Watvoor schooltype en waarom?

Je kunt je kind tegenwoordig niet vroeg genoeg opgeven voor de basisschool hoor ik overeal om me heen. Het is dus al de hoogste tijd voor aktie. :wink:

Vandaar mijn vraag: voor welk schooltype heb jij gekozen en waarom?

Wat spreekt je er zo in aan? En zijn er ook dingen die je minder prettig vindt?

Bedankt,

Sanne

basisschool? daar hebben we emma pas voor opgegeven toen ze drie wasā€¦



onze keuze werd bepaald door: school moest in de buurt zijnā€¦ we konden kiezen tussen openbaar en protesabts christelijk. Bij beide zijn we geweest en het is de PC geworden.

waarom: directeur had duidelijke mening over zijn school, goed verhaal, de klassen zagen er leuk utā€¦ veel werkjes etcā€¦



wij hebben hier overigens geen vrije school jenaplan montesorri oid scholen in de stad. dus daar heb ik me verder niet in verdieptā€¦

We hebben Thomas nog niet op gegeven maar zoals het er nu voor staat gaat Thomas in 2008 naar de Vrije School Assen.



Waarom?

Omdat ik zelf op de Vrije School gezeten heb en ik die sfeer aan Thomas wil mee geven. En ik denk dat op een reguliere school hij te snel (ten onrechte?!) het opdruk ADHD krijgt terwijl ze op de VS eerder denken aan HSP/nieuwetijds kind ofzo.

En het sluit voor de rest aan bij onze/mijn opvoed visieā€¦



En voor de rest, de school hier om de hoek staat niet echt goed bekend. Mijn oppaskindje zit er wel op, maar ik vind 't zoā€™n kille onpersoonlijke school! No way dat ik hem daar heen doe!



De Vrije School is dus wel 15km verder weg, maar er de buurt kindjes zijn ook al verspreid over zoā€™n 4 verschillende scholen, en ze spelen allemaal samen, dus dat maakt niet zo veel uit dan!

Wij kozen voor christelijk onderwijs. De school sprak ons aan, direkteur gaf goede indruk, de verhalen om ons heen waren goed over deze school en ik houd wel van wat christelijke inslag en onderricht.

Wij zijn gelukkig nog lang niet zover, maar het bezorgt me wel hersenkrampen. We wonen in een uitgegroeid dorp met ongeveer 6 scholen, waarvan 2 openbaar en de rest christelijk.



Zowel mijn man als ik zijn actief niet christelijk. Ik heb geen problemen met godsdienstonderwijs, maar dingen als bidden in de klas gaan me echt te ver.

Hier op de hoek van de straat zit een zwaar protestantse school, die valt dus af. De openbare school wat verderop staat niet goed aangeschreven. Op de andere openbare school weten we dat er een of twee leraren rondlopen die in het verleden kinderen hebben misbruikt (een vriendin van ons, het was helaas niet te bewijzen, omdat het lang geleden is gebeurd).



Van de katholieke scholen in de buurt is er een waar in de klas wordt gebeden bij de allerkleinsten en de andere ligt waarschijnlijk net te ver weg om toegelaten te wordenā€¦ :?

De kans bestaat dat we over een paar jaar maar gaan verhuizen danā€¦

als je echt anti bent, dan zou ik mijn kind niet op christelijk onderwijs doen. Ze bidden zeg maar dus wel op school, niet erg veel ofzo. En de liedjes ā€œmijn hartje is zo blij want Jezus is een vriend van mijā€ Enne ā€œdoe open voor Godā€ :smiley:



Mijn schoonvader is de grootste atheist die er rondloopt, die trekt echt grauw weg als hij Tiemen hoort zingen :smiley:

tja hier in het dorp is maar 1 school.

die is christelijk, past wel bij ons.

(niet dat ik nu zo gelovig ben, jan zn vader wel, maar ik wil wel dat hij het meekrijgt)

er gingen leuek en goede verhalen rond.

qua vriendjes en afstand dan ook het meest logisch.

heb toen wel gezegd; als het niet bevalt, breng ik hem zo naar een school in de stad, is te fietsen)

maar het bevalt me wel goed.



bidden gebeurt wel maar niet zo veel.

en net als babsje al zegt, jan komt ook thuis met liedjes als goedemorgen dag en dank u voor deze nieuwe morgen.

vind het zelf wel grappig; ineens hoor ik liedjes die ik zelf vroeger ook zong.



babsje; jou vader de grootste? welnee :liar: :mrgreen:

Ben er nog niet aan toe, eerst maar naar de psz, maar als Kevin naar de basisschool gaat, kiezen we toch voor een christelijke school! Is hier vlakbij, makkelijk te lopen of fietsen. We zijn beide (Mark en ik) ook niet christelijk actief, maar willen wel graag dat Kevin alles mee krijgt. Hij is zelf ook 28 Mei 2005 gedoopt! En aangezien ik zelf ook op die school heb gezeten is de keus snel gemaakt. Tegen die tijd toch nog maar eens langsgaan, om te kijken en informeren. Bevalt het alsnog niet, kunnen we altijd verder kijken!

