Wel of geen aerosleep op het martras?

Hoi allemaal,

Wij zijn er zelf nog niet over uit of we wel of niet een aerosleep gaan aanschaffen. We weten dat wiegendood heel erg laag is in NL, maar misschien dat je als ouder wel makkelijker slaapt als je kind om een aerosleep ligt.

Zouden jullie willen aangeven of je het gebruikt en zo ja/nee waarom?

Misschien zijn er ook ouders die het gebruiken tegen het zweten/allergieën ook daar ben ik benieuwd naar.

Bedankt,

Léonie

De stichting wiegendood stelt dat het gebruik van een aerosleep geen toegevoegde waarde heeft. Het is een puur commercieel praatje.

De Stichting Wiegendood schrijft om precies te zijn: “Op basis van het huidig wetenschappelijk onderzoek of de testen van de fabrikant is niet vast te stellen of de AeroSleep een effect heeft op het risico op wiegendood.” Ze weten dus niet of het toegevoegde waarde heeft of niet, het is op basis van het huidig onderzoek niet vast te stellen. Ze raden het gebruik niet aan, maar, in tegenstelling tot heel veel andere producten die claimen het risico te verminderen, ook niet af.

Wij hebben wel een aerosleep op het matras. Jinthe slaapt op haar buik, vind dat ondanks geen bewijs toch een klein beetje een prettiger idee (als het niet werkt, dan werkt het niet, maar als het het wel doet, dan wel). Tot dat ze bijna een jaar was, heb ik haar als ze sliep standaard terug gedraaid op haar rug, maar dan draaide ze 's nachts alsnog weer om. Als ik wakker werd, ging ik wel kijken en draaide haar weer terug op haar rug. Inmiddels laat ik haar op haar buik liggen, maar ik ga wel kijken zodra ze slaapt hoe ze ligt. Heeft weinig zin, want ze beweegt heel veel in haar slaap…maar toch.

ik heb hem wel, vind het een fijn idee!

ik weet wel dat de test in de winkel misschien er

mooier uitziet dan het is maar als ik naar het matras kijkt ziet het

er wel uit alsof het werkt

toen lynn net kon draaien en op haar buik sliep

had ze het niet altijd door dat ze haar gezichtje moest draaien

naar links of rechts ik draaide haar gezichtje dan altijd

als ik even ging kijken, maar vond het wel fijn dat de earo erin lag

Wij hebben er ook een gekocht voor ons ventje geboren werd.

Hij is ook een echte buikslaper (heeft hij van zijn papa :mrgreen: Ik kan het niet!!).

Of het helpt weet ik ook niet echt, maar ik heb me nooit ongerust gevoeld als hij op zijn buikje lag te slapen.

Als baby’tje nr.2 er straks is, dan gaat ie bij hem/haar op 't matrasje.

Of het helpt tegen zweten/allergie, daar kan ik je niks over vertellen.

Wel wordt ons ventje ooit eens wakker met een mooie honingraat-afdruk op zijn wang :inlove:

(ligt volgens mij meer aan een matrasovertrek wat ik heb, die is vrij dun).

Ik denk dat je gewoon op je eigen gevoel moet afgaan. Denk je dat je er een prettiger gevoel bij hebt, dan moet je het gewoon aanschaffen.

En anders niet. Denk niet dat je baby er slechter door zal slapen :wink:

Groetjes, Marieke

@marieke_dm wrote:

Wel wordt ons ventje ooit eens wakker met een mooie honingraat-afdruk op zijn wang :inlove:

(ligt volgens mij meer aan een matrasovertrek wat ik heb, die is vrij dun).

die afdruk is heel herkenbaar staat hier ook vaak op haar wangetje! :D

Wij willen er misschien 1 aan gaan schaffen omdat D ook graag op zijn buik slaapt, en het mij ook een prettiger gevoel geeft als er een aerosleep op ligt.

Alleen weet ik niet precies wat het is, is het een matras die het normale matras in het ledikant vervangt? of is het iets wat je eroverheen legt?

Moet je ook de speciale aerosleep hoezen kopen voor om dat matras?

M was een buikslapertje en ze lag bovendien vaak met haar neus naar beneden. We hebben eerst een aerosleep gekocht, maar na alles goed uitgeplozen te hebben, hebben we hem weggedaan. Wat duidelijk werd is dat de aerosleep (destijds -> 2005) alleen getest was op volwassenen. Je kunt door de structuur inderdaad doorademen, maar baby’tjes hebben een kleinere longinhoud en het was niet duidelijk of ze verse lucht aanzogen door het matrasje, of dat ze steeds dezelfde lucht inademen (waardoor er een zuurstoftekort ontstaat). Als ze door kunnen ademen, krijgen ze geen ‘seintje’ als er een zuurstoftekort ontstaat. Potentieel dus heel gevaarlijk zelfs!

Wij hebben er toen voor gekozen om op de natuur te vertrouwen en niet op een matrasje waar nog onvoldoende over bekend was. Nu op het KDV van T hebben ze aerosleeps op alle bedjes liggen. Behalve bij T dus. :wink:

De matrasjes werken inderdaad wel bewezen tegen allergie en zweten.

M wil graag wat van die leuke poppetjes aan dit berichtje toevoegen. Here goes:

:hug: :inlove: :smiley: :slight_smile:

wij hebben 2 buikslapers en hebben zelf (ook aan de hand van de verkoper) de beslissing genomen om de aerosleep te kopen en heb er tot op heden nog geen dag spijt van…

Hier hebben we ook de aerosleep nu alleen nog bij Merlijn (maar bij zijn broers hebben hem ook gebruikt.

