wat zouden jullie een buitenlander van nl willen laten zien?

Stel nou he, dat je bezoek krijgt van iemand uit het buitenland, van een heel andere cultuur.

Wat zou jij dan graag van Nederland willen laten zien aan zo iemand? Hoeven niet per se echte attracties of bezienswaardigheden te zijn, maar gewoon dingen waar je van denkt: dat is nou leuk om aan iemand te laten zien die hier niet vandaan komt.

Ik zat zelf iig te denken aan de Vaalserberg, omdat het voor de rest van de wereld natuurlijk een lachertje is dat dát ons hoogste punt is.

En de metro van amsterdam centraal naar de Bijlmer…omdat het voor een afrikaan toch een heel gekke gewaarwording moet zijn.

Uberhaubt ov, treinen, trams, bussen.

Nou kom maar op met die ideeen!

de euromast

Als je dan toch al in Amsterdam bent dan zou ik ook even gaan winkelen. Niet dat dat nou zou leuk is waar waarschijnlijk wel anders dan wat een Afrikaan gewent is.

En boodschappen doen in een grote suppermarkt. Dat vind zelfs ik wel leuk in andere landen.

En iets wat echt nederlands is zijn natuurlijk onze waddeneilanden. Misschien een nachtje kamperen op een van de eilanden? Kun je direct fietsen huren. Ook redelijk nederlands toch? Tandem?

Maar is nederland sowieso geen cultuur schock??? :oops: :think:

Heel cliché, maar hier werd toch Madurodam erg gewaardeerd, en zo heb je in 1 klap alle bezienswaardige gebouwen gehad :wink: Strandwandeling erachteraan, hapje eten…

En een echte boswandeling :inlove:

Heeeele grote supermarkt :dance:

Fietsen hebben wij toen ook gedaan; dat was eens maar nooooit weer, ze zeiden dat ze konden fietsen: :liar: :liar: :liar:

(en dan is 't doodeng om opeens ‘in het wild’ te rijden…)

@pooh wrote:

en dus maar in je huis blijven zitten? 8)

Giethoorn

@fiep klophout wrote:

@pooh wrote:

en dus maar in je huis blijven zitten? 8)

Haha nee dat was niet wat ik bedoelde :wink:

Maar de euromast is leuk, iets wat minder geld kost: een strandwandeling, waterfietsen,wet nog wel meer eenvoudige leuke dingen in hollandia :inlove: [/spoiler]

naar het zuiderzee museum of openlucht museum. Iets van de kneuterige hollandse historie in ieder geval :mrgreen:

verder de Efteling :inlove: en het o zo foute maar stiekem toch heerlijke Volendam/ Marken. Klompen, molens en kaas, doet het altijd goed.

de Veluwe

pannenkoekenhuis

strand

zeeland

stroomtreintje in zuid limburg

drielandenpunt

volendam!!! dat is toch echt zo nederlands haring, paling proeven foto in klederdracht en dan na de cd winkel om daar kennis te laten maken met ons nederlandse muziek.

kom even niet zo op de naam maar openlucht museum met de molens en daar kennis laten maken met poffertjes.

efteling maar dat was al genoemt.

Wij hebben 1 keer een zwager uit Peru op bezoek gehad, die moest voor zijn werk in Duitsland zijn, en is uiteindelijk maar 1 weekendje bij ons geweest. Het was middenin de winter dus echt heel koud (dat sluit al veel attracties uit). We hebben hem meegenomen naar de dierentuin (Burgers Zoo), zijn gewoon in de auto wat rond gaan rijden door de stad (de wegen en woonwijken vond hij heel interessant), en hebben poffertjes gegeten, maar wat hij uiteindelijk het allerleukste vond, was om eendjes te gaan voeren in het park!

Sowieso kon hij al bijna niet geloven dat niemand die beesten vangt en opeet, maar om ze dan ook nog brood te gaan voeren als ze niet eens van jou zijn, dat vond hij wel erg bijzonder.

En hij heeft zijn ogen uitgekeken bij alle fietsen die je op straat ziet, en mensen die met hun hond aan een lijntje rondwandelen is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden.

Kortom, het gewone dagelijkse straatleven was al een hele attractie op zich.

