Watvoor schooltype en waarom?

Ik heb zelf op een rk school gezeten, en ik ben niet gelovig opgevoed. Ik ken ook alle liedjes en gebedjes nog, en ik ben zeer ongelovig gebleven, dus toen de schoolkeuze voor mijn dochter dichterbij kwam, wist ik zeker dat het GEEN rk zou worden. Mijn eerste keus was Vrije School, maar daar was een enorme wachtlijst van jaren :shock: . Toen heb ik mijn dochter op een Brede Basisschool gedaan, en dat beviel goed. Nu we verhuisd zijn naar een ieniemienie dorp hadden we niet zoveel keuze, maar nu zit ze op een openbare school, die binnenkort veranderd in een Brede School.



Anita

welke keuze jullie allemaal maken, kan ik absoluut niet beinvloeden. Wel wil ik mijn ervaring als leerkracht hier meegeven,



Ik heb zelf op een katholieke schoolgezeten vroeger (was ook de enige school in ons dorp). Ik heb op een openbare PABO gezeten en werk nu al 6 jaar op een christelijke basisschool. Ben ik zelf gelovig… Ja…, kerkelijk, absoluut niet. Iemand hier noemde het modern heidendom. Dat vind ik een mooie term.

De christelijke school waar ik werk, heeft als regel dat er 's ochtend en aan het eind van de dag gebeden word. In principe doet iedereen mee. Zeker bij de jonge kinderen. Bij de oudere kinderen, wordt verwacht dat ze respect tonen tijdens het bidden, want meebidden ligt voor enkele islamitische kinderen in de bovenbouw toch wel erg gevoelig.

Ook word er uit de bijbel voorgelezen en worden er liedjes gezongen. En ja… de kinderen vinden dat vaak erg leuke liedjes en zingen die de hele dag door (ook thuis, hoor ik veel van ouders).



Als ik over enkele jaren zelf de keuze moet maken, naar welke school mijn kinderen gaan, vind ik het zelf niet zo belangrijk wel geloofsstroming een school heegt (al zal ik niet zo snel voor een islamitische school kiezen :smiley: )

Ik vind het wel belangrijk of de school past bij mijn kind. Ik ben van mening dat het type kind veel bepaalt. Als je een kind hebt wat uit zichzelf erg leergierig is en makkelijk leert, zal die het op veel scholen redden. Voor deze kinderen is een Vrijde school, montesorischool of Jenaplanschool (en andere) vaak een goede optie.

Heb je een kind dat veel stimulering nodig heeft, om tot werk te komen, dan is zo’n school soms te vrijblijvend voor kinderen.



Ik zou me dan ook vooral verdiepen in de sfeer (nu weet ik ook dat deze per leerkracht verschillend is) op de school, het beleid (weten ze waar ze mee bezig zijn en waarom ze de keuze voor een bepaalde manier van werken maken) en de zorg die ze de leerlingen kunnen bieden, als het opeens, beter of minder goed dan gemiddeld gaat.



Nou, het is een heeel lang verhaal en ik weet niet of jullie er iets aan hebben, maar ik moest het toch even kwijt.

dar hebben wij ook vooral op gelet, wij hadden de keuze tussen de openbare en de PC…

bij de openbare spraken we de directeur en daar kwamen we aan en dat gesprek ging als volgt:

"goedemorgen… hebben jullie de schoolgids gelezen?



wij: ja

hij: hebben jullie nog vragen

wij: nee niet echt

hij: oke dan laat ik de school zien en zijn we klaar.



daarvoor waren we al bij de PC geweest en die directeur had een heel verhaal over zijn school, waar ze mee bezig waren, wat hij belangrijk vond en wat hij van ouders verwachtte. Tussendoor konden we vragen stellen. Daarna een rondleiding in de school waarin hij in de praktijk liet zien wat hij net verteld had. hoe het uitgevoerd werd in de verschillende groepen.

dat was duidelijk en helder en die man stond voor zijn school. was trots op zijn school en enthousiast over de leermethodes etc… die school is het geworden.



er was een duidelijke structuur en dat was merkbaar door de hele school. Bij de openbare vond ik het maar een losvast gedoe… beetje ziemaar mentaliteit en dat sprak me niet aan…

Wij kiezen voor een christelijke school. Niet omdat we dat zo graag willen, maar omdat de vrije school dat toevallig is.



