wc's op school

Op n’s school is een probleem: de kleuterwc’s. Die stinken enorm, zijn een troep, kinderen willen er niet op omdat het zo’n bende is, leerkrachten hebben geen tijd om hem schoon te maken tussendoor.



Wat wel gebeurt, is dat er 's avonds een -zeer middelmatige- schoonmaker komt om hem schoon te maken (iets met wurgcontracten waardoor de school geen eigen keus heeft in het uitzoeken van een gedegen schoonmaker). 's Morgens ruikt het dus matig, maar gedurende de dag wordt dat echt erg. Die wc’s zouden echt 1 x tussendoor schoongemaakt moeten worden.

Heb het vandaag nog eens aangekaart op de info-avond. Maar we komen er niet helemaal uit: is dat dan een taak van de ouders? er schijnt al jaren een poging gedaan te worden het op te lossen vanuit de MR en de OR, maar door allerlei rare constructies is het niet mogelijk er gewoon geld voor te reserveren.



Ik heb zelf het idee dat het een probleem is dat niet op elke school speelt. Klopt dat??

Het schijnt dat niet-openbare scholen wel zelf hun budget geheel naar wens mogen verdelen en dus wél goede schoonmakers kunnen inhuren. Maar heeft elke openbare school dan stinkwc’s?



Hoe is dat bij jullie? Wie weet kom ik daardoor nog tot een helder inzicht om met de juffen te overleggen.

hier ook van die vieze gore stink wc’s. ik heb al aangeboden ze zelf schoon te komen maken maar helaas, dat ‘mag’ niet

hier ook stink wc`s



ik zit sinds vandaag in de MR, wellicht dat ik dan meer te weten kom over mogelijkheden om het op te lossen, want mennnnn wat baal ik als kind nr. twee bij het ophalen van kind nr. 1 uit school opeens moet plassen

Vervelend probleem.



Bij ons geen stink wc’s.

Hier een katholieke school. Wel onderdeel van een stichting waar meerdere katholieke scholen ondervallen. Weet verder niet hoe het met schoonmaak geregeld is. Ik zit niet in een OC of MR.



Is een hygiënische omgeving niet een vereiste voor het welzijn van een kind? Misschien eens contact opnemen met GGD?

Heb net even gegoogled.

Net als op het KDV, moet een school ook voldoen aan de richtlijnen van de GGD. In de richtlijnen staan punten ten aanzien van hygiëne omschreven.

Misschien kom je hier iets verder mee?

@Pé wrote:

Heb net even gegoogled.

Net als op het KDV, moet een school ook voldoen aan de richtlijnen van de GGD. In de richtlijnen staan punten ten aanzien van hygiëne omschreven.

Misschien kom je hier iets verder mee?




hmmm opzich een goede insteek, heb alleen nu ik er over nadenk niet zo’n hoge pet op van de ggd. Heb ooit veel contact gehad met hun over een kdv waarbij heel veel niet liep zoals het volgens de richtlijnen moet. Dat kdv is tot op de dag van vandaag open. Want uh, tja, geen idee waarom, omdat die kinderen toch ergens heen moeten… :eh: (en langzaam begon zij weer te koken van binnen…)

dus tja, ze hebben allemaal richtlijnen, en ze zullen het mooi noteren als er iets niet volgens die richtlijnen is, maar daar stopt hun taak zo’n beetje geloof ik :shifty:

In dit geval zullen ze vast ook niks meer doen dan allicht de school vertellen dat ze het moeten oplossen…en school wíl het wel oplossen, maar dat kán dus blijkbaar niet… :?

ja dat is wel erg vervelend…

Hier stonken de wcs ook erg, maar ze waren niet vies. Probleem met de afvoer ofzo, alles is nu vernieuwd, ziet er keurig uit en wordt elke dag schoongemaakt.

Ouders houden hier wel de klassen schoon (via een rooster, 1x per week ben je aan de beurt) het zou me eigenlijk niet eens verbazen als de wctjes daar ook bij zouden horen. Ik zou het zelf ook niet erg vinden.

Gelukkig hebben wij er geen probleem mee (katholieke school)…ik hoor Anne zelfs af en toe dat ze naar een wc van een andere klas moest gaan omdat ze die van hun aan het schoonmaken waren…dus hier wordt tussendoor schoongemaakt.

Mijn oudste klaagt ook altijd mama de wc 's zitten vol plas en poep :silenced:



Ze worden alleen in de avond schoongemaakt…



Dus grote behoefte lekker thuis (gelukkig)

en goed handen wassen…

Stink wc’s op school waren er al toen ik op de basisschool zat…

Maar vies is het wel ja. Op onze school zou het ook een stuk frisser kunnen.