@hedwich wrote:



babsje; jou vader de grootste? welnee :liar: :mrgreen:




SCHOONvader, hahahaha



Mijn vader was wel aardig in de Here



Maareh, mag ik hier uit opmaken dat jouw vader echt de aller aller grootste is?? :smiley: :smiley: :smiley:

S@nne, ik heb hier ook nu al hoofdpijn vanā€¦ Hier in het dorp zijn opzich scholen genoeg (nieuwbouwwijk) maar voornamelijk christelijk (rk, pc en zo) En dat wil ik dus ƃĀ©cht niet. Er is 1 school die een ietsiepietsie aan Montessori doetā€¦ Niet genoeg voor mij denk ikā€¦



In Rotterdam (daar werk ik ook) zit een Vrije School. Dat trekt me ook heel erg, om onder meer de reden die Marite aangaf. Jenaplan en Frenet trekken echter ook heel ergā€¦ Maar ik denk dat de keuze zal straks vallen op Montessori of Vrije Schoolā€¦

oeps,ā€¦ het woordje schoon vergeten te typen :oops:

dom dom dom



nou mijn vader de ergste,ā€¦

hij heeft er ieg zeeer weinig mee

@hedwich wrote:

jan komt ook thuis met liedjes als goedemorgen dag en dank u voor deze nieuwe morgen.




Brrrrrrrā€¦ die moesten wij ook zingen. Ze hebben mij dus door het hele RK programma heengedwongen t/m het vormsel. Jeugdtraumas komen boven :wink: Daarna ben ik alleen nog naar kerkdiensten gegaan bij begrafenissen. Ik ben geen atheist, heb wel een geloof (modern heidendom) maar hubbie is wel atheist. Ik vind het ook niet erg dat ze iets meekrijgen van godsdienst, maar niet structureel iedere dag.



Ach we zien wel. Als ze een beetje op ons lijken trekken ze sowieso hun eigen plan wat religie aangaat. :stuck_out_tongue:

maar dat gaan kinderen zoiezo wel.

Mijn schoonouders vonden het overigens serieus heel erg dat onze kinderen naar christelijk onderwijs gaan. Ze stamelden er altijd al zo over en op een gegeven moment heb ik het op de man af gevraagd ā€œvinden jullie het nou echt zo erg?ā€ Nou uit de tenen kwam het bij beiden en ze riepen meteen ā€œja dat vinden wij echt heel ergā€



Nou ja, jammer dan hoor!!

Bij mijn schoonzus en schoonbroer hebben ze echt er alles aan gedaan om te voorkomen dat de kinderen naar christelijk onderwijs gingen, niet gelukt hoor, maar o o o wat een heisa is dat geweest zeg!

pffff wie zijn kinderen zijn het nou eigenlijk?

zij mochten het toen doen en jullie nu.

eigen keus hoor !

Ja precies en dat is ook wat wij hebben gezegd. Christelijk onderwijs, en daarmee uit



Nu kan ie opa wat leren over het christendom en sja, dan kan opa geen discussie aangaan he :twisted:

:mrgreen:

heheheheee leuk voor schoonpaā€¦



emma zit ook op de christelijke schoolā€¦ zelf zijn we niet actief gelovig enzo maar wilde wel dat ze er wat van meekreeg en daarnaast zag ik de openbare niet zo zitten.

Emma komt ook met leuke liedjes thusā€¦ maar dat vind ik wel leuk, ik heb ook op strenge gelovige scholen gezeten enzo maar wel op een leuke manierā€¦ bij emma op school doen ze het ook op een leuke manier.



bij emma bidden ze ook iedere dag, soms wil ze het nu thuis ook aan tafel. ach dan doen we lekker mee/

Hier gaat c. naar een rk school, ze bidden niet in de klas ofzo maar ze doen wel aan specifieke gelovige dagen iets speciaals. Vindt een gelovige basis nooit verkeerd voor een kindje, en met vervolgonderwijs kan ze dan zelf een keuze maken. :thumbup:

Hier gaat ze naar een rk basischool. Had de keuze uit OB, montessori en protestant hervormde school. Ik heb vroeger ook op rk gezeten en heb daar een leuke tijd gehad en ook hier sprak mij de manier van onderwijs en begeleiding die ze evt kunnen bieden enorm aan.



Groetjes