Mark en ik zijn allebei niet gelovig en voeden Mateo en pupje niet zo op.



Wel wil ik dat hij weet dat pasen (bijvoorbeeld) niet een feest is waar je paaseieren krijgt, maar de echte oorsprong ervan is. Iig de echte oorsprong voor gelovingen. Hoef je niet eens gelovig voor te zijn, want ik als nietgelovige weet ook wel dat Jezus echt heeft bestaan… :smiley:



Anyway, want ik dwaal af.



De vrije school is dus een christelijke school, de feesten die we daar vieren zijn bijna allemaal gerelateerd aan het christendom (of aan de natuur)…

Op het basisonderwijs wordt dan ook voornamelijk daar aandacht aan besteed.

Er wordt niet gebeden, wat ik als nietgelovige erg fijn vind.

Wat er wel gedaan wordt zijn spreuken bij het begin, eten en einde van de lessen. Deze spreuken zijn natuurgerelateerd en ik zie het als een gezamelijk begin van de dag…(wat je ook met bidden een beetje kan zien, maar daarbij wordt God teveel (in mijn ogen) benoemd, en dat is als nietgelovige niet prettig.



Vanaf de bovenbouw worden ook andere geloven meer in de lessen gebracht, waarbij geen enkel geloof wordt benadeeld. Ook dat vind ik een goede manier om de verschillende geloven te onderwijzen.



Dussss hier een christelijke, vrije school…

zou je een voorbeeld van een van die spreuken kunnen geven?

ben daar eigenlijk wel benieuwd naar

ehhhhhhhhhh



moet ik wel ver graven hoor… :think:



Ik zie rond in de wereld,

waarin de zon haar licht geeft,

waarin de sterren fonkelen,

waarin de stenen rusten,

de planten levend groeien,

de dieren voelend leven,

waarin de mens bezield,

de geest een woning geeft…



Hij gaat nog ff verder, maar ik weet hem niet meer. Ik kan ook mijn vriendin niet bereiken die dat allemaal wel nog weet…

8)

Dit zeiden we trouwens op als we de les 's ochtends begonnen…

Marlous, dat soort teksten is toch niet speciaal vrije school gerelateerd? Die teksten hoor ik hier op school ook.

Wij hebben gekozen voor christelijk jenaplanonderwijs. Er zijn hier in de wijk 2 christelijke scholen, maar beide jenaplan dus daar konden we niet onderuit. Overigens bevalt me die methode heel goed tot nu toe.



Dit liedje is hier favoriet:



De wereld is een toverbal

geen mens weet hoe hij worden zal

maar één ding dat weet iedereen:

je kunt het niet alleen, dus…

Refr. dus…

zullen we er samen iets van moeten maken

de wereld is een mooi maar bewerkelijk ding

zullen we er samen iets van moeten maken

hé, hé, hé, hé, kom maar in de Kring.

We kijken op de wereldkaart

We denken dat het beter gaat

je ziet dat het een puinhoop is

zó gaat het zeker mis! dus…

Heb ik ook niet gezegd. Ik zei dat er op de vrije school niet gebeden werd, maar dat er wel natuurgerelateerde spreuken zijn…



Ik ga er van uit dat er op andere scholen ook spreuken zijn…Leuk juist…



En Jenaplan vind ik het dichtsbij een vrije school komen, dus vandaar dat ik ook niet echt opkijk van je post… :wink:

ik zit nu je liedje/spreuk eens goed te lezen en vind het niet echt vergelijkbaar met een spreuk van de vrije school…

het is ook geen spreuk :wink:

maar ik ken eigenlijk geen christelijke vrije scholen, hoe werkt dat daar dan? Vind het leuk klinken.

Ik ga binnenkort les geven op de pabo over christelijk onderwijs en ik ben dus zeer geinteresseerd. Vertel!

dat liedje van AS zingen ze bij emma ook op school. :mrgreen:

Wij hebben gekozen voor een gewone openbare basisschool. Hier in de wijk zit een christelijke en openbare, openbare stond ons niet aan, het type ‘volk’ wat er komt zeg maar :wink: chr. zijn we niet en Arvid zingt de liedjes die hij op de peuterspeelzaal leerde altijd na thuis… We hebben nog bij een Dalton school gekeken, maar die vonden we te druk. We ontdekten nog een school, wel wat verder weg, daar voelden we ons wel goed bij. T is en blijft zo moeilijk, heb ook nog wel mijn twijfels over deze school, omdat de ouders zo anders zijn, maar dat zullen wij overal wel houden :stuck_out_tongue: Arvid heeft het er wel naar zijn zin en dat is toch wel het belangrijkste natuurlijk.