Ik schaf er evt nog een aan als onze meid een buikslaper blijkt, maar niet op voorhand.

Wij hebben ook de aerosleep.

En ja totaal geen spijt van.

En het is maar goed ook, want meneer slaapt altijd op z’n buik. Ook ik deed hem in het begin terug draaien, maar binnen 1 minuut lag meneer weer op zn buik, nu laat ik hem dan ook maar lekker liggen.

Het gebeurt ook afentoe dat hij vol met zn gezicht erin ligt, ja dan draai ik zn koppie toch wel even, al is het maar voor het idee.

Voor de rest is het zeer bekend het honinggraat gezichtje :D:D

Iemand vroeg wat het is. Het is een soort van dekje wat je over je matrasje heen doet en daar overheen mag je maar 2 soorten hoeslakentjes doen, namelijk alleen katoen of jersey.

Het vervangt ook je molton.

@Hupsakee: Dat had ik ook gelezen over die luchttoevoer ed inderdaad (maar ook dat is niet bewezen) en om die reden hadden wij hem dus eerst niet…lastig dus allemaal.

@kim86: Je kunt een heel matrasje kopen, maar je kunt ook een ‘oplegger’ kopen die op een gewoon matras kunt doen (dat is bij het totale matras ook zo: los matras en losse aerosleep bovenkant). Er wordt aangeraden ook speciale hoeslakens van aerosleep te gebruiken, maar met een gewoon katoenen hoeslaken kan ook, alleen is ie dan net een ietsepietse minder effectief (bij volwassenen dus ;)).

Nienke heeft het iets beterder uitgelegd :D:D

Nee, geen aerosleep. Ik vind het te duur.

Terwijl we het wel kunnen betalen…dus er is ook iets gevoelsmatigs dat we het niet hebben gedaan. Zo van: ik heb vroeger ook prima op een normaal matras geslapen, ofzo. :think:

De meneer bij de Prenatal speelde wel zeer op mijn moedergevoel in met mijn zwangerschapshormonen toen ik zei dat we het niet deden. Hij zei:

“tja, als je niet het beste voor je kind wil…”. :wall:

Allebei mijn mannetjes hebben op een normaal matrasje geslapen en slapen ook, sinds ze kunnen rollen, op hun buik.

Ik heb nee gestemd, omdat de aerosleep niets zegt over wiegendood en ook niet bedoeld is ter voorkoming van wiegendood. Dat zeggen de winkels zelf!

Aerosleep is bedoeld om bacterieën en virussen tegen de gaan en de kans op allergieën zo te vermindere door de luchtstroom langs de matras te verbeteren.

Daarnáást hebben ze geconstateerd dat het bij volwassenen rebreathing (het dus door de matras inademen van al ‘gebruikte’ lucht ipv verse zuurstof. Hierdoor merk je zelf niet op dat je te weinig zuurstof krijgt) vermindert.

Het is niet onderzocht bij baby’s en dus kan niet geconstateerd worden dta het bij babies hetzelfde effect heeft, omdat baby’s veel zwakker ademen dan volwassenen.

Op basis van deze informatie heb ik het zelf toen dus niet gedaan.

Van de site stichting wiegendood:

Fundamenteel onderzoek is moeilijk en kostbaar. Het concentreert zich bij voorbeeld op processen in de hersenen en mutaties van genen, in het bijzonder op het functioneren van het hersengedeelte, in de hersenstam, dat ademhaling en hartritme regelt. Omdat onderzoek van levende baby’s grenzen kent, is de wetenschap vooral aangewezen op kinderen die zijn overleden onder het beeld van wiegendood. Op basis van dergelijk onderzoek zijn interessante ontdekkingen gedaan. Stap voor stap groeit daarmee het inzicht in de eigenlijke oorzaken van wiegendood. In een groot aantal gevallen moeten die worden gezocht in condities van het kind die ontstaan tijdens de zwangerschap. Uit vele bevindingen blijkt dat tal van zaken (roken, onvolwaardige voeding, overgewicht, stress, alcohol-, medicijn- en drugsgebruik) tijdens de zwangerschap blijvende of tijdelijke uitwerking hebben op het nog niet geboren kind.

Er zijn steeds meer aanwijzingen dat disfunctioneren van het ademhalingscentrum baby’s fataal kan worden, vooral onder ongunstige omstandigheden. In een kleinere groep kan een afwijkend hartritme de fatale factor zijn en in uitzonderlijke gevallen blijkt een erfelijk gegeven die rol te hebben. Vertaling van deze bevindingen naar hanteerbare preventie is buitengewoon lastig en valt vooralsnog niet te verwachten.

Op diezelfde site is ook informatie te vinden over de aerosleep.

Zoals al eerder gezegd, is er onderzoek gedaan met volwassen personen.

Toch kan ik me wel voorstellen dat mensen een aerosleep kopen, al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

Ik vond het niet nodig.

Wij hebben ze wel. Ik vond het een fijner idee. Hebben ook 2 echte buikslapers. Wij hebben ze gekocht uit het oogpunt “Baadt het niet, schaadt het niet”

Vind het met spugen ook erg prettig. Het gaat daar tussen en blijft dus niet op het hoeslaken liggen. Kindjes hebben er dan dus geen last meer van, dat ze er steeds doorheen draaien. Dag erna aerosleep in de wasmachine en klaar is het weer.

hier ook een buikslaper, dus eerst hadden we er 1 voor het wiegje, nu voor het ledikant. Toch een fijner idee voor mezelf. Naast dat ook prettig met spugen, blijft matras lekker schoon.