen niet…totdat het 3 dagen later gewoon OP was en hij met fv als een blok in slaap viel…) heb ik een speentje gekocht omdat ik gewoon niet de hele dag met m’n vinger in zijn mond kon zitten…Ook heeft hij verschrikkelijk veel buikpijn gehad, en tussen de krampen door was sabbelen op zijn speentje het enige wat hem een beetje kalmeerde…
…en eerlijk gezegd kan ik me er niet druk over maken voor mijn gevoel zijn er in de opvoeding belangrijkere dingen dan de kwestie wel/geen speen, dus ik zou zeggen;
Zie gewoon hoe het loopt, en maak je er niet druk over of je nu uiteindelijk wel of niet aan een speentje begint.
…Ik heb nog nooit een 25 jarige met een speen gezien, dus het komt vast goed :lol:
Inmiddels heeft onze meid haar duim gevonden.
Ik word af en toe gewoon wakker van het gesmak uit haar kamertje :shifty:
Dus nu luidt de vraag eigenlijk: toch liever de speen dan de duim?
Ze krijgt 's avonds/ 's nachts vaak onze pink.
dan zou ik zelf voor speen gaan dat is wat makkelijker afteleren dan een duim, want die is altijd bij haar en kan ze pakken wanneer ze wil.
ik snap het eigelijk niet…mij hebben ze juist geleerd om wel de speen te geven bij hele jonge kindjes omdat dat perfect was voor eventuele darmkrampjes (wat idd zo was) :thumbup: en ook voor de kaakontwikkeling …
je kindje heeft zijn rust en minder krampjes en papa en mama hebben hun pink weer voor zichzelf…hier was het dus juist een super oplossing !! en het is echt niet nodig dat kindjes dan perse speenverslaafd worden hoor. hier word hij alleen gebruikt als meneer gaat slapen om tot rust te komen van de dag en wanneer hij in slaap valt dan valt de speen vanzelf uit zijn mond.
overdag heeft hij er nooit om gezeurt.