Nog als aanvulling:

Volendam, Openluchtmuseum en dat soort dingen zijn heel leuk voor buitenlanders die al een (stereotype) beeld in hun hoofd hebben van Nederland.

Zoals Amerikanen of Italianen of zo.

Maar ik weet niet of dat nou wel zo interessant is voor mensen die echt helemaal niets van Nederland weten, want dan is elke willekeurige woonwijk waarschijnlijk net zo bijzonder.

De "gewone"dagelijkse dingen zijn vaak al interessant genoeg. Een keer emt de trein, naar de supermarkt, een visje halen lopen op het strand, in het bos, op de hei, etc…

@hendrika wrote:

volendam!!! …foto in klederdracht …

Dat wil ik als NL’er niet eens :oops:

Maar wat wel… tja ben dan wel geen Drenthie, maar woon er wel… hunebedden :lol:

Wadlopen of idd een overtochtje voor een dagje Schier oid.

Eh eh eh…

Een “Fai”

Zo’n aparte gewaarwording… :thumbup:

Dus… hij komt… :thumbup: Leuk voor jullie…

Als mijn (niet biologische) vader in NL was met half zussen/broer dan vond hij het ook heel leuk om juist gewoon de dagelijkse dingen mee te maken… wat we deden op een dag, typical Dutch food eten (ontbijt met hagelslag, stamppot als avond eten… of hollandse macaroni :lol: ), gezelschaps spelletjes doen.

En natuurlijk een wandeling naar een hunnebed, wandelen en kijken bij het Z’laardermeer en naar Grun, de Martinitoren beklimmen of een rondvaart maken… :stuck_out_tongue:

En voor hun aan de andere kant van de weg rijden is ook een attractie opzich (ze komen van Down Under).

Op mijn werk hebben we een keer een aantal ‘afrikanen’ op bezoek gehad. Die wilden heel graag winkelen en westerse dingen kopen (beddengoed, pyama’s voor de vrouwen, rugzakken voor de kids). Ze keken hun ogen het meest uit bij het gewone Nederlandse straatbeeld, al die fietsers. Iets eten bij de V&D vonden ze heel apart. We zijn met een groep gaan gourmetten in een restaurant, vonden het maar vreemd dat als je uit eten gaat je eigen eten moet maken, over de markt lopen, een ijsje kopen, naar een cafeetje…Dat soort dingen. Amsterdam zou ik ze mee naartoe nemen. Maar het is ook maar afhankelijk van waar de persoon in kwestie vandaan komt en wat zijn referentiekader is. Iemand die gewend is te reizen zou ik eerder meenemen naar de keukenhof bijv, dan iemand die het dorp bij wijze van spreken nooit uit geweest is, daar zou ik ‘gewone’ dingen mee gaan doen.

Heb je trouwens knap voor elkaar, het is niet makkelijk iemand uit Afrika over te laten komen.

Hunebedden. Waren al genoemd trouwens. Grachten met werfkelders. Even verder denken.

Dagje Den-Haag

Zee en strand op Scheveningen, madurodam, en haagsuh markt.

Je gaat met de trein, dan heeft ie dat ook gezien naar station hollands spoor, Dan eerst naar de markt s’morgens.

S’middags naar madurodam en daarna naar Scheveningen.

Op Scheveningen aan de boulevard heb je ook nog sea-life, das misschien ook leuk.

@faizaa wrote:

Een “Fai”

Zo’n aparte gewaarwording… :thumbup:

Dus… hij komt… :thumbup: Leuk voor jullie…

Heb je trouwens knap voor elkaar, het is niet makkelijk iemand uit Afrika over te laten komen.

knap (en tot op heden onterecht...) staaltjes concluies trekken :wink: HEt was allemaal hypothetisch he!

En verder snap ik alle opmerkingen over het 'normale leven dat een attractie genoeg is', daarom vroeg ik ook niet zo zeer naar attracties en bezienswaardigheden maar gewoon naar kleine of grote dingen die júllie graag aan buitenlanders zouden willen laten zien, omdat ze voor jullie iets interessants over nl vertellen. Wilde er een beetje een algemene vraag van maken, maar het klopt idd dat er nogal een verschil zit tussen een doorwinterde toerist uit italie die naast de rest van de wereld ook NL aan doet, en iemand die uit het bos in Papoea is getrokken en een roltrap al een attractie op zich vindt.