Weet jij nog wat je eerste

Leuk om te lezen dit topic!

Ik heb zelf nog heel veel herinneren van vroeger, ook veel van voordat ik 1 was. Zo liep ik een keer toen ik 1 jaar en een paar maanden was met een grote bos bloemen, die waren voor mijn oma’s verjaardag. Mijn oma was toen zo trots en begon te lachen, ik weet nog dat ik toen heel blij was. Van voor mijn 1e verjaardag weet ik me nog een keer te herinneren dat ik mijn ledikantje lag en mijn moeder binnen kwam en ik kan me nog een keer herinneren dat ik eten kreeg van mijn moeder. Ook toen ik 1,5 was en erg ziek was weet ik nog dat de dokter kwam. Mijn eerste keer op de peuterspeelzaal weet ik ook nog goed. Ik wilde perse mijn pop mee en vond het allemaal heel eng, die dag ben ik van de glijbaan gegaan met pop. En ook een keer op de psz wilde een juf dat ik melk dronk, maar dat luste ik niet, toen gaf ze me chocolade melk, maar dat luste ik ook niet, ik moest het toen opdrinken :? . Haha ik raak op dreef nu, weet nog heel veel eigenlijk, vind het soms wel apart dat anderen niet zo veel meer weten.

Mijn vroegste herinnering moet zijn van toen ik ongeveer 2,5 jaar was…

Mijn amandelen moesten worden geknipt en onderweg naar huis, in een deken gewikkeld, op schoot bij mijn moeder (jaja toen dat nog mocht! :wink: )heb ik vreselijk gespuugd en daar zat bloed bij en dat vond ik doodeng!

En ongeveer een half jaar later toen ik wakker werd en mijn ouders niet thuis waren, hoe ongelooflijk ik in paniek was…Mijn oma zou oppassen met de babyfoon (woonde een paar huizen verder)

mijn eerste …

toen was ik net 4…

van daarvoor weet ik echt helemaal NIETS…(alleen de foto’s)

Ik ging voor de eerste keer naar de basis school en het was heel mooi weer… en vollop zomer! (ik ben jarig in Augustus) dus was ook heel bijzonder een hele vroege leerling en dat vond ik zelf ook heel bijzonder, want ikmocht echt net na mijn verjaardag toen de school net weer begon (na de zomervakantie)

Ik weet me de poppenhoek/bouwhoek etc nog heel goed te herinneren…

Ook de klas daarna waar BOOM… ROOS… VIS… VUUR… achter het bord hing aan de muur… :slight_smile:

@mamy wrote:

onderweg naar huis, in een deken gewikkeld, op schoot bij mijn moeder (jaja toen dat nog mocht! :wink: )

Nou, na zijn operatie heb ik Thomas ook op schoot gehouden in de auto op weg naar huis hoor, ´t arme kereltje kon geeneens rechtop zitten.

Maar leuk al die herinneringen.

Ik heb een hele vage herinnering dat ik in een ledikantje lig die niet van mij is (waarschijnlijk logeerden we toen bij mijn opa en oma). Ik moet toen nog wel echt heel klein zijn geweest.

Ik was geloof ik 2 toen ik bij mijn oom, die toen in een oude boerderij woonde, met mijn hoofd op de tegels van een klein trapje viel.

In mijn herinnering was het een hele grote trap. En zie nog zo de soort tegels voor me (groen met bruin).

Ik weet ook nog dat ik van de dokter een hechtpleister op mijn hoofd kreeg.

En ik weet nog een paar beelden en gevoelens van de PSZ. Die zat in een voormalige synagoge, en de ramen waren daar heel erg hoog. Daar kon je als kind dus niet doorheen kijken (volgens mij konden zelfs de volwassenen daar niet doorheen kijken). Ik voelde me daar toen heel klein en opgesloten. Er was maar 1 lokaal en die was opgedeelt door kasten zodat er verschillende speelruimtes waren.

En ik weet nog dat we iets voor moederdag gingen maken en we dat NIET aan onze mama mochten vertellen, en dat dat het eerste was wat ik zei toen mijn mama me kwam ophalen. En dat de juf toen boos was.

En dat ik zwaar onder de indruk was van een stagaire, die helemaal in het zwart was, de zwarte juf noemde ik haar :lol: .

En nu had ik er nog 1 maar daar kan ik nu even niet opkomen

:lol: 8) .

Ik weet nog wel dat ik een jaar of 2 was en bij mijn tante was. Ik mocht niet mee naar boven met de rest (wij gingen later in dat huis wonen, maar toen was ik 2,5 dus voor die tijd moet het geweest zijn)

Ik heb toen woest staan schreeuwen aan de trap…

En dat ik 2,5 was en niet wilde lopen… mijn moeder mij mee gesleurd heeft naar huis :mrgreen:

Toen ik ongeveer 8 maanden was, is er bij ons thuis een achterdeur in de keuken geplaatst (daarvoor was er nog geen tuin). Daar zijn geen foto’s van, maar ik weet precies wie het gedaan heeft (kennis van mijn ouders).