Kiddo, je mag tegenwoordig zelf kiezen waar jij je kind heen brengt. Dat is niet meer zoals vroeger, dat je de dichtstbijzijnde school moet kiezen. GELUKKIG NIET!!!

@Kaar wrote:

heb ook nog wel mijn twijfels over deze school, omdat de ouders zo anders zijn, maar dat zullen wij overal wel houden :stuck_out_tongue: Arvid heeft het er wel naar zijn zin en dat is toch wel het belangrijkste natuurlijk.




:wink: Ik weet een hele leuke school hoor, waar wel vreemde ouders bij zitten, en over 2 jaar komen daar weer vreemde ouders bij :lol: 8) !

@Marlous wrote:





Ik zie rond in de wereld,

waarin de zon haar licht geeft,

waarin de sterren fonkelen,

waarin de stenen rusten,

de planten levend groeien,

de dieren voelend leven,

waarin de mens bezield,

de geest een woning geeft…


*Zucht* Hoe herkenbaar :inlove: !
Ik heb er nu al zin in, om die Vrije School tijd via Thomas weer her te beleven! Vind ik ook zo fijn aan de Vrije School, dat ouders zo meeleven en meehelpen... op de basisschool hier om de hoek brengen ze de kinderen geeneens in de klas naar school... gewoon bij het hek voor het schoolplein afleveren en aan het einde van de dag daar weer ophalen...

Maar goed,
over dat het Christelijk is, voor Christenen (bijvoorbeeld mijn opa) is de Vrije School (meestal) GEEN Christelijke school, en voor niet gelovigen weer wel... :think: Voor ons is het een school die aansluit bij onze overtuiging!

Nog een paar peuter & kleuterspreuken;





Uit de geestelijke wereld is afgedaald

dit kind tot u

zijn raadsel hebt gij op te lossen

van dag tot dag

uur na uur





:smiley: Marite, ik probeer nog wel een keer te praten met A… Moet het goede moment vinden… Rtvnt :wink:

Was A geen voorstander dan van de VS?! 8)

En Malin krijgt dan een heel leuk klasgenootje hoor :wink: !

Zoë zit op een christelijke basisschool. Niet omdat wij zo christelijk zijn hoor, mar om eerlijk te zijn de shool ligt 1 straat achter ons huis.

Heb echt de dichtbijzijnde school uitgezocht.

kan hier in de wijk kiezen uit christelijk, openbaar, katholiek jenaplan ennn een wijk verderop een vrije school.

ook zit er “iederwijs” in de stad en als ik het echt in mn kop haal kan tom zelfs thuisonderwijs krijgen :mrgreen:



we zijn er hier duidelijk nog niet uit… eerst maar eens kijken wat voor karakter tom heeft en welk onderwijs bij hem zal passen :inlove:

onze sil gaat naar een katholieke basisschool en waarom… omdat het een kleine school is maar 150 ll. en de klassen zijn ook mooi klein al zijn dit wel groep 1 en 2 bij elkaar in 3 en 4 enz enz. maar alsnog zitten er over het algemeen niet meer als 25 kinderen in een klaslokaal.

de directeur is zelf ongeloofelijk bij zijn leerlingen betrokken (hij kent dan ook iedereen bij naam (kids en ouders!)



en ach het bidden… sil die weet het zelf het mooist te vertellen ik mag bidden van papa en mama maar ik moet niet!

en dat weet de school ook en ze weten ook dat wij ons zeker niet in de kerk zullen vertonen ze hebben hier ook totaal geen moeite mee.



dus de reden voor deze school is heel simpel lekker klein en persoonlijk en ook veel persoonlijke begeleiding naar de kids.



veel sucses iedereen met deze toch wel lastige beslissing(maarre… laat de keus aub niet afhangen van …och die school zit toch in de buurt dan doe ik hem/haar daar maar heen, want je kind zit er zowiezo 8 JAAR aan vast en school heeft toch erg veel invloed op jouw"n kind!!!)