Hier op de openbare school van mijn dochter idd ook dat probleem… 's Avonds worden ze schoongemaakt, maar in de loop van de dag stinkt het alweer… Heb ook van een mede-ouder gehoord dat er 1 jongetje ‘stiekem’ niet door ging trekken en dat haar zoontje dat toen dus ook niet gedaan heeft… Zij heeft haar kind er toen wel op aangesproken, maar ja, wat doe je er verder aan he.

Be n wel blij dat mijn dochter het heel erg goed op kan houden, ze vind het zelf ook niet fijn om op school naar de wc te gaan.

Bij ons waren de wç ook altijd erg smerig. Vooral de jongens… Brrr al die staande plassende kleuters. De helft gaat er geheid naast! En mijn zittend plassend jongetje heeft altijd een natte broek van de pies van een ander jongetje :sick: Daarom gaat Victor meestal plassen bij de meisjes. Veel netter en schoner bij ons op school.



Wat mij betreft mag school dus de jongens verplichten om te zitten met plassen. Dat zou al veel schelen.

De schoonmaak van openbare scholen zit meestal in het totaalpakket van schoonmaak van de gemeentes. Uit ervaring weet ik dat die, vanwege de aanbestedingswet, zo goed als altijd voor de laagste prijs gaan. De prijs is echter zo laag dat schoonmakers bijna 8 armen en al racend door de school moeten gaan omdat er te weinig tijd is om schoon te maken. Zeer frustreren ook voor degene die schoonmaakt.



Bij ons op school valt het gelukkig wel mee. De concierge loopt 1 keer 's ochtends en 1 keer 's middags de toiletten na en tussen de middag doen de overblijfmoeders dat. :thumbup:

Mijn collega kwam vandaag een bakje koffie doen (ik zit vandaag alleen hier) en toen zei ze (toevallig) dat ze niet te lang kon blijven, omdat ze wc’s ging schoonmaken op school.



Ze vertelde dat de wc’s bij de onderbouw (groep 1 tm 4) erg smerig waren en dat er alleen 's avonds iemand komt schoonmaken. Nu hebben ze met alle ouders (meestal moeders) een schema opgesteld, zodat iedereen een keer aan het eind van de ochtend wc’s komt schoonmaken. Ze zei dat ze ongeveer 1 keer per 4 a 5 weken aan de beurt is, dus dat dit wel te doen is.



Zij gaan naar een kathlieke school.



Mijn oudste gaat binnenkort naar de openbare school, maar ik heb nog niet gehoord of er daar zoiets geregeld is.

@ariel wrote:



Wat mij betreft mag school dus de jongens verplichten om te zitten met plassen. Dat zou al veel schelen.




Dat is bij ons ook zo. Er hangen picto’s in de wc’s van de kleuters waarop staat hoe het moet en hoe het niet moet.

@Lune wrote:

Ouders houden hier wel de klassen schoon (via een rooster, 1x per week ben je aan de beurt) het zou me eigenlijk niet eens verbazen als de wctjes daar ook bij zouden horen. Ik zou het zelf ook niet erg vinden.




Dat is allemaal wel heel nobel enzo…maar eigenlijk is het 't verplaatsen van het probleem… :think:

Hoezo? Het moet nu eenmaal schoongemaakt worden. Bij ons op school is er voor gekozen een groot deel schoonmaak door de ouders en kinderen (kinderen moeten zelf ook vegen in de hogere klassen) te laten doen zodat er geld overblijft voor andere zaken. Is wel echt vrijeschools en komt denk ik ook door de hogere kosten die ze hebben aan vakleerkrachten, materialen etc.

Bij Fiep is er een schoonmaakbedrijf dat niet functioneert…

OM dan de ouders te laten gaan schoonmaken vind ik een verplaatsing van het probleem.

Fiep hier hetzelfde probleem.

Gore wc’s, Sharon gaat al niet eens meer op school.

Al moet ze nog zo nodig dan houd ze het op tot thuis.



Sharon zat in groep 4 dacht ik, toen ze een keer naar de juf ging om te zeggen dat heel de wc onder de poep zat.

Antwoord juf"ga het maar even schoonmaken" Sharon "echt niet juf, dat is mijn poep niet, ik ruim geen poep op van een ander 8) ".



Dus om Sharon maak ik me niet zo druk, maar Yari gaat na de kerstvakantie naar groep 1.

Ik zal het er hier ook maar eens over gaan hebben.



Wij hebben het hier ook al meerdere malen aangegeven dat ze een schoonmaakrooster voor de ouders moeten maken, maar ze blijven maar met die halfzachte schoonmaker in de weer.

Die beste man kan er ook niets aan doen natuurlijk, als je in je uppie iedere dag in 2 uurtjes de hele school moet schoon krijgen.

Maar het sanitair en de kleedkamers van de gymzaal moeten toch wel prioriteit krijgen lijkt mij.

hier heeft inmiddels het team van de leerkrachten van de kleuterklassen besloten zelf tussen de middag om de beurt de wc’s een extra schoonmaakbeurt te geven.