Ik zat bij mijn moeder op de arm en keek ernaar…

Gek he?

Ik weet nog precies hoe de klei op de PSZ rook… die was rose en rook zoetig. De juf kwam dan met een houten blok met allemaal ijzeren schaartjes erin, en dan kon je de klei gaan knippen.

Ook hing er een grote doek aan een deur, met knopen en veters en ritsen enzo, daar kon je mee oefenen.

Mijn eerste dag op de kleuterschool weet ik ook nog! Ik was zwaar verontwaardigd dat mijn moeder wegging zonder me nog een (aller, aller, aller) laatste kusje te geven (had ze natuurlijk wel gedaan, maar vond ik niet genoeg wsl).

De juf hield me vast en ik heb het arme mens gechopt en geslagen, net zo lang gesparteld tot ik los was en ben toen mijn moeder achterna gerend door de gangen van de school.

Die vervolgens boos op me was omdat ik de juf had geschopt… moeders… zucht…

Grap is dat Ki.eks vanaf maart bij dezelfde juf in de klas komt! :oops:

Ja, kleuterschool weet ik ook nog! Mijn wenochtend!

Was het tijd voor fruit en dook iedereen in de mand om zijn bakje te pakken. Ik er ook tussen, maar ik had niks mee gekregen, omdat ik maar een ochtendje zou komen.

JAnken!

IK denk dat ik ongeveer 2,5 jaar was. Mijn moeder was mijn zus naar school brengen en ik lag alleen boven in bed en werd wakker. Ik ben toch mijn bedje uitgeklommen, hekje open gemaakt en de trap af gegaan. De telefoon ging en die heb ik opgenomen, was mijn opa uit Luxemburg die helemaal in paniek raakte omdat ik uilend de telefoon opnam maar verder niets zei.

Daarna was ik een jaar of 3 en kreeg mijn amandelen geknipt, kan me nog herinneren dat ik een groen armbandje om mijn pols kreeg en kan me het bedje met de spijlen aan de zijkant nog herinneren toen ik (al overgevend) weer wakker werd. Ook hing daar een specifieke geur.

Daarna nog diverse herinneringen van de kleuterschool toen ik 4 was.

Mijn eerste herinnering is toen ik 3 was en samen met mijn vader een autovongeluk kreeg. Mijn vader had suikerziekte en kreeg toen een aanval. Ik herinner nog dat er een gele kraan kwam om de auto uit de sloot te vissen en ik moest met mijn oom en tante mee. Ik kreeg daar dubbelvla en mijn moeder kwam me alleen ophalen. Mijn vader heeft daarna nooit meer gereden.

Verder herinner ik veel van de kleuterschool. Vooral de strafmomenten haha en de gymlessen. Nu is er een peuterspeelzaal in dat gebouw en ik ging daar stage lopen. Zo leuk! Al durfde ik nog steeds niet zomaar de koffiekamer in te lopen want dat was toen verboden terrein voor kleuters.

Gelukkig herinner ik ook veel van mijn vader. Hoe lief hij was en hoe vaak hij bij mij was als ik thuis was. Vind ik wel heel fijn.

ik was bijna 3 jaar en was samen met mijn neefje pepernoten aan het verdelen bij het sinterklaas feest bij mijn oma thuis.

Ik kan me nog herinneren dat ik op de psz was en onder de zand/waterbak ging zitten. Ik had daar ook een vriendje, Ash…

Hij was een donker jongetje en dat was heel bijzonder in die tijd.

Later op korfbal, ik was inmiddels 10 en toen zag ik hem weer. Ik voelde al steeds dat ik hem kende, maar ik wist echt niet waarvan. Na een paar weken vertelde mijn moeder dat hij bij mij op de creche had gezeten… :wink: Toen wist ik het weer en zag dat beeld van vroeger voor me… Mijn eerste liefde :inlove: :mrgreen:

Mijn eerste herinnering is van toen ik zo’n 3,5 jaar was.

Ik was op vakantie met mijn ouders (uiteraard hehe) en mijn oom en tante en sprong met een zwemband in het zwembad en draaie mijn nek verkeerd en kreeg me toch een kramp! Ach het deed zo pijn dat ik het gewoon niet kan vergeten! Ook zag ik daar voor het eerst in mijn leven kakkerlakken bah!

Mijn eerste herinnering is pas met een jaar of 7!!

Van daarvoor weet ik echt helemaal niets meer. Vanaf de 7 denk ik me het een en ander te herinneren, maar twijfel of dat niet gewoon is overgenomen uit het fotoboek!!

Kleuterschool, zemlessen, eerste 2 huizen, ik weet helemaal niets meer.

Ik vind het erg jammer dat ik zelf niets meer weet en vraag me af hoe dat kan. Kan je het blokkeren misschien?? (er is niets gebeurt dat ik weet ofzo hoor)

Ik heb het geluk dat ik het nog met mijn moeder kan bespreken.

Nav dit topic heb ik met mama op MSN nog meer herinneringen vertelt. Zij heeft ze allemaal bevestigd.

Die herinnering van de creche was toen ik 2,5 was. Verder kan ik me ook nog herinneren dat mama altijd zong als ze me nat op bed legde na het douchen in mijn badcape om me af te drogen:

“Als je niet opstaat blijf je maar liggen en dan weet je wel wat er van komt rombombom…”

En dan begon ze me te kietelen. Omhoog komen kon ik niet, want ze ‘duwde’ me steeds om. Ik vond dat zooooooooo leuk :lol:

Toen was ik een jaar of 2 ook…

Ik heb er lang over na moeten denken, maar nu komen er steeds meer dingen terug.

Minniemouse, heb je weleens vaker geprobeerd herinneringen terug te halen? Want bij mij kwam het niet zomaar opeens weer boven hoor :wink:

@ Nicje, jawel dat probeer ik ook af en toe.

Soms als ik in bed lig probeer ik terug te gaan, maar verder (vroeger) dan die 7 jaar kom ik niet.

Ik zit ook regelmatig in mijn fotoalbum te bladeren, bij sommige foto’s denk ik me iets te herinneren, maar ik vrees dat dat komt omdat ik die foto’'s al 100.000 keer heb gekeken.

Mijn zusje, moeder en oma vertellen wel eens wat, maar ik weet het gewoon echt niet. Het is dat ik zeker weten het kind ben dat op die foto;s staat, maar anders :eh:

Ik vind het heel erg jammer dat ik het me niet herinner. Het lijkt me zo speciaal om dat soort kinderdingen gewoon te herinneren. Daarom houd ik nu echt heel veel bij van mijn jongens, zodat ze later veel weten voor het geval ze die vergeetachtigheid van mij hebben meegekregen. :shifty:

Ik kan me vaak foto’s ook niet herinneren.

Dat vind ik het lastige van foto’s ook; weet ik mijn herinnering nog uit mezelf of van foto’s of van verhalen van mijn moeder.

De herinneringen die ik eerder schreef weet ik echt zelf nog, mijn moeder was ze vergeten, maar nadat ik het zei, wist ze het weer :wink:

Misschien heb je het niet zo leuk gehad in die tijd?

Ik kan me nl van de periode erna niet veel meer herinneren. Ik weet dat we het heel moeilijk gehad hebben vanaf mijn 4e, daar kan ik me gelukkig niet veel van herinneren. (ver weg wel, maar daar laat ik het graag zitten :wink: )

Nou wat je zegt, daar had ik ook al aan zitten denken.

Maar eigenlijk denk ik dat die periode juist de beste is geweest in heel mijn jeugd.

Mijn ouders gingen met veel drama uit elkaar toen ik 7 (of misschien net 8 ) was. De periodes daarna tot uit huis gaan passen wel in in zo’n woensdagavond dramafilm :shifty:

Dus maf dat ik me juist die “rot” periode wel herinner en de “mooie” niet!!

Had het liever andersom gehad :eh:

Mijn eerste herinnering is van toen ik 2 of 3 was. Ik moest toen mijn amandelen laten knippen. Ik weet nog dat mijn ouders gingen, ik was toen met een zuster op de speelkamer van de afdeling, En ik weet nog dat ik een zwarte ballon op moest blazen. Dat bleek later dus het narcose “ding” te zijn.

Verder kan ik me van die tijd niets herinneren volgens mij, maar dit wel en gezien mijn ouders daar niet bij waren, is het wel zeker dat ik het zelf nog wist en niet van verhalen vertellen.

Leuk, al die herinneringen :thumbup:

Heb gelezen dat de meeste mensen zich niet veel herinneren van voor hun vierde, hoewel dat niet onmogelijk is. Getuige ook de posts hiervoor.

Ik twijfel ook soms of ik me echt wat herinner of dat het komt omdat ik foto’s heb gezien of dat mijn moeder er wat over verteld heeft.

Raar orgaan, die hersens van ons :mrgreen:

Ik leg ook veel vast van de kids. Mijn grootste hobbies zijn fotografie en scrapbooking. Ideale manier om alles vast te leggen.

Minniemouse: Hier nog een die zich niets herinnerd van voor 7 a 8 jaar en vind het daarom ook moeilijk te geloven dat mensen zich van voor die tijd wel het een en ander kunnen herinneren.

Bij mij zal het ook wel met de scheiding van mijn ouders te maken hebben toen ik 7 1/2 jaar was…

En ik ben dus ook echt zo’n foto-gek :lol: Heb echt van die momenten dat ik een hele avond in de oude foto-boeken verdwijn, heerlijk!!